Links en rechts.
donderdag 19 februari 2009 om 22:03
Mijn Oudste, toch al bijna tien, weet zowat op elke fietsrit het verschil tussen links en rechts niet. En we fietsen veel, al sinds zijn vierde of zo.
Ezelsbruggetjes als 'rechts is de hand waarmee je schrijft' en 'links is waar je hart zit' helpen ook niet.
Ik verwonder me daarover. Da's toch doodsimpel?
De jongere kinderen zijn er ook nog niet zo handig in, maar tenminste een van hen heeft het excuus dat ' ie nog maar zes is en nog tijd genoeg heeft om het te leren.
Die van jullie ook zo moeilijk met deze begrippen of is het echt een makke van mijn Oudste waar we maar mee moeten leren leven (soms bijna tegen elkaar gestuiterd).
Ezelsbruggetjes als 'rechts is de hand waarmee je schrijft' en 'links is waar je hart zit' helpen ook niet.
Ik verwonder me daarover. Da's toch doodsimpel?
De jongere kinderen zijn er ook nog niet zo handig in, maar tenminste een van hen heeft het excuus dat ' ie nog maar zes is en nog tijd genoeg heeft om het te leren.
Die van jullie ook zo moeilijk met deze begrippen of is het echt een makke van mijn Oudste waar we maar mee moeten leren leven (soms bijna tegen elkaar gestuiterd).
donderdag 19 februari 2009 om 22:54
Hij is de oudste, Espy, dus ik kan niet goed beoordelen hoe snel hij was met de andere automatiseringen. Tafels nog steeds niet, hij beredeneert ze (dat kan als je goed in rekenen bent). Fietsen deed ' ie een stuk sneller dan andere kinderen maar dat komt dan weer omdat ' ie motorisch sterk in elkaar zit. Veters strikken ging niet zo vlug evenals het alfabet, maar dat zijn dan weer dingen waar we thuis totaal niet op hebben geoefend, misschien in tegenstelling tot andere ouders.
donderdag 19 februari 2009 om 23:06
Volgens mij is het geen probleem als een kind dat (nog) niet weet. Op een gegeven moment leren ze zichzelf wel een ezelsbruggetje aan als het echt nodig is.
Volgens mij heb ik er zelf ook moeite mee gehad, ik kan me wel herinneren dat ik dan wel even moest nadenken. Maar ik heb verder een heel goed richtingsgevoel ook al wist ik dan niet snel dat links links heette en rechts rechts. Ik wist het verschil wel tussen de richtingen en wel hoe ik moest fietsen alleeen als men het dan benoemt in termen als links en rechts, tja dan wordt het een ander verhaal..
Volgens mij heb ik er zelf ook moeite mee gehad, ik kan me wel herinneren dat ik dan wel even moest nadenken. Maar ik heb verder een heel goed richtingsgevoel ook al wist ik dan niet snel dat links links heette en rechts rechts. Ik wist het verschil wel tussen de richtingen en wel hoe ik moest fietsen alleeen als men het dan benoemt in termen als links en rechts, tja dan wordt het een ander verhaal..
donderdag 19 februari 2009 om 23:08
Het hoeft ook niet zo te zijn hoor, maar ik zou er niet van opkijken als de automatiseringsproblemen breder zijn dan alleen de links-rechts oriëntatie. Op school hebben ze hier vaak ook wel zicht op, je zou het eens kunnen vragen. Overigens doe je er niet zo veel aan behalve misschien toch extra oefenen om de achterstand te beperken als blijkt dat een kind écht achter blijft. Maar voor het verschil tussen links en rechts is dit natuurlijk niet zo belangrijk.
donderdag 19 februari 2009 om 23:11
Beetje offtopic maar waar ik zelf moeite mee heb is iemand de weg wijzen. Dat doe ik het liefste met mijn handen, beeldend dus. Verdomd lastig als je mensen de halve stad door moet wijzen op weg naar de bestemming (en dat moet ik op mijn werk vaak). Het komt dan niet in me op om te gaan links/rechtsen.
donderdag 19 februari 2009 om 23:17
Ik had vroeger ook moeite met links en rechts en stelde me dan om de een of andere manier voor dat ik voor mijn huis stond, en dan wist ik links en rechts wel dacht ik. Maar als ik er nu zo over nadenk deed ik volgens mij hetzelfde als het broertje van Vinyl: ik deed alsof het vaste punten waren vanuit ons huis gezien. Blijkbaar iets wat vaker voorkomt dus
donderdag 19 februari 2009 om 23:21
Ach ja ik ben 22 en een poosje terug fietste ik met mijn zusje, die op een gegeven moment riep: Links af! waarop ik een ruk aan mijn stuur gaf, naar rechts
Het trucje om naar je handen te kijken werkt wel, dus als de hand waarmee je een L vorm kan maken is links, andere rechts. Alleen heb je misschien niet zoveel tijd op de fiets
Het trucje om naar je handen te kijken werkt wel, dus als de hand waarmee je een L vorm kan maken is links, andere rechts. Alleen heb je misschien niet zoveel tijd op de fiets
donderdag 19 februari 2009 om 23:24
Hier ook problemen met:
-links/rechts: moet altijd nadenken voordat ik het zeg. Inderdaad dat ezelsbruggetje van 'met duim en wijsvinger een L maken'.
-oost/west: moet altijd nadenken waar 'de oostkust van de VS ligt'.
-bijziend/verziend: zou het nu ook niet kunnen zeggen .
Misschien een soort dyslectie, maar vooral omdat het 'lege' begrippen zijn, ik kan me er niets bij voorstellen.
-links/rechts: moet altijd nadenken voordat ik het zeg. Inderdaad dat ezelsbruggetje van 'met duim en wijsvinger een L maken'.
-oost/west: moet altijd nadenken waar 'de oostkust van de VS ligt'.
-bijziend/verziend: zou het nu ook niet kunnen zeggen .
Misschien een soort dyslectie, maar vooral omdat het 'lege' begrippen zijn, ik kan me er niets bij voorstellen.
donderdag 19 februari 2009 om 23:39
donderdag 19 februari 2009 om 23:49
quote:mamzelle schreef op 19 februari 2009 @ 22:51:
Ik snap het echt niet, Nlies. Of toch wel, ik zou dezelfde 'fout' maken. De andere auto staat dan vooraan, bedoel je toch, en jij erachter.
hij zei zet hem voor die auto, en dan zette ik de auto als 2de in de rij weg (als volgauto van die andere zeg maar)
terwijl hij bedoelde dat ik de auto als eerste in de rij moest zetten , zodat de andere auto volgauto werd ,
spiegelbeeldschrijven kan ik nog steeds heel goed, net als de tekst ondersteboven lezen, geen idee of dat ook nog iets zegt ergens over
Ik snap het echt niet, Nlies. Of toch wel, ik zou dezelfde 'fout' maken. De andere auto staat dan vooraan, bedoel je toch, en jij erachter.
hij zei zet hem voor die auto, en dan zette ik de auto als 2de in de rij weg (als volgauto van die andere zeg maar)
terwijl hij bedoelde dat ik de auto als eerste in de rij moest zetten , zodat de andere auto volgauto werd ,
spiegelbeeldschrijven kan ik nog steeds heel goed, net als de tekst ondersteboven lezen, geen idee of dat ook nog iets zegt ergens over
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 19 februari 2009 om 23:59
quote:Annepanne1 schreef op 19 februari 2009 @ 23:43:
Volgens mij is dat juist net andersom..
Bijziend > je ziet alleen verweg goed
Verziend > je ziet alleen dichtbij goed.
Dacht ik hoor!Nee, dat dacht je dan echt verkeerd Of doe je dat nou om Azur weer in verwarring te brengen? Wat het is, is echt letterlijk uit het woord te halen.
Dacht ik hoor!Nee, dat dacht je dan echt verkeerd Of doe je dat nou om Azur weer in verwarring te brengen? Wat het is, is echt letterlijk uit het woord te halen.
vrijdag 20 februari 2009 om 08:37
quote:Annepanne1 schreef op 19 februari 2009 @ 23:43:
Dacht ik hoor!
Bijziend: dichtbij ziend, dus dan zie je het wel
Verziend: ver weg ziend, dus verweg zie je wel.
Misschien met stift een L op de linkerhand en een R op de rechthand zetten met fietstochten.
Toen ik klein was had ik ook het vaste punten probleem. Want als ik me omdraaide was weer een andere arm links en rechts. Heel verwarrend. Ik weet niet meer hoe ik het inzicht heb gekregen.
Dacht ik hoor!
Bijziend: dichtbij ziend, dus dan zie je het wel
Verziend: ver weg ziend, dus verweg zie je wel.
Misschien met stift een L op de linkerhand en een R op de rechthand zetten met fietstochten.
Toen ik klein was had ik ook het vaste punten probleem. Want als ik me omdraaide was weer een andere arm links en rechts. Heel verwarrend. Ik weet niet meer hoe ik het inzicht heb gekregen.
vrijdag 20 februari 2009 om 08:51
Ik ben bijna 32 en weet sinds een jaar pas het verschil in links en rechts omdat ik een jaar in Australie heb gewoond waar alles andersom zit en andersom rijdt. Zelfs de wc deur gaat de andere kant om dicht. Maar als je het me spontaan vraagt en ik moet nu nu nu nu nu antwoord geven dan wil ik me nog wel eens vergissen.
Ezelsbruggetjes als "links is waar je duim rechts" zit begonnen me echt de strot uit te komen! Hoe weet je nou waar je duim rechts zit? Tjonge jonge.
Het schijnt trouwens meer bij vrouwen als bij mannen voor te komen...
Ezelsbruggetjes als "links is waar je duim rechts" zit begonnen me echt de strot uit te komen! Hoe weet je nou waar je duim rechts zit? Tjonge jonge.
Het schijnt trouwens meer bij vrouwen als bij mannen voor te komen...
vrijdag 20 februari 2009 om 08:54
Ik weet het verschil wel, maar zeg het altijd verkeerd. Zeker in de auto is het erg irritant. Ik moet eerst goed nadenken voor ik wat zeg.
Ik ben dus 32 en ik vrees dat dat nooit over zal gaan. Laatst zat ik met man in de auto. We moesten naar rechts en ik zei links... uiteindleijk met handgebaren maar snel duidelijk gemaakt welke links ik bedoelde. Manlief kan er niet altijd om lachen overigens.
Ik ben dus 32 en ik vrees dat dat nooit over zal gaan. Laatst zat ik met man in de auto. We moesten naar rechts en ik zei links... uiteindleijk met handgebaren maar snel duidelijk gemaakt welke links ik bedoelde. Manlief kan er niet altijd om lachen overigens.
vrijdag 20 februari 2009 om 08:58
Hahaha, bij ons in de auto is het nog altijd: jouw kant op, mijn kant op (al wil de tom tom dat maar niet leren ). We kunnen het beiden niet uit elkaar houden. En zelfs tijdens onze beide rij-examens ging het mis. Ik spiek inderdaad ook altijd even, links kun je met je wijsvinger en duim een hoofdletter L vormen....ik wijt het aan de juffen op school die altijd zeiden dat rechts de hand is waarmee je schrijft...je raadt het al, ik ben linkshandig

vrijdag 20 februari 2009 om 09:31
Ik ben ook hopeloos met links en rechts. Ik moet eerst altijd denken aan het moment dat ik met mijn vader uit de tuin fietste en dat zei "We gaan nu links!" en toen gingen we dus een kant op die kennelijk links is.
Mijn man kan er wel om lachen. Hij is net een postduif, ik ben een soort van blinde mol.
Ook als we in een bos gaan wandelen, het eerste kwartier doe ik mijn best om de weg te onthouden. Daarna laat ik het altijd maar en loop gewoon met hem mee.
In winkelstraten loop ik steevast de verkeerde kant op als ik een winkel uitkom.
Maar op zich ben ik wel goed in de weg onthouden als hij er niet bij is. Zoals zijn hersens in sleepmode gaan als er gekookt moet worden, zo gaan de mijne op stand by bij het vinden van de weg als we bij elkaar in de buurt zijn.
Ik kon trouwens ook pas klokkijken toen ik een jaar of 11 was.
Maar eigenlijk heb ik eerder een wiskundeknobbel dan een deuk.
Mijn man kan er wel om lachen. Hij is net een postduif, ik ben een soort van blinde mol.
Ook als we in een bos gaan wandelen, het eerste kwartier doe ik mijn best om de weg te onthouden. Daarna laat ik het altijd maar en loop gewoon met hem mee.
In winkelstraten loop ik steevast de verkeerde kant op als ik een winkel uitkom.
Maar op zich ben ik wel goed in de weg onthouden als hij er niet bij is. Zoals zijn hersens in sleepmode gaan als er gekookt moet worden, zo gaan de mijne op stand by bij het vinden van de weg als we bij elkaar in de buurt zijn.
Ik kon trouwens ook pas klokkijken toen ik een jaar of 11 was.
Maar eigenlijk heb ik eerder een wiskundeknobbel dan een deuk.

vrijdag 20 februari 2009 om 09:33
quote:krissie16 schreef op 20 februari 2009 @ 09:03:
Oost - west heeft ook een makkelijk ezelsbruggetje, de helft van de o afhalen, dan wordt het W-C. En dat is dan weer zo'n stom ezelsbruggetje dat ik het kan onthouden, hihiNou, ik snap 'm niet hoor. En dan heb je W-C weet je dan welke kant het op is?
Oost - west heeft ook een makkelijk ezelsbruggetje, de helft van de o afhalen, dan wordt het W-C. En dat is dan weer zo'n stom ezelsbruggetje dat ik het kan onthouden, hihiNou, ik snap 'm niet hoor. En dan heb je W-C weet je dan welke kant het op is?

vrijdag 20 februari 2009 om 09:37
quote:misschicken schreef op 20 februari 2009 @ 09:35:
Mijn man is bijna 40 en kan het ook nog steeds niet
Ezelsbruggetje: Met je Linkerhand kan je met wijsvinger en duim een L maken, met rechts is dat wat lastiger.
Ja, dat lijkt een handig ezelsbruggetje voor mensen die wel heel goed links en rechts uit elkaar kunnen houden. Maar ik zie bijvoorbeeld ook niet in een oogopslag of een L klopt. Of de onderste streep nou de ene kant op staat of de andere.
En ik ben niet dislectisch, discalculie, whatever. Heb gewoon een blinde vlek.
Mijn man is bijna 40 en kan het ook nog steeds niet
Ezelsbruggetje: Met je Linkerhand kan je met wijsvinger en duim een L maken, met rechts is dat wat lastiger.
Ja, dat lijkt een handig ezelsbruggetje voor mensen die wel heel goed links en rechts uit elkaar kunnen houden. Maar ik zie bijvoorbeeld ook niet in een oogopslag of een L klopt. Of de onderste streep nou de ene kant op staat of de andere.
En ik ben niet dislectisch, discalculie, whatever. Heb gewoon een blinde vlek.
vrijdag 20 februari 2009 om 09:52
Ik heb het ook met pinnen: dat er dan staat aan welke kant de magneetstrip moet, maar dat ik dat niet zie, ik zie dan niet of ik hem naar boven of naar beneden moet houden, ook niet met het voorbeeld erbij. Hebben meer mensen dat?
Echt raar want met blokpatronen ( dat je moet zien hoeveel blokjes er weg zijn, of welk patroon ergens inpast) en ruimtelijk inzicht heb ik helemaal geen problemen.
Echt raar want met blokpatronen ( dat je moet zien hoeveel blokjes er weg zijn, of welk patroon ergens inpast) en ruimtelijk inzicht heb ik helemaal geen problemen.