mensen met beperking kinder mogen krijg??

22-05-2009 23:12 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben iemand met licht beperking en heb kinder wens

maar als je de berichten op internet leest zijn de meest mens zo negen achtief er over en toch dat ze de kan op gezin mogen hebben

maar toch vindt ik dat mensen met beperking ook recht hebben op kinderen wie zegt dat hun niet net zo goed kinder kunnen op voeden
Je hebt het over een beperking als iemand op één of ander gebied op de ene of andere manier beperkt wordt in zijn functioneren.

In dit geval gaat het dus om een verstandelijke beperking.
Misschien had ik deze post geloofd op babybrabbel of iets dergelijks.
Jojorossi: woon jij zelfstandig? Heb je een baan? Krijg jij hulp van mensen?
quote:mamzelle schreef op 22 mei 2009 @ 23:52:

Misschien had ik deze post geloofd op babybrabbel of iets dergelijks.Of dit topic al dan niet echt/oprecht is, het is wel een heel erg actueel en ernstig item binnen de gehandicaptenzorg. Helaas!
Ik denk dat de problemen in jeugdzorg o.a. oplopen doordat mensen etisch politiek correct gedrag vertonen (Mensen met een beperking moeten vooral alles doen wat een ander ook mag, recht op zelfbeschikking in hele brede zin), maar op de lange termijn is dat echt een grote zorg! Het is gewoon een afweging waarbij zoveel overtuigingen komen kijken. Heel interessant, en idd erg up to date....
@ Jojorossie, ik wil jou persoonlijk trouwens niet kwetsen, al denk ik dat dat misschien toch gebeurt. Je stelt een moeilijke vraag, en daar zijn ook vooral lastige antwoorden op te geven die misschien niet leuk klinken voor jou. Ik vind het wel goed dat je eerst met anderen (bijvoorbeeld ons) praat over dit onderwerp!
Kan je überhaupt van iemand eisen dat hij/zij geen kinderen krijgt? Zijn daar afspraken over gemaakt in de zorg? Of blijft het bij adviseren?
Sorry, ik ben normaal gesproken een goede gelover. Maar ik geloof je topic helemaal niet. En dat wil wat zeggen.

Neemt niet weg dat het een interessante discussie zou kunnen zijn.
(Helaas) kun je niemand tegen houden blogbabe. Het blijft dus inderdaad bij adviseren.

En ik denk dat 't verstandiger is dat Jojorossie dit onderwerp bespreekt met de mensen die professioneel bij haar betrokken zijn.
quote:schouderklopje schreef op 23 mei 2009 @ 00:10:

Sorry, ik ben normaal gesproken een goede gelover. Maar ik geloof je topic helemaal niet. En dat wil wat zeggen.

Neemt niet weg dat het een interessante discussie zou kunnen zijn.Correctie; het IS een hele interessante discussie. Het is namelijk veel vaker aan de hand, dan men zou vermoeden.
quote:floor72 schreef op 23 mei 2009 @ 00:10:

En ik denk dat 't verstandiger is dat Jojorossie dit onderwerp bespreekt met de mensen die professioneel bij haar betrokken zijn.Je hebt helemaal gelijk! Bij deze stop ik dus ook maar met adviseren.
quote:floor72 schreef op 23 mei 2009 @ 00:11:

[...]

Correctie; het IS een hele interessante discussie. Het is namelijk veel vaker aan de hand, dan men zou vermoeden.

Het zou interessant kunnen zijn, mits de persoon in kwestie zich niet voordoet als verstandelijk gehandicapt. Want ik wil gewoon niet doen alsof ik het geloof en met een neppert quasi geinteresseerd ga zitten gedachten uitwisselen (hoezo kromme zin haha).

Maar de discussie op zichzelf is interessant. Maar mijn mening zal niet heel favoriet zijn. Ik geloof nl. dat sommige mensen verplicht kunnen worden tot het nemen van anti conceptie danwel sterilisatie. Niet mega populair gedachtegoed. Ik vind echter het welzijn van toekomstige kinderen zwaarder wegen dan de voortplantingsdrift van sommige mensen met welke handicap, stoornis, beperking dan ook. Ik snap dta het moeilijk is om te bepalen wie waarom wel of niet. Dus zal niet beweren dat dit een eenvoudige discussie zal zijn. Maar in de kern geloof ik wel dat je mensen tegen zichzelf en de toekomstige kinderen tegen hun ouders zou moeten kunnen beschermen.
quote:blogbabe schreef op 23 mei 2009 @ 00:12:

[...]

Je hebt helemaal gelijk! Bij deze stop ik dus ook maar met adviseren.

Ik bedoelde met mijn opmerking dat alleen de mensen (al dan niet professioneel) in de directe, real life, omgeving een zinnige inschatting kunnen maken of het al dan niet verstandig is voor TO om aan kinderen te beginnen.

In het algemeen genomen zeg ik, vanuit mijn ervaring, Nee! Een ander zegt misschien vanuit algeheel ethisch oogpunt; 'ja, waarom niet?'

Daarom denk ik dat TO alleen maar meer in de war raakt van adviezen hier.
quote:Mamasaar schreef op 22 mei 2009 @ 23:51:

[...]

Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat je niet aan kinderen moet beginnen wanneer je er niet zelf het leeuwendeel voor kunt zorgen.

Eens, en dat vind ik eigenlijk zelfs gelden voor mensen met een lichamelijke beperking. Natuurlijk zijn er veel manieren om je huis aan te passen etc, helemaal prima dan. Maar, en dan redeneer ik vanuit mijn eigen situatie, als een handicap dusdanig beperkend is dat een "normaal" leven niet mogelijk is, vind ik de beslissing om een kind te nemen moeilijk.
ik woon op mijn zelf en ik heb baan ( heb zelf vbo gedaan )

mijn ouder zijn al bij hoog opleinding gedaan

mijn vader zat op lts en mijn moeder wat nu mavo is

wat ik hier mee bedoel te zeggen is dat er dit discussie

waar de meningen over verdeel zijn en ook altijd zo zou blijven

want we denken er allemaal ander over
Wat vinden de mensen in jouw omgeving (dus vader, moeder, buren etc.) van je kinderwens?
quote:schouderklopje schreef op 23 mei 2009 @ 00:25:

[...]

Ik geloof nl. dat sommige mensen verplicht kunnen worden tot het nemen van anti conceptie danwel sterilisatie. Niet mega populair gedachtegoed. Dan gooien we dus het recht tot zelfbeschikking over eigen lijf overboord.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:Yoels schreef op 23 mei 2009 @ 00:31:

[...]

*knip*vind ik de beslissing om een kind te nemen moeilijk.Yoels, we zitten hier op de Kinder-pijler. Hier neem je geen kinderen, maar krijg je die. Enzo.
quote:roosvrouw schreef op 23 mei 2009 @ 00:36:

[...]

Dan gooien we dus het recht tot zelfbeschikking over eigen lijf overboord.Yep! 20 jaar geleden was dit, hoe schokkend ook, nog heel normaal.
quote:schouderklopje schreef op 23 mei 2009 @ 00:25:

[...]

Ik geloof nl. dat sommige mensen verplicht kunnen worden tot het nemen van anti conceptie danwel sterilisatie. .

Maar waar trek je de grens dan? Die grens lijkt mij niet zo zwart/wit als lijkt. Iemand verplicht eerst een ouder cursus laten doen? En wat nu als ze wel goed die cursus doorkomen, maar in de praktijk blijkt het toch anders te zijn?

Ik snap je gedachtengang, kan er voor een deel in mee gaan vanuit het oogpunt van het kind, maar waar trek je dan de grens? Geldt die dan alleen voor een verstandelijke beperking, of ook voor een lichamelijk beperking?
mijn vader en moeder steun me in keus die ik maak en ze help me aan alle kant en wat buren van vinden dat kan mijn niet zo veel schelen. wat het is mijn leven en die van mijn vriend maar dat is mij mening zou jij het dan wel aan buren vragen
quote:floor72 schreef op 23 mei 2009 @ 00:38:

[...]

Yep! 20 jaar geleden was dit, hoe schokkend ook, nog heel normaal.

Voor mij niet schokkend, weet niet hoe dat voor andere forummers over komt.

Zelf ben ik niet pro op dat punt. Hecht te ernstig aan die vrijheid, al besef ik me dat die ook nadelen heeft. Ik zou het zelf dan toch liever zoeken in een samenspel van waar blijkt dat de persoon in kwestie niet bekwaam is om over eigen leven te beslissen, een voogd aan te stellen (die ook over het lichamelijke beslist) en in andere gevallen asap in te grijpen na geboorte en waar nodig kind(eren) te plaatsen in een meer geschikte omgeving.
Heeft jouw vriend ook een beperking, Jojorossi?
Ja, dat vind ik echt.
Nee, maar wat mensen uit jouw omgeving er van vinden maakt wel dat ik een inschatting denk te kunnen maken of het in jouw geval wel of niet handig is om aan kinderen te beginnen.

En nee, ik vraag inderdaad mijn buren niet om toestemming of ik wel of niet aan kinderen moet beginnen.
wij heb alleen in werk een beperking en van de rest zijn wij normaal en anders kijk naar een foto in profiel heb staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven