Koude douche als straf?
maandag 10 februari 2020 om 17:10
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
maandag 10 februari 2020 om 18:37
Ik heb niet alles gelezen maar mijn moeder deed dit ook bij mij vroeger. Met kleren aam onder de koude douche gesleurd worden. Nu had ik ook wel eens enorme woede aanvallen. Ook kreeg ik wel eens een glas water (of klap) in mijn gezicht.
Ik heb inmiddels een goede band met mijn moeder, maar in mijn pubertijd was deze band er niet. Ik denk dat zij het gewoon niet aankon, een paar drukke kinderen, wat nare dingen meegemaakt. Mijn moeder praat het nu goed dat het de enige manier was om mij te kalmeren.
Maar wat er gebeurt is dat je zo schrikt en je zo naar voelt dat je stilvalt. Dat is niet hetzelfde als kalmeren. Wat Calypso al zei herken ik. Je leert om jezelf niet te uiten, om niet op een normale manier met je gevoelens om te gaan. Wees maar gewoon stil.
Brr.
Mijn moeder klaagt nu dat ik niet over mijn gevoel kan praten.. tsja
Ik heb inmiddels een goede band met mijn moeder, maar in mijn pubertijd was deze band er niet. Ik denk dat zij het gewoon niet aankon, een paar drukke kinderen, wat nare dingen meegemaakt. Mijn moeder praat het nu goed dat het de enige manier was om mij te kalmeren.
Maar wat er gebeurt is dat je zo schrikt en je zo naar voelt dat je stilvalt. Dat is niet hetzelfde als kalmeren. Wat Calypso al zei herken ik. Je leert om jezelf niet te uiten, om niet op een normale manier met je gevoelens om te gaan. Wees maar gewoon stil.
Brr.
Mijn moeder klaagt nu dat ik niet over mijn gevoel kan praten.. tsja
fishie44 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 18:39
4.33% gewijzigd

maandag 10 februari 2020 om 18:42
Ik mag hopen dat jij niet in dat zwembad gegooid wordt door iemand die veel sterker is!redbulletje schreef: ↑10-02-2020 18:01Het lijkt mij persoonlijk best 'ns heel goed kunnen werken.
Sinds afgelopen winter zwem ik regelmatig in ijskoud water en daarmee reset ik mezelf mentaal enorm.

maandag 10 februari 2020 om 19:02
Ik ben opgevoed met een hoop rammen voor mn harses. Weet je wat ik daar aan over heb gehouden?Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 17:24Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.
Ik vind veel ouders tegenwoordig te soft en doen alsof ze therapeuten zijn met hun eeuwige gewauwel en het leiden van hun kroost. Daarom zijn er nu best veel brutale apen die winkelpersoneel uitschelden voor ouwe heks, kankerlijer, spullen uit schappen gooien enz. Heb het zelf gezien, hadden mijn kinderen niet moeten zijn want dan waren de rapen gaar.
Angst, een hekel aan mijn ouders en een gigantische PTSS.
Oh een gezellige band met het personeel van ggz.
Top opvoeding!!
Die brutale apen komt niet door softe op opvoeding.
Mijn kind krijgt nooit een tik. En toch kan ze zich gedragen.
Ook zonder meppen en andere mishandeling kan je leuke mensen opvoeden.
Ik vind een koude douche (al dan niet met kleding) een zware vorm van lijfstraf.
Ik had dan ook veilig thuis gebeld en melding gemaakt. Zeker als je neef er zo makkelijk over praat geloof ik nooit dat dit de eerste was.
Ik zag mijn broer zijn zoontje een "corricerende" tik geven.
Die heeft flink de wind van voren gehad. Hij schrok zich rot van mijn reactie. Ik heb hem herrinnert aan onze eigen jeugd.
Hij gaf aan opvoeden lastig te vinden. De dag erna hebben ze hulp gevraagd en nu krijgen ze begeleiding en handvaten bij de opvoeding.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
maandag 10 februari 2020 om 19:05
Vrienden van ons vertelden een paar jaar geleden dat ze hun peuterpuberdochter ook wel eens met kleding en al onder de koude douche zetten als ze dwars was. Vond ik toen ook heel shocking. Nooit durven zeggen maar ook nooit vergeten. Zelf veel geslagen vroeger door moeder en ook wel eens met m’n hoofd onder de koude kraan geduwd. Mezelf voorgenomen nooit bij mijn eigen kind te doen. Vond het heel vernederend.
maandag 10 februari 2020 om 19:06
Ooit en dan heb ik het over 1973, ben ik flink aangereden en meegesleurd door de auto voor de ogen van mijn zusje. ik toen 13 en zusje 14.
Mijn zusje raakte zo overstuur dat mijn moeder de huisarts heeft gebeld wat ze met mijn zusje moest doen. (mijn vader was met mij mee in de ambulance naar het ziekenhuis)
De huisarts zei, zet haar maar onder de koude douche.... dat schrikt af en verzet haar gedachten even. Doe dat desnoods even 2x keer.
IK heb dat altijd raar gevonden maar mijn moeder vertelde wel dat het geholpen heeft.
Mijn zusje raakte zo overstuur dat mijn moeder de huisarts heeft gebeld wat ze met mijn zusje moest doen. (mijn vader was met mij mee in de ambulance naar het ziekenhuis)
De huisarts zei, zet haar maar onder de koude douche.... dat schrikt af en verzet haar gedachten even. Doe dat desnoods even 2x keer.
IK heb dat altijd raar gevonden maar mijn moeder vertelde wel dat het geholpen heeft.
maandag 10 februari 2020 om 19:10
Niet alles gelezen want ik kan alleen maar denken bij het lezen van de OP " ach, dat arme kleintje"
Je zal maar opgescheept zijn als kind met zulke ouders die niet het goede voorbeeld weten te geven dat je ook kunt praten om iets op te lossen of anders afstand nemen om af te koelen. Ouders zijn volwassenen die beter horen te weten en te handelen dan dit.
Je zal maar opgescheept zijn als kind met zulke ouders die niet het goede voorbeeld weten te geven dat je ook kunt praten om iets op te lossen of anders afstand nemen om af te koelen. Ouders zijn volwassenen die beter horen te weten en te handelen dan dit.
.
maandag 10 februari 2020 om 19:10

maandag 10 februari 2020 om 19:11
Bij een meisje van 14?1960to4 schreef: ↑10-02-2020 19:06Ooit en dan heb ik het over 1973, ben ik flink aangereden en meegesleurd door de auto voor de ogen van mijn zusje. ik toen 13 en zusje 14.

maandag 10 februari 2020 om 19:28

maandag 10 februari 2020 om 19:31
Een plens koud water in het gezicht kan ik me nog voorstellen, helemaal naar een douche moeten met een krijsend koter lijkt me contra produktief...heb de plens ooit bij mijn dochter geprobeerd, was achteraf een paar druppels lauw water waar van het meeste naast ging, overbodig te melden dat het niet hielp, is echter ook nooit meer zo geëscaleerd dat ik me geroepen voelde het nog eens toe te passen...
die ik wilde bestaat al...
maandag 10 februari 2020 om 19:33
Bij kalfjes en lammetjes gebeurt het ook als ze na de geboorte niet meteen ademen. Je ademt door die kou even heel goed door en dan ben je de kalmte zelf.
Ik weet niet hoor hoe slecht dit is, echt niet. Ik heb het nooit gedaan, het is me nooit aangedaan (dat dan weer niet) en ik ga het ook niet doen maar of het écht zo verschrikkelijk is. Ik weet het niet.
Een hysterisch kind, dat vind ik dan weer wel verschrikkelijk.
Ik weet niet hoor hoe slecht dit is, echt niet. Ik heb het nooit gedaan, het is me nooit aangedaan (dat dan weer niet) en ik ga het ook niet doen maar of het écht zo verschrikkelijk is. Ik weet het niet.
.
maandag 10 februari 2020 om 19:34
Ik heb ook een winterperiode dagelijks in de zee gezwommen. Idd heerlijk voor geest en weerstand, mqar dat is een geheel ander onderwerp natuurlijk.redbulletje schreef: ↑10-02-2020 18:01Het lijkt mij persoonlijk best 'ns heel goed kunnen werken.
Sinds afgelopen winter zwem ik regelmatig in ijskoud water en daarmee reset ik mezelf mentaal enorm.
maandag 10 februari 2020 om 19:37

maandag 10 februari 2020 om 19:38
Rooss4.0 schreef: ↑10-02-2020 19:33Bij kalfjes en lammetjes gebeurt het ook als ze na de geboorte niet meteen ademen. Je ademt door die kou even heel goed door en dan ben je de kalmte zelf.
Een niet hysterisch kind is net zo verschrikkelijk . En uiteindelijk wordt het kind wel hysterisch van het koude water .
maandag 10 februari 2020 om 19:41
Het is de vernedering die pijn doet. Meegesleurd worden. Kleding uit. Of juist aanhouden. We hebben het over een straf, ze had niet geluisterd. Kan je vertellen dat zo’n straf douche gepaard gaat met een boze ouder die zijn mening/les blijft opdringen op woedende toon. “Als je niet wil luisteren moet je voelen!” Een tik is ook ‘maar’ een tik. Fysiek hou je er niks aan over. Emotioneel zit dat anders. Het is gewoon onnodig. Als je wil dat je kind een gezonde volwassene gaat worden, niet doen. Het geeft al met al een belachelijk en tegenstrijdig signaal af aan je kind. Gebrek aan respect.

maandag 10 februari 2020 om 19:44
Ik zie niet in wat iemand leert van plotse dwang, schrik en kou behalve dan dat ze leren om in emotie niets meer te zeggen of te doen. Niets meer doen neemt echt de emotie niet weg en al helemaal niet de aanleiding van de emotie . Het niets meer doen is alleen maar een gevolg van dwang, schrik en kou. Een Pavlov reactie dus.
Wat leert iemand daar nou van?
Ik vind het echt een hele nare wijze van doen ongeacht leeftijd.
Wat leert iemand daar nou van?
Ik vind het echt een hele nare wijze van doen ongeacht leeftijd.
enn wijzigde dit bericht op 10-02-2020 19:46
9.96% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

maandag 10 februari 2020 om 19:46
Als kind heb ik het niet makkelijk gehad maar gaf geen grote smoel of bedreigde mensen. Lijkt mij dat je best weet wat niet kan, ook als puber. Teveel verwende koters tegenwoordig.
Hoor het meer om mij heen dat veel mensen zich storen aan het sociaal onaangepaste spul.
Ik heb mijn kinderen zodanig opgevoed dat zij zich niet misdroegen op die manier maar schijnbaar voelen de softe opvoeders zich nu aangesproken en dat is prima, stof tot nadenken is altijd goed.
Hoor het meer om mij heen dat veel mensen zich storen aan het sociaal onaangepaste spul.
Ik heb mijn kinderen zodanig opgevoed dat zij zich niet misdroegen op die manier maar schijnbaar voelen de softe opvoeders zich nu aangesproken en dat is prima, stof tot nadenken is altijd goed.
maandag 10 februari 2020 om 19:49
Dit dus.
En het maakt echt niet hoe oud iemand is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.