kosten KDV?

22-08-2008 14:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend en ik hebben nog geen kinderen, maar willen deze wel graag.

Al surfend over het internet vond ik een site van een kinderdagverblijf bij ons in de buurt. Ik ben me een hoedje geschrokken van de prijzen die hierop vermeld staan. Misschien vinden jullie het wat vroeg om hierover te stressen, maar ik ben meestal liever goed voorbereid.

Nu weet ik inmiddels dat er nog zoiets bestaat als een toeslag van de belastingdienst en werkgeversbijdrage, maar weet nog steeds niet precies hoeveel je dan uiteindelijk alsnog moet betalen.

Wat zijn jullie kwijt aan kosten voor een KDV, zeg met 1 dag opvang in de week?
www.toeslagen.nl je vult jullie gegevens in, de prijs van het KDV et voila je weet wat je netto kwijt bent.
Wij betalen voor 3 dagen bruto ongeveer 740 Euro, en netto 320 Euro (de belastingdienst betaalt dus 420 Euro mee)
Twee kinderen, twee dagen beiden, we betalen 150 euro zelf geloof ik.
Je zult toch echt even zelf die berekening moeten maken, want bedragen van anderen zeggen echt helemaal niks.
Wij betalen voor 2 kinderen en 2 dagen tussen de 100,- en 150,- euro, ik weet het niet precies. Maar voor 1 kind en 1 dag kun je uitgaan van zo'n 75,- euro ofzo. (2e kind is veel goedkoper).

Onze rekening is wel iets van 1100,- per maand geloof ik.
@Eowynn, sorry maar het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin die je schrijft, net alsof iedereen in alle gevallen 75 Euro per dag kwijt is voor 1 kind.

Wij betaalden fors meer!!

Het is helemaal inkomensafhankelijk, verdien je weinig dan betaal je vrijwel niks naar verhouding van de kosten (ik vind die ong. 10% die jij zelf betaalt echt niet te geloven!) en verdien je meer dan betaal je een groter deel zelf.
Bedankt voor de snelle reacties!

@Pauline65: ik had deze berekening al eens gemaakt, maar volgens mij zit hier nog geen werkgeversbijdrage bij, of wel?

Ik wilde ook een beetje een globaal idee krijgen van de kosten.

Mijn vriend en ik werken allebei, ik zal wanneer er een kindje komt (hopelijk!) 3 dagen gaan werken en mijn vriend 4 dagen. Ik werk onregelmatig en we zullen dus wisselend opvang nodig hebben.

@iedereen die eerder gereageerd heeft: hoeveel dagen werken jullie zelf? Wat is jullie globale inkomen? (hoef niets exact te weten hoor, maar weer: ter vergelijking met onze situatie. Wij zitten per persoon volgens mij rond de 30.000 bruto per jaar. Dit willen ze volgens mij bij die berekening ook weten, toch?)
De werkgeversbijdrage gaat sinds 2007 via de belastingdienst, je vraagt daar tegemoetkoming aan en krijgt van hun ook het hele bedrag waar je recht op hebt. Je kunt een proefberekening maken op de site die ik eerder noemde en van dat bedrag kun je wel uitgaan.
Wij betalen 100 euro per maand voor 1 kind. Zij gaat 3 dagdelen. Totale kosten zijn 375 euro.

Ik werk 28 uur en man 32 uur, verdienen modaal.
Heb even voor je gekeken en als jullie samen 45.000 zouden verdienen met jullie 3 resp 4 werkdagen en je kind 2 dagen in de opvang, zou je 475 van de ong. 600 terukrijgen.

Ben daarbij uitgegaan van een uurprijs van 6.11 (dat was namelijk hier de prijs).

Je betaalt dan iets meer dan 100 Euro zelf.
Phoeh, nou deze bedragen bieden weer wat hoop. Ik was er echt een beetje ontdaan van, dacht echt dat alleen mijn inkomen tegen die tijd helemaal op zou gaan aan opvang. En de hypotheek e.d. moet ook betaald worden...

Ben er weer wat geruster op. Laat dat kindje maar komen!
kostenkinderopvang.nl
Ik betaal voor 2 volle dagen in de week 540,- per maand maar krijg 510,- terug!
quote:thinkerbell28 schreef op 22 augustus 2008 @ 15:04:

Phoeh, nou deze bedragen bieden weer wat hoop. Ik was er echt een beetje ontdaan van, dacht echt dat alleen mijn inkomen tegen die tijd helemaal op zou gaan aan opvang. En de hypotheek e.d. moet ook betaald worden...

Ben er weer wat geruster op. Laat dat kindje maar komen!Veel plezier met zwanger worden
Dat zal wel lukken
Maar... prinsjesdag komt eraan.. en er gaan berichten rond dat de kinderopvang fors duurder gaat worden..
Fors duurder.... voor de hogere inkomens toch? Voor de lagere inkomens zou het toch maar om een paar euro gaan?

Dochter gaat nu 3 dagdelen en dat kost ons 60 euro. Straks gaat ze (als ik blijf werken, ben nog aan het twijfelen) 4 dagedelen, dat kost dan 80 euro. Wij verdienen nu netto zo'n 1900 euro, straks 2200 euro.

Maar uitrekenen op toeslagen.nl is toch heel makkelijk?
quote:elliemellie24 schreef op 22 augustus 2008 @ 22:16:

Maar... prinsjesdag komt eraan.. en er gaan berichten rond dat de kinderopvang fors duurder gaat worden..Dat ouders wat meer zelf gaan betalen lijkt me niet meer dan normaal; als je hier ook weer leest hoe weinig er door sommigen betaald wordt tov de werkelijke kosten, dan vind ik het logisch dat de regeling qua kosten de spuigaten uitloopt.
Jeetje, wat betalen jullie allemaal weinig! Wij zullen dan wel bij de hogere inkomens horen (samen netto zo'n 4300 Euro pm, vind ik zelf eigenlijk nog niet superveel), maar toch is het bedrag wat wij gaan betalen nog een flinke hap uit ons besteedbaar inkomen (hypotheek is ook vrij hoog). Ik hoop dus echt dat het voor ons niet veel duurder wordt dan het al is
Pauline, dat is weer diezelfde discussie als in een eerder topic. Als wij veel meer moeten gaan betalen, stop ik met werken, en dat is nu net wat de overheid niet wil. Dus niet zo gek dat de lage inkomens niet zoveel achteruit gaan.

Elska, ik vind dat jullie superveel verdienen!!! Meer dan 2x zoveel als wij! Wij hebben een leuk huis met een hypotheek van 550 netto, 2 auto's en kunnen eigenlijk kopen wat we willen. Wel gaan we in de zomer kamperen (vinden we leuk ) en soms een weekje naar de Canarische eilanden ofzo, ook weekendjes weg en best vaak uit eten.. Ik heb echt niet het idee dat ik iets mis en vind dat we best luxe leven. Maar zo heeft iedereen z'n eigen standaard.

Als ik zou stoppen met werken, zou ons inkomen netto ongeveer 1500 euro zijn. En dan komen er nog zo'n 350 euro aan toeslagen en heffingskortingen binnen van de belastingdienst. En dan zouden we het ook redden.
Elska, hoeveel betalen jullie dan eigenlijk? Als je per dag rekent zo'n 40 euro? Dan zou het evenredig gezien wel kloppen, wij betalen 20 euro per dagdeel.
quote:elska schreef op 23 augustus 2008 @ 11:24:

Jeetje, wat betalen jullie allemaal weinig! Wij zullen dan wel bij de hogere inkomens horen (samen netto zo'n 4300 Euro pm, vind ik zelf eigenlijk nog niet superveel), maar toch is het bedrag wat wij gaan betalen nog een flinke hap uit ons besteedbaar inkomen (hypotheek is ook vrij hoog). Ik hoop dus echt dat het voor ons niet veel duurder wordt dan het al isDat mag je vinden natuurlijk maar het is volgens mij echt twee keer modaal. Ik vind het wel eerlijk; naar rato van het inkomen de kosten van de kinderopvang betalen.
Snoopy: onze hypotheek is 2x zo hoog als die van jullie maar wij hebben dan weer geen eigen auto's (nee, ook geen leasebakken, maar wel een greenwheels abonnement!) Ik vind dat jullie ook luxe leven als je kijkt naar jullie inkomen! Zo te horen verschilt het niet echt veel van wat wij doen qua vakanties enzo (maar waar gaat dat geld dan toch elke maand heen? Nou ja, dat is een andere discussie...)

Wij betalen 320 per maand voor 3 dagen pw. We betalen dus iets meer dan 100 Euro per dag, dat is toch wel 2,5x zoveel als jullie. Maar goed, dat kan er bij ons ook wel af hoor. Ik vind ook dat de kosten van de kinderopvang nu goed geregeld zijn, niemand hoeft meer te stoppen met werken omdat de kinderopvang te hoog zouden zijn. Ik hoop echt dat het kabinet dit niet terug gaat draaien!
Pauline, zo heel weinig verdienen wij niet volgens mij hoor. Ik heb de inkomens vrij hoog ingeschat, en heb opgegeven dat we in totaal zo'n 40.000,- of 45.000,- aan jaarinkomen hebben, en met dat bedrag krijgen we dit terug. In werkelijkheid hebben we dit jaar minder inkomen dan wat ik opgegeven heb, dus we krijgen als het goed is nog wat terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven