Meer baren, langer borstvoeding en meer werken!

09-07-2008 09:22 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sla de krant vanochtend open en jawel, weer zo'n prachtig bericht van de overheid... We moeten meer kinderen baren, langer borstvoeding geven én meer werken.

Ik heb het geprobeerd: (overigens niet om de overheid te pleasen hoor) 4 maanden geleden bevallen van een tweede kindje, volledige BV, en een baan van 32 uur. Met één kindje trok ik dit wel, maar kom nu van de koude kermis thuis. En werken, én de zorg voor twee kleine kindjes, én BV, én stofzuigen, én een beetje leuk zijn voor partner en oja, tussendoor ook nog een sociaal leven proberen te leiden? (En niet te vergeten de hormonen die nog bezit maken van je lichaam zo kort na een bevalling...)

Ik heb de knoop doorgehakt. Ik trek dit niet.

Met heeeeel veel tranen, want Ooh wat is het moeilijk om aan jezelf toe te geven dat de lat te hoog ligt op dit moment en dat er ergens iets moet gebeuren om het niet erger te maken.

24 uur werken en de borstvoeding -gedeeltelijk- afbouwen. Voelt goed. Ik blij, overheid niet. Succes overheid.
eowynn, jij en je man zitten toch in de semi zorg / overheidssector? daar is voor mannen 32 uur prima geaccepteerd, in het bedrijfsleven is dat echt een ander verhaal. Mijn man werkt 40+ uur, kan niet minder, tenzij hij voor een andere baan kiest, maar ja, dat is weer lastig met zijn opleiding, het enige wat hij er doorgedrukt heeft en al heel lastig was, is 1 dag in de week thuis werken. En mijn man zou prima fulltime thuis willen blijven als ik met mijn hbo en meer opleiding genoeg zou kunnen verdienen voor een gezin, maar dat kan dus niet. Zorg betaalt namelijk stuk rotter dan het bedrijfsleven en ja, er moet ook brood op de plank.
Eowynn, ik denk dat dat bv ook al een financiële kwestie is. Voor er kinderen komen, verdient de man al meer geld. Dus als er dan een financiële aderlating moet komen, dan bij die persoon die minder werkt.

En dat het voor mannen geaccepteerd is minder te werken: ik denk dat daar al een groot verschil zit tussen randstad en niet randstad. IK merk het zelfs hier bij de gemeente, dat het voor vrouwen wél geaccepteerd wordt en voor mannen niet. Ouderschapsverlof voor een man kan nog net (daar wordt je bij mijn man's werk ook al op afgerekend), maar minder werken? Nee, dat is raar.
quote:Eowynn_ schreef op 09 juli 2008 @ 09:39:

Van mannen wordt het ook wel geaccepteerd, alleen moeten ze iets beter hun best doen. .Van mannen wordt het niet geaccepteerd. Slechts 16 % van de mannen gaat ook daadwerkelijk parttime werken als een baby zich aandient. Van t weekend ook weer zo'n mooi voorbeeld: vriendin en partner krijgen kind, partner gaat 1 dag minder werken, kreeg dat met hangen en wurgen toch voor elkaar maar werd wel eventjes meegedeeld dat 1 dag minder werken tevens betekende dat ie eventuele promoties wel kon vergeten.
quote:Maleficent schreef op 09 juli 2008 @ 09:33:

Er komen een boel tegenstrijdige berichten vanuit de overheid. Dat is wel eens lastig. Laatst was er een docu op TV, die zei weer 'een slimme meid plant haar zwangerschap op tijd'. Maar als je jong moeder wordt kan je weer geen carriere maken en een goed pensioen opbouwen. De overheid kan wel zeggen dat vrouwen moeten werken, vroeg kinderen moeten krijgen en lang Bv moeten geven, maar dan moeten ze wel voorwaarden creeëren waardoor dat ook echt mogelijk is. Er wordt een boel geroepen en weinig geregeld vind ik. De kinderopvang wordt ook al weer duurder.

Hoezo kan je dan geen carriere maken Mal? Op het forum zijn een flink aantal meiden die nog moeten afstuderen en/of studeren terwijl ze kinderen hebben? En dan nog, als je vroeg aan kinderen begint dan heb je ook op jongere leeftijd weer meer tijd om je carriere weer op te pakken.

Als jij eind dertig bent en pas weer carriere denkt te gaan maken rond je vijftigste wordt het mi een stuk moeilijker.
Eowynn, bij zijn vorige twee werkgevers was het precies hetzelfde liedje. Kennelijk is de metaalsector nog niet echt ingesteld op mannen die willen zorgen.
http://www.hrpraktijk.nl/...ime%E2%80%9D.137147.lynkx

Ik denk trouwens ook dat er bij de overheid en werkgevers iets scheef zit en niet in het gezin.
quote:Lika schreef op 09 juli 2008 @ 09:43:

[...]

huh? Waar slaat dit nu weer op? waarom zou je géén carriere kunnen maken als je jong moeder wordt? Nee, als je dan de rest van de kindertijd 16 of misschien 24 uur gaat werken niet misschien, maar als je gewoon 32 uur of zo werkt kun je héél prima carriere maken. En dat het 'not done' is voor mannen om 32 uur te werken in sommige beroepen houden de mannen ook zelf in stand. Het is ook wel een mooi excuus voor al die kerels die niet WILLEN zorgen...Dat klinkt heel mooi als je 1 kindje hebt, maar de overheid wil dat we meer gaan baren.... langer BV geven en daarbij meer werken. Dan ben je alleen al aan zwangerschapsverloven veel weg. Er zijn toch werkgevers die daar niet op zitten te wachten. het lijkt mij persoonlijk niet te doen, meerdere kindjes, lang BV geven en 32 uur werken. Als je puur kijkt naar hoe TO het opschrijft en dat er vanuit de overheid niks wordt verwacht van de mannen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Arwen, ik zit in de zorg, manlief niet. Hij werkt nu ook full-time omdat ik thuiszit. En waar hij nu werkt is part-time werken helemaal niet hip. Maar hij heeft gewoon aangegeven dat hij per oktober 32 uur wil gaan werken (dan zou hij andere werkzaamheden krijgen) en hoewel ze er niet blij mee waren snappen ze het wel. En hij heeft idd banen afgeslagen waar dat niet mogelijk was.

Hij vindt het vreselijk om 40 uur te werken, hij doet het nu een paar maanden en hij vindt zijn baan geweldig, maar hij voelt zich een minder goede vader. En heel hard, dat is hij ook. Want hij ziet zijn kinderen hoogstens 3 kwartier per dag. Geen moeder die daar genoegen mee zou nemen. Gelukkig is het tijdelijk, anders had hij deze baan niet genomen.

Ik snap gewoon niet dat al die full-time werkende papa's niet meer tijd met hun kinderen willen doorbrengen.
En dat het voor vrouwen zo makkelijk is is ook onzin. Ik kom bijna niet aan het werk, ben al sinds januari aan het solliciteren, maar banen voor 24/32 uur zijn er ook in mijn sector niet zoveel. Als je al een baan hebt en je wilt minder werken is het vaak wel mogelijk, beginnen met 24 uur is een uitzondering. Heb al meerdere keren te horen gekregen dat zelfs 32 uur wel een probleem zou worden.
Ben een aanstaande Nederlandse moeder in het buitenland en al die dingen die de Nederlandse overheid wil, zijn hier allang. Met het enige verschil: kinderopvang is veel beter geregeld.

En oja, bv hoeft niet. Met een fles worden kinderen ook groot (leve de Duitse opvatting!)
in sommige sectoren is parttime werken gewoon niet bespreekbaar, als dat net de sector is waar jij je opleiding in gedaan hebt, kan je hoog en laag springen, maar dan moet je wat anders zoeken. En dat is een keuze om dat wel of niet te doen, dat klopt.
Traincha, maar dat van die promoties geldt voor vrouwen toch ook?
Precies wat Traincha zegt dus.

Mijn broer werkt voor de overheid. Die kan prima thuiswerken en een 32-uur contract krijgen zonder zijn carrierekansen te vergooien. Bij een vriendin van mij werken ze beide 32 uur: hij heeft nauwelijks doorgroeimogelijkheden en heeft het ook met hangen en wurgen voor elkaar gekregen.

Ik moet eerlijk toegeven dat bij ons het financiële aspect zeker ook meespeelt: mijn lief krijgt een promotie waarbij hij bruto meer gaat verdienen wat ik nu netto verdien. Welke carriere ik ook maak hier bij de gemeente (of ik zou inene afdelingshoofd moeten gaan worden, wat me niet echt realistisch lijkt): dat ga ik de rest van mijn leven nog niet voor elkaar krijgen. Is het dan écht verstandig om op je strepen te gaan staan, terwijl hij zijn werk enorm leuk vind? IK vind mijn werk ook enorm leuk, maar kan mijn werk ook in 24 uur doen. Hij kan dat niet in 32 uur.
(Laatste stukje over BV/FV is gedeeltelijk overgenomen uit een Duits tijdschrift en is niet perse mijn mening...voordat ik alle anti-fv mensen over me heen krijg).
Er zijn (nog) maar weinig mannen die echt minder willen gaan werken. En meer vrouwen die de drang voelen (heeft ook te maken met biologische klok, beperkte tijd om kinderen te krijgen EN carriere op te bouwen) om kinderen te krijgen. Dan is al heel snel de deal beklonken dat hij blijft werken en zij gaat minderen.

Daarnaast de sociale acceptatie door mannen om minder te werken is ook nog niet zover, waar veel mensen (gelukkig niet iedereen) gevoelig voor is. En zijn minder bereid om een ander soort baan te kiezen die mindere status heeft en dus minder betaald.

Vrouwen kunnen over het algemeen genomen makkelijker overweg met het idee van parttime werken en voor de kinderen zorgen, dus dan gebeurt dit ook sneller.

En de overheid kan lekker lullen, wil je beiden aan het werk krijgen en wil je de man gelegeneheid geven om te minderen, zorg dan voor betaalbare, genoeg en veilige kinderopvang (creeert meteen weer banen) en meer mogelijkheden op wettelijk niveau voor mannen zodat het draagvlak daarvan ook vergroot wordt.

Anders veranderd er weinig tot niets.

In plaats daarvan mogen in de nabije toekomst vele vrouwen weer stomweg stoppen met werken omdat de opvang kosten weer niet opwegen tegen de baan. (gerotzooi aan de teruggave voor gastouders)
Een programma wat ik laatst zag daar zeiden ze dat de hoog opgeleide vrouwen nog beter in het laatste jaar/of net na hun studie zouden gaan bevallen, dat is het gunstigste voor die groep.
quote:Maleficent schreef op 09 juli 2008 @ 09:46:

[...]

Dat klinkt heel mooi als je 1 kindje hebt, maar de overheid wil dat we meer gaan baren.... langer BV geven en daarbij meer werken. Dan ben je alleen al aan zwangerschapsverloven veel weg. Er zijn toch werkgevers die daar niet op zitten te wachten. het lijkt mij persoonlijk niet te doen, meerdere kindjes, lang BV geven en 32 uur werken. Als je puur kijkt naar hoe TO het opschrijft en dat er vanuit de overheid niks wordt verwacht van de mannen.Maar die dingen die je opschrijft gelden toch ook voor 'oudere' moeders? Die zijn toch ook met zwangerschapsverlof en moeten toch ook kolven? Die zijn alleen weer veel later uit de luiers. Ik heb mijn kind gekregen toen in 32 was, maar ik kan me heel goed voorstellen dat ik juist beter carriere zou kunnen maken als ik mijn kind eerder had gekregen, gewoon omdat ik dan juist in de periode dat je echt stappen gaat maken er NIET meer uit zou hoeven voor zwangerschapsverlof e.d.
quote:Maleficent schreef op 09 juli 2008 @ 09:51:

Een programma wat ik laatst zag daar zeiden ze dat de hoog opgeleide vrouwen nog beter in het laatste jaar/of net na hun studie zouden gaan bevallen, dat is het gunstigste voor die groep.Precies, dat is toch juist wat ik ook zei? Dat het dus juist gunstig is voor je carriere om jong kinderen te krijgen? Ik snap niet zo goed waarom je dan stelt dat je geen carriere zou kunnen maken als je jong kinderen krijgt.
Geld laten we hier thuis volledig buiten beschouwing eigenlijk. Nooit over nagedacht. En promoties ook. We hebben kinderen, samen, dus daar zorgen we ook voor, samen.

Ik vind het eigenlijk allemaal smoesjes. Wel waar misschien, maar toch, je hebt altijd een keuze en er moet niet gedaan worden alsof er geen keuze is.
Nee Eowynn, dat van promoties geldt (bij ons in elk geval) niet ook voor vrouwen. Dat komt denk ik ook omdat vrouwen meer op functies zitten die kennelijk gezien worden als functies die te doen zijn in deeltijd. Van secretaresse kun je nog best managementassistente worden. Of in mijn geval: van bijstandsconsulent kan ik nog best toetser of beleidsmedewerker worden. Bij mijn man op de afdeling werkt niet één vrouw in een soortgelijke functie. En hij heeft toch zo'n 30 collega's.

Alleen daarin lijkt dus al iets scheef te zitten. Geen idee of het te maken heeft dat zo'n functie de meeste vrouwen niet aanspreekt, of het aan de sector ligt of aan het feit dat het onmogelijk is parttime te doen. Misschien wel alledrie.
Mijn man heeft toen we onze eerste kregen vier dagen gewerkt van 10 uur en hij genoot echt van zijn dag met onze meid. Toen mijn baan niet helemaal zeker was (was zwanger en ze wilde na mijn zwangerschap eens gaan kijken of ik een contract mocht) is hij bij weer vijf dagen gaan werken en later ook bij een ouderwets familiebedrijf gaan werken waar vier dagen niet echt bevordelijk is voor je loopbaan. Hij vindt het vreselijk jammer dat hij dat dagje per week alleen met de jongste (en oudste) niet meer heeft, want hij heeft het gevoel dat hij de een iets mindere band heeft met de jongste, al houdt hij van allebei even veel. Intussen heeft hij ook zo'n voorsprong op mij qua loon (ik sta al stil sinds 2004, en loop dus eigenlijk achter door de inflatie) dat ons verschil op fulltime basis bruto nu 1100 euro is; dan ga je flink inleveren en dan komen we de maand echt niet door.

Borstvoeding en vier dagen per week werken ging bij mij ook niet. Ik kreeg er amper melk uit, ook vanwege gebrek aan een afgesloten kolfruimte en de vergaderingen die ik er om heen moest gaan plannen. Dus na 3.5 maand ben ik echt gestopt.
Roque, en zolang mannen niet meer op hun strepen gaan staan blijft alles hetzelfde.

Het is toch van de zotte dat je in bepaalde sectoren gewoon niet voor je kinderen mag zorgen?
Geld is voor ons wel een criterium. Verder schrijf ik letterlijk dat het wel een keuze is voor man om binnen zijn opleidingsgebied een baan te zoeken. Geen smoesjes hoor, gewoon zoals het is.
Lika, je hebt gelijk, ik ben een beetje tegenstrijdig op de vroege morgen Wat ik bedoelde is dat de hoog opgeleide vrouwen die gestudeerd hebben en daarna ergens werken, dat daar vaak geen ruimte is voor zwangerschapsverlof/minder werken etc.
quote:Eowynn_ schreef op 09 juli 2008 @ 09:55:

Roque, en zolang mannen niet meer op hun strepen gaan staan blijft alles hetzelfde.

Het is toch van de zotte dat je in bepaalde sectoren gewoon niet voor je kinderen mag zorgen?dat is natuurlijk wel weer overdreven, ook met 5 dagen werken kan je voor je kinderen zorgen. In genoeg landen werken beide partners 5 landen. Zou mijn keus niet zijn, maar daar spreek je toch ook over zorgen door de ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven