Los lopen
donderdag 11 juni 2020 om 13:50
Mijn dochter van 15 maanden kan sinds een maand prima los lopen. In het begin dat ze leerde lopen heeft ze heel veel aan onze hand gelopen en hoewel ze het nu prima zelf kan, onze hand laat ze niet makkelijk los.
Er zijn momenten dat het wel goed gaat, maar heel vaak moet er iemand mee lopen. Als je dan weigert gaat ze huilen.
Uiteraard is dit een fase, maar ben wel benieuwd of die ook herkenbaar is. Kunnen we iets doen om haar te stimuleren zelf wat vaker te lopen? Op de grond zitten zodat ze ziet dat je nergens heen gaat helpt niet.
Wie heeft tips?
Er zijn momenten dat het wel goed gaat, maar heel vaak moet er iemand mee lopen. Als je dan weigert gaat ze huilen.
Uiteraard is dit een fase, maar ben wel benieuwd of die ook herkenbaar is. Kunnen we iets doen om haar te stimuleren zelf wat vaker te lopen? Op de grond zitten zodat ze ziet dat je nergens heen gaat helpt niet.
Wie heeft tips?
donderdag 11 juni 2020 om 14:02
Mijn collega gaf z'n dochter het uiteinde van een pollepel en hield zelf de andere kant vast. Op een gegeven moment liet hij dan gewoon los en liep dochter zelf (met pollepel) door de kamer.
Mijn dochter had namelijk hetzelfde en toen ik dat vertelde op het werk zei m'n collega dat. Ik heb het nooit geprobeerd, want ineens 'durfde' ze wel zelf.
Mijn dochter had namelijk hetzelfde en toen ik dat vertelde op het werk zei m'n collega dat. Ik heb het nooit geprobeerd, want ineens 'durfde' ze wel zelf.
donderdag 11 juni 2020 om 14:06
Dat van die bal vind ik wel een goede, ga ik proberen!
Verder is het bijv meer: dochter wil een boekje pakken uit het boekenrek 4 m verderop, handje omhoog: loop je even mee?
Terwijl ze dat echt prima zelf kan. Als ze er zin in heeft loopt ze de hele kamer 10x heen en weer zeg maar. Dat gebeurt alleen bijna nooit
Als je haar dan aanmoedigt: loop maar naar de boekjes en zoek een boekje uit, dan lees ik hem voor. Dan gaat ze mopperen, op de grond zitten en huilen..
Verder is het bijv meer: dochter wil een boekje pakken uit het boekenrek 4 m verderop, handje omhoog: loop je even mee?
Terwijl ze dat echt prima zelf kan. Als ze er zin in heeft loopt ze de hele kamer 10x heen en weer zeg maar. Dat gebeurt alleen bijna nooit
Als je haar dan aanmoedigt: loop maar naar de boekjes en zoek een boekje uit, dan lees ik hem voor. Dan gaat ze mopperen, op de grond zitten en huilen..
donderdag 11 juni 2020 om 14:18
Mijn dochter is bijna 2,5 jaar, en doet dit vaak nog steeds. Ze heeft bedacht dat je mee gaat, en dan moet het ook gebeuren. Dus pakt mijn hand, en zegt: 'kom mama, jij even mee?' En als ik niet mee wil gaat ze aan mijn hand trekken of jengelen. Naar mijn idee gewoon peutergedrag, heb er nooit iets achter gezocht. Vaak ga ik mee, soms ook niet. Dan heeft ze even pech. Natuurlijk kan ze het prima zelf, en doet dat vaak ook. Maar zeker als ze moe is, of in een fase zit dat alles samen moet gebeurd dit de hele dag door.Cookieholic schreef: ↑11-06-2020 14:06Dat van die bal vind ik wel een goede, ga ik proberen!

donderdag 11 juni 2020 om 14:29
donderdag 11 juni 2020 om 19:13
Misschien is het een fase dat alles samen moet gebeuren dan. Zoek er overigens niks achter, gewoon soms wat onhandigMaisnon3 schreef: ↑11-06-2020 14:18Mijn dochter is bijna 2,5 jaar, en doet dit vaak nog steeds. Ze heeft bedacht dat je mee gaat, en dan moet het ook gebeuren. Dus pakt mijn hand, en zegt: 'kom mama, jij even mee?' En als ik niet mee wil gaat ze aan mijn hand trekken of jengelen. Naar mijn idee gewoon peutergedrag, heb er nooit iets achter gezocht. Vaak ga ik mee, soms ook niet. Dan heeft ze even pech. Natuurlijk kan ze het prima zelf, en doet dat vaak ook. Maar zeker als ze moe is, of in een fase zit dat alles samen moet gebeurd dit de hele dag door.

donderdag 11 juni 2020 om 19:32
Dit is echt 100% herkenbaar. Mijn dochter heeft welgeteld één avond zelf gelopen toen ze 15 maanden was. Daarna ging ze prompt zitten en huilen als je haar handje los liet (of lospeuterde). Ze moest en zou je hand vast houden, terwijl ze het prima zonder kon. Afleiden met een attribuut zoals een pollepel heb ik geprobeerd, maar mevrouw weigerde daar aan mee te werken; het moest echt hand in hand.
We hebben ook allerlei dingen geprobeerd, maar ze wilde niet. We hebben het maar gewoon gelaten. Totdat ze een maand later ineens besloot dat los lopen ook leuk is. Sindsdien geen gedoe meer gehad en staat ze om de haverklap bij het schoenenrek om haar schoenen aan te doen en buiten te gaan lopen
.
We hebben ook allerlei dingen geprobeerd, maar ze wilde niet. We hebben het maar gewoon gelaten. Totdat ze een maand later ineens besloot dat los lopen ook leuk is. Sindsdien geen gedoe meer gehad en staat ze om de haverklap bij het schoenenrek om haar schoenen aan te doen en buiten te gaan lopen

vrijdag 12 juni 2020 om 21:27
vrijdag 12 juni 2020 om 21:35
Mijn zoontje loopt ook liever niet los... tenzij hij op een kilometer afstand ergens bovenop iets te eten ziet liggen. Dan kan hij er ineens verbazingwekkend snel heen waggelen en onderweg een stoel meesleuren om als opklim hulp te gebruiken. Mijn tactiek zou dus zijn: verleiden met iets wat ze graag wil.
vrijdag 12 juni 2020 om 23:44
15 maanden is toch ook prima om hier mee bezig te zijn en rustig te ontdekken wat je kunt?
Ik zou me er geen zorgen om maken.
Mijn kids liepen pas na 20 maanden en ook dat is allemaal goed gekomen. Ik had toen gewoon heel tevreden kinderen die het niet zo nodig vonden om te lopen (en het ook eng vonden). CB was er niet blij mee, want ze volgden niet hun standaarden, maar het is allemaal goed gekomen
Ik zou me er geen zorgen om maken.
Mijn kids liepen pas na 20 maanden en ook dat is allemaal goed gekomen. Ik had toen gewoon heel tevreden kinderen die het niet zo nodig vonden om te lopen (en het ook eng vonden). CB was er niet blij mee, want ze volgden niet hun standaarden, maar het is allemaal goed gekomen