MESA/PESA: Ervaringen gevraagd.

24-08-2007 15:52 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week hebben we van onze gyn te horen gekregen dat de enige manier om kinderen te krijgen, voor ons een MESA/PESA - ICSI behandeling is. Hij heeft ons doorgestuurd naar een infertiliteitspoli, maar daar kunnen we pas over een maand terecht.

In de tussentijd wil ik informatie verzamelen, over de behandeling zelf, maar ook over hoe het is om zo'n behandeling te ondergaan, zowel voor de vrouw (standaard ICSI behandeling) als voor de man.

Alle informatie en tips welkom!

Stukje geknipt en geplakt van Freya:

"De afkorting MESA staat voor: microchirurgische epididymale sperma aspiratie. Dit is een procedure, die onder algehele narcose, met behulp van een microscoop door een uroloog wordt uitgevoerd. Aangezien het een moeilijke techniek betreft, wordt in vele centra de PESA (percutane epididymale sperma aspiratie) toegepast. PESA is goedkoper en eenvoudiger voor de uroloog en prettiger voor de patiënt, aangezien de behandeling poliklinisch, onder lokale verdoving kan plaatsvinden. Nadat rondom de bijbal verdoving is gespoten, wordt met een klein naaldje in de bijbal geprikt en zaad opgezogen. De laborant van het fertiliteitslaboratorium is aanwezig tijdens deze behandeling en beoordeelt ter plekke het verkregen zaad met behulp van een microscoop. Er moet worden vastgesteld of er voldoende beweeglijke zaadcellen beschikbaar zijn. Als dit niet het geval is, kan nogmaals in dezelfde of in de andere bijbal geprikt worden. Is genoeg zaad verkregen, dan wordt geprobeerd om dit in te vriezen, wat in ongeveer 60% van de gevallen lukt."
Tessie, wat een hork bij de apotheek. Je kunt als je de rest van je medicijnen gaat halen gewoon vragen of ze het even in een aparte ruimte met je door wil nemen. Zijn ze verplicht te hebben, juist voor uitleg van medicatie die wat gevoeliger ligt.

(lees net dat ik wat laat ben met mijn tip, maar goed, idee voor de volgende keer, al hoop ik natuurlijk dat je geen herhalingsrecepten nodig hebt!)

Bedankt voor de uitleg over de medicijnen, ik begrijp nu wat meer van. Je krijgt dus eerst wat om je eigen cyclus stil te leggen, en dan wat om de kunstmatige cyclus op te wekken. Is wel logisch natuurlijk. Over iets meer dan een week al beginnen, meid wat gaat dat ineens hard! Ben je er zelf al een beetje aan gewend dat je nu ineens naar een andere fase gaat? Het wachten is (bijna) voorbij, het is tijd voor actie!

Ik mag maandag bloed prikken, is ook een klein beetje actie, haha.

Ik snap m'n lijf alleen niet zo. Ik dacht, ik ga weer eens temperaturen, voor het geval ze daar nog naar gaan vragen bij een volgende afspraak. Als je dat dan nog moet gaan doen ben je zo weer een paar maanden verder. Maar nu stijgt m'n temp maar niet, ondanks dat ik al op dag 17 zit ofzo. Normaal gesproken heb ik altijd m'n eisprong rond dag 11-12, en stijgt m'n temperatuur duidelijk daarna. Nou ja, ik blijf maar netjes meten elke dag, en zie wel wat er gebeurt.

groetjes, Do
Hoi Do,

Het was idd een rare situatie in de apotheek.

De volgende dag werd er gelukkig wat discreter mee omgegaan.

Ik wist trouwens niet dat een apotheek verplicht is een aparte ruimte te hebben.

Vreemd idd van je cyclus. Misschien wel handig als je alvast temperatuurt.

Klopt het dat er bloed geprikt wordt morgen omdat het dan je 21e cyclus dag is?

Dat heb ik ook gehad, in juli.

Volgens mij kijken ze dan hoe het met je hormonen staat na je eisprong en of je die gehad hebt?

Ik had op een gegeven moment zon "sex laptop" waarop eisprong te zien was en wanneer je weer zou gaan menstrueren.(persona)

Deze gebruik je eigenlijk voor de anti conceptie maar kun je natuurlijk ook omgekeerd gebruiken.

In ieder geval is de maand oktober voor ons beide spannend, ook omdat jullie deze maand verschillende afspraken hebben.

Weer een stapje dichterbij!

Hier staat de koelkast vol met medicatie.Vreemd gezicht hoor!

Het gekke is dat ik helemaal niet het idee heb dat ik donderdag begin met de medicatie! Net alsof het niet voor mij is..

Zal wel snel veranderen als ik de eerste injectie in mijn been zet

Laat het maar snel donderdag worden.

Jij succes morgen in het emc!!

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

En, hoe is het gegaan met de eerste prikken? Is het al een beetje doorgedrongen dat het echt allemaal begonnen is nu? Het lijkt mij best eng, zelf een naald in je been zetten. Of valt het mee?

Normaal gesproken is m'n lijf wel duidelijk met symptomen van eisprong hoor. Kan het goed zien aan de samenstelling van het cervixslijm en de temperatuurcurves, die komen goed overeen. Ik heb ook wel eens ovulatietesten gebruikt, eigenlijk gewoon om te checken of ik de lichamelijke symptomen goed interpreteerde. Dat bleek toen het geval. Ik heb nu wat bruinverlies, dat heb ik altijd een paar dagen voor ik ongesteld wordt, dus ik denk dat ik toch gewoon een normale cyclus heb gehad...

Ik moest idd maandag bloedprikken op (ongeveer) de 21e cyclusdag. Stelde niet veel voor, zo'n klein naaldje vergeleken met de naalden van de bloedbank . Was idd voor het progesterongehalte, en ze kijken ook automatisch naar chlamydia, omdat dat invloed kan hebben op je vruchtbaarheid.

Ik heb vandeweek nog maar eens gebeld met het oude ziekenhuis, of ze de labgegevens nogmaals wilden doorsturen. Die waren namelijk niet aangekomen in het EMC. Ik heb vervolgens ook bij het EMC gecheckt of ze binnenwaren, en dat waren ze, dus als het goed is zijn die gegevens in het electronische dossier aanwezig als we naar de androloog moeten.

Fijn weekend!

Dominica
Hoi Do,

Goed dat je achter jullie gegevens hebt aangebeld! Het is zo lullig als je daar dan zit en ze kunnen niets.

Schiet jullie afspraak al een beetje op bij de androloog?

Het prikken hier gaat goed. Ik was best wel nuchter voordat we begonnen, maar merkte toen ik de 4e de eerste prik zette ik toch wel wat emotioneel was.

Verder nergens last van bijwerkingen, gelukkig.

En gaat het verder helemaal goed. We zijn beide ontspannen en zien het wel!

Ik moest mijn menstruatie afwachten en dan bellen naar het emc.

Vanmiddag dacht ik dat het begon lichte buikpijn en rose/bruin bloedverlies. Meestal is het dan hetzelfde uur goed raak zeg maar...

Assistent daar vroeg of het al goed was doorgezet, ik heb toen ook geantwoord dat dat eigenlijk altijd binnen het uur het geval was.

Maar dat omdat het al 15.00 geweest was (je kan maar tot 16.00 bellen) ik toch alvast maar had gebeld.

Startdatum emc gekregen voor de gonal f en een echo.

Zal je net zien.........zet voor het eerst mijn menstruatie niet door.

Nu ga ik morgen wel bellen en dan geef ik het wel door.

Maar ik ben nu toch beetje ongerust straks komt mijn menstruatie helemaal niet??

Misschien beetje warrig verhaal maar zit een beetje in de rats.

jasses.

Ga maar een beetje proberen te relaxen en dan morgen snel bellen.

Jij succes he bij de androloog! Ik hoop echt voor je/jullie dat je snel duidelijkheid hebt en het liefst een startdatum!

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Oh, balen is dat hè, dat je lijf dan ineens anders dan anders doet!

Gelukkig heb je geen bijwerkingen van het spuiten. Ik kan me voorstellen dat het zetten van de eerste spuit wel een bijzonder moment was, en daar horen wel wat emoties bij toch?

Ik hoop dat je ongesteldheid alsnog doorzet, zodat je het schema aan kan houden dat je gekregen hebt! Wanneer zou je dan mogen beginnen met de gonal f? Wat goed trouwens dat jullie er redelijk relaxed onder zijn! (nou ja, behalve over je niet doorzettende ongi dan)

Ik ben vandaag (na netjes 28 dagen) ongesteld geworden. Dus waarom m'n temp deze maand zo laat omhoog ging, geen flauw idee.

Doman heeft vanmorgen een donatie gedaan in het zh. Het was hem meegevallen, hij had wel even zoiets van, loop ik hier met m'n potje over de gang, en iedereen ziet me uit dat kamertje komen. Maar had toch ook zoiets van, iedereen die hier komt zit met een zelfde soort probleem, dus zullen ze er niet snel raar over denken. Volgende week maandag hebben we een afspraak bij de androloog, dan krijgen we ook de uitslag van vandaag, begint nu wel spannend te worden hoor!

Groetjes, Dominica
Hoi Dominica,

Spannend hoor maandag! Wij moesten ook altijd op maandag.

Heel herkenbaar dat van do man met dat potje.

Tes man had de eerste keer daar ook opgelaten gevoel over .

Gek genoeg word het wel makkelijker. (in totaal 3 keer getest)

Mooie cyclus op 28 dagen, idd opmerkelijk dat je temperatuur vrij laat hoger werd.

Schiet al lekker op a.s maandag. Ben je erg nerveus?

Gelukkig zette mijn menstruatie gisteravond gelukkig goed door!

(eerste keer in jaren blij met menstruatie)

Ik mag alsnog op de datum die gisteren is doorgegeven starten met de gonal f.

Hun rekenen voor 0.00 s'nachts menstrueren is dag 1. Lieve mensen daar trouwens bij het ivf secrtariaat, volede me nogal lullig bij het bellen.

Maar de secretaresse zei direct bij twijfel altijd bellen..

18 okt start ik nu met de gonal f en de 24e heb ik een echo!

In de tussentijd spuit ik de decapeptyl ook door.

In ieder geval heel veel succes jullie maandag! Zal aan julie denken.

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Fijn dat je menstruatie toch doorgezet is en je het schema gewoon aan kunt houden.

Ben je al helemaal gewend aan het spuiten? Oftewel, ben je al een echte 'prikchick'?

Wel lekker trouwens dat je geen last van bijwerkingen hebt. Geen idee wat voor bijwerkingen er kunnen optreden bij deze medicijnen, het zal vast een hele waslijst zijn, dus als je er dan geen last van hebt, is dat mooi meegenomen.

Die echo de 24e, is dat dan om te kijken of je (bijna) rijpe eicellen hebt? Dat is dan dag 16 toch? Klinkt voor mijn gevoel een beetje laat, of duurt het wat langer om rijpe eicellen te 'kweken' dan met een natuurlijke cyclus? Of is jouw cyclus altijd wat langer?

En als ze goede eitjes zien de 24e, worden die dan meteen geoogst? En wanneer zou dan een bevruchte eicel teruggeplaatst kunnen worden?

(wel weer een heleboel vragen, sorry, maar ben gewoon benieuwd)

Ben nu nog niet echt nerveus voor maandag. Ik heb het behoorlijk druk, zowel op het werk als thuis, dus heb ik weinig tijd om er over na te denken. Pas als mensen ernaar vragen, en mijn aandacht er dus op gericht wordt, denk ik eraan. Dat is eigenlijk wel lekker, je ver vantevoren al druk maken heeft ook geen zin. Ik begin wel nieuwsgieriger te worden naar de uitslag van het semenonderzoek. Doman heeft het potje dinsdag ingeleverd, dus ik weet dat het onderzoek nu loopt. Voor dinsdag was ik ook daar nog niet mee bezig zeg maar.

Dit is nu wel even een moment dat ik er stil bij sta, en gelijk gaan er allerlei gedachten door m'n hoofd, weer een bewijs dat als ik me er open voor stel, ik er wel degelijk mee bezig ben...

Alvast een prettig weekend gewenst!

Dominica
Hoi Dominica,

Prikchick nooit van gehoord !

Door mijn werk kan ik al prikken maar om dat dan op je zelf te doen is weer een andere kwestie.

Het lukt maar ik vind de naaldjes van de decapeptyl vrij stug door de huid gaan.

Vandaar dat Tesman het ook af en toe doet.

De naaldjes van de gonal f lijken mij veel prettiger, deze mag je in de buik spuiten en zijn volgens mij ook wat dunner.

Maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Van de decapeptyl kun je stemmingswisseling en , hoofdpijn, op vliegers, en vermoeidheid krijgen. Ik ben heel blij dat ik daar geen last van heb.

Ik moet wel zeggen dat ik na mijn werk geen zin meer heb in werk in huis.

Doe wel de kleine huishoudelijke dingen en boodschappen en alles.

Maar de grote dingen spaar ik op voor mijn vrije dag.

Het is niet dat ik dan echt moe ben, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten.

Wat betreft de echo dacht ik dat ze nu geen cyclus dagen berekenen. Aan de telefoon vertelde de secretaresse dat ik als ik 7 dagen gonal f gespoten had ze een echo willen om te zien wat de gonal f precies doet.

Ik denk dat alleen de gonal f zorgt dat er uberhaubt eicellen groeien? Door de decapaptyl wordt je eigen cyclus volledig onderdrukt(?)

Dacht ik hoor, maar ik vraag het wel even na als ik er ben.

Prettig dat je nog niet heel erg zenuwachtig bent! Het is in dit geval idd wel lekker dat je het een beetje druk hebt, dat leidt behoorlijk af.

Maar het blijft natuurlijk spannend ...

Is doman al een beetje nerveus?

Ik hoop echt dat er maandag een heleboel duidelijk wordt voor jullie, daar ben je onderhand ook wel aan toe denk ik. (welke arts heb je?)

Het gaf ons de meeste rust, dat een zwangerschap technisch in ieder geval mogelijk moest zijn. Die maanden dat je dan nog moet wachten zijn vervelend maar die kunnen er dan ook nog wel bij qua gevoel dan.

Heel fijn weekend!!

Sterkte maandag,

Groeten Tessie
Hoi Dominica,

Alles goed gegaan in het ziekenhuis?

Voel je niet verplicht om te reageren als je hoofd daar nog niet naar staat hoor!

Ik hoop voor jullie dat alles goed is gegaan.

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Ik wilde wel eerder reageren, maar kwam er gewoon niet aan toe, was nogal druk. De naam van de androloog heb ik je gemaild trouwens.

De uitslag was goed. Heel anders dan de vorige keer in ieder geval.

Nu: totaal 68 miljoen zaadcellen, waarvan 29% beweeglijk (16% normaal beweeglijk en 13% progressief beweeglijk) Wel wat ronde cellen, wat een aanwijzing kan zijn voor een (chronische) ontsteking, maar daar schrok de androloog niet zo van. Aantal, volume en beweeglijkheid zouden in principe genoeg moeten zijn voor een 'spontane' zwangerschap.

Hoe het kan dat de uitslag nu zo anders is dan de vorige keer blijft gissen, misschien toch het feit dat dit een 'verser' potje was (donatie in het zh ipv meenemen van thuis) en het stoppen met roken kan ook effect hebben gehad natuurlijk.

Begin november moeten we weer terug naar de androloog. Dan moet Doman weer een potje inleveren, en krijgt hij een echo. De androloog dacht nl. dat hij wellicht toch een spatadertje heeft. Als hij dan klaar is met de echo, zou de spermatelling van die ochtend al klaar moeten zijn, dus krijgen we die uitslag meteen te horen.

Als dat eenzelfde resultaat oplevert als deze keer, dan kunnen we terug naar de gynaecoloog. Daar hebben we dus maar meteen een afspraak gepland. Helaas is die een groot deel van november vrij, dus kunnen we pas 30 november terecht.

Ik heb nog gevraagd waar de androloog aan dacht, qua vervolgstappen voor ons, en hij zei dat hij denkt dat IUI voor ons een goede mogelijkheid biedt. Maar die beslissing is niet aan hem, maar aan de gynaecoloog.

Al met al is dit natuurlijk een ontzettend positieve ontwikkeling, waar ik eigenlijk niet meer op durfde te hopen. Het blijft natuurlijk gissen waarom het dan tot nu toe niet gelukt is, maar er is zeker een kans op een kind, en dat is waar het ons om gaat. Al duurt het lang, moeten we waarschijnlijk nog wel langer wachten, de kans is er, en daar gaan we voor.

groetjes, Dominica
Zo, en even een apart berichtje om op jou te reageren...

Morgen de eerste dag spuiten met gonal f hè? Succes, ik hoop dat je daar ook geen bijwerkingen van krijgt! Gaat best snel zo, je bent alweer 2 weken aan het prikken. Is het al een beetje routine?

Je uitleg over het onderdrukken van je eigen cyclus, en het gebruik van de gonal f om rijping te krijgen is heel logisch, ik zat alleen heel erg met het natuurlijke cyclusverloop in m'n hoofd. Maar dat wordt natuurlijk volledig onderdrukt door de decapaptyl, dus is die telling helemaal niet van toepassing. Ik hoop in ieder geval dat je volgende week op de echo een paar mooie eitjes te zien krijgt!

En tja, die vermoeidheid, is vast om te wennen zullen we maar zeggen. Binnenkort ben je hopelijk zwanger, en dan hoort het er gewoon bij :-)
Nog effe extra: top hoor, meid! We blijven duimen draaien. Voor jullie allebei, trouwens, we gunnen dit (papa en mama zijn/worden) iedereen toe!!
Dank je Stiertje, erg lief.

Hoi Do,

Wat gaaaf! Ik vermoedt dat je die nacht heerlijk geslapen hebt!

Wat een opluchting voor jullie.

Verstandig dat je gelijk een afspraak hebt gemaakt met de gynaecoloog.

Het duurt allemaal nog even, maar na zon positieve wending trek je dat waarschijnlijk beter?

Hier alles goed, inderdaad al weer 2 weken aan de injecties. Gisteren gonal f erbij. Dat gaat ook goed, voel tenminste niets

Ben alleen soms zo vreselijk onzeker, doe ik het wel goed , is de vloeistof er wel uit gekomen, mag die spuit uit de koelkast zodat ik wat vrijer ben in weggaan enzz......

Maar ik heb het er graag voor over, en het valt me qua bijwerkingen wel mee!

Fijn weekend ,

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Ben je nog steeds zo moe, of valt het inmiddels wel mee? Ik hoop dat het mee blijven vallen is met de rest van de bijwerkingen van de medicatie. Morgen de echo, ik hoop dat ze een paar mooi ontwikkelde eitjes zien!

Die onzekerheid over de medicijnen, doe ik het wel goed, is alles wel uit de spuit gekomen en dat soort dingen, ik denk dat dat volkomen normaal is.

Het is toch een 'medische handeling' die je niet gewend bent te doen. En zelfs als je in een medisch beroep werkt, is het anders als je de medicijnen op jezelf toe moet dienen. Het lijkt mij in ieder geval heel raar, jezelf in moeten spuiten met het een of ander.

Ik heb een spannend weekje achter de rug, m'n schoonmoeder moest vorige week voor longfoto's, maar die bleken niet duidelijk. Daarom moest ze een CT-scan laten maken, waar ze vandaag de uitslag van kreeg. Wij waren enorm bang dat zou blijken dat de kanker uitgezaaid was.

Volgens de arts was er niets veranderd, maar ze zagen nu op de scan 2 plekjes onderin de longen die ze eerder niet zagen. Ze verklaren dit echter door te zeggen dat die op de foto's niet te zien waren, maar er waarschijnlijk wel waren, dus dat het niet achteruit is gegaan. Om dit soort taferelen te voorkomen, krijgt ze voortaan iedere 3 maanden een scan ipv foto's.

Ze heeft ook pijn aan d'r heup, daarvoor krijgt ze nu vrijdag een botscan, en krijgt dan direct de foto's mee. Dan moet ze naar de arts in een ander ziekenhuis, en die bespreekt het dan direct met haar. Nu dus maar hopen dat dat ook goed is...
Hoi Dominica,

Ik hoop dat de foto goed uitpakt voor je schoonmoeder en jullie.

Rotziekte is het toch ook he.

Wel prettig dat ze voortaan een scan maken.

Sterkte vrijdag hoor!

De vermoeidheid gaat goed. Ik merk alleen dat ik in de avond sneller naar bed ga.

Maar dat is niets vergeleken bij de bijwerkingen die je wel eens hoort.

Prikken gaat ook goed, het klopt dat het bij jezelf toch wat lastiger is. Nu gaat dit goed. De doos in de koelkast word kleiner en kleiner. De punctie komt steeds dichterbij.

Woensdag had ik mijn eerste echo, hieroop waren een heleboel eicellen te zien. Een aantal al groot en weer andere leken kleiner.

Omdat die kleine ineens nogal een vlucht kunnen nemen waren ze bang voor overstimulate, dus moest ik gisteren weer.

In de eerste instantie was ik opgelucht dat er uberhaupt wat te zien was. Want mijn eigen eisprong doet meer pijn. En dan zit er nog maar eentje ;)

Nu voel ik af en toe wel wat gerommel.

Het zag er goed uit en de arts zei dat het voorspoedig ging.

Hij vermoedt dat a.s dinsdag de punctie zal zijn, dit beslissen ze dit weekend wanneer ik weer voor een echo moet.

Spannende week dus voor de boeg. Ik ben tot nog toe heel ontspannen geweest en ik hoop dat het zo blijft.

Nu maar hopen dat ook de zaadcellen van tesman goed uit de vriezer komen.

En dan op naar de terugplaatsing en de wachtweken.

Jullie veel succes met je schoonmoeder vandaag en ik hoop op een goed weekend voor julie,

Groeten Tessie
Hoi Do,

Ik las op een ander topic dat het niet nieuws voor je schoonmoeder niet zo gunstig was.

Balen zeg! Rot ziekte

Trekken jullie het een beetje?

Onze icsi is stopgezet, door dat ik overstimulatie heb gehad. Heel verhaal,maar dat komt wel.

Ik hoop dat het goed met je gaat en je man, en uiteraard je schoonmoeder.Na dit nieuws.

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Nieuws over schoonmama was inderdaad niet goed, zoals je begreep. Aan de ene kant relativeert zoiets de problemen die je hebt omdat zwanger worden niet vanzelf gaat, maar aan de andere kant maakt het het extra wrang. We weten dat ze heel graag oma wil worden, en wij willen haar natuurlijk zo lang mogelijk bij ons houden, ook als oma voor onze kinderen. Maar we weten niet of dat haar, en ons, gegund is.

Wat rot dat de ICSI stopgezet is. En wat nu? Wachten tot je lijf het weer zelf oppakt en dan met aangepaste medicatie nog een poging wagen? Knuf voor jou, want dit zal ongetwijfeld een domper zijn, jullie waren er zo dichtbij, en dan moet je weer een stapje terug doen, verd*mme.

Ik heb even een update van de situatie geknipt en geplakt van andere topic:

Schoonmama heeft donderdag de eerste van 6 chemo's gehad, de bijverschijnselen lijken nu gelukkig nog mee te vallen. Ze is wel misselijk, maar heeft daar medicijnen voor die hun werk goed lijken te doen. Ik ben benieuwd hoe het verder zal verlopen, de vorige keer dat ze in het chemo-traject zat kende ik haar nog niet, dus daarvan ken ik alleen de verhalen (en ik hoop dat het beter verloopt als toen).

Aanstaande vrijdag gaan we met shoonma en pa, en Doman's broer en vriendin een weekje weg. Stond al gepland, en gelukkig kan het qua timing van de chemo's gewoon doorgaan.

Morgen moeten Doman en ik naar het ziekenhuis. Doman moet weer een potje inleveren en krijgt weer een echo. Potje inleveren om te kijken of de score goed gebleven is, en echo omdat die in het streekziekenhuis niet door een androloog gedaan is, en de androloog het nodig vond het zelf opnieuw te doen. We mogen morgen wachten op de eerste (tellings-)uitslagen van het semenmonster. Bij mij hoeft er morgen niets te gebeuren dus ik ga mee als moral support.
Hoi Tessie,

Maandag in het ziekenhuis is het goed gegaan. De androloog zei tegen Doman tijdens de echo dat hij vond dat hij 'een prima stel noten' heeft, hij kon geen afwijkingen vinden, dus dat is fijn.

Helaas konden we toch niet op de uitslag van het semenonderzoek wachten, daar worden we nu dinsdag over gebeld. Nu maar hopen dat het net zo goed is als de vorige keer (68 miljoen waarvan 29% beweeglijk), dan zijn we klaar bij de androloog en kunnen we terug naar de gyn. Daar hebben we al een afspraak staan, helaas pas op 30 november.

Hoe is het nu met jullie? En wat gaat er nu gebeuren qua behandeling?

groetjes, Dominica
Hoi Do,

Wat fijn dat alles goed was bij de androloog!!

Ik hoop dat de uitslag van het semen dinsdag ook positief is.

Kunnen jullie echt aan de slag.

Duurt misschien nog ff maar het is zo 30 november.

Weer een stap dichterbij.

Hier gaat het wel weer. Ik ben een week lang zo kwaad geweest op mijn verzekering. Dat een poging een poging is na punctie prima..

Maar dit. Het voelt alsof ze je een koekje voorhouden wat ze weer weghalen bah.

Ik was te hoog ingesteld op de gonal f.

Ik moet zeggen dat ik zelf helemaal geen last had van de overstimulatie. Wel wat vermoeid maar dat was het dan wel.

Was dus nogal een klap in ons gezicht.

Maar goed je eigen gezondheid is toch ook belangrijk.

Dinsdag ben ik gebeld door de fert arts. Deze heeft goede hoop dat het goed gaat aflopen voor ons en nam echt even de tijd om mijn/onze vragen te beantwoorden.

Voel me sindsdien weer beter.

Hij raadde me aan nadat ik ongesteld was geworden (opgewekt door primolut)

een cyclus te wachten met een poging. Dit zodat mijn eierstokken even van de klap kunnen bijkomen.

Ik zelf vond dat ook wel een prettiger idee.

Afgelopen donderdag kwam mijn menstruatie dus ik hoop begin december weer te kunnen starten.

Ik ga dan starten met een kort schema.

Dat houd in dat je geen decapeptyl meer spuit maar op dag 5 van je menstruatie begint met gonal f en nog een medicatie om te zorgen dat je geen eisprong krijgt. Ik dacht cetrotide..

Spannend dus wel weer,

Groeten Tessie
Hoi Do,

Alles is toch wel goed gegaan het ontvangen van de uitslag?

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Gisteren zijn we teruggekomen van ons weekje weg met Doman's ouders, broer en schoonzus. Het was een leuke week, wel wat moeilijke momenten voor schoonmams met betrekking tot haar ziekte, maar verder vooral gezellig.

Dinsdag de uitslag gekregen van het zaadonderzoek, en alles was goed. De uitslag was vrijwel gelijk aan de vorige keer. Nu dus wachten op de afspraak met de gyn, gelukkig duurt dat inmiddels nog maar 2 weken.

En, ander leuk nieuws, ik ben donderdag tante geworden. M'n zus is bevallen van een hele mooie zoon.

Ik kan me voorstellen dat je boos geweest bent op je verzekering. Wat een rare regeltjes! Gelukkig heb je goed kunnen praten met de ferti-arts, en heeft hij goede hoop voor jullie. Het is denk ik wel een goede beslissing om even een cyclus over de slaan met behandelingen, en je lijf even rust te gunnen. Ik hoop dat je met de aangepaste medicijnen wel goede resultaten krijgt!

groetjes,

Dominica
Hoi Do,

Spannende dag vandaag! Ik hoop op positief nieuws voor jullie.

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Inderdaad goed nieuws gekregen, we mogen beginnen met IUI in eigen cyclus. Dit omdat alle uitslagen goed zijn en we al 2 en een half jaar bezig zijn. Voorlopig gaat de gyn uit van 4 of 6 (maar waarschijnlijk 6) cycli IUI. Mocht hier geen zwangerschap uit voortkomen, mogen we daarna door voor IVF, dan voldoen we namelijk ook aan de 3 jaarstermijn die daarvoor staat.

Ik heb een belinstructie en ovulatietesten meegekregen, en nu dus maar de menstruatie afwachten... Als het goed is, is dat volgende week ( rond 5 december), dus we gaan ervoor.

Hoe is het nu met jullie? Ben je even bijgekomen in het maandje rust? Gaan jullie de volgende cyclus inderdaad weer beginnen met de stimulatie? Die zal dan ook volgende week beginnen toch? Spannend hoor, ik hoop dat die aangepaste medicatie het verschil maakt voor jullie.

groetjes, Dominica
Hoi Do,

Gaaf gaaf gaaf, eindelijk duidelijkheid en ook al instructies!!

Hier ook alles goed. Lekker uitgerust en vol goede moed weer aan de slag komende week.

Tenminste... ik wacht op mijn menstruatie.

Ik had het dit weekend verwacht maar de arts voorspelde al dat het waarschijnlijk een paar dagen later zou komen.

Verder druk met het uitzoeken wat wijsheid is bij zorgverzekeraars.

Zo vergoed bijv onvz alles, ook meerdere pogingen als de fert arts dit zinvol acht.

Maar daar geldt een medische selectie. En wordt ik waarschijnlijk niet toegelaten.

Bij unive vergoeden ze 5 pogingen zonder medische selectie. Dit kost aanzienlijk meer maar het haalt wel de druk er vanaf en daar bij heb je voor dat bedrag geen 2 extra behandelingen.

Vreemd om zwanger willen worden zo zakelijk te moeten bekijken, maar ach...

Jullie echt heel veel succes,

hou me op de hoogte!

Groeten Tessie
Hoi Tessie,

Ik ben nu ook in afwachting van mijn menstruatie, bruinverlies is alweer begonnen, dus het zal niet lang meer duren denk ik.

Ik moet me ook nog verdiepen in de zorgverzekering. Die ik nu heb (ook al is het het meest uitgebreide pakket) vergoedt niks aan extra IVF pogingen (kan er maar vast rekening mee houden) dus ik wil ook switchen.

Op www.trosradar.nl staat als het goed is een overzicht van de nieuwe 2008 polissen, met daarbij ook de mogelijkheid om te kijken wie medische selectie doet en wie niet... Ook op www.freya.nl schijnen goede adviezen te staan. Ik heb er zelf nog niet op gekeken, maar dat is wat ik gehoord heb...

Nu allebei dus eerst maar afwachten wanneer de ongesteldheid komt....

groetjes,

Dominica

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven