Man weigert te 'liegen' over het bestaan van sinterklaas.

05-12-2008 13:06 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 9 maanden. Dit jaar gaat sinterklaas nog 'stilletjes aan ons huisje voorbij', maar met het oog op de toekomst vroeg ik van de week aan mijn man hoe we dat later zullen gaan vieren. Tot mijn verbazing antwoorde hij resoluut dat "wij daar niet aan meedoen". Sinterklaas is volgens hem grote onzin waarmee je kinderen van jongs af aan leert dat liegen ok is. Bovendiens schaadt je er volgens hem het vertrouwen van kinderen in ouders mee, aangezien ze zich bedonderd voelen op het moment dat ze ontdekken hoe het zit.

"Nee, wij vertellen gewoon vanaf het begin hoe de vork in de steel zit en maken ons kind niks wijs" .Eerst dacht ik nog dat het een beetje opstandig gedrag van hem was, maar hij is hier echt heel stellig in.

Nu vind ik dit een ontzettend nare gedachte en wil mijn kind niet de pret en spanning ontnemen die ik als kind altijd fantastisch heb gevonden. Uit navraag bij schoonmoeder blijkt dat man zo ongeveer getraumatiseerd (bij wijze van spreken) is door het ontdekken van het niet-bestaan van sinterklaas. Hij was totaal overstuur en heeft weken geweigerd het aan te nemen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met zijn huidige antipatie.

Hoe dan ook, wij staan hierin dus lijnrecht tegenover elkaar. Hoewel het nu nog niet echt aan de orde is, maak ik me wel zorgen over hoe we dat in de toekomst gaan invullen.

Graag hoor ik jullie ideeën over dit 'probleem'.
The time is now
Tsja, als je man zo stellig is, dan maar geen sinterklaas geloof. Dan kun je het nog wel vieren natuurlijk, maar gewoon vertellen dat de cadeautjes van jullie komen en niet van Sinterklaas.

Is niet erg hoor, er zijn ook kinderen die wel en kinderen die niet in God geloven. Die accepteren elkaar ook gewoon.
Dat lijkt me een lastige situatie. Je man heeft wel een beetje gelijk dat het een soort liegen is. Maar de periode dat ze in de sint geloven is zo leuk. Plus dat je kind er op school toch met het sinterklaasfeest te maken zal krijgen en het voor je zoontje niet leuk is als hij er als enige niet met dat feest thuis opgroeit.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Persoonlijk heb ik dezelfde ideeen als jouw man. Zou mijn kind ook niet 'voorliegen'. Dus ik begrijp wel wat hij bedoeld. Mijn man en ik denken er hetzelfde over, dus bij ons zal het geen problemen opleveren. We zullen het wel vieren als hij de leeftijd heeft dat hij het begrijpt, maar wel duidelijk maken dat het gewoon van ons komt.
...
Lastig dat jullie zo lijnrecht tegenoverelkaar staan hierin. Misschien is het goed om met wat mensen te praten waarvan de ouders ook vanaf het begin 'de waarheid' hebben verteld omtrent Sinterklaas of met oudes die hun kinderen zo opvoeden?

Ik ken namelijk een gezin waar de ouders ook vertellen hoe de vork echt in de steel zit met betrekking tot Sinterklaas, maar als de Sint in het land is vinden ze het toch wel heel spannend hoor! For the time being geloven ze dan toch wel even. Tot een bepaalde leeftijd kunnen fantasie en werkelijkheid heel gemakkelijk naast elkaar bestaan.
Nou zeg.

Ja heel vervelend voor je man dat hij zo'n sinterklaas-bestaat-niet trauma had maar daar is hij nu toch wel overheen hoop ik.

Het is het enige echte kinderfeest wat er is en het lijkt me heel jammer als jullie kinderen dat gaan missen.

Maar goed als hij t echt niet wil.. echt heel jammer
Man getraumatiseerd toen hij ontdekt dat Sinterklaas niet bestond!!

Neem me effe niet kwalijk.....
Je ontneemt je kind zo zijn eerste echt nationale samenzwering! (zo zag ik het als kind en ik was dan ook het type Mulder die de wereld, lees klas, wel even zou gaan verlichten over wat ze ons nu weer geflikt hebben )
Wat jammer!

Voor mij was het ook redelijk 'traumatisch' toen ik hoorde dat sinterklaas niet bestond...

Maar dan nog, ik vond het als kind altijd geweldig en had dat gevoel echt niet willen missen!

Het is natuurlijk ook niet leuk als je kinderen straks op de basisschool zitten en 'het verpesten' voor klasgenootjes...
Wat betreft het gedeelte 'liegen tegen kinderen' ben ik het eens met je man. Maar het betreft in deze een kinderfeest...Als een kind op een gegeven moment zelf komt met vragen dan zou ik gewoon eerlijk zijn. Dat is toch vroeg genoeg?
En liegen is toch gewoon maatschappelijk geaccepteerd?
En je leert ook nog wel wat positieve dingen hoor van sinterklaas. Dat het leuk is om te geven bijvoorbeeld
@absoluteeinstein: rationeel gezien weet ik ook wel dat er wat inzit hoor. Gevoelsmatig doe ik er mijn kind alleen wel wat tekort mee als we hem die fantasie ontnemen.

@Sun Lover: Precies, bovendien vraag ik me af in hoeverre zoiets haalbaar is. Kinderen zijn over het algemeen niet zo goed in geheimen bewaren. Het zou lullig zijn als zoon op zijn 4de zijn klasgenootjes van hun geloof zou afbrengen.

@Queenie: hoe gaan jullie daar dan mee om tegenover jullie kinderen?

@Cherrytomaatje: ik ken geen gezinnen die er zo mee omgaan. Het is dus moeilijk voor mij een beeld te krijgen hoe je daar invulling aan geeft.

@Oef en toetyfroety: 'getraumatiseerd' is natuurlijk enigzins sacrastisch bedoeld.
The time is now
Ik lees nergens dat jullie het helemaal niet vieren. Wil je man helemaal niets doen aan Sinterklaas? Of wil hij wel gezellig Sint vieren met kadootjes etc. zonder het verhaaltje dat hij echt bestaat?
...
Bij mijn zoon in de klas zit een kindje dat vanwege zijn geloof geen Sinterklaas viert. Zijn moeder heeft wel gezegd dat hij niet mag vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, maar hij kan zijn mond toch niet houden(logisch, het zijn kleuters, je kunt niet van ze verwachten dat ze niets verklappen) en dat zorgt voor veel ruzie en onrust in de klas. Want de juf, papa's en mama's en alle andere kinderen zeggen dat Sinterklaas wel bestaat en hij zegt van niet. Hij is momenteel niet het populairste jongetje in de klas:-).
Onze kinderen weten dat Sinterklaas ooit bestaan heeft en dat hij heel lief voor kinderen was.

Verder hebben we verteld dat grote mensen het leuk vonden om dat zo te blijven doen.

Ook erbij gezegd dat de meeste kinderen denken/geloven dat de sinterklazen die ze nu zien de "echte" is.

Dus ze zetten trouw hun schoen, kijken Jetix' sinterklaasverhaal, zijn onder de indruk van een sint bij de supermarkt en dat is het dan.

Niet gelogen en toch vieren. Kan dat niet?

Geen problemen hier verder.
weet je wat ik eigenlijk denk. Je kan je kind best vertellen dat de sint niet bestaat maar als het december wordt geloven ze er toch in. Dus kan kun je t alsnog vieren.
Ik snap het punt van je man wel hoor. Hoorde van de week een moeder tot drie keer toe dreigen dat als dochter nu niet ophield ze van Sinterklaas geen kadootjes zou krijgen Liegen is tot daar aan toe, maar je kind bang maken???

Mijn ouders hebben Sinterklaas ook altijd gevierd zonder te liegen. Ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb want we hebben het altijd uitbundig gevierd. Tuurlijk wist ik wel dat mijn ouders die kadootjes kochten. Maar als die zak met kado's op de stoep stond, dan geloofde ik gewoon weer dat het echt was. Fantasie en werkelijkheid liggen op die leeftijd heel dichtbij elkaar. Je kind voorliegen is volgens mij helemaal niet nodig.

Overigens wordt het sinterklaasverhaal luid en duidelijk verkondigd op school/creche/peuterspeelzaal/tv/winkelstraat. Knappe papa die daar tegenop kan.
quote:Banba schreef op 05 december 2008 @ 13:28:

@Queenie: hoe gaan jullie daar dan mee om tegenover jullie kinderen?

Mijn zoontje is 15 maanden, dus begrijpt er nog niets van!

Afgelopen zaterdag zijn we naar het sintfeest van het werk van mijn man geweest, dus dat doen we wel. We zullen het ook gewoon 'vieren', maar dus niet wijsmaken dat hij echt bestaat.

En zelf ben ik net zo opgevoed, en ik heb echt niets gemist. Kregen altijd een kadootje, chocoletter etc. Mochten onze schoen zetten, maar wisten wel dat hij niet bestond. Heb daar nooit problemen mee gehad.
...
@queenie; Hij wil wel gewoon cadeautjes doen idd, maar er dan bij vertellen dat ze van ons komen en niet van sinterklaas. Maar het lijkt me zo'n vreemde situatie. "Banbazoon, je mag vanavond je schoen zetten. Dan doe ik er straks een cadeautje in"

@luna; dat vrees ik dus ook een beetje. Niet leuk voor de andere kinderen, maar ook niet leuk voor zoon...
The time is now
@Nellebelletje, hebben jullie dan nooit het probleem gehad dat ze aan vriendjes en klasgenootjes gingen vertellen dat sinterklaas niet bestaat?
The time is now
quote:eloys schreef op 05 december 2008 @ 13:32:

Ik snap het punt van je man wel hoor. Hoorde van de week een moeder tot drie keer toe dreigen dat als dochter nu niet ophield ze van Sinterklaas geen kadootjes zou krijgen Liegen is tot daar aan toe, maar je kind bang maken???

En jij wilt niet weten hoe vaak dit in gezinnen gebeurd. Een ideale dreiging om je kindertjes zoet te houden zo voor sinterklaas! Je hoort het overal om je heen. Nee, dan gewoon gezellig vieren met elkaar, zonder al dat liegen en bedreigen.

Mijn ouders hebben Sinterklaas ook altijd gevierd zonder te liegen. Ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb want we hebben het altijd uitbundig gevierd. Tuurlijk wist ik wel dat mijn ouders die kadootjes kochten. Maar als die zak met kado's op de stoep stond, dan geloofde ik gewoon weer dat het echt was. Fantasie en werkelijkheid liggen op die leeftijd heel dichtbij elkaar. Je kind voorliegen is volgens mij helemaal niet nodig.

Idd, zo heb ik het ook ervaren!
...
Ach joh, later als we groot zijn gaan we beseffen dat het hele leven 1 grote samenzwering is, dus ach.. Sinterklaas...
quote:eloys schreef op 05 december 2008 @ 13:32:

Ik herinner Zwiepje er ook wel eens aan dat LIEVE kindjes kado's krijgen en STOUTE kindjes niet. Dan houdt hij wel op met het vervelende gedrag. En zegt daarna: "Maar mama, ik ben wel lief en krijg wel kadootjes en jij lekker niet want jij bedreigt mij."

Overigens wordt het sinterklaasverhaal luid en duidelijk verkondigd op school/creche/peuterspeelzaal/tv/winkelstraat. Knappe papa die daar tegenop kan.
wij zijn gewoon meegegaan in het sinterklaasgebeuren met de afspraak:

we gaan sint nooit inzetten om iets gedaan te krijgen van ze, of ermee dreigen.

zodra ze vragen gaan stellen krijgen ze een eerlijk antwoord.

Dat vragen stellen kwam vanzelf toen de oudste een jaar of 6 was en uiteindelijk vroeg ze botweg of de sint bestaat of dat wij dat deden?

Als je eerlijk antwoord geeft zal je kind geen vertrouwenscrisis krijgen hoor, dat schept juist meer vertrouwen dan het sprookje krampachtig volhouden. Ze begrijpen ook heel goed dat het gewoon leuk was om ze erin te laten geloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven