Links en rechts.

19-02-2009 22:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn Oudste, toch al bijna tien, weet zowat op elke fietsrit het verschil tussen links en rechts niet. En we fietsen veel, al sinds zijn vierde of zo.

Ezelsbruggetjes als 'rechts is de hand waarmee je schrijft' en 'links is waar je hart zit' helpen ook niet.

Ik verwonder me daarover. Da's toch doodsimpel?

De jongere kinderen zijn er ook nog niet zo handig in, maar tenminste een van hen heeft het excuus dat ' ie nog maar zes is en nog tijd genoeg heeft om het te leren.

Die van jullie ook zo moeilijk met deze begrippen of is het echt een makke van mijn Oudste waar we maar mee moeten leren leven (soms bijna tegen elkaar gestuiterd).
haha er zijn volwassenen die hier nog moeite mee hebben....Hier wat ideeen:

Draag een paar weken lang aan de Linkerkant een Lintje.

Of aan de Rechterhand een Ring

Elke keer als ze het niet weet wijs je op het lintje of de ring.

na een tijdje gaat ze waarschijnlijk herinneren dat ze de Ring met een R aan de kant met de R droeg; Rechts!!
heeft hij ook moeite met het uit elkaar houden van de b en de d (even als voorbeeld) ?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
whahahhahahaha oh het is een jongetje!!!

Arm kind als ie een lintje en een ringetje moet dragen

Dacht even dat het een meisje was (waarom eigenlijk??)

Ach een jongen kan toch nog een leuke strakke ring dragen
Ik was ook zo'n geval Mamzelle, hoor mijn vader nog zo roepen ándere rechterkant!!! Wat bij mij wel hielp was een kruis oid. met stift op mijn ene hand, kon een van de ouders roepen; naar rechts, met het kruisje!

Komt wel goed (bij mij dan) al ben ik nog steeds een kneus in het verkeer, meestal niet levensgevaarlijk in ieder geval.
Geen ervaring mee. Kitty kon links en rechts aangeven toen ze drie was, maar ik heb geen idee wat de gangbare leeftijd daarvoor is? Zo'n trucje als hierboven beschreven wordt lijkt me handig. En voor de verkeersveiligheid zou je het op zijn fiets aan kunnen geven misschien?

Heeft hij het alleen met fietsen of ook als hij andere dingen doet?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mijn broertje snapte er vroeger ook niks van, Hij snapte niet dat anderen het konden onthouden. Tot bleek dat hij links en rechts zag als een soort noord/zuid. Dus een vaste positie. Dus niet zo gek dat hij het niet kon onthouden als hij zelf door de wereld bewoog

Misschien is het zo iets?
Ow jaaaaaa.....zo leerde ik vroeger ook noord oost west zuid onthouden:

ik plakte de woorden op briefjes op mijn muren!

kan je ook doen met voor achter links en recht
en weet hij wel wat horizontaal en verticaal is?
Dochterlief kan het goed nu, is nu 10 Maar had als ezelsbruggetje dat waar je fietsbel zat dat is links.

Ikzelf heb er nog steeds moeite mee. Ik heb het ezelsbruggeltje dat de hand die ik opsteek en van de wijsvinger en duim een L kan maken, dat is links.

Ik heb wel eens gehoord dat mensen die moeite hebben met links en rechts ook moeite hebben met rekenen/getallen. In mijn geval klopt dat wel. Ik ban discalculisch.
anoniem_12282 wijzigde dit bericht op 19-02-2009 22:18
Reden: aanvulling
% gewijzigd
ik had er zelf vroeger ook veel moeite mee, maar geen idee hoe ik er over heen ben gekomen. heb een vriendinnetje die het nog steeds heel moeilijk vindt...

misschien kan je voor tips googlen of op school vragen hoe ze het daar aan leren..?
Ik heb zelf nooit moeite gehad met links en rechts, maar vergst altijd welke nu stuurboord en welke bakboors was en welke kleur daarbij hoorde. Als ik daar lang niet mee te maken heb gehad, moet ik het weer opzoeken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik heb nog steeds moeite met links en rechts (wil je niet ontmoedigen hoor). Ik word er flink om uitgelachen door mijn man, en ik weet heus wel wat links en rechts is, maar in situaties in de auto dat ik het snel moet zeggen zeg ik het meestal fout.
Een horloge om doen? Die zit altijd links.

Ik ben dus ook zo'n kneus en kijk (onwillekeurig) altijd naar mijn pols.
Bij mij is het nooit goed gekomen... Het is dat ik weet dat ik met rechts schrijf maar anders?

Als ik bij mijn vriend in de auto zit en ik hem zeg dat hij linksaf moet slaan vraagt hij standaard welke links ik bedoel.

Ik ben overigens erg goed in (hoofd)rekenen...
Nlies, hij heeft waarschijnlijk (gaat niet getest worden, zijn laatste cito scores waren daar veel te goed voor) een vorm van dyslexie, als je dat bedoelt te vragen.

Horizontaal en verticaal zijn begrippen die ik nog niet met hem heb behandeld, en waar ik hem ook nooit over heb gehoord. b en d houdt hij wel uit elkaar, of in elk geval heel vaak.

Goede tip van een lintje oid aan de rechterkant van zijn stuur. Uiteraard kan ik eerst proberen of de fietsbel als houvast werkt. Ik vind het inderdaad geen halszaak, maar in het verkeer wel prettig als hij de goede kant op gaat.
Hij is ook heel goed in rekenen.
Stuurboord en bakboord weet ik zelf echt niet, komt omdat ik ze nooit gebruik natuurlijk.
Hier nog een muts die het nog steeds vaak fout doet. Mijn dochter van 3 heeft er meer gevoel voor, die verbeterd me zo nu en dan al..

(hoofd)rekenen is hier trouwens geen probleem, maar ik ben wel dyslectisch.
Toch denk ik dat je ook even zou kunnen polsen of hij het begrip wel snapt. Want als hij net als mijn broertje denkt dat het vaste punten zijn op deze aardbol, dan wordt het nog lastig
Ik vind het wel een hele heldere tip, Vinyl. Nooit op die manier aan gedacht.
Mijn vriend van inmiddels 33 slaat ook nog rustig linksaf als TomTom toch echt heel duidelijk RECHTS zegt...

ik bedoel maar, sommigen leren het nooit...
quote:mamzelle schreef op 19 februari 2009 @ 22:24:

Nlies, hij heeft waarschijnlijk (gaat niet getest worden, zijn laatste cito scores waren daar veel te goed voor) een vorm van dyslexie, als je dat bedoelt te vragen.

Horizontaal en verticaal zijn begrippen die ik nog niet met hem heb behandeld, en waar ik hem ook nooit over heb gehoord. b en d houdt hij wel uit elkaar, of in elk geval heel vaak.

Goede tip van een lintje oid aan de rechterkant van zijn stuur. Uiteraard kan ik eerst proberen of de fietsbel als houvast werkt. Ik vind het inderdaad geen halszaak, maar in het verkeer wel prettig als hij de goede kant op gaat.

dat bedoelde ik ook, eerlijk gezegd heb ik ook lang last gehad met rechts en links , en herinner me dat ik vroeger ook last had met d en b, niet dat ik echt dyslectisch ben, en horizontaal en vertikaal weet ik echt wel wat dat is , maar als ik een lijn ineens moet zetten moet ik toch even nadenken.

Had met rijinstructeur ook problemen als hij zei: parkeer maar achter die auto, zette ik hem er dus netjes achter, kop aan kont dus, terwijl hij bedoelde van ons uit gezien achter die auto, dus in mijn perspectief , voor de auto, voor de neus dus, snap je t nog?
quote:mamzelle schreef op 19 februari 2009 @ 22:27:

Ik vind het wel een hele heldere tip, Vinyl. Nooit op die manier aan gedacht.

Nou, ik ook niet denk ik als mijn broertje niet zo had gedacht toen hij jong was.

Maar op zich wel logisch, want je zegt: we gaan hier naar rechts. Dus het zou over kunnen komen als een vast punt waar je heen gaat zeg maar.
En dan ook nog foeteren op TomTom, omdat die hem laat verdwalen...tsja

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven