Met de auto naar school

03-09-2018 11:20 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.

Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
pipootje schreef:
04-09-2018 08:46
Het is geen spits in de stad want de winkels zijn dicht
En die afspraak kun je niet op een ander moment doen bij de dierenarts, Ze mogen die parkeerplaats niet gebruiken zonder te betalen en er met z'n allen moeilijk te gaan staan doen.

het is lastig he om te beseffen dat er veel luie mensen zijn.
Mensen komen niet alleen in de stad om te winkelen. Ook om te werken bijvoorbeeld :idee:
SallySpectra* schreef:
04-09-2018 08:52
Mensen komen niet alleen in de stad om te winkelen. Ook om te werken bijvoorbeeld :idee:
Ze gingen naar school. Het probleem is bekend daar.
lemoos2 schreef:
03-09-2018 21:35
Ja x kilometer. Ligt ook aan de infrastructuur of de kinderen dat stuk zelfstandig kunnen overbruggen. En het rotte van buitengebieden: de banen liggen in de steden. Zonder auto kom je niet ver of niet op tijd. OV bestaat amper. Één bus per uur, met dan een wachttijd op het boemeltreintje (2 keer per uur). Op plek van bestemming loop je dan ook niet gelijk bij de werkgever binnen zeg maar. Als ik met de fiets (1 op vertrekststion, 1 op eindstation) en OV zou reizen dan doe ik er, vanwege de uitstekende verbindingen, 55 minuten over een enkele reis. Dan zou ik qua werktijden en schooltijden mijn baan moeten opzeggen. Met de auto doe ik het in 20 minuten. En die auto is dan ook nog een stuk goedkoper (inclusief brandstof, verzekering, onderhoud en afschrijving).
In het buitengebied snap ik het. Daar is het voorzieningenniveau laag en zijn mensen afhankelijk van de auto.

Maar voor onze binnenstadschool geldt dat niet. Hét grote probleem is hier dat mensen uit buitenwijken of zelfs omliggende dorpen (!) naar onze basisschool komen. Met de auto. In de smalle middeleeuwse straatjes van het centrum. Dit terwijl er meer dan genoeg prima basisscholen zijn in de buitenwijken en de dorpen.

Wij lopen of fietsen naar school, maar bij fietsen houd ik mijn hart soms wel vast. Mijn kinderen zijn voorzichtig in het verkeer maar op asociaal gedrag is het nu eenmaal lastig anticiperen als je 8 en 10 bent. Ik vind dat kinderen in de buurt naar de basisschool moeten. Maakt speelafspraakjes ook stukken makkelijker.
pipootje schreef:
04-09-2018 08:59
Ze gingen naar school. Het probleem is bekend daar.
welk probleem?
lilalinda schreef:
04-09-2018 09:02
welk probleem?
Dat het te druk is daar terwijl dat niet hoeft. Je hoeft niet met de auto als je kan fietsen of lopen.
pipootje schreef:
04-09-2018 09:08
Dat het te druk is daar terwijl dat niet hoeft. Je hoeft niet met de auto als je kan fietsen of lopen.
Hoeft niet. Mag wel. Dat bepaalt ieder voor zich.
SallySpectra* schreef:
04-09-2018 09:11
Hoeft niet. Mag wel. Dat bepaalt ieder voor zich.
Natuurlijk, want het is fijn om overlast te veroorzaken.
Ik vraag me wel af of mensen nou zoveel luier zijn geworden. Natuurlijk zijn er nu ook meer moeders die werken, maar dan nog. Bijna iedereen wordt tegenwoordig met de auto gebracht; 30 jaar geleden mócht je niet eens met de auto. Op de fiets alleen als je verder dan een bepaalde afstand woonde en welgeteld 1 meisje uit mijn klas had toestemming om met de auto gebracht te worden, want ze woonde 12 km verderop. Dat soort regels mogen ze van mij nu ook wel instellen. Het probleem is denk ik alleen dat vroeger iedereen zich eraan hield en tegenwoordig zoiets massaal genegeerd zou worden.

Lui én asociaal dus eigenlijk.
pipootje schreef:
04-09-2018 09:17
En kennelijk is het ook fijn om te zeuren en je overal aan te ergeren.
pipootje schreef:
04-09-2018 09:17
Iemand die binnen een vak parkeert veroorzaakt geen overlast. Het komt jou niet uit omdat jij nét met je knijn aankomt. Zoals een ander nét met zijn of haar kind aankomt dat een traktatie bij zich heeft, nog verder moet naar werk of andere afspraak, wiens kind in het gips zit, etc etc etc. Dat zie je niet aan een auto. Net zo min als dat een willekeurige parkeerder kan ruiken dat net op dat tijdstip jij aankomt met een ziek knaagdier.
pipootje schreef:
04-09-2018 09:08
Maar jij ging ook met de auto?
Maar de auto is toch niet luier gedrag dan lopen of wel?
pamelacourson schreef:
04-09-2018 09:18
Ik vraag me wel af of mensen nou zoveel luier zijn geworden. Natuurlijk zijn er nu ook meer moeders die werken, maar dan nog. Bijna iedereen wordt tegenwoordig met de auto gebracht; 30 jaar geleden mócht je niet eens met de auto. Op de fiets alleen als je verder dan een bepaalde afstand woonde en welgeteld 1 meisje uit mijn klas had toestemming om met de auto gebracht te worden, want ze woonde 12 km verderop. Dat soort regels mogen ze van mij nu ook wel instellen. Het probleem is denk ik alleen dat vroeger iedereen zich eraan hield en tegenwoordig zoiets massaal genegeerd zou worden.

Welke wet was dat? Ik woonde op loopafstand van school, maar er waren er 30-35 jaar geleden zat die met de auto gebracht werden hoor, daar gaat de school verder helemaal niet over, kom zeg.
En verder: Als (bijna) iedereen met de auto wordt gebracht, hoe komt het dan dat het schoolplein tjokvol fietsen staat?
NYC schreef:
04-09-2018 09:24
Maar de auto is toch niet luier gedrag dan lopen of wel?
Kennelijk wel. Fietsen moet je, door weer en wind, kilometers ver, liefst met een zwieberende kleuter naast je en een baby achterop. Want dat kan prima.
pamelacourson schreef:

Ik heb op verschillende basisscholen gezeten en bij eentje mocht je zelfs niet op de fiets naar school. Lopen dus. Er werd wel een uitzondering gemaakt voor de boerendochter die buiten de bebouwde kom woonde.

Vroeger ging 99% van de kinderen naar school in de eigen wijk/buurt. Nu schijnt dat niet goed genoeg meer te zijn of zo.
pamelacourson schreef:

in mijn jeugd, waren er ook meer scholen (meer kinderen). ik kon lopend naar school.
Waar ik nu woon (een oude gemêleerde wijk) zijn de schoolgebouwen niet meer allemaal in gebruik als school. Staat in de straat een oude school (nu appartementen), als het nog een school was geweest, konden ook mijn kinderen lopend.
lilalinda schreef:
04-09-2018 09:23
Maar jij ging ook met de auto?
10 km met een ziek konijn lopen, lijkt me niet erg handig.
SallySpectra* schreef:
04-09-2018 09:26
Kennelijk wel. Fietsen moet je, door weer en wind, kilometers ver, liefst met een zwieberende kleuter naast je en een baby achterop. Want dat kan prima.
Fietsen durf ik niet goed. Maar er wordt ook gesteld dat de auto pakken "lui" is maar lopen of fietsen niet. Terwijl ik lopen dus voor mijzelf als het toppunt van gemakzucht zie.
Poppy_del_Rio schreef:
Ik heb op verschillende basisscholen gezeten en bij eentje mocht je zelfs niet op de fiets naar school. Lopen dus. Er werd wel een uitzondering gemaakt voor de boerendochter die buiten de bebouwde kom woonde.

Vroeger ging 99% van de kinderen naar school in de eigen wijk/buurt. Nu schijnt dat niet goed genoeg meer te zijn of zo.
Er is nu ook gewoon meer keuze hè. Dalton, montessori, vrije school... doorgaans schoolvormen waar mensen wat verder voor reizen. En ja dat is een keuze.
En kennelijk is dat een asociale keuze ofzo. Beetje bekrompen gedachtegang.
pipootje schreef:
04-09-2018 09:28
10 km met een ziek konijn lopen, lijkt me niet erg handig.
dan zoek je een dierenarts dichterbij
Het punt is, dat jij jouw keuzes vergoelijkt, en dat doen ouders dus ook.
Poppy_del_Rio schreef:

Vroeger. Tja.

We leven alleen nu. En de meeste mensen komen met de auto ( als ze dat al doen, want de meeste lopen en fietsen als dat kan, tenminste hier) omdat ze meestal gewoon door moeten. Iets met de huidige tijd waarin meer ouders werken enzo. En er niet meer op elke hoek van de wijk een school staat. En er keuze is soort onderwijs.

En ja er zal heus wel eens een luie ouder tussen zitten maar dat chargeren en uitvergroten van die ene luie ouder slaat echt nergens op.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-09-2018 09:32
19.54% gewijzigd
nessemeisje schreef:
04-09-2018 09:21
Iemand die binnen een vak parkeert veroorzaakt geen overlast. Het komt jou niet uit omdat jij nét met je knijn aankomt. Zoals een ander nét met zijn of haar kind aankomt dat een traktatie bij zich heeft, nog verder moet naar werk of andere afspraak, wiens kind in het gips zit, etc etc etc. Dat zie je niet aan een auto. Net zo min als dat een willekeurige parkeerder kan ruiken dat net op dat tijdstip jij aankomt met een ziek knaagdier.
nee het is gewoon een algemeen probleem, ik hoor het van iedereen en van meerdere steden/ dorpen.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor.
Als er voor die school (welke dan ook, en hoeveel km iemand er ook vanaf woont) nou 300 parkeerplaatsen waren. Zou men zich dan ook zo druk maken over wie wanneer en om welke reden de auto pakt?
pamelacourson schreef:

Vroeger hadden gezinnen sowieso geen 2 auto's per gezin.
En je kwam niet eens op het idee als je dichtbij woonde, om een auto te pakken als je die al had.
iemand hier ging in de regen fietsen, terwijl haar auto voor e deur stond, dat vonden veel mensen gek.
Is toch juist fijn als iedereen niet om de haverklap maar in de auto stapt voor korte stukjes.
NYC schreef:
04-09-2018 09:30
Als er voor die school (welke dan ook, en hoeveel km iemand er ook vanaf woont) nou 300 parkeerplaatsen waren. Zou men zich dan ook zo druk maken over wie wanneer en om welke reden de auto pakt?
Dan vind ik het nog stom ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven