Mijn dochter heeft koorts

04-03-2012 11:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vanochtend heeft mijn dochter koorts. Gisteravond voelde ze al warm aan. Ze is enorm hangerig en huilerig, heb haar net om half 11 al in bed gestopt. Dat is niets voor haar, ze heeft altijd bergen energie namelijk. Haar 7e tandje is net door en de 8e komt nu ook. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Ze is bijna 14 maanden oud maar is nog nooit ziek of koortsig geweest. Heb haar al zetpil gegeven. Iemand anders nog goede tips? Hoop niet dat het lang aanhoudt, en ze snel weer de oude is!
Waar je bij jonge kinderen alert op moet zijn is hersenvliesontsteking. Vooral als je niet echt een verklaring hebt voor de koorts.
Oja gooi er nog even de meest nare ziektes tegenaan.... heel constructief.

Vergeet ebola ook niet, begint ook met koorst.
Ja, ik dacht al dat soort reacties te zullen krijgen. Maar helaas is dit wel een reële mogelijkheid. Beter er alert op zijn dan er te laat bij zijn.

Bovendien, een arts zal ook rekening houden met dit soort mogelijkheden en kijkend naar symptomen dit uitsluiten of verder onderzoek doen.
Mijn huisarts heeft me uitgelegd dat hoge koorts an sich niet ernstig is. Je moet vooral naar je kind zelf kijken. Als een kind met 40 graden koorts nog volop levenslustig is en praatjes heeft, dan hoef je je niet echt zorgen te maken. Het is wat anders als je kind als een halfdood vogeltje apathisch voor zich uit zit te staren.
quote:Soezie81 schreef op 04 maart 2012 @ 12:17:

[...]

ben ik niet helemaal met je eens. Bij de huisarts adviseerden ze mij dat als mijn kindje ineens hoge koorts had, ik beter geen paracetamol kon geven. Koortsstuipen ontstaan door snelle stijging van de temperatuur, en als de paracetamol uitgewerkt is, stijgt de temp meestal weer vlot. De koortsstuip wordt dan natuurlijk niet veroorzaakt door de paracetamol, maar het geven van paracetamol verhoogt de kans wel iets. Overigens geldt dit alleen helemaal in het begin van de koortsperiode, als je kindje al een dag koorts heeft is het risico op koortsstuipen al geweken, heb ik begrepen.

.

Dat klopt ook wel, maar het is wel belangrijk om te weten dat het vaak om kinderen gaat die gevoelig zijn om een koortsstuip te krijgen. Het wordt niet veroorzaakt door die zetpil, een kind dat niet gevoelig is voor een stuip krijgt het niet zo maar van een koortsremmer. Een tijdje geleden werd echter gedacht dat wanneer je de koorts remt dmv paracetamol een koortsstuip kon uitblijven. Dat is niet zo, omdat je net zo goed stijgingen en dalingen hebt in de temperatuur.

Verder TO, wat ik altijd heel belangrijk vind bij zieke kinderen is of ze aanspreekbaar zijn. Of je contact met ze kunt maken, of ze reageren om dingen in de omgeving. Een beetje (soms wel meer dan een beetje) koorts kunnen de meeste kinderen prima aan.
quote:Tinus1977 schreef op 04 maart 2012 @ 13:04:

Mijn huisarts heeft me uitgelegd dat hoge koorts an sich niet ernstig is. Je moet vooral naar je kind zelf kijken. Als een kind met 40 graden koorts nog volop levenslustig is en praatjes heeft, dan hoef je je niet echt zorgen te maken. Het is wat anders als je kind als een halfdood vogeltje apathisch voor zich uit zit te staren.

Dat is inderdaad het belangrijkste, kijk naar je kind en ga niet alleen af op de cijfertjes op de thermometer.

Mijn oudste kwam eens met 41 graden koorts uit school en toen de juf dat de volgende dag hoorde voelde ze zich echt heel schuldig want ze had helemaal niets gemerkt aan m'n meiske.

Maar elk kind is anders, als m'n middelste verhoging heeft weet ik al dat ik elke 20 minuten ofzo moet gaan tempen om hem in de gaten te houden. Bij koorts krijgt hij tegenwoordig al heel snel Tylenol afgewisseld met Ibuprofen want anders eindigen we weer op de ER. Hij valt weg als de koorts te hoog wordt of te lang aanhoudt. We moeten hem dus heel goed in de gaten houden. Dat wegvallen is ook heel eng!
quote:Mieomij schreef op 04 maart 2012 @ 12:40:

Waar je bij jonge kinderen alert op moet zijn is hersenvliesontsteking. Vooral als je niet echt een verklaring hebt voor de koorts.

Dat is helaas wel waar. Een kennis heeft haar zoontje verloren aan hersenvliesontsteking. Kereltje was gewoon een beetje verkouden, beetje hangerig, verhoging en ineens ging het razendsnel de verkeerde kant op. Meteen in de auto gesprongen en naar het ziekenhuis geraced maar was al te laat. Echt niet te geloven hoe razendsnel dat kan gaan, zo speel je lekker in de tuin en 2 uur later sta je in het ziekenhuis de brancard na te kijken.

Mijn middelste reageert dus erg heftig op koorts en de eerste keer dat hij wegviel dachten ze op de ER ook aan hersenvliesontsteking. Helemaal omdat hij ook vlekjes had (bleek door z'n eczeem en de koorts te komen ofzo) en z'n nek niet kon buigen. Ging ineens zo snel, een verpleegster plukte de jonste (toen nog een baby) uit m'n armen met het excuus dat ze even met hem ging rondlopen zodat ik makkelijker met de dokter kon praten. Een vriendin kwam even later om op de oudste en jongste te passen maar ze mocht niet eens de kamer inkomen en een verpleegster ging om de 5 minuten kijken of alles wel goed ging met de baby. En m'n middelste werd geen seconde alleen gelaten, kinderarts was binnen no time in de kamer, verpleegsters bleven m'n manneke maar over z'n voorhoofd aaien en met hem praten.

Godzijdank was het dus alleen een heftige reactie op de koorts maar de hele ervaring maakte wel heel duidelijk hoe ernstig hersenvliesontsteking kan zijn. Groot gelijk dus dat je het even ter sprake brengt. Liever 100 keer voor neits met je kind naar de dokter dan met lege armen het ziekenhuis uitlopen.
De hoogte van koorts zegt trouwens ook niet alles. Hier is het al snel 40-41 graden, terwijl kind soms dan nog gewoon levendig is. Schijnt ook heel normaal te zijn bij kleintjes. Ik maak me er ook niet zo druk om, maar ga wel altijd af op mijn intuïtie. Voelt het niet goed, bel ik de huisarts.
quote:giuliettacapuletti schreef op 04 maart 2012 @ 16:18:

De hoogte van koorts zegt trouwens ook niet alles. Hier is het al snel 40-41 graden, terwijl kind soms dan nog gewoon levendig is. Schijnt ook heel normaal te zijn bij kleintjes. Ik maak me er ook niet zo druk om, maar ga wel altijd af op mijn intuïtie. Voelt het niet goed, bel ik de huisarts.Dat is wel mooi, die moederlijke intuitie. Bij onze huisartsenpost is het "niet pluis gevoel" van de moeder vrijwel altijd reden om een kind te zien.
Hoe is het nu met je dochter, Rio?
Hoe gaat het nu? Is ze helemaal opgeknapt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven