Koosnaam voor je kind

vrijdag 29 april 2011 om 23:02
Wie heeft er ook een koosnaam voor je kind(eren) en zoja, hoe is die ontstaan? Doet hij/zij de naam 'eer' aan?
Gewoon luchtig topic en wellicht leuk om te lezen van elkaar
Uiteraard trap ik af: zoon, nu 10, heeft nog steeds als koosnaam 'modderkever'. Gewoon omdat hij af en toe ontieglijk goor eruit kan zien, stapt gerust in de sloot (tot aan zijn knieën diep is die bij ons achter) en er weer uit met bijbehorende 'dressing' (lees kroos etc) om vervolgens met stralende, staalblauwe ogen te zeggen: 'mam, gelukkig heb ik mijn bal weer'. Eh ja, dat is waar en de wasmachine is er goed voor .
Dat ie onderwijl stinkt als een bunzing maakt hem, en mij ook overigens, niets uit. Daar is de douche weer goed voor .
Heeft soms gaatjes in zijn shirts omdat ie is wezen vissen en ja, 'dan let je nergens op hoor, die snoek aan de haak was echt vet gaaf'. Dat de haak dus ook in zijn shirt is blijven hangen, 'ja sorry mam, maar dat boeide even niet' .
Gewoon luchtig topic en wellicht leuk om te lezen van elkaar
Uiteraard trap ik af: zoon, nu 10, heeft nog steeds als koosnaam 'modderkever'. Gewoon omdat hij af en toe ontieglijk goor eruit kan zien, stapt gerust in de sloot (tot aan zijn knieën diep is die bij ons achter) en er weer uit met bijbehorende 'dressing' (lees kroos etc) om vervolgens met stralende, staalblauwe ogen te zeggen: 'mam, gelukkig heb ik mijn bal weer'. Eh ja, dat is waar en de wasmachine is er goed voor .
Dat ie onderwijl stinkt als een bunzing maakt hem, en mij ook overigens, niets uit. Daar is de douche weer goed voor .
Heeft soms gaatjes in zijn shirts omdat ie is wezen vissen en ja, 'dan let je nergens op hoor, die snoek aan de haak was echt vet gaaf'. Dat de haak dus ook in zijn shirt is blijven hangen, 'ja sorry mam, maar dat boeide even niet' .

zaterdag 30 april 2011 om 14:49
Voor mijn zoon (11) gebruik ik vaak de naam die hij zichzelf gaf toen hij zijn eigen naam nog niet zo goed kon uitspreken. Of ik gebruik de naam die een vakantievriendinnetje hem gaf (toen hij 2 was) die ook zijn naam niet helemaal kon uitspreken. Beide verbasteringen dus van zijn echte naam.
Verder noemen wij iedereen hier in huis Henk of Truus (al naar gelang het geslacht van de betreffende persoon).
Dochter (6 maanden) heet tante Pollewop, Grobbekuiken, Dikkie Dik (oké, ze is lekker mollig) of de verkleinvorm van haar echte naam. Terwijl ik me voorgenomen had om dat nooooooooooit te doen!
Verder noemen wij iedereen hier in huis Henk of Truus (al naar gelang het geslacht van de betreffende persoon).
Dochter (6 maanden) heet tante Pollewop, Grobbekuiken, Dikkie Dik (oké, ze is lekker mollig) of de verkleinvorm van haar echte naam. Terwijl ik me voorgenomen had om dat nooooooooooit te doen!

zaterdag 30 april 2011 om 20:32
Zelf geen kinderen, maar wel een lief neefje. Ik noem hem vaak Pretvent, n.a.v. van een nacht waarin hij nog een hele kleine baby was, naast mij sliep en maar niet wilde slapen en naar me bleef lachen. Hij vond het veel te leuk om met me te spelen, heerlijk Nu hebben we nog steeds altijd de grootste lol samen dus dan blijft hij Pretvent. Verder noem ik hem ook wel vaak Mannetje.
zaterdag 30 april 2011 om 22:27
Dochter: Pommetje/Pom of Pommetet. Toen ze eindelijk thuis kwam en we hoorden haar door de babyfoon vonden we dat ze lag te "pommen". Tja... hormonen.
Soms ook tante Ka, mevrouw Dikbil of een afkorting van haar naam.
En sindskort ook NoeNoe omdat broertje haar naam helemaal niet kan uitspreken en er dit van maakt.
Zoon: Boef, Tix (want naam is niet (leuk) af te korten en dit klinkt wel leuk en lijkt ook nog een beetje op zijn naam), en dan heeft mijn vriend er nog een heleboel die te maken hebben met zijn manier van doen/ druk zijn. Maar die kan ik nu niet bedenken, wisselt met de dag.
En als ik ze samen moet roepen/ noemen: Jut & Jul...
Soms ook tante Ka, mevrouw Dikbil of een afkorting van haar naam.
En sindskort ook NoeNoe omdat broertje haar naam helemaal niet kan uitspreken en er dit van maakt.
Zoon: Boef, Tix (want naam is niet (leuk) af te korten en dit klinkt wel leuk en lijkt ook nog een beetje op zijn naam), en dan heeft mijn vriend er nog een heleboel die te maken hebben met zijn manier van doen/ druk zijn. Maar die kan ik nu niet bedenken, wisselt met de dag.
En als ik ze samen moet roepen/ noemen: Jut & Jul...
zaterdag 30 april 2011 om 22:34
En mijn vader noemde wel wel eens dikbil vroeger. Ik vertelde dat laatst aan iemand, die vond dat niet zo aardig, maar ik heb dat nooit als onaardig opgevat. Mijn tante werd 'neus' genoemd (die was nogal groot), daar was ze echt niet blij mee. Ik zie koosnamen voorbij komen die naar ik hoop enkel positief opgepakt worden door het kind.

zondag 1 mei 2011 om 11:21
hier ook heeel veel... eerst de afgeleide van hun eigen naam maar ook muis,sisi,bekkie,boefje, poppie , makkie, pluis,konijntje enz...mijn schoonvader heeft voor zoon een turkse bijnaam, mijn oudste noemt al bijna 6 jaar lang kevertje omdat ze zo fijn en lang is., mijn jongste noemt ie bolletje (wat ze ook is.)
Puck

zondag 1 mei 2011 om 19:32
quote:Bieb schreef op 30 april 2011 @ 22:27:
Wat grappig, als ik het goed onthouden heb heten onze dochters hetzelfde, en is dit ook haar bijnaam. Bij haar geboorte noemde m'n nichtje (toen 1,5) haar zo omdat ze haar naam niet kon uitspreken. Noenoe is inmiddels afgekort tot Noen/Noenie, maar is dus vier jaar later ook nog steeds haar bijnaam.
Wat grappig, als ik het goed onthouden heb heten onze dochters hetzelfde, en is dit ook haar bijnaam. Bij haar geboorte noemde m'n nichtje (toen 1,5) haar zo omdat ze haar naam niet kon uitspreken. Noenoe is inmiddels afgekort tot Noen/Noenie, maar is dus vier jaar later ook nog steeds haar bijnaam.

maandag 2 mei 2011 om 08:53
quote:Mette Mare schreef op 01 mei 2011 @ 19:32:
[...]
Wat grappig, als ik het goed onthouden heb heten onze dochters hetzelfde, en is dit ook haar bijnaam. Bij haar geboorte noemde m'n nichtje (toen 1,5) haar zo omdat ze haar naam niet kon uitspreken. Noenoe is inmiddels afgekort tot Noen/Noenie, maar is dus vier jaar later ook nog steeds haar bijnaam. Hahaha, wat grappig. Onze dochters heten idd hetzelfde en wat leuk dat het dan hetzelfde wordt verbasterd door andere kleintjes.
[...]
Wat grappig, als ik het goed onthouden heb heten onze dochters hetzelfde, en is dit ook haar bijnaam. Bij haar geboorte noemde m'n nichtje (toen 1,5) haar zo omdat ze haar naam niet kon uitspreken. Noenoe is inmiddels afgekort tot Noen/Noenie, maar is dus vier jaar later ook nog steeds haar bijnaam. Hahaha, wat grappig. Onze dochters heten idd hetzelfde en wat leuk dat het dan hetzelfde wordt verbasterd door andere kleintjes.