Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
NYC schreef:
12-06-2020 20:58
Ook dat kan in het nadeel van een kind werken. Mijn oudste kan bijv op een toets veel beter laten zien wat hij kan en weet dan in de kring of tijdens een activteit.
Daar kan een leerkracht prima op inspelen met een werkblad hoor.
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:03
Daar kan een leerkracht prima op inspelen met een werkblad hoor.
Dat is waar.
Ik denk dat je als ouder dit zelf het beste kan beoordelen als je puur naar je dochter kijkt.
Je weet ook, door haar oudere zus, hoe groot het verschil is tussen groep 2 en groep 3.

Onze 2e zoon is ook van december en hebben wij wel een 2e keer groep 2 laten doen. De beste keuze ooit geweest. Hij speelde nog te graag en wilde ook zijn werkjes niet doen. Dat was de voornaamste reden. Hij was er qua ontwikkeling echt niet klaar voor.
Hij had dan ook 0,0 interesse in lezen. Dat kwam in het 2e groep2 jaar helemaal vanzelf. Rekenen daarentegen blonk hij in uit. Nu zit hij in groep 3 en doet het op alle vlakken supergoed. Hij is zo zelfverzekerd geworden, dat vind ik het belangrijkste.
Hoe is je dochter qua karakter? Verlegen, rustig of juist vol zelfvertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-06-2020 20:30
Maar telt dat dan doubleren of vind jij dat vooral?

Zoals jij het beschrijft (voorlopend aprilkind kleutert 1j/3m, achterlopend novemberkind kleutert ruim 2,5 jaar) is toch wat er nu ook gebeurt? Alleen vind ik dus in tegenstelling tot jou niet dat een aprilkind dat 2 jaar en 3 maanden kleutert heeft gedoubleerd; het kind dat een jaar eerder gaat is versneld.
Het gaat er niet om wat ik vind.
De wet is duidelijk: kinderen moeten een ononderbroken leerlijn volgen.
Dus als een aprilkind 'voorloopt' moet ie na de zomer naar groep 2, maar daar wordt vrijwel niet naar gekeken.
Andersom voor herfstkinderen.

Omdat kleuters het hele jaar door instromen is die overgang met de zomervakantie natuurlijk voor ieder kind na een ander aantal maanden school.
Doubleren vanaf groep 3 is natuurlijk veel zichtbaarder.

De inspectie kijkt naar de gemiddelde leeftijden van kinderen en als er op een school in verhouding meer 'oudere' kinderen zitten gaan ze kijken hoe dat komt.

Officieel telt kleuterverlenging sowieso niet als doubleren, omdat dat pas vanaf groep 3 zo genoemd wordt.
Dat is denk ik mede een reden dat scholen liever langer laten kleuteren dan bijv evt groep 3 over te doen, omdat ze dan een zittenblijver erbij hebben in de statistieken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-06-2020 20:34
Maar in dat geval zou elk kind dat gedurende het jaar is ingestroomd dus na de zomervakantie naar groep 2 moeten, en het jaar daarna naar groep 3? Dan krijg je toch gemiddeld genomen een veel jongere groep 3? Ik vraag me af of dat wenselijk is. Voor sommigen natuurlijk wel, maar voor het merendeel zal toch gelden dat ze beter ruim/net/bijna zes zijn in plaats van dat vijf het uitgangspunt wordt.
Bij het afschaffen van de 1 oktober grens werd de gemiddelde leeftijd in groep 3 lager. Als je uitgaat althans van dan nu een grens bij 1 januari.
Daar hadden scholen dus op in moeten spelen, dat was namelijk het hele idee van de basisschool: dat de overgang van groep 2 naar groep 3 niet meer zo groot was.

Gezien de jaarlijkse hausse aan topics over kleuterverlenging is dus duidelijk dat de overgang naar groep 3 nog steeds enorm is.

Sinds de invoering van de basisschool is groep 2 schoolser geworden, maar groep 3 niet echt speelser en daar gaat het m.i. mis.

Kinderen 'moeten' jonger naar groep 3, maar de eisen die scholen vervolgens stellen voordat een kind naar groep 3 mag zijn zwaarder geworden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 20:39
Ik vind dat jij wel met opmerkingen gooit alsof het waarheid is, die alleen op jouw ervaring zijn gebaseerd.

Je observeert en gaat uit van wat je ziet.
De term ‘speels’ heb ik overigens nooit gebruikt. Maar dingen als zelfstandigheid, aandachtspanning en positief zelfbeeld zijn wel degelijk heel erg belangrijk.

En dat je dat allemaal ook thuis kan leren.. Ik kan daar echt bij m’n hoofd niet bij dat je dit zegt. De afgelopen maanden thuis was zeker ook een goede zaak volgens jou?
Natuurlijk is dat belangrijk, dat ontken ik nergens, maar het zijn geen argumenten bij de beslissing om al of niet te doubleren, omdat je aan al die zaken kunt werken, in welke groep je ook zit.

En ja, ik vind kleuteronderwijs behoorlijk overschat.
Ik vind hè, niks waarheid, mijn mening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Eigenlijk ben ik voorstander van een halfjaarsysteem. Dat je de basisschool dus opdeelt in 16 blokken van pakweg 20 lesweken. Dan ondervang je denk ik al een heleboel gelazer, omdat je kinderen dan makkelijker over laat gaan. (Het gaat dan immers maar om een half jaar verschil met de volgende groep.)
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 20:40
Dat vindt zij vooral.
Nee hoor, dat vind ik niet eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-06-2020 21:27
Natuurlijk is dat belangrijk, dat ontken ik nergens, maar het zijn geen argumenten bij de beslissing om al of niet te doubleren, omdat je aan al die zaken kunt werken, in welke groep je ook zit.

En ja, ik vind kleuteronderwijs behoorlijk overschat.
Ik vind hè, niks waarheid, mijn mening.
Ben ik met je eens.

Even advocaat van de duivel: leerplicht begint pas bij het 5e levensjaar. Als je dan een kind van september hebt dat dan pas naar school gaat, kan dat dus met 1 jaar kleuteronderwijs toe als je de leeftijdsgrens zou hanteren. Of moet zo'n kind 2 jaar in groep 2 zitten?

En hoe zit het met peuteronderwijs/VVE? Je hoort nou nooit dat peuters nog niet klaar zijn voor het basisonderwijs, dat ze nog maar fijn een jaartje extra moeten peuteren.
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 20:43
Als je dat alleen zou doen, dan kan je een kind ook cognitief benadelen. Je hebt altijd te maken met momentopnames en omgevingsfactoren. Kinderen zijn geen machines.

Ik ben ook blij dat we steeds minder gaan toetsen. In ieder geval is dit wel iets waar we met het onderwijs heen willen. Gelukkig is de Cito bij kleuters al niet meer verplicht.
Juist door regelmatig te toetsen hou je goed zicht op de ontwikkeling en voorkom je te subjectieve inschattingen van leerkrachten.

Ik vind het echt een slechte ontwikkeling dat de cito is afgeschaft bij de kleuters.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-06-2020 21:30
Juist door regelmatig te toetsen hou je goed zicht op de ontwikkeling en voorkom je te subjectieve inschattingen van leerkrachten.

Ik vind het echt een slechte ontwikkeling dat de cito is afgeschaft bij de kleuters.
Ze zijn niet afgeschaft, de verplichting is weggevallen. Maar kleutercito's zijn gewoon nog beschikbaar voor scholen die ermee willen werken. Een dergelijk iets kun je natuurlijk ook zelf in elkaar draaien. Dan maakt het alleen geen onderdeel uit van het lvs.
Solomio schreef:
12-06-2020 21:19
Het gaat er niet om wat ik vind.
De wet is duidelijk: kinderen moeten een ononderbroken leerlijn volgen.
Dus als een aprilkind 'voorloopt' moet ie na de zomer naar groep 2, maar daar wordt vrijwel niet naar gekeken.
Andersom voor herfstkinderen.

Omdat kleuters het hele jaar door instromen is die overgang met de zomervakantie natuurlijk voor ieder kind na een ander aantal maanden school.
Doubleren vanaf groep 3 is natuurlijk veel zichtbaarder.

De inspectie kijkt naar de gemiddelde leeftijden van kinderen en als er op een school in verhouding meer 'oudere' kinderen zitten gaan ze kijken hoe dat komt.

Officieel telt kleuterverlenging sowieso niet als doubleren, omdat dat pas vanaf groep 3 zo genoemd wordt.
Dat is denk ik mede een reden dat scholen liever langer laten kleuteren dan bijv evt groep 3 over te doen, omdat ze dan een zittenblijver erbij hebben in de statistieken.
Ik denk dat daar zeker wel naar gekeken wordt, maar dat voor de meeste “aprilkinderen” geldt dat ze met 5 jaar en 2 maanden aan het einde van een schooljaar gewoon vaak niet toe zijn aan groep 3, uitzonderingen daargelaten. Dat wil toch niet zeggen dat er niet goed gekeken is naar de leerlijn van een kind? Of vermoed jij dat scholen en leerkrachten stiekem toch nog teveel naar een datumgrens kijken? (in dit geval dan 1 januari)
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:03
Daar kan een leerkracht prima op inspelen met een werkblad hoor.
Maar waarom mag het wel een 'werkblad' heten en geen 'toets'?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-06-2020 21:32
Maar waarom mag het wel een 'werkblad' heten en geen 'toets'?
Omdat een toets voor veel ouders inhoudt dat dit voor de hele jaargroep wordt afgenomen. En ik ben het niet met je eens dat alle kleuters maar getoetst moeten worden. Er zijn er ook die dan niet goed uit de verf komen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:28
Eigenlijk ben ik voorstander van een halfjaarsysteem. Dat je de basisschool dus opdeelt in 16 blokken van pakweg 20 lesweken. Dan ondervang je denk ik al een heleboel gelazer, omdat je kinderen dan makkelijker over laat gaan. (Het gaat dan immers maar om een half jaar verschil met de volgende groep.)
Ik heb mijn kinderen naar een Montessori-school gedaan, omdat ik het jaarklassensysteem te beperkend vond (en nog steeds vind).
Omdat je bij Montessori 3 jaargangen in één klas hebt valt het veel minder op als een kind sneller of langzamer is. Elk jaar gaat maar een deel van de klas over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:31
Ze zijn niet afgeschaft, de verplichting is weggevallen. Maar kleutercito's zijn gewoon nog beschikbaar voor scholen die ermee willen werken. Een dergelijk iets kun je natuurlijk ook zelf in elkaar draaien. Dan maakt het alleen geen onderdeel uit van het lvs.
Ik las dat er zelfs sprake van was dat kleutercito's verboden werden?

Ik snap het ook oprecht niet: vanaf dat je kind geboren wordt ga je regelmatig naar het consultatiebureau o.a. om in de gaten te houden of je kind zich goed ontwikkelt en eventuele achterstanden tijdig op te sporen.
Dat zijn allemaal toetsmomenten.

Dan wordt dat kind 4, gaat naar school, en ineens is toetsen zo ongeveer het ergste wat er bestaat, dat kunnen we kleuters echt niet aandoen.

En dan wordt het kind 6 en dan ineens is 2x per jaar toetsen enorm belangrijk om de voortgang in de gaten te houden en eventuele achterstanden tijdig op te sporen.

Wát gebeurt er op die 4e verjaardag, dat kinderen dan ineens niet meer getoetst mogen worden?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-06-2020 21:32
Ik denk dat daar zeker wel naar gekeken wordt, maar dat voor de meeste “aprilkinderen” geldt dat ze met 5 jaar en 2 maanden aan het einde van een schooljaar gewoon vaak niet toe zijn aan groep 3, uitzonderingen daargelaten. Dat wil toch niet zeggen dat er niet goed gekeken is naar de leerlijn van een kind? Of vermoed jij dat scholen en leerkrachten stiekem toch nog teveel naar een datumgrens kijken? (in dit geval dan 1 januari)
Veel scholen testen kinderen pas als ze in groep 2 zitten, dus die kunnen niet volhouden dat ze naar het individuele kind kijken los van geboortedatum.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:34
Omdat een toets voor veel ouders inhoudt dat dit voor de hele jaargroep wordt afgenomen. En ik ben het niet met je eens dat alle kleuters maar getoetst moeten worden. Er zijn er ook die dan niet goed uit de verf komen.
Dan geef je alle kleuters een werkblad.

Tis toch raar: kleuters die niet goed uit de verf komen op toetsen moeten we dan ontzien?
En kleuters die juist wel goed uit de verf komen op toetsen? Die hebben pech?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-06-2020 21:42
Veel scholen testen kinderen pas als ze in groep 2 zitten, dus die kunnen niet volhouden dat ze naar het individuele kind kijken los van geboortedatum.
Oke, dat wist ik niet. Hier nemen kinderen vanaf het moment dat ze op school binnenkomen ook deel aan alle toetsen, testen, werkbladen, testen op de computer etc. En er komen dus ook kinderen van na 1 januari (van het volgende jaar dus) in groep 3, terwijl er ook julikinderen zijn die niet doorgaan, terwijl die een jaar ouder zijn. Maar dat zijn wel uitzonderingen. Globaal is het toch wel “het kalenderjaar “.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk ook voor een heel jaar wat wel lang is. Een kind dat er nu "net wel" of "net niet" aan toe is, en dan maar een jaar langer blijft kleuteren, kan misschien na 3 maanden wel heel erg aan groep 3 toe zijn, en heeft dan nog 9 maanden te gaan...
Solomio schreef:
12-06-2020 21:44
Dan geef je alle kleuters een werkblad.

Tis toch raar: kleuters die niet goed uit de verf komen op toetsen moeten we dan ontzien?
En kleuters die juist wel goed uit de verf komen op toetsen? Die hebben pech?
Nee, zo zwart wit vind ik het niet. Ik vind wel dat kinderen er te hard op werden afgerekend, met name in de kleuterklassen. En dan lijkt het me prettiger om die kinderen wél te laten wennen aan toetsmomenten (want inderdaad: in groep 3 gaan ze volle bak meedoen), maar deze dan niet als enige meetinstrument te gebruiken. En dus ook niet in het lvs zetten, met name omdat veel overgangscriteria helemaal niet met zo’n toets gemeten kunnen worden.

Maar eigenlijk zijn we het grotendeels gewoon eens denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb voor dezelfde keuze gestaan met jongste dochter.
Ze is een jonge leerling zou eigenlijk nog een jaartje in groep 2 blijven maar voor de zomervakantie gaf juffrouw aan dat ze zeker goed mee zou kunnen komen in groep 3.
Over nagedacht advies van juffrouw meegenomen en besloten toch naar groep 3 te laten gaan omdat ze het voor mijn gevoel ook aan kon.
Nu zit ze in groep 5 en loopt tegen de lesstof aan. Ze rekent mee met groep 4 en dat gaat prima.
Gisteren na een gesprek met de juf toch besloten om groep 5 nog een keer over te doen.
Vond het ook echt sneu voor dochter omdat ze altijd heel graag naar school ging en op een gegeven moment er echt tegenop ging zien omdat ze bijv later dan de rest klaar was met werk of er echt niks van begreep waardoor ze gefrustreerd raakte.
Maar goed dit is persoonlijk kan per kind weer verschillend zijn natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:55
Nee, zo zwart wit vind ik het niet. Ik vind wel dat kinderen er te hard op werden afgerekend, met name in de kleuterklassen. En dan lijkt het me prettiger om die kinderen wél te laten wennen aan toetsmomenten (want inderdaad: in groep 3 gaan ze volle bak meedoen), maar deze dan niet als enige meetinstrument te gebruiken. En dus ook niet in het lvs zetten, met name omdat veel overgangscriteria helemaal niet met zo’n toets gemeten kunnen worden.

Maar eigenlijk zijn we het grotendeels gewoon eens denk ik.
Mijn ervaring was sowieso al dat de kleutertoetsen maar één onderdeel waren, daarom snap ik de aversie ook niet.

Voor mijn oudste was de kleutercito zijn redding. Na 1,5 jaar gezien te zijn als dromer, nog niet toe aan de werkjes, snel afgeleid, enz. Bleek hij gewoon mijlenver voor te lopen en vond ie de werkjes vooral dom. Zonder cito* had ie nu nog gekleuterd denk ik.

*kan natuurlijk ook een andere toets zijn
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-06-2020 22:06
Mijn ervaring was sowieso al dat de kleutertoetsen maar één onderdeel waren, daarom snap ik de aversie ook niet.

Voor mijn oudste was de kleutercito zijn redding. Na 1,5 jaar gezien te zijn als dromer, nog niet toe aan de werkjes, snel afgeleid, enz. Bleek hij gewoon mijlenver voor te lopen en vond ie de werkjes vooral dom. Zonder cito* had ie nu nog gekleuterd denk ik.

*kan natuurlijk ook een andere toets zijn
Dat snap ik. Mijn ervaring in het onderwijs is echter anders. Die kleutercito werd door collega’s echt als dé graadmeter gezien. Score onvoldoende? Dan niet klaar voor groep 3.
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 21:34
Omdat een toets voor veel ouders inhoudt dat dit voor de hele jaargroep wordt afgenomen. En ik ben het niet met je eens dat alle kleuters maar getoetst moeten worden. Er zijn er ook die dan niet goed uit de verf komen.

Als je naar meer individueel aanbod op school wil, moet je natuurlijk ook gaan denken aan individueel toetsen. Dan moet je kijken en toetsen op persoonlijke groei en niet kijken naar hoe een kind presteert in vergelijking met zijn klasgenoten.

Ik zie nog niet dat dat op korte termijn breed gedragen zal gaan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven