MESA/PESA: Ervaringen gevraagd.
vrijdag 24 augustus 2007 om 15:52
Deze week hebben we van onze gyn te horen gekregen dat de enige manier om kinderen te krijgen, voor ons een MESA/PESA - ICSI behandeling is. Hij heeft ons doorgestuurd naar een infertiliteitspoli, maar daar kunnen we pas over een maand terecht.
In de tussentijd wil ik informatie verzamelen, over de behandeling zelf, maar ook over hoe het is om zo'n behandeling te ondergaan, zowel voor de vrouw (standaard ICSI behandeling) als voor de man.
Alle informatie en tips welkom!
Stukje geknipt en geplakt van Freya:
"De afkorting MESA staat voor: microchirurgische epididymale sperma aspiratie. Dit is een procedure, die onder algehele narcose, met behulp van een microscoop door een uroloog wordt uitgevoerd. Aangezien het een moeilijke techniek betreft, wordt in vele centra de PESA (percutane epididymale sperma aspiratie) toegepast. PESA is goedkoper en eenvoudiger voor de uroloog en prettiger voor de patiënt, aangezien de behandeling poliklinisch, onder lokale verdoving kan plaatsvinden. Nadat rondom de bijbal verdoving is gespoten, wordt met een klein naaldje in de bijbal geprikt en zaad opgezogen. De laborant van het fertiliteitslaboratorium is aanwezig tijdens deze behandeling en beoordeelt ter plekke het verkregen zaad met behulp van een microscoop. Er moet worden vastgesteld of er voldoende beweeglijke zaadcellen beschikbaar zijn. Als dit niet het geval is, kan nogmaals in dezelfde of in de andere bijbal geprikt worden. Is genoeg zaad verkregen, dan wordt geprobeerd om dit in te vriezen, wat in ongeveer 60% van de gevallen lukt."
In de tussentijd wil ik informatie verzamelen, over de behandeling zelf, maar ook over hoe het is om zo'n behandeling te ondergaan, zowel voor de vrouw (standaard ICSI behandeling) als voor de man.
Alle informatie en tips welkom!
Stukje geknipt en geplakt van Freya:
"De afkorting MESA staat voor: microchirurgische epididymale sperma aspiratie. Dit is een procedure, die onder algehele narcose, met behulp van een microscoop door een uroloog wordt uitgevoerd. Aangezien het een moeilijke techniek betreft, wordt in vele centra de PESA (percutane epididymale sperma aspiratie) toegepast. PESA is goedkoper en eenvoudiger voor de uroloog en prettiger voor de patiënt, aangezien de behandeling poliklinisch, onder lokale verdoving kan plaatsvinden. Nadat rondom de bijbal verdoving is gespoten, wordt met een klein naaldje in de bijbal geprikt en zaad opgezogen. De laborant van het fertiliteitslaboratorium is aanwezig tijdens deze behandeling en beoordeelt ter plekke het verkregen zaad met behulp van een microscoop. Er moet worden vastgesteld of er voldoende beweeglijke zaadcellen beschikbaar zijn. Als dit niet het geval is, kan nogmaals in dezelfde of in de andere bijbal geprikt worden. Is genoeg zaad verkregen, dan wordt geprobeerd om dit in te vriezen, wat in ongeveer 60% van de gevallen lukt."
vrijdag 7 maart 2008 om 15:45
Hoi Do,
Lekker bijgekomen van je weekendje weg?
Wat een fijn nieuws dat je schoonmoeder voorlopig met medicatie haar ziekte kan bestrijden!
Balen dat je ongesteld bent geworden! Ik had best wel het gevoel dat het goed zat. Wat kan je dan bedrogen worden door je gevoel he.
Trek je de teleurstelling een beetje?
Ik kan me voorstellen dat ook al heb je nog ivf achter de hand dat je er best moedeloos van wordt.
Heeft het roken z'on grote invloed op de kwaliteit van het sperma?
Hoe lang denk je dat de pauze gaat duren voor jullie?
Misschien ook wel even prettig, kun je even afstand nemen en moed verzamelen voor een nieuwe poging.
Tesman was wel een periode drastisch geminderd met roken maar het lukte hem niet om er volledig vanaf te blijven.
Het is ook moeilijker denk ik als je zoveel stress erbij hebt, ook al weet je dat het voor een goed doel is!
Afgelopen maandag de echo gehad, wat mooi.
Het is al 7 cm groot en zag er al uit als een baby, natuurlijk wel heel klein.
Alles zag er goed uit.
We waren erg opgelucht, en durven nu voorzichtig ervan te genieten.
Ik denk ook dat als je buik groeit en je het voelt bewegen dat het echter wordt.
Je ziet nog niet veel bij mij, het gebied bij je schaambeen heeft een beetje een welving.
Maar ik geloof dat tesman ook nog niet echt iets zag haha.
Wel zei een collega dat ze me anders vindt en een ander collega vond me iets "voller" geworden.
Ach we merken het wel!
Heel fijn weekend!
Groeten Tessie
Lekker bijgekomen van je weekendje weg?
Wat een fijn nieuws dat je schoonmoeder voorlopig met medicatie haar ziekte kan bestrijden!
Balen dat je ongesteld bent geworden! Ik had best wel het gevoel dat het goed zat. Wat kan je dan bedrogen worden door je gevoel he.
Trek je de teleurstelling een beetje?
Ik kan me voorstellen dat ook al heb je nog ivf achter de hand dat je er best moedeloos van wordt.
Heeft het roken z'on grote invloed op de kwaliteit van het sperma?
Hoe lang denk je dat de pauze gaat duren voor jullie?
Misschien ook wel even prettig, kun je even afstand nemen en moed verzamelen voor een nieuwe poging.
Tesman was wel een periode drastisch geminderd met roken maar het lukte hem niet om er volledig vanaf te blijven.
Het is ook moeilijker denk ik als je zoveel stress erbij hebt, ook al weet je dat het voor een goed doel is!
Afgelopen maandag de echo gehad, wat mooi.
Het is al 7 cm groot en zag er al uit als een baby, natuurlijk wel heel klein.
Alles zag er goed uit.
We waren erg opgelucht, en durven nu voorzichtig ervan te genieten.
Ik denk ook dat als je buik groeit en je het voelt bewegen dat het echter wordt.
Je ziet nog niet veel bij mij, het gebied bij je schaambeen heeft een beetje een welving.
Maar ik geloof dat tesman ook nog niet echt iets zag haha.
Wel zei een collega dat ze me anders vindt en een ander collega vond me iets "voller" geworden.
Ach we merken het wel!
Heel fijn weekend!
Groeten Tessie
dinsdag 9 september 2008 om 15:21
Hallo meiden,
Kan iemand mij vertellen of MESA / PESA in het basispakket zit? ICSI wel en MESA / PESA gaat altijd in combinatie hiermee, maar we twijfelen heel erg om ons pakket toch nog extra te verhogen (we hebben op zich al een redelijk goede verzekering)....
Volgende week hebben we een eerste afspraak met de gyn; zouden jullie adviseren om deze te cancellen en eerst proberen om de verzekering op te hogen, omdat we mogelijk anders geweigerd zullen worden door de verzekeringsmaatschappij?
Begrijp me niet verkeerd, we hebben er echt wel wat voor over, maar in onze situatie hebben we al een heel behoorlijk bedrag zelf moeten betalen.
Alvast bedankt voor de reacties !!
Kan iemand mij vertellen of MESA / PESA in het basispakket zit? ICSI wel en MESA / PESA gaat altijd in combinatie hiermee, maar we twijfelen heel erg om ons pakket toch nog extra te verhogen (we hebben op zich al een redelijk goede verzekering)....
Volgende week hebben we een eerste afspraak met de gyn; zouden jullie adviseren om deze te cancellen en eerst proberen om de verzekering op te hogen, omdat we mogelijk anders geweigerd zullen worden door de verzekeringsmaatschappij?
Begrijp me niet verkeerd, we hebben er echt wel wat voor over, maar in onze situatie hebben we al een heel behoorlijk bedrag zelf moeten betalen.
Alvast bedankt voor de reacties !!
dinsdag 9 september 2008 om 15:33
Link naar pagina Freya
even doorbladeren naar beneden naar het kopje vergodingen...
Even copy paste om het je makkelijker te maken:
Vergoeding
In principe worden net als bij IVF en ICSI drie behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Er zijn geluiden, die beweren dat zorgverzekeraars de behandeling niet willen vergoeden, omdat het een behandeling in onderzoeksverband betreft. Echter, de behandeling zelf is geen onderzoek. De follow-up van de kinderen wel!
Drs Gwendolyn Woldringh
IVF-arts
UMC St Radboud Nijmegen
februari 2006/ update 18 april 2007 - vergoeding/ update 14 november 2007 Tese
Dat ziet er dus goed uit denk ik?
Succes
even doorbladeren naar beneden naar het kopje vergodingen...
Even copy paste om het je makkelijker te maken:
Vergoeding
In principe worden net als bij IVF en ICSI drie behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Er zijn geluiden, die beweren dat zorgverzekeraars de behandeling niet willen vergoeden, omdat het een behandeling in onderzoeksverband betreft. Echter, de behandeling zelf is geen onderzoek. De follow-up van de kinderen wel!
Drs Gwendolyn Woldringh
IVF-arts
UMC St Radboud Nijmegen
februari 2006/ update 18 april 2007 - vergoeding/ update 14 november 2007 Tese
Dat ziet er dus goed uit denk ik?
Succes
woensdag 10 september 2008 om 22:41
Tessie,
Ik ben er een behoorlijke tijd tussenuit geweest. Zowel het hele zwangerschaps/ziekenhuisgebeuren als hier het forum. Alleen heb ik jou dat niet verteld, dat ik dat ging doen, en dat was niet zo netjes van me, sorry daarvoor.
Inmiddels ben ik weer verdergegaan en hebben we deze week de laatste poging IUI. Ook kom ik nu weer op het forum.
Jij zal nu zo ongeveer uitgerekend zijn, misschien ben je zelfs al bevallen. Ik ben benieuwd hoe het met je is, laat je het me weten?
liefs, Dominica
Ik ben er een behoorlijke tijd tussenuit geweest. Zowel het hele zwangerschaps/ziekenhuisgebeuren als hier het forum. Alleen heb ik jou dat niet verteld, dat ik dat ging doen, en dat was niet zo netjes van me, sorry daarvoor.
Inmiddels ben ik weer verdergegaan en hebben we deze week de laatste poging IUI. Ook kom ik nu weer op het forum.
Jij zal nu zo ongeveer uitgerekend zijn, misschien ben je zelfs al bevallen. Ik ben benieuwd hoe het met je is, laat je het me weten?
liefs, Dominica
donderdag 11 september 2008 om 14:40
Oei dat is naar Cloud9.......Freya heeft ook zo'n telefonisch consult voor verzekeringskwesties volgens mij. Die kunnen je waarschijnlijk goed adviseren. Moet je wel lid zijn, kost nog geen 30e per jaar geloof ik.....
Sterkte, is vast geen makkelijke beslissing geweest
*Oh en Dominica en Tessie: jullie ook sterkte & succes, we vallen toch een beetje binnen op jullie topic
*
Sterkte, is vast geen makkelijke beslissing geweest
*Oh en Dominica en Tessie: jullie ook sterkte & succes, we vallen toch een beetje binnen op jullie topic

maandag 22 december 2008 om 23:24
Hoi Do,
Ik zie nu je berichtje pas...schaam schaam.
Ik het begin keek ik nog wel met enige regelmaat maar later steeds minder.
Zodoende miste ik ook je laatste berichtje van september.
Ik had op een ander topic wel gelezen dat je wat afstand ging nemen.
En zo raar is dat niet en daar hoef je al helemaal geen sorry voor te zeggen
Ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt.
Hoeveel iui pogingen hebben jullie nu gehad?
(ik hoop heel erg dat de laatste gelukt is!)
Mocht dit niet zo zijn, volgt dan het ivf traject?
Ik ben in september bevallen van een gezonde zoon.
Het is een vrolijk, tevreden jochie.
En we zijn erg gelukkig met hem.
Laat je nog eens weten hoe het met je is?
Ik heb heel vaak aan je gedacht!
Ik gun het jullie zo, het is een dooddoener misschien.
Maar wel gemeend!
Groeten Tessie
Cloud9
Geeft niet hoor dat er binnen gevallen wordt op het topic!!
Bij ons is alles vergoed, wij hebben er nooit melding van gemaakt.
Mijn man is geopereerd om te kijken of er een omleiding gemaakt kon worden (ivm obstructieve azoospermie)en toen bleek dat dat niet ging zijn er zaadcellen verwijderd tijdens dezelfde operatie. En later gebruikt voor icsi.
Welke aandoening heeft jou man dat mesa/pesa nodig is?
(voel je niet verplicht dit uit de doeken te doen hoor!)
Ik zie nu je berichtje pas...schaam schaam.
Ik het begin keek ik nog wel met enige regelmaat maar later steeds minder.
Zodoende miste ik ook je laatste berichtje van september.
Ik had op een ander topic wel gelezen dat je wat afstand ging nemen.
En zo raar is dat niet en daar hoef je al helemaal geen sorry voor te zeggen
Ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt.
Hoeveel iui pogingen hebben jullie nu gehad?
(ik hoop heel erg dat de laatste gelukt is!)
Mocht dit niet zo zijn, volgt dan het ivf traject?
Ik ben in september bevallen van een gezonde zoon.
Het is een vrolijk, tevreden jochie.
En we zijn erg gelukkig met hem.
Laat je nog eens weten hoe het met je is?
Ik heb heel vaak aan je gedacht!
Ik gun het jullie zo, het is een dooddoener misschien.
Maar wel gemeend!
Groeten Tessie
Cloud9
Geeft niet hoor dat er binnen gevallen wordt op het topic!!
Bij ons is alles vergoed, wij hebben er nooit melding van gemaakt.
Mijn man is geopereerd om te kijken of er een omleiding gemaakt kon worden (ivm obstructieve azoospermie)en toen bleek dat dat niet ging zijn er zaadcellen verwijderd tijdens dezelfde operatie. En later gebruikt voor icsi.
Welke aandoening heeft jou man dat mesa/pesa nodig is?
(voel je niet verplicht dit uit de doeken te doen hoor!)