Koude douche als straf?

10-02-2020 17:10 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
Vreselijk. Ik zou er ook mee zitten als ik zoiets hoorde. Ik snap lijfelijke/kleinerende straffen nooit zo. Wat mij betreft mag een kind zijn ouder dan net zo goed onder de douche zetten wanneer die niet luisteren. Vreemde, onaardige gang van zaken.
Het-groepje schreef:
10-02-2020 17:16
Ik ken mensen die dit van een therapeut hadden gehoord, dat ze dat moesten doen bij driftig zoontje en die deden dat toen ook maar maar ze vonden het vreselijk en het hielp niet. Integendeel, kind was en woest plus in paniek en de aanloop ernaartoe werd ook steeds heftiger.
Ikzelf vind het vreselijk. We hebben het weleens voor de grap gedaan en het is ook nog eens een een heel gedoe, ik snap niks van die straf.
Moet je kind dan uitkleden (vernederend), die mensen die wij kenden moesten kind met kleding en al onder de douche zetten en waren zelf ook helemaal koud en nat.
Ik word al koud bij de gedachte wat een angst zo’n kind niet moet voelen als zijn eigen ouder hem dwingt tot zo’n straf te ondergaan . En het gevecht eraan vooraf inderdaad. Brrrr
Het-groepje schreef:
10-02-2020 17:16
Ik ken mensen die dit van een therapeut hadden gehoord, dat ze dat moesten doen bij driftig zoontje en die deden dat toen ook maar maar ze vonden het vreselijk en het hielp niet. Integendeel, kind was en woest plus in paniek en de aanloop ernaartoe werd ook steeds heftiger.
Ikzelf vind het vreselijk. We hebben het weleens voor de grap gedaan en het is ook nog eens een een heel gedoe, ik snap niks van die straf.
Moet je kind dan uitkleden (vernederend), die mensen die wij kenden moesten kind met kleding en al onder de douche zetten en waren zelf ook helemaal koud en nat.

Natuurlijk werkt dit niet, je raakt in een strijd verwikkeld met je kind! En lijkt me ook niet bevorderend voor de ouder-kind relatie...
Rooss4.0 schreef:
10-02-2020 17:13
Sommige mensen doen zulke dingen inderdaad.
Ik heb geen kinderen met driftaanvallen dus in mij is het nooit opgekomen maar wie weet, als ik wel van die woedeprinsjes had gehad, misschien had ik het dan ook wel even een keer geprobeerd.

Het is wel altijd makkelijk wijzen, vind ik, naar andermans opvoedingmethoden. Ik had het als neef en vrouw trouwens stilgehouden.
Kind had voor zover ik kan lezen in de OP geen driftaanval, ze luisterde alleen maar niet.

En verder: er zijn natuurlijk grenzen, qua opvoedingsmethoden. Dat jij het stil zou houden wijst er al op dat je dat zelf ook best weet.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 17:22
2.58% gewijzigd
Ik ken iemand die dat ook deed bij een kind,en toen was het dus kokend heet water.... Die man heeft mooi tbs gekregen, en terecht.
ik ken wel mensen die dit deden om kind uit een enorme woede aanval te halen. Maar ik zou het zelf niet gauw doen iig. Ik vind het niet kunnen. Afkoelen kan ook door even in de tuin te gaan staan, blokje om te gaan of even op schoot kruipen en dan stevig vasthouden..
Mijn zus kon ook hysterisch tekeer gaan als kind en was dan niet meer ‘bereikbaar’.
Zij kreeg dan een plets koud water in haar gezicht. En dan was ze inderdaad ‘reset’
Wauw! Ik zou idd het gesprek aangaan. Zeggen dat t je toch niet lekker zit.

Er kwamen zelfs herinneringen bij mij omhoog en idd wat ik al eerder las, paniek, angst....
Rooss4.0 schreef:
Sommige mensen doen zulke dingen inderdaad.
Ik heb geen kinderen met driftaanvallen dus in mij is het nooit opgekomen maar wie weet, als ik wel van die woedeprinsjes had gehad, misschien had ik het dan ook wel even een keer geprobeerd.

Het is wel altijd makkelijk wijzen, vind ik, naar andermans opvoedingmethoden. Ik had het als neef en vrouw trouwens stilgehouden.
Het is geen oplossing voor een driftbui. In zo'n driftbui komt een kind "vast" te zitten en de oorzaak ervan (geen snoepje mogen of zo) raakt naar de achtergrond. Misschien stopt de driftbui wel door de schrik, maar het kind kan niet overzien wat oorzaak en consequentie is. Beter is het om ze op een veilige manier te laten uitrazen, en ze dan te troosten. Na een poosje gaat het vanzelf beter.
Dat is net zo goed een lijfstraf.

En hoe krijg je dat kind naar die douche? Het kind zal vast niet rustig meelopen naar de badkamer.

Ik vind dat als kinderen meegesleurd worden aan hun armpjes of worstelend onder de arm genomen, dat ook al onder geweld valt. Als een volwassene dat bij een andere volwassene doet in ieder geval wel.
poldervrouw schreef:
10-02-2020 17:21
of even op schoot kruipen en dan stevig vasthouden..

Bij kleine kinderen helpt dit het beste soms...
Niq schreef:
Hier doen we het ook als i.p.v. een corrigerende tik.
Werkt het? En hoe kwam je daar op?
En een woedeaanval wordt zo een paniekaanval natuurlijk.
Ik kreeg dit vroeger ook wel eens, met kleren en al inderdaad. Paar seconde om mijn driftbui te stoppen. En ja, je stopt inderdaad, want doorgaan is gewoon geen optie, maar ik weet nog wel dat ik van binnen alleen maar meer kookte. Het was geen angst (wat je hierboven leest, misschien is dat ook weer wat overtrokken), meer dat je nog gefrustreerder raakt dan je al bent. Kortom, het helpt m.i. niet om je te leren omgaan met je boosheid, sterker nog, ik denk dat je het nog erger maakt. Overbodig om te zeggen dat ik dit bij mijn eigen kinderen dus niet doe.
Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.

Ik vind veel ouders tegenwoordig te soft en doen alsof ze therapeuten zijn met hun eeuwige gewauwel en het leiden van hun kroost. Daarom zijn er nu best veel brutale apen die winkelpersoneel uitschelden voor ouwe heks, kankerlijer, spullen uit schappen gooien enz. Heb het zelf gezien, hadden mijn kinderen niet moeten zijn want dan waren de rapen gaar.
frettie schreef:
10-02-2020 17:17
Het topic is geopend omdat ik ermee zit en er niet uit kom.
Nou heel veel vreemden vinden het ook niet ok, wat ga je nu doen?

Durf je ze aan te spreken?
Xaviera1234567890 schreef:
10-02-2020 17:24
Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.

Ik vind veel ouders tegenwoordig te soft en doen alsof ze therapeuten zijn met hun eeuwige gewauwel en het leiden van hun kroost. Daarom zijn er nu best veel brutale apen die winkelpersoneel uitschelden voor ouwe heks, kankerlijer, spullen uit schappen gooien enz. Heb het zelf gezien, hadden mijn kinderen niet moeten zijn want dan waren de rapen gaar.
Juist die kinderen zijn vaak thuis slecht behandeld. Wat je erin stopt, krijg je terug.
Beetje vorige eeuw
..

En ik zou persoonlijk er van schrikken als het in mijn omgeving nog gebeurd...
Ik vind dit mishandeling.

Ik zou denken, geef ze nu die ram of koude douche. Het is nooit te laat.
poldervrouw schreef:
10-02-2020 17:21
ik ken wel mensen die dit deden om kind uit een enorme woede aanval te halen. Maar ik zou het zelf niet gauw doen iig. Ik vind het niet kunnen. Afkoelen kan ook door even in de tuin te gaan staan, blokje om te gaan of even op schoot kruipen en dan stevig vasthouden..
Mijn peuter kan soms ook ineens “ kortsluiting” krijgen en dan krijst ze de hele boel bij elkaar. Voor ons wel met een aanwijsbare reden . Op zo’n moment kun je haar echt niet bereiken .Ze kan er echt niks aan doen . Ik laat haar, hoe moeilijk ook, uitrazen en ze komt vanzelf altijd naar me toe om later te knuffelen en erover te praten . Dat heeft ze in de loop der tijd zo geleerd. Straffen tijdens zo’n bui zegt alleen maar dat ze geen recht heeft op haar gevoel op dat moment waar ze niet mee uit de voeten kan.

Oh joh, nou ik denk dat het die kinderen zijn die gewend waren aan een 'ram voor hun harses', die dat winkelpersoneel uitschelden.

Die zijn namelijk gewend dat het normaal is om geweld te gebruiken tegen anderen als iets je niet zint. Als je eigen moeder er op los ramt, zal het wel zo horen.

En... hoeveel kinderen heb jij en heb je nog contact met ze?
teletascha schreef:
10-02-2020 17:14
Heeft mijn vader vroeger ook weleens met mij gedaan.. volgens mijn vader werkte het goed omme even te resetten ;-) heb er niks aan over gehouden, dus zal wel loslopen
Jawel, je hebt eraan overgehouden dat je dit normaal vindt.
lila01 schreef:
10-02-2020 17:28
Ik vind dit mishandeling.
Nou ja, we weten natuurlijk niet of het een eenmalige kwestie was, uit wanhoop, of dat neef er een gewoonte van maakt en trots is op zijn geweldige opvoedingsvaardigheden. Dat zou voor mij wel iets uitmaken, al vind ik de methode nog zo stom.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 17:31
0.29% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven