Koosnaam voor je kind

29-04-2011 23:02 121 berichten
Wie heeft er ook een koosnaam voor je kind(eren) en zoja, hoe is die ontstaan? Doet hij/zij de naam 'eer' aan?

Gewoon luchtig topic en wellicht leuk om te lezen van elkaar

Uiteraard trap ik af: zoon, nu 10, heeft nog steeds als koosnaam 'modderkever'. Gewoon omdat hij af en toe ontieglijk goor eruit kan zien, stapt gerust in de sloot (tot aan zijn knieën diep is die bij ons achter) en er weer uit met bijbehorende 'dressing' (lees kroos etc) om vervolgens met stralende, staalblauwe ogen te zeggen: 'mam, gelukkig heb ik mijn bal weer'. Eh ja, dat is waar en de wasmachine is er goed voor .

Dat ie onderwijl stinkt als een bunzing maakt hem, en mij ook overigens, niets uit. Daar is de douche weer goed voor .

Heeft soms gaatjes in zijn shirts omdat ie is wezen vissen en ja, 'dan let je nergens op hoor, die snoek aan de haak was echt vet gaaf'. Dat de haak dus ook in zijn shirt is blijven hangen, 'ja sorry mam, maar dat boeide even niet' .
Onze dochter noemen we zus, toen onze zoon geboren was, was ze net 2 en zei steeds kom maar, dat doet de zus wel.

Toen ik zwanger was van onze zoon hadden we het boekje kleine pluis van nijntje voorgelezen aan haar en haar broer heeft nog steeds als koosnaam pluis.

Maar Hermelien, politieagent of schooljuffrouw zouden ook prima als koosnaam kunnen
Alle reacties Link kopieren
Speklapje omdat ie zo lekker dik wordt, schaapie omdat hij toen hij net geboren was echt als een schaap klonk af en toe. Boelie, lekker ding, lekker ventje, liefie, schatje, krijsbaby (meestal als ie ineens weer vrolijk is terwijl ie daarvoor helemaal los is gegaan), en een verbastering van z'n naam. Z'n naam zelf gebruik ik niet zoveel, daar moet ik echt aan denken om dat wel eens te doen. Hij is nu 3,5 maand.
Boef! Jongste heet ook wel tommetijn. Dat is een beetje een verbastering van zijn naam, komt door een liedje dat hij zelf in peutertaal zo zingt:

zagge kuikentje

lalala moeder zat

onne vleuge

waare veige zat

tegen regen, tegen tommetijn (moet dus zonneschijn zijn).

wille bij u zijn
..
De oudste noem ik altijd aapje of apekop. Zijn broertje broer. De oudste dacht dat zijn broertje broer heette omdat ik vaak zei, ho pas op voor je broer!

Als ik het over mijn jongens heb dan noem ik ze beiden mijn apen
Liefje.

Ouwe poepdoos.

Apie/aapje/apekop.

Kleine dictator.

Klein bier/kleintje pils.

En verder nog heel veel namen die ter plekke ontstaan en die vaak eindigen op -monster.
Today is a good day
oudste: vrouw **achternaam**

meis

truus

troela

middelste: stinker

Siegfried (lijkt op zijn naam)

jong-gérius

jongste: kraal-oogie

kabouter

Stien(a) (soort afkorting van haar naam)
Wat een vréselijke 'namen' zitten er eigenlijk tussen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Poppie

En afkortingen en verbasteringen van haar naam
Oudste: pikkie (erg he)

jongste: schatjepatatje (ook wel voor de oudste trouwens!)
Always look on the bright side of life
Pop, al vanaf de geboorte

Zwerver, omdat ze vaak de hort op is, met verrekijker en rubberen laarzen onder een jurkje
Zoon: verkorte versie/afgeleide van zijn naam of een verbastering van die afkorting (en daar weer een variant op)

Dochter: verkleinwoordje naam en als ze dom bezig is "dom konijn" (ze is nogal es dom bezig, maar het wordt beter )

Dochter: heeft wel 5 afkortingen of afgeleides van eigen naam, of meissie-van-me

Zoon: apie, snoepje (maar als ik dat doet vraagt hij direct om snoep, dus dat probeer ik niet meer te doen), schatje, schatteboutje, schattepatatje of i.d. en geen enkele afgeleide of verbastering of verkorting van zijn naam
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Ehm, na vijf maanden heeft ze er al een hoop...

Nienepien, Nieneke, Nien, Mutske, Miepke, maar ook lekker wijffie of tuttebol. En als ze echt een flinke huildag heeft wordt het al gauw klein draakje of spookie. Tijdens de (overigens jammerlijk mislukte) borstvoedingsperiode was het "mijn kleine piranha"...
quote:calvijn1 schreef op 04 mei 2011 @ 14:13:

Wat een vréselijke 'namen' zitten er eigenlijk tussen Beestje bij de naam noemen
Today is a good day
Mijn jongste zoon noem ik vaak "garnaal" en de oudste vaak "uil"

Slaat echt nergers op, maar het meeste zeg ik toch "lieffie" of hun naam.
Nog meer heb ik er eigenlijk.

Voor de meisjes:

Tutje, tuttebol.

Zoontje als ik heb van de PSZ ophaal of als hij ergens geweest is, of na het buitenspelen en ik zie hem:

"Hey vriend ! "

En ook zeg ik vaak tegen ze allemaal:

"Hey du (en dan wat ik wil zeggen hahaha)
Joonepoon, joontje, jonaponapoepchinees (bedacht door mijn jongste zus), piepdoos en piepert (door "ik wil aandacht en wel nu" of "hetluktniethetluktniet" schreeuwtjes), poepdoos (vooral als we 's ochtends zn kamer binnenkomen en er hangt een vorstelijk aroma), skattiepetattie (schatjepatatje :-) , boefie (gebruikt vriend), liefiepiefie (piefie was werknaam tijdens zwangerschap)...

dat was het wel zo'n beetje...
hihi dacht dat ik de enige ben die me zoon speklap noemt haha hij is met zij 4maanden een echt dikkertje.

Of dikkie dik. maar moet er zo mee oppassen want laatst vroeg een onbekende dame aan zijn zus van 4 hoe haar kkleine broertje heette en toen zei ze zonder blikken of blozen speklap..... ieuw kon door de grond zakken haha
Ik noem allebei mijn zoontjes wel eens lieffie, en mijn oudste zoontje soms krullenbol. Meestal noem ik ze bij hun echte naam. Mijn schoonmoeder heeft een verschrikkelijk koosnaampje voor mijn jongste bedacht. Hij heet Victor maar ze noemt hem Vikkie. Brrr.....
quote:mammamandy schreef op 05 mei 2011 @ 17:09:

hihi dacht dat ik de enige ben die me zoon speklap noemt haha hij is met zij 4maanden een echt dikkertje.

Of dikkie dik. maar moet er zo mee oppassen want laatst vroeg een onbekende dame aan zijn zus van 4 hoe haar kkleine broertje heette en toen zei ze zonder blikken of blozen speklap..... ieuw kon door de grond zakken hahaOp het moment zou ik ook door de grond willen zakken, maar achteraf is het best grappig, niet? Ik moest iig toch even lachen toen ik dit las. Zo'n leuke opmerkingen kunnen echt alleen maar door kinderen gemaakt worden!
Wij noemen Kari vaak Kaat(je) en ik noem haar (en andere meisjes) vaak moppie.
Heeft iemand nog tips hiervoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven