Kosten Kinderopvang

12-04-2011 12:37 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je een kindje hebt en werkt, gaat het vaak naar de opvang.

Wat ik me afvroeg: zijn de kosten voor de opvang een stijgende lijn, of is het in verhouding goedkoper om ze meer dagen of uren af te leveren bij de opvang?

Dus (voorbeeld): je betaalt voor alleen maandag 50 euro, voor maandag en dinsdag 100 euro en voor de hele week 250 euro.

Of is het zo dat je voor alleen maandag 200 euro betaalt en dan voor maandag en dinsdag 250 euro en voor de hele week 300 euro ofzo?

Had namelijk de discussie of het nu goedkoper is om minder te gaan werken (van 40 naar bijvoorbeeld 24 uur) of om je kinderen meer dagen in de opvang te zetten (volle 5 dagen) en we kwamen er niet uit.
Je betaalt gewoon per uur of per dagdeel.

Maakt niet uit hoeveel dagen.

Wel is flexibele opvang vaak duurder.
Hier betalen we gewoon per uur E 5,50. Maakt niet uit hoeveel dagen ze komen.

Voor de kinderopvangtoeslag kan het wel uitmaken, in die zin dat als je inkomen lager is, je kinderopvangtoeslag hoger wordt, en daarmee de netto-kosten dus lager. Maar goed, dat hangt van jullie gezamenlijke inkomen af.
..
Wij betalen ook per uur en daarvan krijgen we een gedeelte terug van de Belastingdienst.
Je krijgt helaas geen kwantumkorting Ik geloof echter wel dat je onder een bepaalde inkomensgrens tot een bepaald bedrag terugkrijgt van de belasting. Als je wil weten of je daar onder valt, kun je een proefberekening doen op de site van de belastingdienst.
Ah, werkt dat zo! (Je ziet: hier duidelijk nog geen ervaring met kinderen..)

Dus zolang je eigenlijk (significant) meer verdient dan wat een KDV kost per uur, is het slimmer om gewoon een aardig aantal uren te maken. (financieel gezien dan hè, we hebben het niet over waarom je dan uberhaupt kinderen hebt)

Als ik kinderen zou hebben, zouden we met onze huidige banen niet bepaald onder die inkomengrens vallen, dus daar hoef ik niet van uit te gaan...
Het kinderdagverblijf betaal je voor de afgenomen uren en over het algemeen is dat een vaste prijs per uur.

Wat je aan kinderopvangtoeslag krijgt is afhankelijk van wat je verdiend en het aantal uren kinderopvang.

Als je meer uren kinderopvang hebt, dan krijg je een vergoeding over meer uur. Als je meer verdient, dan gaat wel de toeslag per uur omlaag.
...
quote:Nouk82 schreef op 12 april 2011 @ 12:49:

Als ik kinderen zou hebben, zouden we met onze huidige banen niet bepaald onder die inkomengrens vallen, dus daar hoef ik niet van uit te gaan...

Wij krijgen met twee prima salarissen nog altijd bijna de helft terug.

Gelukkig maar, want 920 euro per maand (1 kind, 3 dgn/week verlengde opvang) is anders toch nog haast niet op te brengen. Laat staan als we vanaf juni voor twee kinderen bruto 1840 euro moeten betalen.

Reken het inderdaad maar eens uit op de site van de Belastingdienst.
quote:Nouk82 schreef op 12 april 2011 @ 12:49:

Ah, werkt dat zo! (Je ziet: hier duidelijk nog geen ervaring met kinderen..)

Dus zolang je eigenlijk (significant) meer verdient dan wat een KDV kost per uur, is het slimmer om gewoon een aardig aantal uren te maken. (financieel gezien dan hè, we hebben het niet over waarom je dan uberhaupt kinderen hebt)

Als ik kinderen zou hebben, zouden we met onze huidige banen niet bepaald onder die inkomengrens vallen, dus daar hoef ik niet van uit te gaan...Rationeel gezien heb je volkomen gelijk.... hoewel je in je aanname ook de reis-uren moet meerekenen.
Je krijgt voor meerdere kinderen overigens wel kwantumkorting. Van de belastingdienst dan, niet van het kinderdagverblijf. Als je dus toch al aan het voortplanten bent, kun je er dus voor wehnig een paar extra bijmaken
Bij ons betaal je per uur. Volgens mij kost het nu 6.80 per uur. Ik betaal dus per maand 754.80. Ga je een dag in de week, dan is er een verschil tussen maandag en woensdag, omdat woensdag meer opvang uren zijn. Op maandag zijn het 4 uur opvang, dan het is 108.80 en woensdag 171.36. Ik neem aan dat bij een kdv ook per uur betaald wordt
Hier betalen we per uur ¤ 6,15. Maar als we een hele dag moeten betalen is dat maximaal ¤ 49,20. Ondanks dat hij soms wel 9 uur op de opvang is.
Een tweede kind is inderdaad heel voordelig, daar betaal je veel minder voor. Of beter gezegd: je krijgt er meer voor terug.

Er zijn tijden geweest dat ik bruto meer dan 2000 euro naar het kinderdagverblijf bracht, ben blij dat dat nu anders is!
Twee kinderen is goedkoper zolang ze bij elkaar op de opvang zitten.

Hier hebben we twee 'eerste' kinderen: Oudste op de bso, en jongste op de creche. Middelste wordt gezien als 'tweede' kind door de belastingdienst, en alleen voor haar krijgen we een groter percentage terug. Voor jongste krijgen we (meen ik) een gelijk percentage terug als voor oudste.
Herstel, na een blik op de aanvraag kinderopvangtoeslag blijkt dat we voor jongste het laagste percentage terugkrijgen, voor de oudste twee wel een groot percentage. Maar oudste zit op de bso, dus dat heeft minder impact. De brutorekening iedere maand blijft hoog.
En het is ook zo vervelend dat de bso op een ander moment (lees: veel eerder) afschrijft dan de Belastingdienst betaalt. Ik snap dat de bso z'n rekeningen ook moet betalen, maar het is wel lastig elke maand. Is dat bij jullie ook zo?
De opvang schrijft hier rond de 25e af, en rond de 21e wordt er gestort door de belasting (soms eerder zelfs). Hier dus geen problemen daarmee. Wel prettig, want binnen 1,5 week hebben we al onze standaard inkomsten en uitgaven, en weten we dus precies wat er nog te besteden valt in de rest van de maand.
quote:AlettaJacobs schreef op 12 april 2011 @ 12:44:

Je krijgt helaas geen kwantumkorting Hier dus wel. Voor het tweede kind betaal je minder, het derde nog minder etc. En dat geldt ook als het gaat om een BSO plek in dezelfde organisatie als waarvan het KDV is. Ik bedoel dus korting van de opvangorganisatie. En daarnaast dus nog eens de BD erbij.
Wij hebben flexibele opvang voor onze dochter (gastouder) ivm werk van mijn man. Wij betalen per uur Euro 4, dan nog bureaukosten Euro 87,50 per maand en ook nog maaltijdvergoeding van euro 2 als mijn dochter daar gegeten heeft.
Hier geen 'kwantumkorting'.

We krijgen voor tweede kind straks wel meer terug van de Belastingdienst, maar het uurtarief van het KDV blijft hetzelfde.
Dat zegt Aletta ook Lariba...
Maar Botervliegje krijgt wel quantumkorting, Suze.

TO, het rekensommetje is net wat minder simpel dan jij nu stelt, want je bouwt ook pensioen op als je werkt (en ervaring, natuurlijk, wat zich uiteindelijk ook vaak vertaalt in geld).

Tieger, na jouw post vroeg ik me af hoe het voor ons veranderd als de oudste naar de bso gaat, dus ik heb een proefberekening gedaan, maar als voor de oudste kdv in bso verander, en verder alles hetzelfde laat, verandert de toeslag niet. Volgens mij doen ze (gelukkig) niet aan twee eerste kinderen.
@Miffy, in mijn post van 13:52 uur schrijf ik dat het juist omgekeerd is, dat jongste nu het 'eerste' kind is, en we voor oudste en middelste een groot deel terugkrijgen.

Ik weet wel dat ik dat jammer vond... twee keer een groot deel van de het kinderdagverblijf terugkrijgen is natuurlijk prettiger dan 1x kinderdagverblijf en 1x bso. Maar dat is natuurlijk ook al fijn.
Klopt Tieger, ik heb toevallig vorige week een wijziging ingediend omdat de oudste naar de BSO gaat miv april. Ik had gehoopt dat we aanzienlijk minder zouden gaan betalen, aangezien de BSO bruto 500 euro minder kost per maand, maar we gaan er maar zo'n 25 euro per maand op vooruit, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Hopelijk scheelt het als jongste over 1,5 jaar ook naar de BSO gaat.
Tieger, snap inmiddels wat je bedoelt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven