Mag het zwembad dit doen?
vrijdag 27 april 2012 om 10:22
Mijn stiefzoontje N. van 6 kan behoorlijk goed zwemmen. Toen zijn broertje zo'n 1,5 jaar geleden begon met zwemles gingen wij vaak mee zwemmen en oefenden mijn vriend en ik het zwemmen ook met hem, omdat N. jaloers was dat zijn broertje dat al wel mocht en hij niet. Tegen de tijd dat hij zelf eindelijk op zwemles mocht, kon hij al prima zonder bandjes zwemmen en wist hij alle dingen als schoolslag, borstcrawl en watertrappelen enzo al. Verre van zwemdiploma waardig natuurlijk, maar N. had een duidelijke voorsprong op de andere kinderen van zwemles. Nou mocht zijn broer een tijdje terug afzwemmen voor zijn B diploma, en ons viel het toen op dat N. beter zwom dan menig ander kind wat daar aan het afzwemmen was. N. zit nu vanaf de zomervakantie op zwemles overigens. Toen mijn vriend laatst aan zijn zwemmeester vroeg of het voor N. niet eens tijd werd om af te zwemmen, kreeg mijn vriend te horen dat N. prima kan zwemmen, maar dat hij op zijn vroegst in september mag afzwemmen. Gemiddeld doen kinderen er namelijk een jaar over om goed genoeg te leren zwemmen voor hun a diploma, dus mogen ze pas na een jaar afzwemmen. Ook al zwemmen ze daarvoor al stukken beter. September duurt nog 5 maanden, dat kost aan zwemgeld toch al gauw zo'n 150 euro. Ik vind het een beetje zonde van het geld als we dat aan zwemles moeten betalen terwijl N. het eigenlijk niet echt nodig heeft. Zijn zwemmeester zei ook al dat hij N. niets meer kon leren omdat hij alles al kon. Mag het zwembad dit wel doen? Stellen dat kinderen op zijn minst een jaar zwemles gehad moeten hebben voor ze mogen afzwemmen, ook al kunnen ze daar voor al goed zwemmen? Of staan wij volledig in ons recht als we willen dat N. met een andere groep eerder afzwemt?
vrijdag 27 april 2012 om 10:26
Overigens vraag ik dit niet vanwege het geld ofzo. Maar N. vind het steeds vervelender om naar zwemles te gaan. Elke keer weer is het drama, omdat hij zich daar kapot verveeld. Hij zit de halve les aan de kant omdat hij wat ze dan aan het oefenen zijn al kan en niet mee hoeft te doen van de zwemmeester, en elke keer is precies hetzelfde: dingen oefenen die hij al lang kan. Hij wil zo enorm graag eens afzwemmen, zodat hij verder kan met zijn B en eindelijk eens nieuwe dingen kan leren.
vrijdag 27 april 2012 om 10:30
Ander zwembad bellen en de kwestie voorleggen. Kinderen die op schoolzwemmen klaargestoomd worden om af te zwemmen of die zo'n snelcursus doen waar dan niet wordt afgezwommen die kunnen ook gewoon bij een plaatselijk zwembad laten zien dat ze het kunnen en daar diplomageld betalen. Kst je vast iets aan inschrijving en diplomageld, maar wel minder dan nog maandenlang nutteloze zwemles en het bespaard dat mannetje een enorme berg frustratie.
vrijdag 27 april 2012 om 10:33
quote:elninjoo schreef op 27 april 2012 @ 10:31:
Waarom moet ie 'n diploma? Als ie kan zwemmen is het bijbehorende papiertje toch van geen enkele waarde? Het is niet zoals 'n rijbewijs dat je zonder niet 'n zwembad of zee in mag.Nee, officieel maakt het niet uit denk ik. Maar ik kan me wel herinneren hoe trots ik was op de schaarse diploma's die ik haalde, van veterstrikken tot dilpoma A.
Waarom moet ie 'n diploma? Als ie kan zwemmen is het bijbehorende papiertje toch van geen enkele waarde? Het is niet zoals 'n rijbewijs dat je zonder niet 'n zwembad of zee in mag.Nee, officieel maakt het niet uit denk ik. Maar ik kan me wel herinneren hoe trots ik was op de schaarse diploma's die ik haalde, van veterstrikken tot dilpoma A.
vrijdag 27 april 2012 om 10:33
Ik zou ook bij andere zwembaden informeren. Als hij alleen maar hoeft af te zwemmen kun je desnoods nog naar een zwembad aan de andere kant van het land gaan, er zal er vast wel eentje te vinden zijn waar het wel kan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 27 april 2012 om 10:34
quote:olifant78 schreef op 27 april 2012 @ 10:27:
Klinkt een beetje als: een jaar laten zwemmen, is een jaar geld vangen en dan af laten zwemmen. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en evt naar een ander zwembad uitwijken.Dat ja, lekker een jaar cashen. We hebben ook gekeken naar een ander zwembad, maar het nadeel is dat er eigenlijk niet echt een ander zwembad in de buurt is. De enige andere 2 zwembaden die op redelijke afstand liggen zijn allebei dicht. De een nog dik een half jaar wegens renovatie, en bij de ander volgt de ene legionella (salmonella? Haal ze altijd door elkaar) infectie na de andere elkaar op. We hebben ook weinig zin om 1,5 uur te rijden voor nog geen 3 kwartier zwemles... Daarbij vragen wij ons af, is het probleem dan wel verholpen? Zegt dat andere zwembad dan niet ook 'eerst een jaar zwemmen dan afzwemmen' of zoiets? Officieel niet natuurlijk, we hebben wel geinformeerd, maar het zwembad waar N. nu zwemles heeft zei ook 'ze mogen afzwemmen wanneer ze er klaar voor zijn, ongeacht hoeveel zwemlessen ze gehad hebben'. Mooie praatjes dus...
Klinkt een beetje als: een jaar laten zwemmen, is een jaar geld vangen en dan af laten zwemmen. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en evt naar een ander zwembad uitwijken.Dat ja, lekker een jaar cashen. We hebben ook gekeken naar een ander zwembad, maar het nadeel is dat er eigenlijk niet echt een ander zwembad in de buurt is. De enige andere 2 zwembaden die op redelijke afstand liggen zijn allebei dicht. De een nog dik een half jaar wegens renovatie, en bij de ander volgt de ene legionella (salmonella? Haal ze altijd door elkaar) infectie na de andere elkaar op. We hebben ook weinig zin om 1,5 uur te rijden voor nog geen 3 kwartier zwemles... Daarbij vragen wij ons af, is het probleem dan wel verholpen? Zegt dat andere zwembad dan niet ook 'eerst een jaar zwemmen dan afzwemmen' of zoiets? Officieel niet natuurlijk, we hebben wel geinformeerd, maar het zwembad waar N. nu zwemles heeft zei ook 'ze mogen afzwemmen wanneer ze er klaar voor zijn, ongeacht hoeveel zwemlessen ze gehad hebben'. Mooie praatjes dus...
vrijdag 27 april 2012 om 10:35
quote:hekje schreef op 27 april 2012 @ 10:33:
[...]
Nee, officieel maakt het niet uit denk ik. Maar ik kan me wel herinneren hoe trots ik was op de schaarse diploma's die ik haalde, van veterstrikken tot dilpoma A.
En voor sommige dingen maakt het wel uit, zwembaden/activiteiten waar een kind alleen toegang heeft mét zwemdiploma.
Bovendien, inderdaad, als je al zo lang zwemt wil je daar ook wel een officieel bewijs van hebben, denk ik, helemaal als kind
[...]
Nee, officieel maakt het niet uit denk ik. Maar ik kan me wel herinneren hoe trots ik was op de schaarse diploma's die ik haalde, van veterstrikken tot dilpoma A.
En voor sommige dingen maakt het wel uit, zwembaden/activiteiten waar een kind alleen toegang heeft mét zwemdiploma.
Bovendien, inderdaad, als je al zo lang zwemt wil je daar ook wel een officieel bewijs van hebben, denk ik, helemaal als kind
vrijdag 27 april 2012 om 10:36
Waarom moet ie 'n diploma? Als ie kan zwemmen is het bijbehorende papiertje toch van geen enkele waarde? Het is niet zoals 'n rijbewijs dat je zonder niet 'n zwembad of zee in mag.
Bij sommige zwembaden is dit wel het geval dat je in (een specifiek) bad niet mag als je geen A diploma hebt.
Verder zijn er ook ouders die een kind niet mee willen nemen naar een zwembad als het kind nog geen diploma heeft en dat is gewoon sneu voor het betreffende kindje.
Daarnaast is het voor zoontje ook erg jammer als hij weet dat hij kan zwemmen maar zijn diploma toch niet krijgt en bovenstaande de eventuele gevolgen zijn.
Waarom moet ie 'n diploma? Als ie kan zwemmen is het bijbehorende papiertje toch van geen enkele waarde? Het is niet zoals 'n rijbewijs dat je zonder niet 'n zwembad of zee in mag.
Bij sommige zwembaden is dit wel het geval dat je in (een specifiek) bad niet mag als je geen A diploma hebt.
Verder zijn er ook ouders die een kind niet mee willen nemen naar een zwembad als het kind nog geen diploma heeft en dat is gewoon sneu voor het betreffende kindje.
Daarnaast is het voor zoontje ook erg jammer als hij weet dat hij kan zwemmen maar zijn diploma toch niet krijgt en bovenstaande de eventuele gevolgen zijn.
vrijdag 27 april 2012 om 10:36
Ja een zwembad mag dit doen. Hun bad, hun regels. Ik zou naar een ander zwembad overstappen en daar af laten zwemmen. Ik zou daarbij echter niet vermelden hoe een en ander in het andere zwembad is verlopen. Gewoon inschrijven, test laten doen en kijken wat men zegt. Wel even checken of ze ook een minimaal een jaar les regel hebben.
Hier kun je ook een diploma afkopen. Betaal je eenmalig een bedrag en kunnen ze lessen tot een diploma, ongeacht hoeveel lessen er nodig zijn. Er is geen minimale hoeveelheid lessen.
Hier kun je ook een diploma afkopen. Betaal je eenmalig een bedrag en kunnen ze lessen tot een diploma, ongeacht hoeveel lessen er nodig zijn. Er is geen minimale hoeveelheid lessen.
vrijdag 27 april 2012 om 10:37
Waarom moet ie 'n diploma? Als ie kan zwemmen is het bijbehorende papiertje toch van geen enkele waarde? Het is niet zoals 'n rijbewijs dat je zonder niet 'n zwembad of zee in mag.Bij sommige zwembaden moet je verplicht een A hebben voor je in sommige baden mag en bij zwemfeestje is dat ook noodzakelijk. Hier mogen ze niet mee op schoolkamp zonder zwemdiploma.
Waarom moet ie 'n diploma? Als ie kan zwemmen is het bijbehorende papiertje toch van geen enkele waarde? Het is niet zoals 'n rijbewijs dat je zonder niet 'n zwembad of zee in mag.Bij sommige zwembaden moet je verplicht een A hebben voor je in sommige baden mag en bij zwemfeestje is dat ook noodzakelijk. Hier mogen ze niet mee op schoolkamp zonder zwemdiploma.
vrijdag 27 april 2012 om 10:38
quote:lottekeNL schreef op 27 april 2012 @ 10:35:
[...]
En voor sommige dingen maakt het wel uit, zwembaden/activiteiten waar een kind alleen toegang heeft mét zwemdimploma.
Bovendien, inderdaad, als je al zo lang zwemt wil je daar ook wel een officieel bewijs van hebben, denk ik, helemaal als kind ;)N. wil inderdaad absoluut zijn diploma, net als zijn grote broer natuurlijk. Daarbij wil hun moeder ook per se dat hij zijn diploma haalt, ook al zijn vriend en ik degenen die zwemles regelen.
[...]
En voor sommige dingen maakt het wel uit, zwembaden/activiteiten waar een kind alleen toegang heeft mét zwemdimploma.
Bovendien, inderdaad, als je al zo lang zwemt wil je daar ook wel een officieel bewijs van hebben, denk ik, helemaal als kind ;)N. wil inderdaad absoluut zijn diploma, net als zijn grote broer natuurlijk. Daarbij wil hun moeder ook per se dat hij zijn diploma haalt, ook al zijn vriend en ik degenen die zwemles regelen.
vrijdag 27 april 2012 om 10:40
Onzin! Was zelf binnen 4 mnd van niks naar A en binnen 3 mnd van A naar B. Lang geleden toen er waarschijnlijk ook nog giftige stoffen in de verfstof van mn badpak verwerkt zat waarschijnlijk, je snapt het wel, maar om daar nou termijnen aan te stellen is echt onzin. Als een kind kan zwemmen dan moet die verder kunnen gaan. Die stomme regels kunnen me echt irriteren soms. Gewoon erop staan en anders naar een andere zwemschool.
vrijdag 27 april 2012 om 10:42
Op de school waar mijn kinderen op zitten mogen kinderen die geen zwemdiploma hebben niet deelnemen aan zwemuitjes in schoolverband, of alleen met vleugetjes aan.
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn zwemmende dochter. Ik heb een officiele klachtenbrief geschreven (dus niet alleen bellen of bij de badjuf aangeven) waarin ik aangaf dat ik het gehanteerde beleid een vreemde gang van zaken vond (zonder boos te doen, dat werkt alleen maar averechts). Kort daarna mocht mijn dochter wél afzwemmen....
Op de school waar mijn kinderen op zitten mogen kinderen die geen zwemdiploma hebben niet deelnemen aan zwemuitjes in schoolverband, of alleen met vleugetjes aan.
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn zwemmende dochter. Ik heb een officiele klachtenbrief geschreven (dus niet alleen bellen of bij de badjuf aangeven) waarin ik aangaf dat ik het gehanteerde beleid een vreemde gang van zaken vond (zonder boos te doen, dat werkt alleen maar averechts). Kort daarna mocht mijn dochter wél afzwemmen....
anoniem_18629 wijzigde dit bericht op 27-04-2012 10:43
Reden: Schrijffouten
Reden: Schrijffouten
% gewijzigd
vrijdag 27 april 2012 om 10:42
quote:lilyofthevalley schreef op 27 april 2012 @ 10:39:
Wat suf dat ie dan niet meer mee hoeft te doen. Zwemmen moet toch ook leuk zijn?
En dat hij weer nieuwe dingen wil leren en zich kapot verveelt... dat klinkt een beetje als woorden uit jullie mond, niet de zijne.Nou ja, vriend en ik krijgen elke week weer te horen dat hij zich zo verveeld bij zwemles, echt zijn woorden. En dat nieuwe dingen willen leren maak ik op uit dat N. verteld dat hij zwemles saai vind en alles al kan, dat hij dingen wil doen die de andere groep doet, dat hij dat tenminste leuk vind en ook wil kunnen (die andere groep is de B groep, die op dezelfde tijd les heeft aan de andere kant van het zwembad).
Wat suf dat ie dan niet meer mee hoeft te doen. Zwemmen moet toch ook leuk zijn?
En dat hij weer nieuwe dingen wil leren en zich kapot verveelt... dat klinkt een beetje als woorden uit jullie mond, niet de zijne.Nou ja, vriend en ik krijgen elke week weer te horen dat hij zich zo verveeld bij zwemles, echt zijn woorden. En dat nieuwe dingen willen leren maak ik op uit dat N. verteld dat hij zwemles saai vind en alles al kan, dat hij dingen wil doen die de andere groep doet, dat hij dat tenminste leuk vind en ook wil kunnen (die andere groep is de B groep, die op dezelfde tijd les heeft aan de andere kant van het zwembad).