Links en rechts.

19-02-2009 22:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn Oudste, toch al bijna tien, weet zowat op elke fietsrit het verschil tussen links en rechts niet. En we fietsen veel, al sinds zijn vierde of zo.

Ezelsbruggetjes als 'rechts is de hand waarmee je schrijft' en 'links is waar je hart zit' helpen ook niet.

Ik verwonder me daarover. Da's toch doodsimpel?

De jongere kinderen zijn er ook nog niet zo handig in, maar tenminste een van hen heeft het excuus dat ' ie nog maar zes is en nog tijd genoeg heeft om het te leren.

Die van jullie ook zo moeilijk met deze begrippen of is het echt een makke van mijn Oudste waar we maar mee moeten leren leven (soms bijna tegen elkaar gestuiterd).
ja ik zou ook als tips geven: laat hem alleen rechts aanleren. als dat er goed in zit, weet hij ook wat links is.
quote:lonbonton schreef op 20 februari 2009 @ 09:52:

Ik heb het ook met pinnen: dat er dan staat aan welke kant de magneetstrip moet, maar dat ik dat niet zie, ik zie dan niet of ik hem naar boven of naar beneden moet houden, ook niet met het voorbeeld erbij. Hebben meer mensen dat?

Echt raar want met blokpatronen ( dat je moet zien hoeveel blokjes er weg zijn, of welk patroon ergens inpast) en ruimtelijk inzicht heb ik helemaal geen problemen.Ja, herkenbaar, zowel dat van dat pinnenals van die blokjespatronen. En dat terwijl ik toch genoeg lijk te oefenen met pinnen
Mamzelle, de jongste is dus 6 en er zit er nog een tussen? Eerlijk gezegd vind ik dat ook al laat, zeker dan die middelste. Mijn dochter wist het al toen ze 3 was. Nou kan het natuurlijk zo zijn dat zij daarmee wat sneller is dan gemiddeld. Mijn buurvrouw van 50 weet het nog steeds niet (gaat ook niet meer komen denk ik).

Maar goed zeker in het verkeer kan het lastig zijn. Ik denk dat een bel/lint zeker kan helpen.
quote:Sanmi schreef op 20 februari 2009 @ 08:54:

Ik weet het verschil wel, maar zeg het altijd verkeerd. Zeker in de auto is het erg irritant. Ik moet eerst goed nadenken voor ik wat zeg.

Ik ben dus 32 en ik vrees dat dat nooit over zal gaan. Laatst zat ik met man in de auto. We moesten naar rechts en ik zei links... uiteindleijk met handgebaren maar snel duidelijk gemaakt welke links ik bedoelde. Manlief kan er niet altijd om lachen overigens.

Ja zo bedoel ik hem dus... ik moet altijd eerst nadenken... En over het autorijden als iemand zegt links dat ik dan rechts ga... ook als ik de weg moet wijzen... grrr...

Het had ook zoveel handiger als mijn rechterhand links had gezeten, was het helemaal opgelost!
quote:Vl43inder schreef op 20 februari 2009 @ 09:31:

Ik ben ook hopeloos met links en rechts. Ik moet eerst altijd denken aan het moment dat ik met mijn vader uit de tuin fietste en dat zei "We gaan nu links!" en toen gingen we dus een kant op die kennelijk links is.

Heel herkenbaar

Als ik een slimme bui heb (ook niet altijd) zeg ik naar welke locatie we toe gaan (alsof we naar school gaan, alsof we naar de winkel gaan, alsof we naar de stad gaan) en dan gaat het wel goed, mits het niet te lang geleden is dan dat we naar die locatie gingen.

Ik ben inderdaad van plan om alleen de fietsbel voor links aan te geven, denk dat hij weer in de war raakt als ik voor rechts ook nog iets aangeef.

Zoonlief zelf ondertussen vroeg zich af of dit ook zou werken als de fietsenmaker de bel rechts zou monteren. Nee, zoonlief, dat doet hij niet, punt.
quote:krissie16 schreef op 20 februari 2009 @ 09:03:

Oost - west heeft ook een makkelijk ezelsbruggetje, de helft van de o afhalen, dan wordt het W-C. En dat is dan weer zo'n stom ezelsbruggetje dat ik het kan onthouden, hihiHuh?
Ik ken het ezelsbruggetje ook niet maar het lijkt me dat ze bedoelt dat West op de kaart aan de kant van de W is (links dus) en en Oost aan de kant van de C (de halve O, rechts dus).
Bedankt, ik snap 'em!
Misschien heeft het iets met automatiseren te maken

misschien elke dag heel kort oefenen met links en rechts
quote:1ndra schreef op 19 februari 2009 @ 22:23:

Bij mij is het nooit goed gekomen... Het is dat ik weet dat ik met rechts schrijf maar anders?

Als ik bij mijn vriend in de auto zit en ik hem zeg dat hij linksaf moet slaan vraagt hij standaard welke links ik bedoel.

Ik ben overigens erg goed in (hoofd)rekenen...

Hahaha, ik heb precies hetzelfde! Bij elk kruispunt moet ik stilstaan en nadenken "ik schrijf met rechts, dus dat is rechts, dus die heeft voorrrang" Niet altijd even veilig Met rijlessen was mn instructeur het zat om steeds naar de verkeerde rechts te gaan en schreef met koeieletters op mn hand de R en L.

Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben!

(even ontopic: ik heb dus geen tips om het te leren, hoop dat er een paar bruikbare tips bijzitten!)
Geen drama hoor, mijn man weet echt niet wat links en rechts is. Heel lastig hoor, maar ja als we met zijn tweeen zijn is het zo opgelost.

Wel lastig als tom tom zegt ga rechts af. En dan niet meer weet wat rechts of links is. En dan gaat hij linksaf, tja dan even verder op weer keren. En we rijden dus wel eens verkeerd op deze manier.

Ik heb zelfs dyslexie dus weer andere kwalen, zo lossen we elkaars probleem op.

En het zegt niets over het geestelijke, mannetje heeft HBO.

Succes en maak er geen drama van, het is lastig maar geen drama van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven