Meekijken met ‘schema’ baby 4 maanden

29-08-2025 06:17 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Sinds kort ontstaat er langzaam een ritme voor onze dochter van 4 maanden. Ze doet het er goed op!

Nu ik voor de eerste dag op de opvang haar ‘schema’ opschrijf, heb ik het gevoel iets anders te moeten doen. De slaapjes zijn op deze manier tussendoor heel kort (we ‘moeten’ haar steeds wakker makem, terwijl als we haar laten slapen ze meestal 1,5-2u slaapt). Vandaar de vraag of jullie mee willen kijken en tips hierin hebben.

- 7:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 9:00 slapen
- 10:00 flesje moedermelk 170ml
- Binnen half uur na de fles fruithapje
- Rond 12:00 slapen
- 13:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 15:00 slapen
- 16:00 flesje moedermelk 170ml
- 18:00 groentenhapje
-19:00/19:30 moedermelk 170ml en daarna naar bed

Alvast bedankt😊
Het valt mij vooral op dat je voeding geeft, en haar dan veel later weer laat slapen waardoor ze snel weer honger heeft. Dat zou ik om proberen te draaien. Dus juist voeden en daarna direct slapen, dan kan ze ook 2/2,5 uur slapen en dan wordt ze wakker, even spelen ditjes datjes (of desnoods nog wel wat voeding maar een klein beetje). En nog ff wakker, dan voeding erin en weer 2 uur slapen.

Bij de ene baby is dit echter wel makkelijker om te draaien dan bij de ander, maar hier zit je probleem dus wel waardoor je haar wakker ‘moet’ maken.
Klavertje-x schreef:
29-08-2025 11:17
Alles wat ze schrijft ken ik. Maar dit wordt vooral geschreven door moeders die borstvoeding geven. De natuurlijke maaginhoud is veel kleiner dan de flessen die ze krijgt nu. Maar mijn zoon van 6, heeft kunstvoeding destijds gehad en daarvan zijn de flessen onderdaad groot, maar ik kan niet zeggen dat hij daar slechter op is geworden.
Nu krijgt dochter moedermelk in de fles, maar ik ga geen 12 flessen per dag geven omdat haar natuurlijke maaginhoud zo klein is. En begrijp me niet verkeerd, als dat moet, dan doe ik dat zeker. Maar voor zowel dochter als voor ons zelf, zou dat niet werken.

Ik hoef niet naar een jeugdarts of cb. We komen daar voor de geplande afspraken, en ze doet het prima. Ik weet hoeveel ml ze per dag nodig heeft volgens de formule bij moedermelk. Ik zoek enkel wat tips hoe het anders in te delen zodat ik haar niet meer “hoef” te wekken.
Ik bedoelde meer dat als je er niet uitkomt je naar de jeugdarts of cb kon en niet af moet gaan op een moeder op een forum voor info, want ik ben vooral van het moederschap moet zo makkelijk mogelijk zijn. En wat voor jouw kind werkt hoeft helemaal niet voor een ander kind te werken en andersom.

Die van mij sliep maar 2x 45 minuten op een dag. Meer deed ze niet, en dan in de nacht sliep ze door. Ik kreeg allemaal adviezen waar ik ten eerste heel onzeker van werd en ten 2e ook nog eens heel ongelukkig en het kind ook. Dus wij zijn gaan doen wat voor ons werkt.

Overigens is die formule gemiddeld, als het er niet in gaat, gaat het er niet in, en als er meer ingaat, dan gaat er meer in. Het zijn geen machines, het zijn net kleine mensjes, de een met een grotere eetbehoefte dan de ander.
Het boek droomritme heeft ons altijd goed geholpen. Daar staat het volgende schema in voor kinderen van 16 weken oud:

7.00 wakker en voeding
8.30 slapen
10.30 wakker en voeding
12.00 slapen
14.30 wakker en voeding
16.00 slapen
16.30 wakker en voeding
18.00 voeden en naar bed
23.00 wakker en voeding en weer slapen

Zij gaan overigens uit van wakker tijd: 90 minuten wakker en dan weer naar bed. Hoe lang ze dan slapen bepalen ze zelf.
Ik deed wakker - voeden - voeden - slapen - wakker - voeden - voeden - slapen. Dan heb je meer voedingen. Wel alles op verzoek, wil de opvang dat tegenwoordig niet meer?

En geen groente en fruithapjes met 4 maanden, dat vervangt de melk al teveel en die hebben ze juist nodig. Groente en fruit nog niet, zeker niet met 4 maanden.
Paaytje schreef:
29-08-2025 14:38
Ik deed wakker - voeden - voeden - slapen - wakker - voeden - voeden - slapen. Dan heb je meer voedingen. Wel alles op verzoek, wil de opvang dat tegenwoordig niet meer?

En geen groente en fruithapjes met 4 maanden, dat vervangt de melk al teveel en die hebben ze juist nodig. Groente en fruit nog niet, zeker niet met 4 maanden.
Dit deed ik ook thuis. Ik gaf 3 flesjes moedermelk mee aan de opvang. Fruit en groentehap pas na 6 maanden. We hadden wel tussen 22u en 1u en rond 4u nog altijd even een voeding. Ca 6 a 7 voedingen per 24uur. Overdag nooit wakker gemaakt voor voeding.
Met 4 maanden zaten ze bij mij nog op 8-10 voedingen per etmaal en uiteraard nog geen vast voedsel. Slapen deden ze bij elkaar misschien 14 uur, maar ze waren gelijk na de geboorte ook al veel wakker. Schema's heb ik nooit aangehouden.
Het kan trouwens wel zijn dat ze als ze start bij kdv wel weer een nachtvoeding vraagt. Zeker als ze daar eventueel minder drinkt.
Zebra tussen de paarden
Felidaez schreef:
29-08-2025 09:13
Nu heb ik al heel lang geen babies meer, maar met moedermelk hoef je je toch niet perse aan schema en maximaal aantal ml houden?

Of is dat al weer 20 jaar achterhaald?
Moedermelk mag gewoon op verzoek, mits live en goede groei.

Indien in flesjes kun je alsnog overvoeden en het maagje oprekken.

Het duurt 20 minuten voordat het vol gevoel de hersenen bereikt dut wij voedden hier ook met een prematuurspeen en zorgden ervoor dat de kleine minstens 15 tot 20 minuten over een voeding deed.

Deze info is op de website van la leche league te vinden, alsook de berekening hoeveel een kindje tot 6 maanden per dag per gewicht binnen moet krijgen om op dezelfde groeilijn te blijven.
Tja, hier ga je 100 verschillende antwoorden op krijgen TO.
Wij maakten onze kinderen absoluut wel wakker, want niet genoeg voeding overdag = honger/vaker wakker in de nacht. Wij hielden ons ook aan wake windows en max aantal slaapuren overdag. We hebben een slaapcursus gedaan en onze kinderen (inmiddels 4 en 2jr) slapen fantastisch al bijna direct vanaf het begin, dus ik geloof er heilig in. Onze dochter kreeg flesvoeding en zoon borstvoeding, dat maakte hier geen verschil.

Ik heb het allemaal opgeschreven toendertijd dus bij dezen voor je opgezocht.
4-5 maand
Wake window: 90-120min
Total daytime sleep: max 4.5u, 3-5 naps
Nighttime sleep: 10-12u (van 20u tot 08u)
Flesjes: 08.00, 11.00, 14.00, 17.30, indien nodig dreamfeed

Schema 4 slaapjes
08.00u wakker + fles
9.30u - 10.30u nap 1
11.00 fles
12.00u - 13.00u nap 2
14.00u fles
14.30u - 15.30u nap 3
17.00 nap 4
18.00u wakker + fles
20.00 bedtijd
Hecamel schreef:
29-08-2025 09:58
Joh wil je niet dit soort angstberichten die nergens op gebaseerd zijn rondbazuinen? Echt niets in wat je zegt klopt. De maaginhoud van baby's is groter dan wat je stelt, de hoeveelheid die ze binnen hoort te krijgen klopt niet.

Echt TO, ga voor dit soort informatie niet af op iemand van een forum, maar ga naar het consultatiebureau of de jeugdarts.
Dit is echt geen angstzaaierij, gewoon onderzochte bewezen informatie. Het is dan ook zeker niet de bedoeling de to angst aan te praten. Wat zij er mee doet mag ze ook helemaal zelf weten.
Het heeft deels te maken met bv of flesvoeding maar ook met de hoeveelheden die gegeven worden.

Ik gaf puur info omdat to ook aangaf dat zij dacht dat de flesjes al wel groot waren.

Informatie komt overigens ook van lactatiekundigen.

Even wat linkjes ter info:

https://oeiikgroei.nl/blog/baby/kan-je- ... 0herkennen.

https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en ... -een-fles/

Iets heel anders: niet alle 'nieuwe onderzoeksresultaten' worden direct geimplementeerd.
Het is al even bekend dat bijvoorbeeld het plaatsen van een spiraal aardig pijnlijk kan zijn, toch was er volgens de werkgroep die er over ging toen niet voldoende bewijs om pijnstilling te gebruiken. Volgens mij zijn velen het er met mij het eens dat dit voor veel vrouwen toch een erg pijnlijke handeling is waarvoor pijnbestrijding gewenst is.

Hiermee bedoel ik dus enkel aan te geven dat richtlijnen bij het cjig/voedingscentrum etc. soms toch niet helemaal up to date zijn.
Felidaez schreef:
29-08-2025 09:13
Nu heb ik al heel lang geen babies meer, maar met moedermelk hoef je je toch niet perse aan schema en maximaal aantal ml houden?

Of is dat al weer 20 jaar achterhaald?
Nee hoor, dat is nog steeds zo. Sterker nog, ook bij flesvoeding is het advies om op verzoek te voeden. @TO, ik zou dus stoppen met je baby wakker maken, ze zal zichzelf echt wel melden als ze honger heeft.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwan ... odig-.aspx
Ik zie dat veel van mijn info voor to overbodig is. Fijn dat je de informatie wel tot je hebt.

Doet ze het goed op 150 dan kun je haar hier natuurlijk op laten, iets verkleinen kan ook he, als je zegt ik gooi er dan een extra klein flesje voor de nacht tegenaan zodat ze wel de hoeveelheid binnen krijgt die ze binnen hoort te krijgen maar dat ze wel gewoon overdag haar slaap kan pakken.

Je hoeft echt geen 12 voedingen te geven. 10 tot 12 voedingen de eerste maanden zijn vooral belangrijk omdat in eerste 10 dagen de voeding hormoon gestuurd is en nadien overgaat in op vraag en je productie anders gewoon achteruit loopt. Bv kost een baby'tje over het algemeen meer moeite dan een flesje en hierbij nemen ze dus kleinere porties. Als ze 12 x 60 ml drinken kom je ook aan de hoeveelheid.
Klavertje-x schreef:
29-08-2025 11:19
Ja als je live voed regelen ze het allemaal zelf, maar ik geef moedermelk in de fles (ik kolf volledig).
Maar dan nog is borstvoeding geen eenheidsworst. 1/3 verschil in de hoeveelheid energie die de borstvoeding bevat, tov die van een andere vrouw is gewoon normaal.

Dus met dezelfde hoeveelheid borstvoeding krijgt de ene baby 1/3 meer calorieën/ energie binnen dan de andere baby.

Nooit iemand horen zeggen 'ja volgens mij geef ik slagroom' als ze een bolle baby hebben?

De richtlijnen zijn heel leuk, maar om te weten of je kind voldoende krijgt kun je alleen maar naar het kind kijken.

Jouw baby lijkt heerlijk tevreden als ik lees hoeveel ze slaapt.
Zeeschelp schreef:
29-08-2025 20:09
Tja, hier ga je 100 verschillende antwoorden op krijgen TO.
Wij maakten onze kinderen absoluut wel wakker, want niet genoeg voeding overdag = honger/vaker wakker in de nacht. Wij hielden ons ook aan wake windows en max aantal slaapuren overdag. We hebben een slaapcursus gedaan en onze kinderen (inmiddels 4 en 2jr) slapen fantastisch al bijna direct vanaf het begin, dus ik geloof er heilig in. Onze dochter kreeg flesvoeding en zoon borstvoeding, dat maakte hier geen verschil.

Ik heb het allemaal opgeschreven toendertijd dus bij dezen voor je opgezocht.
4-5 maand
Wake window: 90-120min
Total daytime sleep: max 4.5u, 3-5 naps
Nighttime sleep: 10-12u (van 20u tot 08u)
Flesjes: 08.00, 11.00, 14.00, 17.30, indien nodig dreamfeed

Schema 4 slaapjes
08.00u wakker + fles
9.30u - 10.30u nap 1
11.00 fles
12.00u - 13.00u nap 2
14.00u fles
14.30u - 15.30u nap 3
17.00 nap 4
18.00u wakker + fles
20.00 bedtijd
Is het niet altijd zo dat mensen die goed slapende babies hebben/hadden, denken dat dit aan hun methode ligt/lag? Je moet ook gewoon vooral doen wat werkt voor je kind. Iedere baby is anders, en toch ook weer niet. Maar ik geloof niet dat er integrale topmethodes zijn die babies goed laten slapen.
Ik heb die van mij 12 weken moet dragen anders sliep hij overdag niet. 100 dingen geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk was het gewoon de tijd die voorbij moest gaan. Achteraf was ik er liever niet zo mee bezig geweest.
zwembad84 schreef:
29-08-2025 20:54
Is het niet altijd zo dat mensen die goed slapende babies hebben/hadden, denken dat dit aan hun methode ligt/lag?
Jawel. En later is dat met de opvoeding net zo :mrgreen:

Het kind doet wat het kind doet en als ouder probeer je er wat van te maken. Soms kan je in de goede richting sturen en soms maakt het geen snars uit. Maar het etaleert leuker met een kind dat goed slaapt dan met een huilbaby.
zwembad84 schreef:
Is het niet altijd zo dat mensen die goed slapende babies hebben/hadden, denken dat dit aan hun methode ligt/lag?.
Ja dit! Bij slapen, bij eten, bij sociale dingen etc. Als het goed gaat, zijn mensen ervan overtuigd dat het komt door de opvoeding. Werkt soms zeker mee, maar ieder kind is anders en reageert anders.

Ik kan me niet meer herinneren hoe wij het precies deden met 4 maanden, wel wist ik dat het continu zoeken was en als je denkt een ritme te hebben, kan het twee dagen of een week later weer anders zijn.

Van het cb kreeg ik destijds de tip om op wakkertijd te googelen. Je kunt proberen om je baby iets eerder in bed te leggen, dus minder lang wakker te houden na de fles, dan verleng je wel de hoeveelheid slaap maar houd je de flestijden hetzelfde.

Maar, als het nu goed gaat en je kind lijkt zich goed te voelen, kun je het misschien een paar weken zo houden. Dan merk je vanzelf dat er meer melk ingaat en kun je heel natuurlijk naar 180cc per keer en de slaapjes verlengen.

Ik was destijds heel erg bezig met "hoe het moet" en kon me echt druk maken als het niet volgens mijn/het boekje ging (nogal hormonen) maar zou het achteraf gezien liever iets meer hadden willen loslaten.
In ons geval niet hoor. Het was in het begin een drama met dochter - heb er zelfs hier nog een langlopend topic over gehad en ze is nog opgenomen geweest in het ziekenhuis - en zodra we met de slaapcursustips begonnen op 10 a 11 wkn leeftijd, pats boem over. Bij een vriendin idem zo. Het is hetzelfde als wat ons ziekenhuis toepast bij huilbaby's.
Bij een kindje jonger dan 12 wkn hoef je sowieso weinig tot niks te verwachten van routine of schema.
Tuurlijk, ene kind slaapt makkelijker dan het andere van nature, maar dat je er zelf compleet hulpeloos bij staat is ook heus weer niet zo. Hier was het echt een godsgeschenk want ik dacht dat ik gek werd.
Bij zoon direct vanaf de leeftijd dat het kan toegepast en was meteen een topslaper, al zal daar ook vast wat van nature meegespeeld hebben.
Zeeschelp schreef:
29-08-2025 22:45
In ons geval niet hoor. Het was in het begin een drama met dochter - heb er zelfs hier nog een langlopend topic over gehad en ze is nog opgenomen geweest in het ziekenhuis - en zodra we met de slaapcursustips begonnen op 10 a 11 wkn leeftijd, pats boem over. Bij een vriendin idem zo. Het is hetzelfde als wat ons ziekenhuis toepast bij huilbaby's.
Bij een kindje jonger dan 12 wkn hoef je sowieso weinig tot niks te verwachten van routine of schema.
Tuurlijk, ene kind slaapt makkelijker dan het andere van nature, maar dat je er zelf compleet hulpeloos bij staat is ook heus weer niet zo. Hier was het echt een godsgeschenk want ik dacht dat ik gek werd.
Bij zoon direct vanaf de leeftijd dat het kan toegepast en was meteen een topslaper, al zal daar ook vast wat van nature meegespeeld hebben.
Ik bedoelde het helemaal niet zo zwart-wit als het er staat en geloof zeker dat sommige methodes (zeker als ze in het ziekenhuis worden toegepast) goed werken.
Heb alleen niet de indruk dat het echt problematisch is bij TO, maar dat ze vooral wat zoekende is.
Vrienden van mij kunnen zo overtuigd zijn dat hun manier van opvoeden (nurture) ervoor zorgt dat zij perfecte kinderen creëeren, maar soms heb je een portie geluk nodig (nature). Dat wilde ik er ook mee zeggen ;)
lenthe_ schreef:
29-08-2025 23:22
Ik bedoelde het helemaal niet zo zwart-wit als het er staat en geloof zeker dat sommige methodes (zeker als ze in het ziekenhuis worden toegepast) goed werken.
Heb alleen niet de indruk dat het echt problematisch is bij TO, maar dat ze vooral wat zoekende is.
Vrienden van mij kunnen zo overtuigd zijn dat hun manier van opvoeden (nurture) ervoor zorgt dat zij perfecte kinderen creëeren, maar soms heb je een portie geluk nodig (nature). Dat wilde ik er ook mee zeggen ;)
Mee-eens. Het kan per kind zo anders zijn. Er is niet 1 oplossing voor elk kind. Dat is iets anders dan hulpeloos toekijken. Want het is natuurlijk evident dat met aandacht je kind verzorgen, positief werkt.
Voor mij is het ook vooral de boodschap om er niet al te veel mee bezig te zijn of je het wel goed doet, of je het anders moet doen etc. Ze zijn zo kort baby en het is zonde als je je dan druk maakt, terwijl je kind gewoon tevreden is (zo lijkt het bij TO). Ik had dat achteraf graag anders willen doen.
De vraag is vooral; doet ze het nu goed op dit schema? Wil je het aanpassen omdat ze onrustig is, te vaak oververmoeid, niet lang genoeg verzadigd? Of omdat anderen zeggen dat het geen goed schema is?

Er zijn richtlijnen over hoeveelheden van borstvoeding in de fles, maar de realiteit blijft dat als ze het "live" zou drinken, je het ook niet zou berekenen, en gewoon zou aanbieden tot zij zelf zou stoppen. Dus ik zou nu vooral kijken naar: is zij nu tevreden met de huidige hoeveelheid? Groeit ze goed Ja? Lekker houden zo!

Idem voor slapen. Het klinkt inderdaad wel kort, maar waarschijnlijk zou ze niet alle slaapjes doortrekken tot 2u als je dit schema aanhoudt, maar misschien wel twee lange slaapjes doen i.p.v. 3 korte. Geen van beide is fout, het gaat er vooral om wat voor jullie en de kleine werkt!

Oh ennuh richtlijnen zijn precies dat: iets om richting te geven, maar dat wil niet zeggen dat je dat altijd precies moet volgen. Dus maak je daar vooral niet te druk om.
zwembad84 schreef:
Is het niet altijd zo dat mensen die goed slapende babies hebben/hadden, denken dat dit aan hun methode ligt/lag? Je moet ook gewoon vooral doen wat werkt voor je kind. Iedere baby is anders, en toch ook weer niet. Maar ik geloof niet dat er integrale topmethodes zijn die babies goed laten slapen.
Ik heb die van mij 12 weken moet dragen anders sliep hij overdag niet. 100 dingen geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk was het gewoon de tijd die voorbij moest gaan. Achteraf was ik er liever niet zo mee bezig geweest.
Amen. Oudste was een temperamentvolle baby en inmiddels 8 jarige met een sterke wil.

Kind blijkt ook minder slaap nodig te hebben maar als baby sliep die alleen in de draagzak of auto. Alles erover gelezen maar soms is het gewoon karakter. En laten huilen was voor ons geen optie, dus die ideeën sloegen we sowieso over. Kind had ook alleen standje luchtalarm als hij huilde.
Zebra tussen de paarden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven