Kolven; hoe beginnen? En wanneer op de dag?
zaterdag 21 maart 2020 om 20:37
Ik heb geen ander topic hierover kunnen vinden en op internet staat ook maar weinig hierover dus ik hoop dat het goed is dat ik het hier vraag.
In februari ben ik moeder geworden van een prachtige zoon. Ik werk in een ziekenhuis en zal dus weldra weer moeten gaan werken, geen corona-thuiswerk voor mij. Daarom ben ik sinds deze week aan het oefenen met kolven om zo een voorraadje op te bouwen. Ik vind het alleen heel lastig wanneer op de dag ik dit moet doen. Ik wil namelijk niet met lege borsten zitten voor als m'n vent honger heeft.
Op internet heb ik gelezen dat je het beste na de ochtendvoeding kan kolven. Dat doe ik nu, maar daar krijg ik maar 50ml uit. Dat schiet niet erg op.
Is er iemand die mij hier tips over kan geven? Alvast bedankt!
In februari ben ik moeder geworden van een prachtige zoon. Ik werk in een ziekenhuis en zal dus weldra weer moeten gaan werken, geen corona-thuiswerk voor mij. Daarom ben ik sinds deze week aan het oefenen met kolven om zo een voorraadje op te bouwen. Ik vind het alleen heel lastig wanneer op de dag ik dit moet doen. Ik wil namelijk niet met lege borsten zitten voor als m'n vent honger heeft.
Op internet heb ik gelezen dat je het beste na de ochtendvoeding kan kolven. Dat doe ik nu, maar daar krijg ik maar 50ml uit. Dat schiet niet erg op.
Is er iemand die mij hier tips over kan geven? Alvast bedankt!
zaterdag 21 maart 2020 om 22:28
zaterdag 21 maart 2020 om 22:31
zaterdag 21 maart 2020 om 22:37
Mijn productie was niet heel hoog dus ik kolfde na elke voeding nog even na. 15 minuten met een dubbele kolf. Zo probeerde ik voorraad op te bouwen. Voor een avondje weg, een feestje met een drankje etc etc.
Toen ik ging werken stond er voor 3 dagen. Dat bleef stabiel, immers werkdag = kolven.
Ben wel rond die periode ook gestopt want productie was al niet heel hoog maar vloog toen achteruit maar dat terzijde.
Toen ik ging werken stond er voor 3 dagen. Dat bleef stabiel, immers werkdag = kolven.
Ben wel rond die periode ook gestopt want productie was al niet heel hoog maar vloog toen achteruit maar dat terzijde.
zaterdag 21 maart 2020 om 22:57
Ik was geen kolf-talent. Maar wel wat tips waardoor het veel beter ging dan daarvoor:
Masseer je borst mee bij het kolven.
Zorg voor warmte: kopje thee, warme sjaal etc.
Neem de tijd ervoor. Niet snel-snel kolven omdat je maar 15 min hebt.
Op het werk: kijk een filmpje mét geluid van je kind, daardoor kwam bij mij de toeschietreflex op gang.
Voor nu zou ik na elke voeding kolven. Kleine beetjes zijn bij elkaar 1 voeding.
Bij eerste kind had ik ‘kolfstress’. Ik kreeg niet genoeg bij elkaar. Ik ben toen gaan combineren met flesvoeding. Daardoor was ik geruster. Ik kolfde wel op de tijden dat ik normaal zou voeden, bewaarde wat ik produceerde en de rest van de voeding bestond uit poedermelk.
Masseer je borst mee bij het kolven.
Zorg voor warmte: kopje thee, warme sjaal etc.
Neem de tijd ervoor. Niet snel-snel kolven omdat je maar 15 min hebt.
Op het werk: kijk een filmpje mét geluid van je kind, daardoor kwam bij mij de toeschietreflex op gang.
Voor nu zou ik na elke voeding kolven. Kleine beetjes zijn bij elkaar 1 voeding.
Bij eerste kind had ik ‘kolfstress’. Ik kreeg niet genoeg bij elkaar. Ik ben toen gaan combineren met flesvoeding. Daardoor was ik geruster. Ik kolfde wel op de tijden dat ik normaal zou voeden, bewaarde wat ik produceerde en de rest van de voeding bestond uit poedermelk.

zondag 22 maart 2020 om 00:46
Denk er inderdaad aan dat je zoontje het drinken uit de fles ook moet leren/hieraan moet wennen. Dus laat je partner een dezer dagen een flesje geven met je opgespaarde melk (150 ml is dan al meer dan genoeg) en kolf dan zelf de hele voeding. En voor meer voorraad kun je inderdaad het beste de ocktendvoeding nakolven.
zondag 22 maart 2020 om 02:57
Vanaf 6 weken hadden wij de laatste voeding vervangen voor flesvoeding en ik kolfde dan terwijl man de fles gaf (wel een speciale fles voor baby’s die borstvoeding krijgen). Dus 1 van de 7 of 8 voedingen was flesvoeding. Dat was meer doordat ik het idee had relatief weinig voeding ‘S avonds te hebben, als voordeel had ik aardig wat borstvoeding in de vriezer voor als ik moest werken. En verder werkten de tips van hertjehertje bij mij ook met kolven.

zondag 22 maart 2020 om 03:34
Je hebt maar voor 1 dag voorraad nodig. Je lijf went snel aan extra kolfmomenten en zal nog ietd extras aanmaken. En 50ml is geen slechte opbrengst na een voeding! 150ml per voeding is ontzettend veel, de hoeveelheden zijn anders dan bij flesvoeding.
Andere tips: vacuumkolf op je vrije borst om lekmelk op te vangen, goede dubbelzijdige krachtige kolf gebruiken, kolfbh (een losse of eentje die je ook als voedingsbh kunt dragen). En oefenen met uit flesjes drinken.
Andere tips: vacuumkolf op je vrije borst om lekmelk op te vangen, goede dubbelzijdige krachtige kolf gebruiken, kolfbh (een losse of eentje die je ook als voedingsbh kunt dragen). En oefenen met uit flesjes drinken.
zondag 22 maart 2020 om 21:17
50 ml lijkt me prima! Mijn oudste twee dochters dronken ongeveer 100 ml per voeding. Dus dan kolf je in een week iig 3 voedingen. Je hier ook niet je vriezer vol te hebben als je aan het werk gaat, in principe kolf je ongeveer op je werk weer wat de kleine drinkt.
Ik kolf momenteel ongeveer 1,5u na de eerste voeding. De borst die ze heeft gedronken kolf ik leeg, en de volle borst kolf ik een minuut of 3 30/40 ml. Maar ik heb het geluk dat ik vrij makkelijk kolf.
Ik kolf momenteel ongeveer 1,5u na de eerste voeding. De borst die ze heeft gedronken kolf ik leeg, en de volle borst kolf ik een minuut of 3 30/40 ml. Maar ik heb het geluk dat ik vrij makkelijk kolf.