Koude douche als straf?
maandag 10 februari 2020 om 17:10
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.

maandag 10 februari 2020 om 17:58
Ja, maar toch raad ik haar dat aan.Someonenew schreef: ↑10-02-2020 17:56Beetje apart, gezegd door iemand die net zegt eigen kind ook onder de koude douche te zetten..

maandag 10 februari 2020 om 17:58
Nee vind ik niet . Ze doet het zelf , maar zou zelf wel zo snel mogelijk erop aangesproken willen worden als mensen er mee zouden zitten. Zo zie ik het meer.Someonenew schreef: ↑10-02-2020 17:56Beetje apart, gezegd door iemand die net zegt eigen kind ook onder de koude douche te zetten..

maandag 10 februari 2020 om 18:01
Het lijkt mij persoonlijk best 'ns heel goed kunnen werken.parbleumondieu schreef: ↑10-02-2020 17:14Het kan echt niet! Stel hen voor dat ze zelf een keer onder die koude douche gaan staan, dan weten ze dat dit mishandeling is.
Overigens heeft iemand van de oudere generatie mij dit ook eens voorgesteld als oplossing voor een driftbui. Heel vroeger werd dit blijkbaar als optie gezien.
Sinds afgelopen winter zwem ik regelmatig in ijskoud water en daarmee reset ik mezelf mentaal enorm.

maandag 10 februari 2020 om 18:01
Ik ben vroeger ook wel eens op mijn bek geslagen door mijn liefhebbende ouders. Maar mij zul je, evenmin als jou, horen beweren dat ik daar zo lekker van ben opgeknapt.Calypso- schreef: ↑10-02-2020 17:46Ik kreeg vroeger van mijn ( voor de rest superlieve )moeder , altijd een tik op mijn pols als ze vond dat ik niet luisterde. Ik had er zo’n bloedhekel aan .Het deed verdomd zeer en ik vond het vernederend. Ook omdat je als kind zijnde niks anders kunt dan het ondergaan. Ik heb er geen trauma van en mijn band met mijn moeder is opperbest. Ze wist destijds gewoon niet beter .
Maar ik heb me altijd voorgenomen dit nooit bij mijn eigen kinderen te doen, juist vanwege het vernederende aspect.

maandag 10 februari 2020 om 18:02
Ik denk dat je enig sarcasme over het hoofd hebt gezien.Someonenew schreef: ↑10-02-2020 17:56Beetje apart, gezegd door iemand die net zegt eigen kind ook onder de koude douche te zetten..

maandag 10 februari 2020 om 18:03
Dat hoop ik dan maar.

maandag 10 februari 2020 om 18:07
Als ik er iets van geleerd heb is het dat ik geen stem mocht hebben op dat moment en je degene die het “ sterkst” is op dat moment( de ouder in dit geval ) en in wezen macht heeft, je je daar naar moet schikken .Lady*Voldemort schreef: ↑10-02-2020 18:01Ik ben vroeger ook wel eens op mijn bek geslagen door mijn liefhebbende ouders. Maar mij zul je, evenmin als jou, horen beweren dat ik daar zo lekker van ben opgeknapt.
Complete afbreuk van een kind zijn zeggenschap vind ik het . En dan moet het later leren om assertief te zijn in de wereld . Tuurlijk.

maandag 10 februari 2020 om 18:08
Jij maakt die keuze dan ook zelf . In vrijheid.redbulletje schreef: ↑10-02-2020 18:01Het lijkt mij persoonlijk best 'ns heel goed kunnen werken.
Sinds afgelopen winter zwem ik regelmatig in ijskoud water en daarmee reset ik mezelf mentaal enorm.
maandag 10 februari 2020 om 18:12
Ik heb 1 keer een koude washand in het gezicht van mijn dochter gemikt, ze kwam namelijk echt niet meer uit haar boze bui en begon zowaar te hyperventileren.
Geloof me, het werd er niet beter op.
Het arme kind was zo verdrietig. En ik voelde me zo schuldig. Nee... een koude douche kan echt niet.
En mijn vader hield mijn broers hoofd ook wel eens onder de koude kraan als hij niet luisterde. Daar heb ik zelfs trauma’s aan overgehouden. Laat staan wat het bij mijn broer deed. Brrrr....
Geloof me, het werd er niet beter op.
Het arme kind was zo verdrietig. En ik voelde me zo schuldig. Nee... een koude douche kan echt niet.
En mijn vader hield mijn broers hoofd ook wel eens onder de koude kraan als hij niet luisterde. Daar heb ik zelfs trauma’s aan overgehouden. Laat staan wat het bij mijn broer deed. Brrrr....

maandag 10 februari 2020 om 18:16
Ooit als kind met kleren en al onder een koude douche gezet. Word er nog kwaad van als ik er aan terugdenk, want wat was dat vernederend zeg.
Ik vind het zeker onder kindermishandeling vallen, zou zoiets nooit bij mijn eigen kind doen en als ik hoor of zie dat een ander zoiets wel bij zijn/haar kind doet denk ik niet dat ik het in me heb m'n mond te houden. Als volwassene verzin je maar lekker een andere manier om je gevoel van machteloosheid, of waar je ook last van hebt jegens je kind, te ondervangen.
Ik vind het zeker onder kindermishandeling vallen, zou zoiets nooit bij mijn eigen kind doen en als ik hoor of zie dat een ander zoiets wel bij zijn/haar kind doet denk ik niet dat ik het in me heb m'n mond te houden. Als volwassene verzin je maar lekker een andere manier om je gevoel van machteloosheid, of waar je ook last van hebt jegens je kind, te ondervangen.
maandag 10 februari 2020 om 18:17
Ik heb het ooit één keer gedaan bij mijn 2e dochter, geen koude douche hoor maar wel douche, ik was zo moe en zij al dagen zo vervelend en helemaal over de rooie, wist niet meer hoe haar te stoppen. Ik heb mezelf ermee gehad want ze was daarna maanden als de dood voor de douche. ben zelf ook wel een beetje geschrokken van mijn reactie want ik ben helemaal niet voor dit soort straffen, gewoon helaas en zwakt moment maar wel een leermoment voor allebei. Ze is nu 18 en weet het gelukkig niet meer zei ze laatst toen ik het ter sprake bracht over dingen waarvan ik spijt had in hun jeugd.

maandag 10 februari 2020 om 18:32
Als moeder van twee kinderen weet ik heel goed hoe frustrerend het soms kan zijn wanneer kinderen niet luisteren, maar man en ik hebben afgesproken dat we nooit uit onmacht een straf zouden geven.
Fysiek straffen is totaal geen oplossing op langer termijn. Het veroorzaakt vooral stress en angst.
Een koude douche vind ik ook echt niet kunnen, maar vind het ook lastig om te oordelen. Ik heb ook vrienden die traditioneel opvoeden omdat zij gewoon niet beter weten dan dat. Ze zijn heel liefdevol, maar delen net zo makkelijk een tik uit.
Fysiek straffen is totaal geen oplossing op langer termijn. Het veroorzaakt vooral stress en angst.
Een koude douche vind ik ook echt niet kunnen, maar vind het ook lastig om te oordelen. Ik heb ook vrienden die traditioneel opvoeden omdat zij gewoon niet beter weten dan dat. Ze zijn heel liefdevol, maar delen net zo makkelijk een tik uit.

maandag 10 februari 2020 om 18:32
Ik mag hopen dat geen enkel kind als straf onder een koude douche moet staan. In mijn ogen is dat mishandeling. Komaan zeg, als volwassene zou je dat toch ook afschuwelijk vinden.....
Een 'tik' geven mag niet - en terecht hoor! Maar een peuter/ kleuter onder een ijskoude douche zetten is volgens sommigen OK?
Een 'tik' geven mag niet - en terecht hoor! Maar een peuter/ kleuter onder een ijskoude douche zetten is volgens sommigen OK?

maandag 10 februari 2020 om 18:36
redbulletje schreef: ↑10-02-2020 18:01Het lijkt mij persoonlijk best 'ns heel goed kunnen werken.
Maar je wordt daartoe niet gedwongen door iemand die groter, sterker en machtiger is dan jou, toch?
Dat is wel een verschil lijkt me, een heel groot verschil!