Mijn puber gaat los

03-08-2025 16:12 251 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het even niet meer

Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.

Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.

Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.

Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.

Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.

Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft 🩷

Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
*niet alles gelezen*

Zoals ik het zie mag je blij zijn dat ze 'al' 14 is. Genoeg kinderen die hun eerste ervaringen al opdoen voordat ze 12 zijn. Hoewel ik persoonlijk 16 een betere leeftijd vind, is 14 echt niet ongebruikelijk. Mijn eerste ervaring deed ik op met 9 en die was bepaald niet vrijwillig. Ja, kinderlokkers bestaan echt.

En blijkbaar blijven jullie in gesprek. Dat is fijn. Ik hoop vooral dat ze weet dat, als er iets mis is, ze dan altijd bij jullie terecht kan.
Dat je eventueel niet helemaal correct reageert is niet zo raar. Vrijwel elke ouder denkt 'mijn kind doet dat niet'. Maar ik kan me nog een topic herinneren, waarin een politieagent(e) meeschreef. Die zei toen dat ze vaak zat bij ouders voor de deur stond omdat er een kind in coma in het ziekenhuis lag, overdosis drugs of drank, waarbij de ouders pertinent zeker wisten dat hun kind zoiets echt niet deed. Jij weet het één en ander, wat je zorgen misschien vergroot maar waardoor je wel beter zicht hebt op wat er zich afspeelt.

Je gaat dit echt niet tegenhouden. Wat je wel kunt doen: de grenzen in jouw huis aangeven (niet roken, niet drinken, vapen doe je maar buiten als je zonodig moet).

En, voor wat het waard is: ik heb wel eens met een moeder gesproken, die erg blij was met mijn dochter, want ze ruimde netjes alles op en hielp met de afwas.
Whaaaaaaaaaaaaaaaaat??? Weet je zeker dat je het over mijn dochter hebt?????

Maar ja dus. Blijkbaar bleef er toch heel wat van onze opvoeding hangen. Alleen niet thuis.
ceylon2 wijzigde dit bericht op 06-08-2025 11:57
0.03% gewijzigd
Vivalafete25 schreef:
06-08-2025 00:17
Je wilt geen commentaar maar scheert nu wel even iedereen die er anders over denkt dan jij over één kam..
En ze heel naïef om te denken dat wat zij niet ziet, niet gebeurt. De pubers zijn slim genoeg om te weten dat ze hun escapades stiekem en geheim moeten houden. Op zondag netjes de handen vouwen in de kerk en ma en pa kijken weer trots naar hun Engeltjes...
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
06-08-2025 11:34
En ze heel naïef om te denken dat wat zij niet ziet, niet gebeurt. De pubers zijn slim genoeg om te weten dat ze hun escapades stiekem en geheim moeten houden. Op zondag netjes de handen vouwen in de kerk en ma en pa kijken weer trots naar hun Engeltjes...
Totaal niet eens met de kerkelijke zienswijze maar dit is natuurlijk ook onzin zo stellig neer te zetten. Genoeg pubers die zo’n opvoeding gehad hebben en zelf ook willen wachten met seks/zich kunnen vinden in het geloof. Beetje flauw het zo belachelijk te maken. Respecteer gewoon dat iemand er anders in staat. En degene die dit schreef, had overigens al geschreven dat het best kan dat kind het, nu of straks, anders ziet. Dus met naïviteit zal het dan wel meevallen.
OlleGrieze schreef:
06-08-2025 11:34
Vroegahhh fietste ik naar mijn school langs een Christelijk reformatorische school ( waar de meisjes geen broeken aan mochten ) . In hun pauzes stonden die altijd in de bosjes te vozen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aneso schreef:
06-08-2025 11:38
Totaal niet eens met de kerkelijke zienswijze maar dit is natuurlijk ook onzin zo stellig neer te zetten. Genoeg pubers die zo’n opvoeding gehad hebben en zelf ook willen wachten met seks/zich kunnen vinden in het geloof. Beetje flauw het zo belachelijk te maken. Respecteer gewoon dat iemand er anders in staat. En degene die dit schreef, had overigens al geschreven dat het best kan dat kind het, nu of straks, anders ziet. Dus met naïviteit zal het dan wel meevallen.
Het is heel lastig om , als je ouders een bepaalde overtuiging hebben , op jonge leeftijd er voor uit te komen dat je bepaalde dingen wil.
Ik ken zat ouders ( waarvan ikzelf ook, hoor ) die dachten echt zo’n beetje alles te weten van hun kinderen want zo open, zulke leuke gesprekken. Kinderen vertellen nou eenmaal niet alles. En gelijk hebben ze.
Ook genoeg pubers die niet kerkelijk worden opgevoed, die niet jong met seks bezig zijn of niet veel sekspartners hebben. En pubers die kerkelijk worden opgevoed, maar toch willen experimenteren, buiten beeld van de ouders. Ik denk dat je met opvoeding wel wat invloed hebt, maar wel beperkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
blijfgewoonbianca schreef:
06-08-2025 11:39
Vroegahhh fietste ik naar mijn school langs een Christelijk reformatorische school ( waar de meisjes geen broeken aan mochten ) . In hun pauzes stonden die altijd in de bosjes te vozen.
Ik schreef ook uit die ervaring. En ik zie op dit moment een paar buurmeiden hun ouders rad na rad voor ogen draaien. Ze zijn 12 en 13 en het zijn nog vrij onschuldige situatie waar ik wel om moet lachen maar ik ben blij dat ze mij hun verhalen komen vertellen en makkelijk vragen aan me stellen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ik ben zelf christelijk opgevoed en spreek ook uit ervaring dus ik denk dat we kunnen stellen dat het dus niet per definitie zo is dat er stiekem gesekst wordt. En natuurlijk zijn er die dat wel doen. Ik ken genoeg reformatorische meisjes die zwanger werden op hun 16e of noem maar op. Maar het is wat flauw om te stellen dat het dus ook voor de kinderen geldt van degene die haar kinderen zo opvoedt.
Dochterlief vertelde laatst heel trots dat ze al een half jaar niet had gevaped.

Ik wist niet eens dat ze dat ooit wel deed.

Ik rookte ook stiekem. En dingen gedaan.

En zo hoort het ook te gaan.
Ze hoeven niet te leren hoe ze ons leven moeten leiden. Ze moeten leren hoe ze hun eigen leven moeten leven.
OlleGrieze schreef:
06-08-2025 11:49
Ik schreef ook uit die ervaring. En ik zie op dit moment een paar buurmeiden hun ouders rad na rad voor ogen draaien. Ze zijn 12 en 13 en het zijn nog vrij onschuldige situatie waar ik wel om moet lachen maar ik ben blij dat ze mij hun verhalen komen vertellen en makkelijk vragen aan me stellen.
Ik vergeet ook nooit die keer op vakantie dat een vader , die naast onze tent stond, zijn zoon roemde want zo’n leuke, lieve, eerlijke, goed luisterende, etc. knul. Was ook een leuk binkie, hoor. Maar bijna elke avond laat sloop X zijn tent uit , zwaaide naar ons, maakte een “ niets zeggen “ -gebaar en peerde ‘m .
Aneso schreef:
06-08-2025 11:51
Ik ben zelf christelijk opgevoed en spreek ook uit ervaring dus ik denk dat we kunnen stellen dat het dus niet per definitie zo is dat er stiekem gesekst wordt. En natuurlijk zijn er die dat wel doen. Ik ken genoeg reformatorische meisjes die zwanger werden op hun 16e of noem maar op. Maar het is wat flauw om te stellen dat het dus ook voor de kinderen geldt van degene die haar kinderen zo opvoedt.
Dat wordt niet gezegd, toch ?
We zeggen dat je kunt denken dat ze ( niet ) doen wat ze zeggen te doen of te laten, maar dat het net zo goed anders kan zijn.
Aneso schreef:
06-08-2025 11:51
Daar heb je gelijk in, maar dat is vaker, als iemand zegt dat haar kind X niet doet dan wordt er meteen geroepen dat alle tieners dat doen en dat het dan vast wel buiten beeld gebeurt. Terwijl dat inderdaad helemaal niet hoeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
06-08-2025 11:58
Daar heb je gelijk in, maar dat is vaker, als iemand zegt dat haar kind X niet doet dan wordt er meteen geroepen dat alle tieners dat doen en dat het dan vast wel buiten beeld gebeurt. Terwijl dat inderdaad helemaal niet hoeft.
En dat is dus wat ik zo flauw vind. Het is nergens op gebaseerd dus het enige wat je ermee wil is de ander een rotgevoel geven. Zeg je: houdt er rekening mee dat… zou het heel anders overkomen.
Susan schreef:
06-08-2025 11:46
willen experimenteren, buiten beeld van de ouders.
Ik denk dat heel veel pubers, hoe open en “ makkelijk “ hun ouders wellicht ook zijn , gewoon geen zin hebben in het delen van bepaalde dingen. Dat die echt niet willen delen dat ze er toe zijn, of hun eerste keer komen melden.
05-08-2025 23:16
O, wat een fijne, totaal niet veroordelende post ! Zo kan het dus ook. Chapeau.

Zo,….opgelucht ?
Ik woon in de buurt van een zeer kerkelijke gereformeerde school (in het nieuws geweest omdat leerlingen gedwongen werden uit de kast te komen) en daar zijn er toch best wat die niet zo met seksualiteit omgaan als hun ouders denken.
https://pointer.kro-ncrv.nl/ook-in-nede ... d-metafoor#

Slechte zaak, zoals er op bepaalde scholen wordt voorgelicht.
06-08-2025 12:00
Ik denk dat heel veel pubers, hoe open en “ makkelijk “ hun ouders wellicht ook zijn , gewoon geen zin hebben in het delen van bepaalde dingen. Dat die echt niet willen delen dat ze er toe zijn, of hun eerste keer komen melden.
Nee dat klopt, en ik vind ook echt wel dat ze recht hebben op een stukje prive zeg maar en van sommige dingen had ik ook weleens liever niet gehoord haha.

Ik denk alleen wel dat er heel veel verleidingen zijn buiten de veilige kerk om, waar die kinderen nieuwsgierig naar zijn. En als ik dan naar mijn eigen kind en haar beredenering kijk (alles wat niet mag is interessant) denk ik dat die verleidingen snel op de loer liggen. Idd hier ook een reformatorische school kortbij en daar wordt heel wat stiekem gedaan in de omgeving van school waar niemand hen ziet (denken ze).
Tulpje22 schreef:
05-08-2025 08:18
Nou inderdaad, mijn dochter is ook 14 en totaal niet bezig met vapen, drinken of seksualiteit. De eerste 2 dingen zijn wij streng op en hebben we regels voor. Vapen gaan we sowieso niet doen en drinken zeker niet op je 14e en jaren daarna. Ze moet er ook echt (nog) niks van hebben, is met heel andere dingen bezig. En haar vriendinnen, die ik ken, idem. Ze is een redelijk serieus en rustig meisje waar ik op dit moment nog alle vertrouwen in heb. Ze kent jongens van vroeger die al wel drinken en vapen op hun 14e en daar begrijpt ze niks van.
Verder heeft ze nog nooit een vriendje gehad, haar vriendinnen ook niet. Ze weet zelf ook, we zijn kerkelijk, wat hier nogal belachelijk werd gemaakt zag ik, dat wij iets anders omgaan met seksualiteit. Het zal voor iedereen heel normaal zijn om met alles en iedereen het bed in te duiken, of je nu wel of niet verliefd bent/verkering hebt, maar wij gaan daar iets voorzichtiger mee om. Ik hoef daar verder geen commentaar op. Dit is hoe wij als gezin erin staan en ik weet dat het voor anderen heel normaal is erop los te experimenteren. Zoals een collega ook lachend vertelde over haar dochter die bijna elk weekend een andere jongen mee naar huis/haar bed bracht. Prima voor hun dat je dat leuken grappig vindt, maar wij zien dat anders. We geven overigens wel voorlichting en ik weet dat alles ook uitvoerig besproken is in de biologieles.
Maar dat jij kerkelijk bent wil niet zeggen dat je kinderen straks niet losgaan op het gebied van seksualiteit. In tegendeel zou ik zeggen.
Bontebok schreef:
06-08-2025 18:49
Maar dat jij kerkelijk bent wil niet zeggen dat je kinderen straks niet losgaan op het gebied van seksualiteit. In tegendeel zou ik zeggen.
Dat hoeft natuurlijk niet, dat ze los gaan. Maar áls ze wel los gaan, zullen ze dat waarschijnlijk niet delen met hun ouders die dit overduidelijk afkeuren.
pina schreef:
06-08-2025 19:03
Dat hoeft natuurlijk niet, dat ze los gaan. Maar áls ze wel los gaan, zullen ze dat waarschijnlijk niet delen met hun ouders die dit overduidelijk afkeuren.
Ik ken kerkelijke kinderen die hun vrome imago oscar-waardig acteren tegen iedereen die in de verste verte met hun ouders of bekenden van hun ouders zouden kunnen praten.

Want dat geeft vrijheid. Als je ouders denken dat ze je kunnen vertrouwen, kun jij meer doen waar je zelf zin in hebt.
06-08-2025 12:00
Dit. Ik deelde echt niet met mijn ouders dat ik zo’n zin had in seks dus dat ik dat ging doen. Of dat ik die middag voor het eerst een vriendje had afgetrokken. Of dat ik rookte of spijbelde. En dat hebben ze ook allemaal nooit geweten.

Ik snap niet dat je daarom kan denken dat je kind echt nog niet toe is aan iets of bezig met iets of het allang gedaan heeft.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Rozeroosje schreef:
06-08-2025 18:43
Nee dat klopt, en ik vind ook echt wel dat ze recht hebben op een stukje prive zeg maar en van sommige dingen had ik ook weleens liever niet gehoord haha.

Ik denk alleen wel dat er heel veel verleidingen zijn buiten de veilige kerk om, waar die kinderen nieuwsgierig naar zijn. En als ik dan naar mijn eigen kind en haar beredenering kijk (alles wat niet mag is interessant) denk ik dat die verleidingen snel op de loer liggen. Idd hier ook een reformatorische school kortbij en daar wordt heel wat stiekem gedaan in de omgeving van school waar niemand hen ziet (denken ze).
kerk en veilig? Ik denk dat er een heleboel mensen het niet eens zijn met die combinatie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
06-08-2025 20:26
kerk en veilig? Ik denk dat er een heleboel mensen het niet eens zijn met die combinatie.
Haha, nee dat klinkt een beetje tegenstrijdig, maar denk dat de mensen die kerkelijk zijn wel degelijk geloven dat het daar veilig is.
De kerk heeft hier toch helemaal niets mee te maken? Kerkelijke én niet-kerkelijke meisjes kunnen buiten de toestemming van hun moeder liggen te rollebollen met een vape in hun mond.

Er zijn ook best veel brave keurige moeders zonder christelijke achtergrond die vinden dat hun brave kindertjes vooral braaf moeten blijven zonder 'ordinair' te zijn.

Heel eerlijk? Ja, ik wil graag alles weten, mijn kinderen overtuigen van het nut om voorzichtig te zijn, ze behoeden voor het kwade.
Maar ik wilde als puber vooral veel lol hebben, veel jongens, veel drank en veeeeel sigaretten. (De combi van jongens en daardoor gratis drank en sigaretten was trouwens best een fijne)

Best een beetje hypocriet van mij. Dus probeer ik niet teveel vragen te stellen. Wat niet weet, wat niet deert.

Succes TO!
Moiren schreef:
06-08-2025 19:51
Dit. Ik deelde echt niet met mijn ouders dat ik zo’n zin had in seks dus dat ik dat ging doen. Of dat ik die middag voor het eerst een vriendje had afgetrokken. Of dat ik rookte of spijbelde. En dat hebben ze ook allemaal nooit geweten.

Ik snap niet dat je daarom kan denken dat je kind echt nog niet toe is aan iets of bezig met iets of het allang gedaan heeft.
En het zegt ook vrij weinig over hoe ‘goed’ je het als ouders doet. Alsof je alleen maar geslaagd bent met je opvoeding als je kind alles in geuren en kleuren aan je komt vertellen. Hou toch op zeg (jij niet, in het algemeen ;) ).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven