Met de auto naar school
maandag 3 september 2018 om 11:20
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen

dinsdag 4 september 2018 om 09:35
Co-ouderschap.Poppy_del_Rio schreef: ↑04-09-2018 09:26Ik heb op verschillende basisscholen gezeten en bij eentje mocht je zelfs niet op de fiets naar school. Lopen dus. Er werd wel een uitzondering gemaakt voor de boerendochter die buiten de bebouwde kom woonde.
Vroeger ging 99% van de kinderen naar school in de eigen wijk/buurt. Nu schijnt dat niet goed genoeg meer te zijn of zo.

dinsdag 4 september 2018 om 09:39
Of scholen die sluiten en verhuizen en fusieren.
In mijn toch best hele grote stad zijn er afgelopen paar jaar al 6 scholen verdwenen. Alle kleinere wijkscholen zijn gecentreerd op andere locaties, grote geloof en OB scholen.
Die luie ouders maken ook gewoon te weinig kinderen omdat ze per se moeten werken enzo. Dus te weinig kinderen in bepaalde wijken en daar verdwijnen gewoon scholen.
Vroeger was alles beter en de ouders van nu zij gewoon lui. Te lui om te werken, maar wel scheiden.. En lopen en fietsen en kinderen maken.. allemaal te veel werk. Lui.

dinsdag 4 september 2018 om 09:42
Ook jij maakt een keuze voor een dierenarts 10 kilometer verderop. Zo maken ook ouders een keuze voor hun kind. Individuele keuzes waar een ander geen snars mee te maken heeft.
En "iedereen" heeft een mening, kan zich ergeren aan zaken waar ze geen weet van hebben en daar lekker over door ouwezeiken. Dat maakt het geen waarheid. Een willekeurige voorbijganger weet niet waarom iemand zijn auto op die parkeerplaats zet (binnen de vakken), maar als je er maar vanuit gaat dat het wel luiigheid zal zijn, dan kan je je tenminste lekker ergeren en bedenken dat jij heus wel meer 'recht' hebt om daar te staan.

dinsdag 4 september 2018 om 09:44
Jij mag het bekrompen noemen, maar ik vind het gewoon echt niet oké dat mijn fietsende kinderen door automobilisten van de weg worden gedrukt bij school. Want andere weggebruikers storen zich zo aan de dubbelgeparkeerde of zelfs midden op de weg staande (!) auto’s van wegbrengende ouders dat ze erlangs scheuren zodra ze kunnen, met alle gevolgen van dien. Zelfs de stoep is niet veilig, want omdat de straat geblokkeerd wordt door stilstaande auto’s gaan (brom)fietsen en bakfietsen dan maar over de stoep. Een van mijn kinderen is dus zelfs op de stoep aangereden door een fietser. Ik vind dat idioot, sorry, dan maar bekrompen.SallySpectra* schreef: ↑04-09-2018 09:29Er is nu ook gewoon meer keuze hè. Dalton, montessori, vrije school... doorgaans schoolvormen waar mensen wat verder voor reizen. En ja dat is een keuze.
En kennelijk is dat een asociale keuze ofzo. Beetje bekrompen gedachtegang.

dinsdag 4 september 2018 om 09:44
nessemeisje schreef: ↑04-09-2018 09:42Ook jij maakt een keuze voor een dierenarts 10 kilometer verderop. Zo maken ook ouders een keuze voor hun kind. Individuele keuzes waar een ander geen snars mee te maken heeft.
En "iedereen" heeft een mening, kan zich ergeren aan zaken waar ze geen weet van hebben en daar lekker over door ouwezeiken. Dat maakt het geen waarheid. Een willekeurige voorbijganger weet niet waarom iemand zijn auto op die parkeerplaats zet (binnen de vakken), maar als je er maar vanuit gaat dat het wel luiigheid zal zijn, dan kan je je tenminste lekker ergeren en bedenken dat jij heus wel meer 'recht' hebt om daar te staan.
Kortzichtig gezeik is het inderdaad. Je zal het maar lekker vinden.

dinsdag 4 september 2018 om 09:45
Toen ik zelf op de lagere school zat ( dat heette toen zo) was dat 2 km. Mijn ouders hadden geen auto, maar mijn moeder was ook gewoon thuis en dat ze 3 kwartier bezig was met lopend halen en brengen was geen probleem. Maar ook toen genoeg kinderen die met de auto werden gebracht, in een smal straatje, midden in de stad.

dinsdag 4 september 2018 om 09:49
Dat zijn 2 verschillende dingen. Ik geloof best dat er plekken zijn waar echt asogedrag van een bepaalde groep voor zulke situaties zorgen.Poppy_del_Rio schreef: ↑04-09-2018 09:44Jij mag het bekrompen noemen, maar ik vind het gewoon echt niet oké dat mijn fietsende kinderen door automobilisten van de weg worden gedrukt bij school. Want andere weggebruikers storen zich zo aan de dubbelgeparkeerde of zelfs midden op de weg staande (!) auto’s van wegbrengende ouders dat ze erlangs scheuren zodra ze kunnen, met alle gevolgen van dien. Zelfs de stoep is niet veilig, want omdat de straat geblokkeerd wordt door stilstaande auto’s gaan (brom)fietsen en bakfietsen dan maar over de stoep. Een van mijn kinderen is dus zelfs op de stoep aangereden door een fietser. Ik vind dat idioot, sorry, dan maar bekrompen.
Ik herken het niet en ik ben niet de enige trouwens als ik het zo lees....
Maar dat heeft verder niks te maken met dat onderbuikgeroep dat alle ouders lui zijn als hij/ zij de kinderen wel eens brengt met de auto.
dinsdag 4 september 2018 om 09:50
Ander dingetje; ik heb kind naar school leren fietsen toen hij 8 was. Sinds zijn 9e gaat hij zelf.
Op zijn 10e kon hij vanuit school zelf naar stal fietsen om bijvoorbeeld pony te voeren of in de wei te zetten.
Uiteraard ben ik de eerste weken mee gefietst, gevaarlijke punten doorgenomen, een route uitgestippeld met de minste oversteekdingen etc.
Allemaal ter voorbereiding van de middelbare waar dus 12 kilometer naartoe gefietst moet worden.
Wat is dan de reden om een kind tot groep 8 te brengen?
Moeten die kinderen dan ook naar de middelbare gebracht worden?
En daarna? Gaat dat dan door tot het eerste baantje?
Je zult ze toch een keer moeten leren zelf de weg te vinden en met verkeer om te gaan.
Ik vond het spannend, maar het moet toch. Mobieltje mee. Duidelijke afspraken, goede fiets met verlichting.
Ik hoor dan vaak; mijn kind kan niet fietsen, let niet op, is nog niet stabiel.
Maar ze konden ooit ook niet lopen, toch?
Ik vind het best een fijn idee dat mijn kind zich kan redden, een boodschap kan doen en zelf even naar een vriendje kan fietsen of lopen.
Op zijn 10e kon hij vanuit school zelf naar stal fietsen om bijvoorbeeld pony te voeren of in de wei te zetten.
Uiteraard ben ik de eerste weken mee gefietst, gevaarlijke punten doorgenomen, een route uitgestippeld met de minste oversteekdingen etc.
Allemaal ter voorbereiding van de middelbare waar dus 12 kilometer naartoe gefietst moet worden.
Je zult ze toch een keer moeten leren zelf de weg te vinden en met verkeer om te gaan.
Ik vond het spannend, maar het moet toch. Mobieltje mee. Duidelijke afspraken, goede fiets met verlichting.
Ik vind het best een fijn idee dat mijn kind zich kan redden, een boodschap kan doen en zelf even naar een vriendje kan fietsen of lopen.

dinsdag 4 september 2018 om 09:53
Dat kan bij de meeste scholen niet, denk ik. In ieder geval niet bij ons! Ik heb het over een binnenstadsituatie, in een gebied met laten we zeggen 60 parkeerplekken zitten twee basisscholen, een grote BSO/kdv, een instelling voor hoger onderwijs en vele winkels en andere faciliteiten. Op loopafstand (2-3 minuten!) zit een grote parkeergarage met altijd plek ‘s ochtends maar ouders vertikken het gewoon om daar te parkeren.
dinsdag 4 september 2018 om 09:54
Nee, dat is te kort door de bocht. Uiteraard.
Ik vind het eerder vreemd dat men ook weleens als reden de veiligheid van het kind aanvoert om met de auto te gaan. Want; al die gevaarlijke auto's.
En dan zelf gevaarlijke situaties creëren voor andere kinderen.
Kind naar paardrijles brengen met allerlei veiligheidsvoorschriften, tenues, bodyprotectors. En dan onderweg een lesgenootje met pony de sloot inrijden omdat je er met 50 km per uur rakelings langs moet want, tja.. de les begint over 10 minuten.
Als iedereen een keurige wegbrenger was, dan was er geen probleem. Uiteraard.

dinsdag 4 september 2018 om 09:55
Ik zie maar weinig ouders die hun 11 of 12 jarige elke dag brengen met de auto.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑04-09-2018 09:50Ander dingetje; ik heb kind naar school leren fietsen toen hij 8 was. Sinds zijn 9e gaat hij zelf.
Meeste kunnen inderdaad alles wat jij noemt gewoon zelf en doen dat ook.

dinsdag 4 september 2018 om 09:55
Dat vind ik ook te kort door de bocht, maar sommige ouders mogen zich best weleens achter de oren krabben over wat hun keuzes betekenen voor het algemeen belang.Lucifer2018 schreef: ↑04-09-2018 09:49Dat zijn 2 verschillende dingen. Ik geloof best dat er plekken zijn waar echt asogedrag van een bepaalde groep voor zulke situaties zorgen.
Ik herken het niet en ik ben niet de enige trouwens als ik het zo lees....
Maar dat heeft verder niks te maken met dat onderbuikgeroep dat alle ouders lui zijn als hij/ zij de kinderen wel eens brengt met de auto.

dinsdag 4 september 2018 om 10:00
Ik zeg niet dat het bij iedereen zo is, maar het is gewoon wel zo bij veel mensen.nessemeisje schreef: ↑04-09-2018 09:42Ook jij maakt een keuze voor een dierenarts 10 kilometer verderop. Zo maken ook ouders een keuze voor hun kind. Individuele keuzes waar een ander geen snars mee te maken heeft.
Hier bij school in het dorp ( waar ik gelukkig al jaren niet meer kom) zeggen de mensen het zelf ook dat ze het makkelijk vinden.
Tja en wat kan jou dat schelen dat het voor de rest onveilig is? En dat is het hier, want er zijn hier namelijk helemaal geen parkeerplaatsen, en de straat is te smal om met 2 auto's langs elkaar te rijden. En het zit ook nog in een hoek dus iedereen moet door dat stukje heen. Ze zijn er weleens over bezig geweest het stuk af te sluiten voor auto's tijdens haal en brengtijden. maar dat is weer niet handig voor die mensen die daar wonen.
Dus ja ik snap niet, dat als je dan dus 3 staten verder woont, en daarna naar huis weer gaat, dat je dan die straat in gaat rijden.
Is dat zo heel gek dan?

dinsdag 4 september 2018 om 10:03
Dat snap ik, maar dat is in mijn ogen dan een ander soort ergernis (er zijn teveel schoolgaande kinderen en te weinig veilige/normale parkeerplekken voor een veilige verkeerssituatie) dan: iedereen die met de auto komt is principieel lui. Vandaar mijn hypothetische voorbeeld, als er in zo'n (binnen)stad 300 parkeerplaatsen zouden zijn, er geen enkele stoep of geen enkele steeg werd geblokkeerd dan zou je er waarschijnlijk niemand over horen. Ook niet als de ouders van Marietje daar parkeren, terwijl ze 300 meter van die school vandaan wonen en niet werken.Poppy_del_Rio schreef: ↑04-09-2018 09:53Dat kan bij de meeste scholen niet, denk ik. In ieder geval niet bij ons! Ik heb het over een binnenstadsituatie, in een gebied met laten we zeggen 60 parkeerplekken zitten twee basisscholen, een grote BSO/kdv, een instelling voor hoger onderwijs en vele winkels en andere faciliteiten. Op loopafstand (2-3 minuten!) zit een grote parkeergarage met altijd plek ‘s ochtends maar ouders vertikken het gewoon om daar te parkeren.

dinsdag 4 september 2018 om 10:10
Ik zou me er dan niet aan storen nee. Ik stoor me vooral aan dingen waar ik zelf rechtstreeks last van heb.NYC schreef: ↑04-09-2018 10:03Dat snap ik, maar dat is in mijn ogen dan een ander soort ergernis (er zijn teveel schoolgaande kinderen en te weinig veilige/normale parkeerplekken voor een veilige verkeerssituatie) dan: iedereen die met de auto komt is principieel lui. Vandaar mijn hypothetische voorbeeld, als er in zo'n (binnen)stad 300 parkeerplaatsen zouden zijn, er geen enkele stoep of geen enkele steeg werd geblokkeerd dan zou je er waarschijnlijk niemand over horen. Ook niet als de ouders van Marietje daar parkeren, terwijl ze 300 meter van die school vandaan wonen en niet werken.
Wel blijf ik het vervelend vinden dat ouders hun kind vanuit de buitenwijken en omringende dorpen op een binnenstadsbasisschool doen, omdat speelafspraakjes veel hoogdrempeliger worden en ik zelf gedwongen word om 5km te fietsen om mijn kind ergens op te halen. Dat irriteert me vooral omdat ik zelf juist dicht bij voorzieningen ben gaan wonen om mijn leven minder gecompliceerd te maken. Maar dat ligt ook bij mij: ik kan er heel slecht tegen als onlogische keuzes van anderen mijn leven negatief beïnvloeden.
dinsdag 4 september 2018 om 10:12
JuistLucifer2018 schreef: ↑04-09-2018 09:55Ik zie maar weinig ouders die hun 11 of 12 jarige elke dag brengen met de auto.
Meeste kunnen inderdaad alles wat jij noemt gewoon zelf en doen dat ook.
je gaat eerst samen fietsen, dan gaat kind alleen fietsen (en vang je hem/haar even op op de latste oversteekplekken) en dan fiets hij alleen.
Vanaf groep 7 fiets je zeker alleen
en sport is wat afhankelijk van hoe ver/donker de fietstocht

dinsdag 4 september 2018 om 10:12
pamelacourson schreef: ↑04-09-2018 09:18Ik vraag me wel af of mensen nou zoveel luier zijn geworden. Natuurlijk zijn er nu ook meer moeders die werken, maar dan nog. Bijna iedereen wordt tegenwoordig met de auto gebracht; 30 jaar geleden mócht je niet eens met de auto. Op de fiets alleen als je verder dan een bepaalde afstand woonde en welgeteld 1 meisje uit mijn klas had toestemming om met de auto gebracht te worden, want ze woonde 12 km verderop. Dat soort regels mogen ze van mij nu ook wel instellen. Het probleem is denk ik alleen dat vroeger iedereen zich eraan hield en tegenwoordig zoiets massaal genegeerd zou worden.
Lui én asociaal dus eigenlijk.
En de moeders werkten niet en de vaders werkten allemaal in de buurt. Ofzo. TIjden veranderen.
O en er viel een stuk minder te kiezen vroeger. Waarom zou ik nu willens en wetens mijn kinderen op een school doen omdat die toevallig in de buurt is en waar ik op de fiets heen kan, maar die me totaal niet aanspreekt?
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 04-09-2018 10:14
12.03% gewijzigd

dinsdag 4 september 2018 om 10:19
KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑04-09-2018 09:50Ander dingetje; ik heb kind naar school leren fietsen toen hij 8 was. Sinds zijn 9e gaat hij zelf.
Moet daar een reden voor zijn?

dinsdag 4 september 2018 om 10:21
Dat begrijp ik, al is het in mijn ogen iets anders dan "mensen lui vinden vanwege de auto". Is het niet meer een ergernis van mensen hypocriet vinden? Wel lekker rustig gaan wonen in een dorpje achteraf maar tegelijkertijd willen genieten van de beste school in de binnenstad? Terwijl de verkeerssituatie er beter op zou worden als de school enkel/voornamelijk bezocht zou worden door kinderen die allemaal ook in de binnenstad wonen en lopend komen?Poppy_del_Rio schreef: ↑04-09-2018 10:10Ik zou me er dan niet aan storen nee. Ik stoor me vooral aan dingen waar ik zelf rechtstreeks last van heb.
Wel blijf ik het vervelend vinden dat ouders hun kind vanuit de buitenwijken en omringende dorpen op een binnenstadsbasisschool doen, omdat speelafspraakjes veel hoogdrempeliger worden en ik zelf gedwongen word om 5km te fietsen om mijn kind ergens op te halen. Dat irriteert me vooral omdat ik zelf juist dicht bij voorzieningen ben gaan wonen om mijn leven minder gecompliceerd te maken. Maar dat ligt ook bij mij: ik kan er heel slecht tegen als onlogische keuzes van anderen mijn leven negatief beïnvloeden.
dinsdag 4 september 2018 om 10:22
Maar het is natuurlijk wel waar, veel kinderen kunnen prima met fiets of lopend naar school.
De vertrutting van de maatschappij dat alles maar gepamperd moet worden en dat kinderen in groep 8 met de auto naar school gebracht worden.
Veel stadsscholen staan midden in een wijk, de leerlingen zijn voor 80% inwoners van die wijk.
Prima als je door moet naar je werk of wat dan ook, daar zijn natuurlijk de parkeerplekken voor. Maar als iedereen iets meer accepteert en anticipeert zal het voor iedereen veiliger en fijner zijn.
De vertrutting van de maatschappij dat alles maar gepamperd moet worden en dat kinderen in groep 8 met de auto naar school gebracht worden.
Veel stadsscholen staan midden in een wijk, de leerlingen zijn voor 80% inwoners van die wijk.
Prima als je door moet naar je werk of wat dan ook, daar zijn natuurlijk de parkeerplekken voor. Maar als iedereen iets meer accepteert en anticipeert zal het voor iedereen veiliger en fijner zijn.

dinsdag 4 september 2018 om 10:23
Ow gelukkig niet alle ouders.Poppy_del_Rio schreef: ↑04-09-2018 09:55Dat vind ik ook te kort door de bocht, maar sommige ouders mogen zich best weleens achter de oren krabben over wat hun keuzes betekenen voor het algemeen belang.

dinsdag 4 september 2018 om 10:24
Natuurlijk is er wat te kiezen en is dat ook positief. Niet elk kind komt op elke school tot zijn recht.Star² schreef: ↑04-09-2018 10:12En de moeders werkten niet en de vaders werkten allemaal in de buurt. Ofzo. TIjden veranderen.
O en er viel een stuk minder te kiezen vroeger. Waarom zou ik nu willens en wetens mijn kinderen op een school doen omdat die toevallig in de buurt is en waar ik op de fiets heen kan, maar die me totaal niet aanspreekt?
Maar neem de situatie die ik schetste: smalle straatjes, 60 parkeerplaatsen voor 2 basisscholen, een grote BSO/kdv en alle andere dingen die ik opnoemde. Als jij als ouder een basisschool uitzoekt, kijk je toch ook uit je doppen in de omgeving en zou je toch moeten beseffen dat als het in jouw belang is om ‘s ochtends op kruipafstand voor de schoolpoort te kunnen parkeren, dit dus níet de plek is waar je moet zijn?