Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Tuurlijk-- schreef:
30-06-2020 08:55
Ik moet zeggen dat dit topic erg verhelderend voor mij is. Ik wist niet dat ouders er massaal zo over denken. Relax! Het is maar een jaar! Een jaar extra spelen en op andere vlakken uitdaging vinden dan in dat keurslijf van groep 3 is echt niet erg. Nu kan dat natuurlijk niet, maar als ouders weer in de school mogen zou ik zeker aanraden om een dagje mee te lopen met de juf. Dan zie je wat er allemaal gevraagd wordt van een kleuter. Hoe andere kleuters dat doen tov jouw eigen kleuter. Hoe jouw eigen kind zich gedraagt op school.
En die gaat natuurlijk 2 kanten op, ik zou zeggen nu de ouders thuisonderwijs hebben gegeven vraag eens aan de ouders hoe dat ging. Wat zien zij in hun kind. Ik heb diverse kinderen gezien waar de ouders wel de vinger op de zere plek konden leggen en kinderen ineens veel beter zijn gaan presteren. Lijkt me ook goede aanknopingspunten.

En uit persoonlijke ervaring: mijn november kind kon volgens school beter nog niet naar groep 3 want 'zo jong'. Maar ondertussen kon hij begin groep 2 wel al lezen (nog net geen 5 jaar dus). Toen ik dat als ouder meldde werd dat weggewoven, want een beetje hakken/plakken was geen lezen en hij liet op school niet zien dat hij klaar was voor meer want koos altijd voor de bouwhoek en nooit voor de ontwikkelingstaken.

Dat klopte, want 3 letter woorden stempelen is niet echt een uitdaging als je thuis gewoon boeken leest. Na veel gelobby heb ik uiteindelijk afgedwongen dat er getest werd. Kind bleek op eind groep 5 niveau te lezen. Een extra jaar in groep 2 had dus echt helemaal niets toegevoegd.
Llientje schreef:
01-07-2020 08:40
Wij vinden het ook vreemd alsof ze de beslissing die ze eerder genomen hebben goed willen praten.
Dat is ook het geval denk ik. Maar goed gedaan! Zo zie je dat je best kritisch mag zijn op dit soort zaken, mits je hierbij objectief kunt blijven.
RMJ schreef:
01-07-2020 11:02
En die gaat natuurlijk 2 kanten op, ik zou zeggen nu de ouders thuisonderwijs hebben gegeven vraag eens aan de ouders hoe dat ging. Wat zien zij in hun kind. Ik heb diverse kinderen gezien waar de ouders wel de vinger op de zere plek konden leggen en kinderen ineens veel beter zijn gaan presteren. Lijkt me ook goede aanknopingspunten.

En uit persoonlijke ervaring: mijn november kind kon volgens school beter nog niet naar groep 3 want 'zo jong'. Maar ondertussen kon hij begin groep 2 wel al lezen (nog net geen 5 jaar dus). Toen ik dat als ouder meldde werd dat weggewoven, want een beetje hakken/plakken was geen lezen en hij liet op school niet zien dat hij klaar was voor meer want koos altijd voor de bouwhoek en nooit voor de ontwikkelingstaken.

Dat klopte, want 3 letter woorden stempelen is niet echt een uitdaging als je thuis gewoon boeken leest. Na veel gelobby heb ik uiteindelijk afgedwongen dat er getest werd. Kind bleek op eind groep 5 niveau te lezen. Een extra jaar in groep 2 had dus echt helemaal niets toegevoegd.
Is hij toen alsnog in groep 3 geplaatst met 4j en 10m? Of wel het groep 2 jaar nog afgemaakt?

Ik heb trouwens eerder de indruk dat niet de herfst- maar juist de januarikinderen het meest kritisch bekeken worden. Omdat er daarvan reltatief veel (als jongste) doorgaan naar gr3 onder het mom van: als hij/zij twee weken eerder was geboren - in december dus - dan had er geen haan naar gekraaid dat het zo uitzonderlijk en jong was en had iedereen gevonden dat dat ook de groep is waar ie in thuishoort.
Alle reacties Link kopieren
Ook ouders hebben 'expertise' net zoals de leerkracht. Om onszelf als voorbeeld te nemen : wij kennen ons kind langer dan de leerkracht, ze lijkt op ons, we brengen onze eigen ervaringen van onze eigen basisschool tijd mee (en dat daar wel of niet prettig was), kind vertelt thuis wat ze vindt van school (dat zal ze niet altijd direct tegen leerkracht zeggen), partner werkt zelf ook in het onderwijs. Genoeg kennis en ervaring om gelijkwaardig met leerkracht in gesprek te gaan.

Ik had als kleuter een hekel aan knippen en plakken en kan nog steeds geen fatsoendelijk poppetje tekenen. 😀

Dochter nam als kleuter liever een simpele puzzel. Niet omdat ze een moeilijkere niet zou kunnen, maar omdat ze geen fouten wilde maken. Gelukkig zag school dat ook. Na wat succeservaringen ging werden moeilijkere werkjes verslonden.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
01-07-2020 11:53
Is hij toen alsnog in groep 3 geplaatst met 4j en 10m? Of wel het groep 2 jaar nog afgemaakt?

Ik heb trouwens eerder de indruk dat niet de herfst- maar juist de januarikinderen het meest kritisch bekeken worden. Omdat er daarvan reltatief veel (als jongste) doorgaan naar gr3 onder het mom van: als hij/zij twee weken eerder was geboren - in december dus - dan had er geen haan naar gekraaid dat het zo uitzonderlijk en jong was en had iedereen gevonden dat dat ook de groep is waar ie in thuishoort.
Aangezien nog steeds best veel scholen 1 oktober als grens aanhouden worden daar de herfstkinderen extra kritisch bekeken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
01-07-2020 12:03
Ook ouders hebben 'expertise' net zoals de leerkracht. Om onszelf als voorbeeld te nemen : wij kennen ons kind langer dan de leerkracht, ze lijkt op ons, we brengen onze eigen ervaringen van onze eigen basisschool tijd mee (en dat daar wel of niet prettig was), kind vertelt thuis wat ze vindt van school (dat zal ze niet altijd direct tegen leerkracht zeggen), partner werkt zelf ook in het onderwijs. Genoeg kennis en ervaring om gelijkwaardig met leerkracht in gesprek te gaan.

Ik had als kleuter een hekel aan knippen en plakken en kan nog steeds geen fatsoendelijk poppetje tekenen. 😀

Dochter nam als kleuter liever een simpele puzzel. Niet omdat ze een moeilijkere niet zou kunnen, maar omdat ze geen fouten wilde maken. Gelukkig zag school dat ook. Na wat succeservaringen ging werden moeilijkere werkjes verslonden.
Dat van die simpele puzzels herken ik heel erg. Ik ben daarom echt even bang geweest dat ze nog een jaar groep 2 moest doen. Gelukkig hadden de juffen het hier ook door en hebben haar ook een beetje moeten pushen om toch de moeilijke opdrachten te pakken ipv maar in het makkelijke groepje gaan zitten en haar daar gelaten.
NYC schreef:
01-07-2020 11:53
Is hij toen alsnog in groep 3 geplaatst met 4j en 10m? Of wel het groep 2 jaar nog afgemaakt?

Ik heb trouwens eerder de indruk dat niet de herfst- maar juist de januarikinderen het meest kritisch bekeken worden. Omdat er daarvan reltatief veel (als jongste) doorgaan naar gr3 onder het mom van: als hij/zij twee weken eerder was geboren - in december dus - dan had er geen haan naar gekraaid dat het zo uitzonderlijk en jong was en had iedereen gevonden dat dat ook de groep is waar ie in thuishoort.
De duscussie was niet of hij groep 2 af moest maken, maar school wilde hem nog een keer groep 2 laten doen want dat was min of meer standaard bij herfst kinderen! Dat hebben we gelukkig weten te voorkomen, dus netjes met 5 jaar en 9 maanden naar groep 3 gegaan. Wat vervolgens helemaal fout ging want kind liep fors voor op de rest. Maar met wat kunst en vliegwerk en een aangepast programma is dat goed gekomen. Al trekt hij nu nog altijd het liefst op met kinderen die een jaar (of meer) ouder zijn.
RMJ schreef:
01-07-2020 17:52
De duscussie was niet of hij groep 2 af moest maken, maar school wilde hem nog een keer groep 2 laten doen want dat was min of meer standaard bij herfst kinderen! Dat hebben we gelukkig weten te voorkomen, dus netjes met 5 jaar en 9 maanden naar groep 3 gegaan. Wat vervolgens helemaal fout ging want kind liep fors voor op de rest. Maar met wat kunst en vliegwerk en een aangepast programma is dat goed gekomen. Al trekt hij nu nog altijd het liefst op met kinderen die een jaar (of meer) ouder zijn.
Huh, ja logisch dat ie naar groep 3 ging! Maar omdat je schreef dat hij aan het begin van zijn groep 2 jaar al zo ver voorliep en kon lezen, hoe kómt school er dan bij dat hij groep 2 dan óver zou moeten doen. Dat is echt heel apart.
Solomio schreef:
01-07-2020 12:06
Aangezien nog steeds best veel scholen 1 oktober als grens aanhouden worden daar de herfstkinderen extra kritisch bekeken.
Ah, dat zou dan dus kunnen verklaren dat scholen die een 1 januari grens hanteren (die er formeel ook niet gehanteerd mag worden) extra kritisch kijken naar de (jonge) januari-februari-maart kinderen.
NYC schreef:
01-07-2020 17:55
Huh, ja logisch dat ie naar groep 3 ging! Maar omdat je schreef dat hij aan het begin van zijn groep 2 jaar al zo ver voorliep en kon lezen, hoe kómt school er dan bij dat hij groep 2 dan óver zou moeten doen. Dat is echt heel apart.
Omdat najaars kinderen op deze school alleen doorstroomden als ze 'boven gemiddeld' presteerden. En aangezien hij het lezen op school niet liet zien wisten ze het niet. Ik had dat niet actief gemeld en toen ik het wel deed werd het in eerste instantie weggewuifd, want 'Alle ouders vinden van hun kind dat het kan lezen, maar lezen is echt iets anders dan letters hakken en plakken'. En hoe overtuig je zo'n juf dan?

Inmiddels was het eind november en stond mijn kind met de Volkskrant naast me en vroeg waarom er zoveel over zwarte piet in de krant stond. Toen ben ik toch maar weer eens terug gegaan naar school met de mededeling dat ik zonder dat ik er voor opgeleid ben toch wel het idee had dat hij wat boven gemiddeld kon lezen. En dan nog stonden ze met de testen in de hand te vertellen dat hij problemen had met letterherkenning....
MrsDuck schreef:
30-06-2020 08:06
Amen...

En Sanne, welke expertise heeft school en bestaat het gemiddelde kind wel?
Welke expertise heeft school.....alleen die vraag al is ondermijnend. Sjonge jonge


Een ouder kent het kind het beste. Maar school heeft meer verstand van het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Goed overleg is belangrijk. Maar in dit soort topics vind ik dat ouders zichzelf de onderwijs expert vinden. En dat vind ik ondermijnend.


Er zijn onderzoeken die bewijzen dat doubleren hooguit 2 jaar een positief effect heeft, daarna valt het effect weer weg/ is de voorsprong weer weg. Dit kan ook gelden voor een kind dat een klas overslaat.

Er zijn ook onderzoeken die bewijzen dat veel kinderen op hun 6e nog niet rijp genoeg zijn om te lezen en schrijven. Een paar maanden later kan het kind er ineens wel klaar voor zijn. Of jonger dan 6 jaar.

Mijn voorkeur zou hebben om die traditionele klassen sowieso los te laten en onderwijs op maat te bieden aan ieder kind. Inclusief verschillende onderwijsvormen. Maar ja dat is niet het systeem
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
01-07-2020 19:32
Welke expertise heeft school.....alleen die vraag al is ondermijnend. Sjonge jonge


Een ouder kent het kind het beste. Maar school heeft meer verstand van het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Goed overleg is belangrijk. Maar in dit soort topics vind ik dat ouders zichzelf de onderwijs expert vinden. En dat vind ik ondermijnend.


Er zijn onderzoeken die bewijzen dat doubleren hooguit 2 jaar een positief effect heeft, daarna valt het effect weer weg/ is de voorsprong weer weg. Dit kan ook gelden voor een kind dat een klas overslaat.

Er zijn ook onderzoeken die bewijzen dat veel kinderen op hun 6e nog niet rijp genoeg zijn om te lezen en schrijven. Een paar maanden later kan het kind er ineens wel klaar voor zijn. Of jonger dan 6 jaar.

Mijn voorkeur zou hebben om die traditionele klassen sowieso los te laten en onderwijs op maat te bieden aan ieder kind. Inclusief verschillende onderwijsvormen. Maar ja dat is niet het systeem
School heeft inderdaad verstand van onderwijs, leerdoelen en op hoofdlijnen op ontwikkelingen van kinderen. Leerkracht is immers geen arts, orthopedagoog of psycholoog. Fysiotherapeut en logopedist zijn ze ook niet. Leerkrachten hebben op die terreinen wel een signaalfunctie. Net als ouders, waarbij ouders ook nog eens expertise hebben van dat ene kind en de geschiedenis van dit kind kennen. Ik ben geen onderwijsexpert maar zolang leerkrachten wapperen met testen op leerdoelen die niet passen bij de groep en een extra rijtje sommen verrijking vinden, is er nog een lange weg te gaan voor passend onderwijs op alle niveaus en met alle stoornissen.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
01-07-2020 19:32
Welke expertise heeft school.....alleen die vraag al is ondermijnend. Sjonge jonge


Een ouder kent het kind het beste. Maar school heeft meer verstand van het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Goed overleg is belangrijk. Maar in dit soort topics vind ik dat ouders zichzelf de onderwijs expert vinden. En dat vind ik ondermijnend.


Er zijn onderzoeken die bewijzen dat doubleren hooguit 2 jaar een positief effect heeft, daarna valt het effect weer weg/ is de voorsprong weer weg. Dit kan ook gelden voor een kind dat een klas overslaat.

Er zijn ook onderzoeken die bewijzen dat veel kinderen op hun 6e nog niet rijp genoeg zijn om te lezen en schrijven. Een paar maanden later kan het kind er ineens wel klaar voor zijn. Of jonger dan 6 jaar.

Mijn voorkeur zou hebben om die traditionele klassen sowieso los te laten en onderwijs op maat te bieden aan ieder kind. Inclusief verschillende onderwijsvormen. Maar ja dat is niet het systeem
En daarin overschatten scholen zichzelf meestal.
Leerkrachten kunnen meestal wel zien of een kind duidelijk afwijkt van het gemiddelde, maar wat dat vervolgens betekent, daar is een leerkracht niet voor opgeleid, om dat te interpreteren.

Leerkrachten zouden zich wat mij betreft moeten houden bij waar ze voor opgeleid zijn: onderwijs geven en kijken of kinderen leren wat ze moeten leren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven