Koude douche als straf?

10-02-2020 17:10 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
Wat wou je eraan doen?
Damned if I don’t
Dat zijn toch echt middeleeuwse praktijken waar ik echt boos van kan worden. Heel vroeger is mijn oudste broer naar Gaasterland gestuurd wegens bedplassen. Daar werden ze ook onder de koude douche gezet. Ik had tegenover de neef en zijn vrouw echt mijn mond niet kunnen houden!
Idioot. Die neef van jou dus.
Ik zit in jouw team. Totaal onacceptabel.
Hier doen we het ook als i.p.v. een corrigerende tik.
Natuurlijk kan dat niet.
Sommige mensen doen zulke dingen inderdaad.
Ik heb geen kinderen met driftaanvallen dus in mij is het nooit opgekomen maar wie weet, als ik wel van die woedeprinsjes had gehad, misschien had ik het dan ook wel even een keer geprobeerd.

Het is wel altijd makkelijk wijzen, vind ik, naar andermans opvoedingmethoden. Ik had het als neef en vrouw trouwens stilgehouden.
.
ViezeHond schreef:
10-02-2020 17:12
Wat wou je eraan doen?
Dat is vraag twee inderdaad.
ViezeHond schreef:
Wat wou je eraan doen?
Een topic op viva openen natuurlijk. Zodat iedereen trut en kutwijf kan roepen. Das namelijk leuk.
.
Ik vind het van de pot gerukt. Maar goed, wat hebben we eraan? Ik zou zeker aangeven dat ik het mensonterend vind. Maar heb gelukkig geen mensen in mijn omgeving die dat doen
Heeft mijn vader vroeger ook weleens met mij gedaan.. volgens mijn vader werkte het goed omme even te resetten ;-) heb er niks aan over gehouden, dus zal wel loslopen
Niq schreef:
10-02-2020 17:13
Hier doen we het ook als i.p.v. een corrigerende tik.
Stop er maar snel mee, het kan namelijk echt niet.
Was dat serieus dat ze dat zeiden? Of was het figuurlijk bedoelt?
Natuurlijk vind ik dat zoiets niet kan, maar wat ga je eraan doen?
Het kan echt niet! Stel hen voor dat ze zelf een keer onder die koude douche gaan staan, dan weten ze dat dit mishandeling is.
Overigens heeft iemand van de oudere generatie mij dit ook eens voorgesteld als oplossing voor een driftbui. Heel vroeger werd dit blijkbaar als optie gezien.
Ik zou ze opbellen en vertellen dat je daar erg van schrikt, en of ze wel weten dat dit, net zoals slaan, onder kindermishandeling valt. Gaat kind op school tijdens het groepsgesprek vertellen dat papa haar onder de koude douche zet, krijgen ze veilig thuis op hun dak.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 10-02-2020 17:16
32.84% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoe luchtig had het dan opgevat moeten worden ? Kind wordt in een vernederende , positie geplaatst wat totaal niet gaat leiden tot gewenst gedrag . Eerder uit angst dan dat een kind ervan leert . Het is pure onmacht van zulke ouders en ze hebben het duidelijk niet begrepen dat zulke straffen niet horen . Anders hadden ze het wel voor zich gehouden i.p.v. terloops te vermelden tijdens een rondje bitterballen.
Nee. En ik zou er meteen doorgevraagd hebben. Maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat je niet weet wat je hoort.
ViezeHond schreef:
Wat wou je eraan doen?
Heel eerlijk? Voor mijn gevoel is het mishandeling. Ik voel er zo sterk over dat ik het eigenlijk nog wil bespreken met mij ln neef. De band is in principe dusdanig goed dat het zou moeten kunnen. Mijn man zegt dat ik me er niet mee moet bemoeien omdat het daar niet heftig genoeg voor is.
Hier met kleding en al aan.
Ik ken mensen die dit van een therapeut hadden gehoord, dat ze dat moesten doen bij driftig zoontje en die deden dat toen ook maar maar ze vonden het vreselijk en het hielp niet. Integendeel, kind was en woest plus in paniek en de aanloop ernaartoe werd ook steeds heftiger.
Ikzelf vind het vreselijk. We hebben het weleens voor de grap gedaan en het is ook nog eens een een heel gedoe, ik snap niks van die straf.
Moet je kind dan uitkleden (vernederend), die mensen die wij kenden moesten kind met kleding en al onder de douche zetten en waren zelf ook helemaal koud en nat.
Bel gewoon op en zeg dat je schrok en vragen of ze dat vaker doen. Of zeggen dat je dat soort zaken niet meer wil horen.
Niq schreef:
10-02-2020 17:16
Hier met kleding en al aan.
Blijkbaar werkt het niet als je het vaker doet .
Rooss4.0 schreef:
10-02-2020 17:14
Een topic op viva openen natuurlijk. Zodat iedereen trut en kutwijf kan roepen. Das namelijk leuk.
Trut en kutwijf? Tegen mij? Want ik had het over mijn neef en zijn vrouw. Dus als je het over hun hebt snap ik niet waarom een vrouw uitgescholden zou moeten worden. Het topic is geopend omdat ik ermee zit en er niet uit kom.
frettie wijzigde dit bericht op 10-02-2020 17:21
33.00% gewijzigd
Rooss4.0 schreef:
10-02-2020 17:13
Sommige mensen doen zulke dingen inderdaad.
Ik heb geen kinderen met driftaanvallen dus in mij is het nooit opgekomen maar wie weet, als ik wel van die woedeprinsjes had gehad, misschien had ik het dan ook wel even een keer geprobeerd.

Het is wel altijd makkelijk wijzen, vind ik, naar andermans opvoedingmethoden. Ik had het als neef en vrouw trouwens stilgehouden.

Ik vind het onacceptabel en respectloos naar het kind toe. Hoe zou jij het vinden als iemand dat bij jou zou doen?
En ja, ik heb 2 dramaqueen-dochters die soms echt hysterisch kunnen zijn, maar hier heb ik nog nooit aan gedacht om zoiets toe te passen.
Afkoelen mogen ze wel op de gang als dat nodig is, en dat werkt ook hoor, en daarna een dikke knuffel.
Een koude douche vind ik echt absurt! :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven