Loopfiets / Driewieler

woensdag 11 november 2020 om 17:06
Hoi! Onze zoon is bijna 1,5 en loopt sinds een week of twee los. Hij is nog behoorlijk instabiel, maar wel enthousiast (alleen niet over schoenen - dan kruipt hij liever). We willen hem voor Sinterklaas graag een loopfietsje geven, maar ik weet niet wat de beste keuze is. Hij is natuurlijk vrij laat met leren lopen, en al best groot (maat 92), maar ook nog erg wankel. Pukylino lijkt me te klein... maar is een driewieler nog te moeilijk qua balans? Een "echt" loopfietsje zal sowieso nog niet lukken, denk ik. Waar zal hij het langste plezier van hebben? Ik hoor graag tips / goede merken en ervaringen.
donderdag 12 november 2020 om 11:13
Adelaide schreef: ↑11-11-2020 19:22Bedankt! Vrienden in de buurt hebben allemaal kinderen die een stuk ouder zijn, dus geen (kleine) loopfietsjes om te proberen meer.
Iets als Trybike / Wishbonebike / Veloretti dat je makkelijk kunt verzetten klinkt goed, maar ze zijn wel erg duur! Steeds weer een nieuwe Puky aanschaffen lijkt me aan de andere kant niet erg duurzaam, maar ze staan ook met bakken op marktplaats natuurlijk.
Wij hebben de trybike steel zo 'beargumenteerd' dat we met die fiets zeker 3 jaar hopen te doen (van nu tot als hij 4 jaar is). Als we in die periode 2 of 3 loopfietsjes moeten aanschaffen dan zijn we ook een smak geld kwijt. Daarnaast vinden we dat inderdaad niet duurzaam en deze fiets is ook nog goed her te gebruiken voor een eventueel tweede kindje, door te geven aan vrienden / familie of door te verkopen via marktplaats. Wij kiezen overigens vaker voor duurdere spullen die we jaren kunnen gebruiken (we hebben nu al duplo en vragen dat ook al bewust voor verjaardagen etc. Een knikkerbaan zal dan een hubelino worden, zodat de duplo weer gebruikt kan worden daarvoor, etc)

donderdag 12 november 2020 om 11:14
Mmm, ik zie dat je de Trybike niet buiten kan bewaren. Dat is wel een groot nadeel, want we hebben weinig ruimte & geen hal, dus dan zou die midden in onze woonkamer moeten staan.
Jammer, want mooi zijn ze wel inderdaad. Toch maar een tweedehands Puky, denk ik (houten loopfiets lijkt me ook niet verstandig om op straat te stallen).
De recycled wishbone kan ook buiten, zie ik, maar die is dan wel weer heel erg duur.

De recycled wishbone kan ook buiten, zie ik, maar die is dan wel weer heel erg duur.

donderdag 12 november 2020 om 11:30
Dat is absoluut niet hetzelfde. In een loopstoeltje hangt een baby, komt er kracht op de heupen. Een loopfiets is pas te bedienen als een kindje evenwicht kan houden, daarop zit een kind.

donderdag 12 november 2020 om 11:36
Ik had het over driewielloopfietsen, waarop ik ook regelmatig kinderen zie, die nog niet (goed) kunnen lopen. Voor de groep, die kan lopen zou ik meteen gaan voor een loopfiets met 2 wielen (en dus niet zo'n ombouwapparaat kiezen).

donderdag 12 november 2020 om 11:48
Je vergelijking klopt toch niet helemaal. Kinderen kunnen vaak al heel goed lopen, rennen en vliegen voordat ze zodanig de balans kunnen bewaren dat een tweewieler leuk is. Dat is meestal pas rond de 2-2,5, zelfs voor kinderen die al voor hun eerste verjaardag goed liepen. Een loopfiets met 2 wielen is echt een opstap om te leren fietsen (zonder zijwieltjes). Daarom worden ze ook verkocht als alleen geschikt voor 2 jaar en ouder.
donderdag 12 november 2020 om 11:54
Deze heeft zoon ook gehad. Hij was het derde kind op die fiets en we hebben hem voor hetzelfde bedrag verkocht aan kind 4 en 5 die erop gingen. Ideaal want van loop-driewieler om te bouwen naar loopfiets.groenbankstel schreef: ↑11-11-2020 17:18Wij doen al 10 jaar met een wishbonebike! (3 kinderen hoor, dat wel)
Toen we hem hadden ongebouwd en weer aanboden aan zoon, wilde hij erop stappen en het ding viel meteen om. Zoon riep meteen: deze is kapot! en moest erom huilen. Gelukkig kon hij diezelfde dag goed uit de voeten met zijn echte loopfiets...

donderdag 12 november 2020 om 11:55
Klopt, en daarom zou ik ze ook alleen voor dat doel gebruiken (opstap naar fietsen).Adelaide schreef: ↑12-11-2020 11:48Je vergelijking klopt toch niet helemaal. Kinderen kunnen vaak al heel goed lopen, rennen en vliegen voordat ze zodanig de balans kunnen bewaren dat een tweewieler leuk is. Dat is meestal pas rond de 2-2,5, zelfs voor kinderen die al voor hun eerste verjaardag goed liepen. Een loopfiets met 2 wielen is echt een opstap om te leren fietsen (zonder zijwieltjes). Daarom worden ze ook verkocht als alleen geschikt voor 2 jaar en ouder.
donderdag 12 november 2020 om 11:55
Zeker voor een Puky gaan. Lekker licht, dus makkelijk in je hand mee te nemen als je kind opeens op 1 km van huis besluit er niet meer op te willen (en dat gaat geheid gebeuren). Die Wishbone bikes en andere houten loopfietsen zijn mooi maar loodzwaar. Dat je ze om kunt bouwen klinkt heel aantrekkelijk, maar 3 Puky's zijn goedkoper (en compacter op te bergen) dan 1 Wishbone bike. Verder weet ik niet of je meer dan 1 kind wilt, maar als dat zo is dan zou ik ook niet voor 1 ombouwfiets gaan. Want dan is je tweede toe aan een loopfiets en moet je alsnog een tweede aanschaffen, terwijl je ze anders door kunt schuiven.
Een driewieler vind ik een afrader. Wij hebben er een gehad, maar doordat ze naar voren moeten trappen gaat het enorm zwaar. En dan hadden we een degelijke van een goed merk.
Wat je wel zou kunnen doen als tussenfase als een tweewieler fiets nog wat teveel gevraagd is is een Bobby car of soortgelijke loopauto. Dat kan ook nog lang leuk zijn naast een loopfiets. Of je koopt voor nu een tweedehands Puky Wutsch (lijkt op een Pukylino, maar komt wat meer evenwicht bij kijken) en verkoopt hem tzt weer en over een half jaar a een jaar schaf je een tweewieler loopfiets aan.
Een driewieler vind ik een afrader. Wij hebben er een gehad, maar doordat ze naar voren moeten trappen gaat het enorm zwaar. En dan hadden we een degelijke van een goed merk.
Wat je wel zou kunnen doen als tussenfase als een tweewieler fiets nog wat teveel gevraagd is is een Bobby car of soortgelijke loopauto. Dat kan ook nog lang leuk zijn naast een loopfiets. Of je koopt voor nu een tweedehands Puky Wutsch (lijkt op een Pukylino, maar komt wat meer evenwicht bij kijken) en verkoopt hem tzt weer en over een half jaar a een jaar schaf je een tweewieler loopfiets aan.