Met de auto naar school

03-09-2018 11:20 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.

Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 10:10
Ik zou me er dan niet aan storen nee. Ik stoor me vooral aan dingen waar ik zelf rechtstreeks last van heb.
Wel blijf ik het vervelend vinden dat ouders hun kind vanuit de buitenwijken en omringende dorpen op een binnenstadsbasisschool doen, omdat speelafspraakjes veel hoogdrempeliger worden en ik zelf gedwongen word om 5km te fietsen om mijn kind ergens op te halen. Dat irriteert me vooral omdat ik zelf juist dicht bij voorzieningen ben gaan wonen om mijn leven minder gecompliceerd te maken. Maar dat ligt ook bij mij: ik kan er heel slecht tegen als onlogische keuzes van anderen mijn leven negatief beïnvloeden.
Gut, jij ergert je wel snel zeg.
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 10:24
Natuurlijk is er wat te kiezen en is dat ook positief. Niet elk kind komt op elke school tot zijn recht.

Maar neem de situatie die ik schetste: smalle straatjes, 60 parkeerplaatsen voor 2 basisscholen, een grote BSO/kdv en alle andere dingen die ik opnoemde. Als jij als ouder een basisschool uitzoekt, kijk je toch ook uit je doppen in de omgeving en zou je toch moeten beseffen dat als het in jouw belang is om ‘s ochtends op kruipafstand voor de schoolpoort te kunnen parkeren, dit dus níet de plek is waar je moet zijn?

Ook dat kan nog altijd anders uitpakken. Lucifer haalde al sluitingen en fusies aan, school van mijn kinderen zat op een heel andere locatie toen we oudste inschreven. Daarnaast kunnen werksituaties veranderen, kan er een scheiding of een verhuizing plaatsvinden, etc.

Het gros van de mensen gedraagt zich gewoon normaal in het verkeer, dus vind het een beetje een nonprobleem eigenlijk.
Star² schreef:
04-09-2018 10:19
Moet daar een reden voor zijn?
Het is gewoon nieuwsgierigheid, geen waardebepaling. Want wie ben ik?
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 09:44
Jij mag het bekrompen noemen, maar ik vind het gewoon echt niet oké dat mijn fietsende kinderen door automobilisten van de weg worden gedrukt bij school. Want andere weggebruikers storen zich zo aan de dubbelgeparkeerde of zelfs midden op de weg staande (!) auto’s van wegbrengende ouders dat ze erlangs scheuren zodra ze kunnen, met alle gevolgen van dien. Zelfs de stoep is niet veilig, want omdat de straat geblokkeerd wordt door stilstaande auto’s gaan (brom)fietsen en bakfietsen dan maar over de stoep. Een van mijn kinderen is dus zelfs op de stoep aangereden door een fietser. Ik vind dat idioot, sorry, dan maar bekrompen.
Door de keuze voor een school verder weg van huis ga je niet automatisch asociaal rijden natuurlijk. Je redenering klopt gewoon niet.
SallySpectra* schreef:
04-09-2018 10:29
Gut, jij ergert je wel snel zeg.
Dat valt best mee, maar het gaat in dit topic toevallig over iets waar ik me aan erger.
SallySpectra* schreef:
04-09-2018 10:31
Door de keuze voor een school verder weg van huis ga je niet automatisch asociaal rijden natuurlijk. Je redenering klopt gewoon niet.
Je begrijpt niet wat ik probeer te zeggen.
Bepaalde ouders kiezen kennelijk een school die niet past bij hun leefritme, en gaan daardoor asociaal parkeergedrag vertonen, dat andere weggebruikers uitlokt om asociaal te gaan rijden. Mijn redenering klopt perfect in de situatie die ik uitgebreid geschetst heb. Als je ‘s ochtends tijdnood hebt als ouder en daardoor met de auto moet, wat duizenden legitieme redenen kan hebben, zou je dus niet voor een school moeten kiezen die per auto slecht bereikbaar is.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
04-09-2018 10:30
Het is gewoon nieuwsgierigheid, geen waardebepaling. Want wie ben ik?

Je teksten hier nodigen niet uit tot antwoorden.
barbara_p schreef:
04-09-2018 10:25
Ik zou het enorm zonde van de ruimte vinden als er bij een school 300 parkeerplaatsen worden gemaakt. Zeker als die parkeerplaatsen vooral gebruikt worden tijdens een klein gedeelte van de dag. Die ruimte kan beter besteed worden.
Dat gebeurt natuurlijk ook niet. Maar ik was benieuwd wát nou precies het probleem is. Het feit dát een ouder een auto pakt of meer het gegeven dat er té veel ouders met auto's komen op een plek die daar eigenlijk niet/nauwelijks geschikt voor is. En ik heb vooral de indruk dat dat laatste hier meer aan de orde is.
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 10:40
Bepaalde ouders kiezen kennelijk een school die niet past bij hun leefritme, en gaan daardoor asociaal parkeergedrag vertonen, dat andere weggebruikers uitlokt om asociaal te gaan rijden. Mijn redenering klopt perfect in de situatie die ik uitgebreid geschetst heb. Als je ‘s ochtends tijdnood hebt als ouder en daardoor met de auto moet, wat duizenden legitieme redenen kan hebben, zou je dus niet voor een school moeten kiezen die per auto slecht bereikbaar is.

Wat een aannames.
Hetvrijewoord schreef:
04-09-2018 10:52
Wat een aannames.
Oké, wat zijn de aannames?
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 10:54

Je weet niet wat aannames zijn?
Het zou toch geen enkel probleem zijn (neem ik aan) dat een kind 12 km met de auto naar school wordt gebracht, de ouders die willen specifiek die school in de binnenstad, weten dat er weinig parkeergelegenheid is in de buurt van de school en parkeren daarom 800 m verderop, om het laatste eindje te lopen? Of is dat ook geen stijl eigenlijk?
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 04-09-2018 11:01
1.16% gewijzigd
Hetvrijewoord schreef:
04-09-2018 10:55
Je weet niet wat aannames zijn?
Dé aannames die in mijn post zouden staan :bonk:

Je mag het best met me oneens zijn, maar je kunt dat ook normaal bediscussiëren. Aan dit soort woordspelletjes heb ik in ieder geval nul behoefte.
NYC schreef:
04-09-2018 10:56
Het zou toch geen enkel probleem zijn (neem ik aan) dat een kind 12 km met de auto naar school wordt gebracht, de ouders die willen specifiek die school in de binnenstad, weten dat er weinig parkeergelegenheid is in de buurt van de school en parkeren daarom 800 km verderop, om het laatste eindje te lopen? Of is dat ook geen stijl eigenlijk?

Ik vind dat geen stijl nee, een basisschoolkind 800 km laten lopen.
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 10:58
Dé aannames die in mijn post zouden staan :bonk:

Je mag het best met me oneens zijn, maar je kunt dat ook normaal bediscussiëren. Aan dit soort woordspelletjes heb ik in ieder geval nul behoefte.

Je houdt je liever van de domme, ook goed.

Aannames.
Star² schreef:
04-09-2018 10:59
Ik vind dat geen stijl nee, een basisschoolkind 800 km laten lopen.
:rofl: Ik zie het nu pas.
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 10:54
1. Bepaalde ouders kiezen kennelijk een school die niet past bij hun leefritme,
2. en gaan daardoor asociaal parkeergedrag vertonen, dat andere weggebruikers uitlokt om asociaal te gaan rijden.
3. Als je ‘s ochtends tijdnood hebt als ouder
4. en daardoor met de auto moet,
5. zou je dus niet voor een school moeten kiezen die per auto slecht bereikbaar is.
Hetvrijewoord schreef:
04-09-2018 11:00
Je houdt je liever van de domme, ook goed.

Aannames.
Dat zijn geen aannames, dat is een beschrijving van de werkelijkheid in mijn omgeving. Ik heb dat ook uitgebreid onderbouwd in meerdere reacties. Ik sta open voor tegenargumenten maar niemand komt verder dan het herhalen van mijn tekst.
Poppy_del_Rio schreef:
04-09-2018 11:19
Dat zijn geen aannames, dat is een beschrijving van de werkelijkheid in mijn omgeving. Ik heb dat ook uitgebreid onderbouwd in meerdere reacties. Ik sta open voor tegenargumenten maar niemand komt verder dan het herhalen van mijn tekst.

Tuurlijk wel. Hoe asociaal anderen ook rijden, ik laat me nooit uitlokken tot datzelfde gedrag hoor.
Je weet toch niet van iedereen wat hun motieven zijn? Of is dat rechtstreeks tegen jou gezegd 'ja hunnie rijden aso, dus dan pas ik me aan'? Zo ja, dan heb ik niks gezegd ;-)
Poppy_del_Rio schreef:
jij mag het iets anders vinden, ik vind dat je aannames doet
Poppy_del_Rio schreef:
:HA:

Je vraag om wat er precies aannames zijn ik geef je wat er in je betoog aannames zijn. Ook al begrijp je het niet: het blijven toch echt aannames.

Wellicht andere vragen stellen; krijg je andere antwoorden waarmee je het niet eens kunt zijn.
Hetvrijewoord schreef:
04-09-2018 11:24
:HA:

Je vraag om wat er precies aannames zijn ik geef je wat er in je betoog aannames zijn. Ook al begrijp je het niet: het blijven toch echt aannames.

Wellicht andere vragen stellen; krijg je andere antwoorden waarmee je het niet eens kunt zijn.
Ik denk dat mijn bevattingsvermogen hier inderdaad tekortschiet.
lilalinda schreef:
04-09-2018 11:05
1. Bepaalde ouders kiezen kennelijk een school die niet past bij hun leefritme,
2. en gaan daardoor asociaal parkeergedrag vertonen, dat andere weggebruikers uitlokt om asociaal te gaan rijden.
3. Als je ‘s ochtends tijdnood hebt als ouder
4. en daardoor met de auto moet,
5. zou je dus niet voor een school moeten kiezen die per auto slecht bereikbaar is.
Is dat eigenlijk niet ook gewoon zo?
NYC schreef:
04-09-2018 12:02

Ja maar daarin heb je niet eindeloos de keus natuurlijk.
In de maatschappij is alles gewoon niet zo goed op elkaar afgestemd. Veel mensen móeten uiterlijk 9:00 uur op kantoor zitten van hun baas.
Als je dan nog reistijd hebt (wat je ook vaak niet voor het uitkiezen hebt) dan heb je dus haast ‘s morgens.

En je kiest een goede school die perfect bij je kind past, niet op basis van parkeerproblematiek.

Of doe jij je kind naar die slecht aangeschreven school of school met een levensovertuiging waar je niet achter staat, alleen zodat mensen als TO zich dan niet hoeven te ergeren aan jouw auto ‘s morgens?

Overigens zou ik de auto denk ik inderdaad 800 m eerder parkeren en het laatste stukje lopen met kind (moet niet nog een baby bij je hebben). En ik zou met baas en partner overleggen dat ik een paar dagen per week wat later op kantoor mag zijn. Maar ook dat kan niet iedereen regelen.
NYC schreef:
04-09-2018 12:02
met de auto kind naar school brengen heeft niks met asociaal rijgedrag te maken
Daar gaat dit topic steeds mank

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven