Mijn kind minder belangrijk dan andere kleinkinderen?

10-06-2017 12:01 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn het hormonen maar het zit mij niet lekker.

Mijn schoonouders hebben drie kleinkinderen: eentje van mijn man en mij (P) en een tweeling van haar andere zoon ( A en B). De tweeling is twee jaar ouder.

Een paar voorbeelden.

Nu is het zo dat als wij bij mijn schoonouders zijn het ALTIJD over de andere twee kleinkinderen gaat. Kan P iets, bijvoorbeeld lopen, konden A en B dit al veel eerder. Of er wordt vol trots alle foto's van A en B geshowd. Als dit nou soms, of zelfs de helft van de tijd, voorkwam ala. Maar dit is elke keer.

Ook worden er spullen aangeschaft voor A en B en wordt dit ook zo benoemd. Een voorbeeld: in een folder stond een bepaald stuk speelgoed. Ik vertelde dit aan mijn schoonmoeder, zij wilde er twee hebben: Voor als A en B kwamen.
Ik had iets voor P gekocht, mijn schoonmoeder wilde dit ook hebben: Voor als A en B kwamen.

Qua oppas is het ook niet veel beter. Er wordt om de haverklap opgepast op A en B. Hebben wij hulp nodig is dit lastig. Vaak krijgen we nee te horen of wordt er de dag van te voren afgebeld omdat ze op A en B moeten passen.

Ik heb de babyshower van mijn schoonzus helemaal georganiseerd samen met mijn schoonmoeder. Op mijn babyshower zijn mijn schoonzus en schoonmoeder niet gekomen, ze hadden wat anders te doen.

Man en ik hebben een miskraam gehad voordat P werd geboren. Wij vertelden dit aan de schoonouders en de reactie van schoonvader was dat A en B zulke leuke kinderen zijn.

Nu is er gisteren iets voorgevallen wat voor mij de druppel is. Mijn zwager had twee bedden bij mijn schoonouders neergezet. Voor A en B. Die hadden ze weer zelf nodig. Wij vroegen aan mijn schoonouders of wij zelf een bed daar moesten neerzetten, geen probleem! Dit werd vier maanden afgehouden want mijn zwager zal wel een keer de bedden terugbrengen. Al die tijd kon P dus niet blijven slapen. Ook niet als wij er waren, geen middagslaapje. Nu hebben we uiteindelijk gewoon een bed gekocht. Ik bel gisteren op of de lakentjes van de oude bedden die ik had gekocht voor hen er nog waren. Deze waren meegegaan naar zwager en schoonzus dus of wij zelf weer even nieuwe wilden halen.

Ik kom zelf van een oma die dit gedrag vertoonde naar mij: andere kleinkinderen waren veel belangrijker dan ik. Als wij op bezoek kwamen was er alleen water. Gingen wij weg, en kwamen we vijf minuten later terug omdat we iets waren vergeten, was er in eens limonade gevonden. Dit triggert waarschijnlijk ook waarom ik zo allergisch op het gedrag van mijn schoonouders reageer.
Ik merk alleen dat ik er steeds meer moeite mee krijg. ik wil niet dat mijn zoon het waterkleinkind is, ik wil dat geen enkel kind dit is maar ik kan het niet makkelijk los zien van elkaar.
Bespreekbaar maken is lastig. Schoonmoeder wordt dat enorm emotioneel en schoonvader heel boos... Ze staan niet open voor een dialoog.
Man vergoeilijkt het allemaal. Zegt dat ze het niet zo bedoelen maar ik voel het echt anders.

Moet ik voor manlief mijn mond houden?
Alle reacties Link kopieren
sssssst schreef:
13-06-2017 08:27
.
Hoe dan? In mijn geval zullen schoonouders het ontkennen. De kleinkinderen krijgen elk een gelijk bedrag voor hun verjaardag. Ze komen bij al hun kinderen ongeveer even vaak (zo veel verjaardagen als het gezin telt)

Als we daar komen krijgen de kleinkinderen allemaal hetzelfde eten en drinken. Dus in hun ogen is het heel gelijk. Dat ze vaker even op die twee van zwager pasten is logisch die wonen twee keer de hoek om ver. Wij wonen op zeven kilometer ver. Zwager heeft daarnaast geen steun van zijn schoonouders, wij wel van de mijne dus vinden mijn schoonouders dat ze dat best een beetje mogen compenseren.

Dat ze naar derden altijd over twee heel veel vertellen en pochen en over onze drie niet dat weten wij niet en zien zij niet eens. Het enige dat mijn kinderen ervaren is dat ze altijd vergeleken worden met neef en nicht in het voordeel van neef en nicht. Maar dat is dan wel altijd 'waar.' Als mijn zoon een zeven heeft voor een toets en neef een acht, dan heeft neef en hoger cijfer. Als nichtje haar A en B diploma binnen een jaar haalt dan is dat in minder tijd dan mijn kind die er twee jaar over deed. (Nichtje deed een cursus van drie uur elke zaterdag, mijn kind zwom drie kwartier op zaterdag) Schoonouders pochen, maar liegen niet.

Welk gesprek zou ik, of mijn man, aan kunnen gaan?
Dat is dan niet echt te doen nee....
Alle reacties Link kopieren
Nu weer zon voorbeeldje

Ik moet deze week een paar dagen werken kids vakantie dus mijn moeder past op.
Is al lang geleden adgesproken

Nu heeft mijn zus haar kids dit weekend daar gedump (voor een hele week, (zus werk niet he))

Maar nu komt het
Zegt ze tegen mij ik moet ff ergens langs maar gaat niet met alle kids
Begin jij maar wat later met werken😏
Net of dat zo makkelijk gaat.

Vind het echt jammer dat ik in de vakantie soms een beroep op oma moet doen
Zou willen dat het niet hoefde maar helaas geen andere keus

kids van mijn zus zijn ook geen "fijne" kinderen
Luisteren niet geen respect en manieren etc
Alle reacties Link kopieren
Nee geen tips maar kan me wel inleven in je gevoelens...niet op Het niveau dat je beschrijft. . Maar merk nu wel na de komst van onze dochter dat mijn schoonouders erg verknocht zijn aan de kleinkinderen die ze al hebben en enorm hecht met ze zijn. . Wonen bij elkaar in de buurt en passen heeeel veel op.. mijn schoonouders zijn bijna een soort tweede ouders. . Als je het mij vraagt ongezond.. overal staat foto's van de kids en er wordt met trots over ze gepraat... ik heb het gevoel dat dit met onze dochter minder intens zal zijn... ik vind dit echt jammer. Maar ik heb me al voorgenomen me er maar niet teveel over op te winden. Gaat me veel negatieve energie kosten ben ik bang. Ze wonen wat verder weg (halfuur rijden vinden zij al ver....) en zullen onze dochter minder vaak zien.. en oppassen. Laat het maar denk ik nu. Wij zijn zo trots op onze dochter en mijn eigen ouders ook heel erg. Dus liefde zal ze genoeg krijgen.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
16-07-2017 19:28
Nu weer zon voorbeeldje

Ik moet deze week een paar dagen werken kids vakantie dus mijn moeder past op.
Is al lang geleden adgesproken

Nu heeft mijn zus haar kids dit weekend daar gedump (voor een hele week, (zus werk niet he))

Maar nu komt het
Zegt ze tegen mij ik moet ff ergens langs maar gaat niet met alle kids
Begin jij maar wat later met werken😏
Net of dat zo makkelijk gaat.

Vind het echt jammer dat ik in de vakantie soms een beroep op oma moet doen
Zou willen dat het niet hoefde maar helaas geen andere keus

kids van mijn zus zijn ook geen "fijne" kinderen
Luisteren niet geen respect en manieren etc
Waarom is er geen andere keuze? Want dit lijkt me inderdaad heel naar (helemaal gezien de context). Ik ben misschien wel extreem, maar zorg ervoor dat ik heel onafhankelijk ben als het gaat om opvang. Ik betaal me blauw aan BSO en daycare, maar weet wel altijd zeker dat ik mijn afspraken kan nakomen. Ondanks hele fijne familie die echt wel op wil passen. Dat gebeurt ook wel, maar dan voor de leuke dingen die ik ook wel af kan zeggen als er iets tussenkomt. Ik heb er niet echt een aanleiding voor, vind het gewoon prettig dat ik niet verzeild raak in relationele afhankelijkheden. Helemaal als het al zo stroef verloopt zou ik kijken of het toch niet minder afhankelijk kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven