Leuke activiteiten dreumes

13-06-2020 07:55 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje van 21 maanden is erg actief, graag buiten, we fietsen veel, gaan naar speeltuintjes in de buurt, naar de dieren in het bos. Maar na drie maanden 3,5e dag in de week met hem doorbrengen hebben we dit alles nu al tig keer gedaan en ik wil graag iets anders/nieuws/leuks met ‘m gaan doen :)

Zwemmen kan nog niet en voor veel is hij nog net te jong/klein, bijv. een indoor speeltuin, Spoorwegmuseum, etc. Zag het Nijntje museum, is dat ook leuk voor zo’n kleintje?

Hebben jullie nog andere leuke tips? We wonen in ‘t Gooi, dus liefst niet al te ver uit de buurt, ook i.v.m. zijn middagslaapje.

Bedankt!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik neem aan dat hij loopt? Indoor speeltuin is echt al vanaf 1 jaar leuk hoor. Of jonger zelfs als ze al goed kruipen en klimmen enz. Zeker voor zo'n actieve dreumes als jij beschrijft. Hier in de buurt hebben we monkey town die hebben doordeweeks peuter ochtend met gereduceerd tarief als je voor half 12 binnen bent.
Ik ging ook al vanaf die leeftijd met mijn dreumes naar musea als het Kinderboekenmuseum, naturalis etc. Ik denk dat het spoorwegmuseum ook echt al leuk is hoor. In en uit de treinen klimmen, andere omgeving voor papa en mama ;).
Wat ik verder veel deed met mijn dreumes destijds die ook erg actief was en zich thuis maar mondjes maat kon vermaken:
Op de fiets naar de markt en hem laten helpen of ik liet hem in de bakfiets zitten en alles bekijken. bij elke kraam kreeg hij wat. Een koekje bij de bakker, banaan bij de groenteboer, visje bij de visboer en een bloem bij bloemen kraam. We doen dit nog steeds graag samen.
Kinderboerderij, verschillende speeltuinen uitproberen (dus ook verder weg dan in de buurt) , afspreken met vriendinnen met kinderen, zwemmen (kan idd nog niet, maar zal vast niet lang meer duren), met de hond wandelen en dreumes op de loopfiets, überhaupt buiten spelen met water kliederen en modder enz en ik in de tuin met een tijdschrift ;)
Eigenlijk is er nu bij bijna 3 is weinig veranderd behalve dat er wat meer musea aan het lijstje zijn toegevoegd.
Nijntje museum is perfect! Hij valt precies in de doelgroep. Wel even reserveren ;-)

Monkeytown en spoorwegmuseum zijn ook allebei goed. Bij binnenspeeltuinen hebben ze ook (bijna) altijd een 0-4 jaarhoek, en een peutertarief op doordeweekse dagen. Ook hier moet je tegenwoordig voor reserveren trouwens.
Great minds Maartje :high5:
Teckeltje88 schreef:
13-06-2020 08:04
Great minds Maartje :high5:
:high5:
Dank voor de tips! We zijn al eens in een indoor speeltuin geweest, maar dan wil hij prompt alles doen waarvoor hij nog te klein is. Wat hij grotere kinderen ziet doen. Bepaalde dingen opklimmen, etc. Dat kan hij dan gewoon echt nog niet :lol:

Nijntje museum gaat op het lijstje! Hij is ook dol op auto’s, vrachtwagens, bussen en bovenal: tractoren. Iemand daar nog ideeën voor? Speelboerderij oid? Bestaat dat? Waar hij een tractor van dichtbij mag bekijken of misschien zelfs mag meerijden?

Oh, en ja, hij loopt, rent, vliegt, klimt zelf de glijbaan op en gaat er ondersteboven achterstevoren weer vanaf :proud:
Wij gaan weleens naar een trampoline park, hebben ze een speciaal uurtje voor peuters en kleuters. En indoor speeltuin heeft ook een gedeelte voor kleintjes. Kinderboerderij altijd goed. Of soms naar een speeltuin in een ander dorp, is ook een hele belevenis want nieuw.
Een watertafel/zandbak/mini glijbaan in de tuin (als je een tuin hebt).
Jee, wat onderneem je veel om hem te entertainen! Mijn ervaring is dat er maar weinig nodig is. Op het klimrek hier achterom waren ze na járen nog niet uitgekeken. Gewoon boodschappen doen, is zelfs een uitje (geef hem een mandje en laat hem zelf kiezen tussen worteltjes of broccoli). Geef hem een bak water, een emmer zand, een soeplepel en wat bekertjes of gooi een doek over de tafel en laat hem zijn knuffels daar uitstallen omdat hij zijn fruit en boterhammetje in zijn eigen huis mag eten ... en pak zelf een boek!

Maar als je ergens naartoe wil: kinderboerderij, alles met zand, bieb, bloemen plukken, fietstocht met een pontje ... en waarom niet zwemmen? Ik ging al naar babyzwemmen vanaf +/- 3 maanden.
Ohja, hij vindt alles prachtig. Rondje met de loopfiets, klein speeltuintje achter onze tuin. Maar ik ben het zelf inmiddels een beetje zat :lol:

Zwembaden zijn hier nog niet open voor kinderzwemmen, vandaar.
Slimmekip schreef:
13-06-2020 08:15
Wij gaan weleens naar een trampoline park, hebben ze een speciaal uurtje voor peuters en kleuters. En indoor speeltuin heeft ook een gedeelte voor kleintjes. Kinderboerderij altijd goed. Of soms naar een speeltuin in een ander dorp, is ook een hele belevenis want nieuw.

Dat lijkt me super tof, maar ik begreep dat dreumesen nog niet stabiel genoeg zijn voor trampolinespringen?
Er is toch wel ergens een zandstrandje in de buurt? Daar kunnen ze ook uren bezig zijn.
Neem een abonnement op een dierentuin, dan kun je ook gerust eens een ochtendje ipv de hele dag (ivm slaapje).
mcsteamy schreef:
13-06-2020 08:18
Ohja, hij vindt alles prachtig. Rondje met de loopfiets, klein speeltuintje achter onze tuin. Maar ik ben het zelf inmiddels een beetje zat :lol:

Zwembaden zijn hier nog niet open voor kinderzwemmen, vandaar.
Tsja, die corona werkt natuurlijk niet echt mee. Peutergym etc. zal nu ook wel lastiger zijn, maar dat vonden ze hier ook erg leuk. En als het ter afleiding van jezelf is, zou ik zéker eens naar zulk soort clubjes kijken. Je komt dan ook andere ouders tegen, dus ben je niet de hele tijd op het niveau van je kind bezig.
Quincy2 schreef:
13-06-2020 08:22
Er is toch wel ergens een zandstrandje in de buurt? Daar kunnen ze ook uren bezig zijn.

Hmm, nee. Strand hebben we niet.

navy-blue schreef:
13-06-2020 08:28
Neem een abonnement op een dierentuin, dan kun je ook gerust eens een ochtendje ipv de hele dag (ivm slaapje).

Zou ik heel leuk vinden, maar weet niet in hoeverre ik die kosten eruit haal. Ik heb geen auto, dus ben afhankelijk van het wel of niet kunnen lenen van de auto van de buurman en dat vind ik incidenteel hartstikke lief en fijn maar wil ik ook niet wekelijks hoeven vragen :)
In het Openluchtmuseum in Arnhem hebben ze een tractor om op te klimmen :) En een heleboel andere leuke dreumesdingen (o.a. fijne buitenspeeltuin en een tram). Daar kun je dus ook een keer naartoe. We hebben hier in de buurt (maar dat is wat te ver van het Gooi) trouwens ook een zorgboerderij die open is voor publiek, met een tearoom erbij. Daar mogen de kinderen ook bij de dieren kijken, een nepkoe melken, etc. Daar zou je eens naar kunnen zoeken.

Verder, is er in de buurt geen openluchtzwembad? Daar hebben wij een abonnement op genomen en gaan we iedere zonnige middag naartoe met onze 4-jarige.

In sommige binnenspeeltuinen (de Monkey Town hier) hebben ze een apart dreumesdeel, tot een jaar of 2,5, dat echt is afgeschermd. Ik ging dan dus ook echt daar zitten en ging gewoon niet bij de rest (voor de grote kinderen) kijken.
Nijntje museum is inderdaad leuk.
Kinderboekenmuseum in Den Haag trouwens ook al voor die leeftijd.
Bij binnenspeeltuin even goed verkennen welke een leuk deel hebben voor dreumessen waar hij ook wat meer kan klimmen etc. Die zijn er namelijk wel. Deel voor kleintjes is heel wisselend.

Er zijn ook voldoende grotere buitenspeeltuinen met een deel voor kinderen tot 4 jaar. Even zoeken naar speeltuinverenigingen in de buurt.
Ik kijk nog even dreumesfoto’s van onze zoon terug: Scheepvaartmuseum in Rotterdam is ook heel leuk! Bovenin (en deels buiten) hebben ze een fantastische speelruimte. Ook het Museum voor Beeld en Geluid heeft een afdeling voor de kleintjes. Ik moet trouwens zeggen dat wij onze dreumes ook gewoon meenamen naar bijv. het Spoorwegmuseum. Als ie het na een uurtje zat was, gingen we weer. Met een museumkaart is dat geen probleem.
Wij vonden het zelf gewoon een beetje saai worden, steeds dezelfde speeltuintjes, kinderboerderij.
Het helpt als er een veilige plek is zodat je zelf iets anders kan doen, of andere ouders.

In de tuin heel leuk een water tafel, of zo'n waterbaan.
Ook verven met water op de tegels, stoepkrijten, bellenblaas.

We hadden speelgoed van de speelotheek, elke drie weken wisselen. Maar dan moet je er wel kunnen komen.

Museum is leuk, ze zien het anders dan jij.
Wij hadden een trampoline in de tuin, de dreumes rende meer dan ze sprong, maar vond het wel hilarisch!

Voor jezelf leuker om eens een speeltuintrektocht te doen, kijk eens in een andere wijk.
Of geocache, want wat maakt het kind uit, als hij mee mag is het goed toch?
Kijk anders ook eens op kidsproof.nl, daar kan je per regio inspiratie opdoen.
Favoriete activiteit (zeker met regenachtig weer) van mijn dreumes is echt wel de indoor speeltuin! Juist een plek waar ik weinig nee hoef te zeggen, en hij lekker overal op, onder en overheen kan klimmen. Vanaf kruipen komen we daar al regelmatig.

Op nummer twee staat de natuurspeeltuin met water (met zo'n pomp), maar dat is dan vooral weer met warm weer leuk natuurlijk.

Ik doe per dag thuis meestal 1 activiteit buiten (boodschappen, dierentuin, speeltuin, op bezoek etc) en het andere dagdeel binnen. Binnen merk ik steeds meer dat hij het juist leuk vindt om mij te helpen; de was uit de wasmachine halen, 'stofzuigen', dingen verplaatsen.

Verder ben ik ook benieuwd naar meer ideeën!
Naar de dierentuin in zowel Amsterdam als Amersfoort kan je ook met ov komen. Maar het kost inderdaad wel wat.
Misschien is de bieb weer open?
Je hoeft natuurlijk niet altijd maar ergens naar toe met je kindje. Het is ook goed als je kindje zich zelf kan vermaken. Vergeet ook niet dat je in eigen tuin ook veel kan doen. Zo kan je simpelweg gewoon een voetbal kopen. Of binnen lekker samen dansen op muziek.

Als uitje waren wij altijd weg van de kinderboerderij, al hebben wij dit door corona ook al lang niet meer kunnen doen.
mcsteamy schreef:
13-06-2020 08:12
Dank voor de tips! We zijn al eens in een indoor speeltuin geweest, maar dan wil hij prompt alles doen waarvoor hij nog te klein is. Wat hij grotere kinderen ziet doen. Bepaalde dingen opklimmen, etc. Dat kan hij dan gewoon echt nog niet :lol:
Dan klim je toch mee om te helpen?

Mijn kinderen willen ook altijd meer dan ze kunnen dus ik klim dan mee.
Sasja90 schreef:
13-06-2020 13:05
Je hoeft natuurlijk niet altijd maar ergens naar toe met je kindje. Het is ook goed als je kindje zich zelf kan vermaken. Vergeet ook niet dat je in eigen tuin ook veel kan doen. Zo kan je simpelweg gewoon een voetbal kopen. Of binnen lekker samen dansen op muziek.

Als uitje waren wij altijd weg van de kinderboerderij, al hebben wij dit door corona ook al lang niet meer kunnen doen.
Er staat toch nergens dat ze dagelijks de hort op wil? Gewoon af en toe een keer wat anders voor de afwisseling, en vooral om het voor jezelf ook weer eens afwisselend en interessant te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven