Koude douche als straf?

10-02-2020 17:10 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
Dat valt inderdaad tegen en dat vind ik ook het lastige. Ik had zelf een heel ander beeld bij mensen die dit doen en weet daarom ook niet zo goed hoe verder te handelen.
Ik zou advies inwinnen bij een consultatiebureau. Die hebben een aanbod aan opvoedcursussen en met die informatie kan je dan terug naar je neef. Ook zou ik bij een psycholoog of de huisarts bijvoorbeeld, informatie op papier vragen over dat het echt wel schadelijk is voor kinderen.

En dan nogmaals met neef én zijn vrouw gaan praten en hem de informatie geven.

Mocht hij én zij er echt niets mee willen en doorgaan met deze ‘methode’, dan zou ik dus wel een melding doen. Er moet een kwartje bij hun vallen dat dit echt niet kan. In de context van deze tijd en met wat we nu weten over de ontwikkeling van kinderen ligt het wel degelijk dicht tegen mishandeling aan wat ze doen. Op een spectrum van wit naar zwart is het minstens flink grijs.
Dat kind wordt dus gewoon mishandeld, punt uit. Zelf zullen ze ongetwijfeld zeggen; maar we slaan niet hard! Alsof er alleen sprake is van mishandeling wanneer er fysiek letsel is. Ik zou geen eens een beetje twijfelen, ik doe hier meteen iets mee. Ik ben zelf mishandeld als kind en ik was omringd door wegkijkers, de gevolgen van die mishandelingen zitten voor altijd in mijn leven. Mijn karakter, mijn keuzes, mijn liefdes, mijn vertrouwen. Kijk alsjeblieft niet weg TO.
Vaak gaat het van kwaad tot erger. Wat als ze straks nog steeds een grote mond opzet, ondanks de koude douche? Opvoedondersteuning lijkt me op zijn minst wat hier nodig is.
Sjulia schreef:
16-02-2020 09:54
Dat kind wordt dus gewoon mishandeld, punt uit. Zelf zullen ze ongetwijfeld zeggen; maar we slaan niet hard! Alsof er alleen sprake is van mishandeling wanneer er fysiek letsel is. Ik zou geen eens een beetje twijfelen, ik doe hier meteen iets mee.
Echt hoor to, dit is niet ok. Jammer van die goede verhoudingen met je neef, maar hij mag niet denken dat dit ok is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven