Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
woensdag 6 augustus 2025 om 21:28
Dat wordt hier op Viva wel graag gepredikt.Hotgirlsummer schreef: ↑06-08-2025 21:25En het zegt ook vrij weinig over hoe ‘goed’ je het als ouders doet. Alsof je alleen maar geslaagd bent met je opvoeding als je kind alles in geuren en kleuren aan je komt vertellen. Hou toch op zeg (jij niet, in het algemeen).
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

woensdag 6 augustus 2025 om 21:48
Ah nee, ik kom uit een heel vrij gezin. Ik vertelde echt niets thuis. Uitgaan kregen ze wel mee natuurlijk, want ik ging veel uit en veel naar feestjes. Maar wat ik daar allemaal uitvroot vertelde ik niet echt in detail. Was overigens meestal niets geks, wel dronken we naar huidige maatstaven echt veel en veel te veel. Roken heb ik nooit gedaan en drugs zeker niet op jonge leeftijd. Beetje blowen hooguit.
woensdag 6 augustus 2025 om 23:28
Uiteraard doe ik dat, maar kan niet zoveel respect opbrengen voor het narratief dat iedereen zomaar met Jan en alleman het bed induikt.Aneso schreef: ↑06-08-2025 11:38Totaal niet eens met de kerkelijke zienswijze maar dit is natuurlijk ook onzin zo stellig neer te zetten. Genoeg pubers die zo’n opvoeding gehad hebben en zelf ook willen wachten met seks/zich kunnen vinden in het geloof. Beetje flauw het zo belachelijk te maken. Respecteer gewoon dat iemand er anders in staat. En degene die dit schreef, had overigens al geschreven dat het best kan dat kind het, nu of straks, anders ziet. Dus met naïviteit zal het dan wel meevallen.
donderdag 7 augustus 2025 om 15:40
Maar waarom eigenlijk niet?Vivalafete25 schreef: ↑06-08-2025 23:28Uiteraard doe ik dat, maar kan niet zoveel respect opbrengen voor het narratief dat iedereen zomaar met Jan en alleman het bed induikt.
Ik was zelf een laatbloeier en mijn aantal valt best mee, maar ik snap dit nooit zo goed. Of het er nou je hele leven 1 is of iedere maand een ander, dat moet je toch helemaal zelf weten?
donderdag 7 augustus 2025 om 15:55
Ik werk met kinderen in die leeftijdscategorie, en erg veel meiden van die leeftijd spoken al die dingen uit. Ze vertellen het alleen niet allemaal tegen hun ouders.
Fijn dat ze het je vertelt! Al is het natuurlijk best even schrikken als moeder zijnde.
Ik zou me meer zorgen maken over de middelen waaraan ze verslaafd kan raken, maar over dit voorval zou ik me niet te veel zorgen over maken. Tenzij ze het niet vrijwillig deed, of dat je het gevoel hebt dat ze deze dingen doet om goedkeuring te krijgen van jongens, of als het voort lijkt te komen uit een laag zelfbeeld, etc.
Fijn dat ze het je vertelt! Al is het natuurlijk best even schrikken als moeder zijnde.
Ik zou me meer zorgen maken over de middelen waaraan ze verslaafd kan raken, maar over dit voorval zou ik me niet te veel zorgen over maken. Tenzij ze het niet vrijwillig deed, of dat je het gevoel hebt dat ze deze dingen doet om goedkeuring te krijgen van jongens, of als het voort lijkt te komen uit een laag zelfbeeld, etc.
donderdag 7 augustus 2025 om 16:32
En al duik je met alles en iedereen het bed in, wat dan nog.Vivalafete25 schreef: ↑06-08-2025 23:28Uiteraard doe ik dat, maar kan niet zoveel respect opbrengen voor het narratief dat iedereen zomaar met Jan en alleman het bed induikt.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
donderdag 7 augustus 2025 om 20:02
Omdat er nogal een oordeel in zit. Betreffende user zegt daarna dat haar gezin (braak) er voorzichtiger en goed mee omgaat . Alsof je niet ook voorzichtig en goed kan zijn als je iedere maand een ander hebt.
donderdag 7 augustus 2025 om 20:59
Oooh, ik las erin dat je geen respect op kon brengen voor mensen die met iedereen het bed in doken.Vivalafete25 schreef: ↑07-08-2025 20:02Omdat er nogal een oordeel in zit. Betreffende user zegt daarna dat haar gezin (braak) er voorzichtiger en goed mee omgaat . Alsof je niet ook voorzichtig en goed kan zijn als je iedere maand een ander hebt.

zaterdag 9 augustus 2025 om 04:17
Maar als het niet zo gaat en je puber wel alles met je deelt, is dat ook prima...Dutchess schreef: ↑06-08-2025 11:53Dochterlief vertelde laatst heel trots dat ze al een half jaar niet had gevaped.
Ik wist niet eens dat ze dat ooit wel deed.
Ik rookte ook stiekem. En dingen gedaan.
En zo hoort het ook te gaan.
Ze hoeven niet te leren hoe ze ons leven moeten leiden. Ze moeten leren hoe ze hun eigen leven moeten leven.
Er is een beetje een tweedeling: pubers horen privacy te willen, versus pubers zouden alles moeten vertellen.
Ik was een puber die alles vertelde, mijn zusje was wat meer van de stiekeme... Beide okay, zou ik denken...
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:18
Sterker nog , je mag je kind supporten. En bij meisjes mag je best wat tegenwicht bieden aan het slet vs player narratief.Lady*Voldemort schreef: ↑07-08-2025 16:32En al duik je met alles en iedereen het bed in, wat dan nog.
Zin in seks hebben is volledig legitiem en seks hebben ook. Hoe en met wie je dat doet mag je helemaal zelf bepalen en uitzoeken wat bij jou past.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:15
Ik ben zelf zeer kerkelijk opgevoed, geen seks voor het huwelijk was het devies. Er was geen écht oordeel (in vergelijking met strengere kerken), maar het ging er ontzettend veel over. In zoveel preken kwam terug dat je lichaam heilig was, je jezelf alleen moest delen in het huwelijk, de schade voor je relatie met God etcetc. Ook over masturbatie werd op dezelfde manier gesproken.
Als hormoonbom vond ik dat ontzettend moeilijk, ik wilde eigenlijk gewoon met mijn vriendjes naar bed. Het schuldgevoel was echter groter, dus was ik altijd bezig met een soort tussenoplossing, van alles uitvreten, maar geen penetratie. Dat was ook allemaal niet echt de bedoeling, maar in ieder geval niet de hoofdzonde.. Gevolg: Ik raakte eigenlijk alleen maar in de knoop met mijn geloof. Wat ik deed was fijn en lekker, maar eigenlijk fout, dat hoorde ik zoveel in de kerk en op bijeenkomsten voor tieners. Ik ging hier steeds kritischer naar kijken, want ik zag steeds helderder wat om me heen gebeurde in de kerk. Mensen die: gingen scheiden, teveel dronken of rookten, roddelen etc. En toch ging het nooit over die concrete dingen, maar vooral over seks, terwijl dit alleen te maken had met liefde/verliefdheid.
Toen ik op mijn 19e mijn eerste echt grote liefde ontmoette, ging ik de grens bewust over. Ik was klaar het die schuld gevoelens! Was het echt de bedoeling dat ik tot misschien van 25+ geen seks zou hebben? En waarom nou eigenlijk? Waarom zou God zich hier überhaupt mee bezig houden? Het was een grote bevrijding.
Als hormoonbom vond ik dat ontzettend moeilijk, ik wilde eigenlijk gewoon met mijn vriendjes naar bed. Het schuldgevoel was echter groter, dus was ik altijd bezig met een soort tussenoplossing, van alles uitvreten, maar geen penetratie. Dat was ook allemaal niet echt de bedoeling, maar in ieder geval niet de hoofdzonde.. Gevolg: Ik raakte eigenlijk alleen maar in de knoop met mijn geloof. Wat ik deed was fijn en lekker, maar eigenlijk fout, dat hoorde ik zoveel in de kerk en op bijeenkomsten voor tieners. Ik ging hier steeds kritischer naar kijken, want ik zag steeds helderder wat om me heen gebeurde in de kerk. Mensen die: gingen scheiden, teveel dronken of rookten, roddelen etc. En toch ging het nooit over die concrete dingen, maar vooral over seks, terwijl dit alleen te maken had met liefde/verliefdheid.
Toen ik op mijn 19e mijn eerste echt grote liefde ontmoette, ging ik de grens bewust over. Ik was klaar het die schuld gevoelens! Was het echt de bedoeling dat ik tot misschien van 25+ geen seks zou hebben? En waarom nou eigenlijk? Waarom zou God zich hier überhaupt mee bezig houden? Het was een grote bevrijding.
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:32
Wij zijn daar ook absoluut niet blij mee en hebben hier heel veel over gepraat en gepreekt. Aangegeven dat wij het niet willen, dat het niet mag, want ongezond en giftig, maar geen enkele ouder weet 100% wat de kinderen uitspoken als ze niet thuis zijn. Punt is dat ze zelf zegt dat dat toch niet binnenkomt in haar puberbrein. En bestellen via Ali gebeurt niet, maar volgens mij heb ik dat ook nergens gezegd maar het kan ook zijn dat ik je verkeerd begrijp.
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:41
Dank je Peanuts, fijn om te lezen. Geen idee wat er op die leeftijd op dat gebied gebeurd bij anderen. Ze verteld weleens wat over anderen, maar ik vraag me ook weleens af hoe waar die verhalen zijn en of het dan geen grootspraak is vam de betreffende kinderen. Ik ben dus ook erg blij dat ze het me verteld heeft en zich veilig en vrij genoeg voelt om het te zeggen. Ik denk dat dat wel wat zegt over de band die we hebben.peanuts schreef: ↑07-08-2025 15:55Ik werk met kinderen in die leeftijdscategorie, en erg veel meiden van die leeftijd spoken al die dingen uit. Ze vertellen het alleen niet allemaal tegen hun ouders.
Haar zelfbeeld is gelukkig goed. Het is een mooie en zelfverzekerde meid, met een grote sociale kring. Ze is geliefd bij velen en er is een aantal jongens dat haar graag als vriendin zou willen hebben, die elkaar stuk voor stuk proberen de loef af te steken. Prachtig om te zien. Ze heeft vaak lak aan de mening van anderen dus ik weet vrij zeker dat dit echt haar eigen keus was.
Dat vapen vinden we ook echt niet fijn. Voor ons gevoel hebben we er wel alles aan gedaan om haar er van af te houden, maar ook hier maakt ze haar eigen keus.
Verslaafd is ze niet en wij halen de gezondheidsrisico's geregeld aan, direct of tussen neus en lippen door, en we faciliteren het absoluut niet.
maandag 11 augustus 2025 om 22:26
Rozeroosje schreef: ↑09-08-2025 20:41Dank je Peanuts, fijn om te lezen. Geen idee wat er op die leeftijd op dat gebied gebeurd bij anderen. Ze verteld weleens wat over anderen, maar ik vraag me ook weleens af hoe waar die verhalen zijn en of het dan geen grootspraak is vam de betreffende kinderen. Ik ben dus ook erg blij dat ze het me verteld heeft en zich veilig en vrij genoeg voelt om het te zeggen. Ik denk dat dat wel wat zegt over de band die we hebben.
Haar zelfbeeld is gelukkig goed. Het is een mooie en zelfverzekerde meid, met een grote sociale kring. Ze is geliefd bij velen en er is een aantal jongens dat haar graag als vriendin zou willen hebben, die elkaar stuk voor stuk proberen de loef af te steken. Prachtig om te zien. Ze heeft vaak lak aan de mening van anderen dus ik weet vrij zeker dat dit echt haar eigen keus was.
Dat vapen vinden we ook echt niet fijn. Voor ons gevoel hebben we er wel alles aan gedaan om haar er van af te houden, maar ook hier maakt ze haar eigen keus.
Verslaafd is ze niet en wij halen de gezondheidsrisico's geregeld aan, direct of tussen neus en lippen door, en we faciliteren het absoluut niet.
Je kunt een kind natuurlijk niks verbieden.
Such fun!1
donderdag 21 augustus 2025 om 14:07
Er komt een tijd dat s`ochtens je dochter naar beneden komt en zegt mam dit is sjaak.
Je kijkt hem vertwijfeld aan, geeft hem een hand, waarna je de dochter meesleurt naar de keuken en vraagt: was jij niet met bart?
Mam doe normaal, dat was vorige week.
Bereid je er maar vast op voor, in ons ouderlijk gezin heeft dat ruim 10 jaar geduurd voordat er een vaste vriend was.
Je kijkt hem vertwijfeld aan, geeft hem een hand, waarna je de dochter meesleurt naar de keuken en vraagt: was jij niet met bart?
Bereid je er maar vast op voor, in ons ouderlijk gezin heeft dat ruim 10 jaar geduurd voordat er een vaste vriend was.
donderdag 21 augustus 2025 om 14:12
Hoewel ik het mee eens ben dat vapen zeer ongezond is, is het nogal aandoenlijk om te denken dat je daar enige invloed op hebt.
Op school verkopen ze die dingen vanuit een kluisje, vandaag neem jij hem in beslag en morgenochtend hebben ze een nieuwe.
Is ook leuk om dit te lezen van ouders die uit een tijd komen dat iedereen rookte, vroeger was je een totale losers als je niet wilde roken.
zaterdag 23 augustus 2025 om 13:58
Ik was zo’n loser die niet wilde roken. Nooit gedaan, maar ik was inderdaad een van de twee kinderen in onze klas die dat niet deden. Overigens nooit problemen mee gehad (dat iemand me een loser vond of zo), maar ik was heel stellig in mijn ‘nee dank je’ als iemand me een sigaret aanbood. Niet omdat het neit mocht van mijn ouders of zo, ik wilde zelf gewoon niet. Geen enkele twijfel, ik wilde niet. En dat maakt gek genoeg acceptatie een stuk makkelijker.Samengesteldgezin schreef: ↑21-08-2025 14:12Hoewel ik het mee eens ben dat vapen zeer ongezond is, is het nogal aandoenlijk om te denken dat je daar enige invloed op hebt.
Op school verkopen ze die dingen vanuit een kluisje, vandaag neem jij hem in beslag en morgenochtend hebben ze een nieuwe.
Is ook leuk om dit te lezen van ouders die uit een tijd komen dat iedereen rookte, vroeger was je een totale losers als je niet wilde roken.
Het betekent wel dat ik inderdaad ook heel goed zag hoeveel kinderen er wel rookten. Ook die waarvan het absoluut niet mocht van hun ouders, ook die die een rijbewijs beloofd was als ze tot hun 18e niet rookten, en zeker ook die waarvan de ouders het hardst riepen dat Keesje dat écht niet deed, want zij stonden het niet toe. As if

Inderdaad wel grappig om nu te zien dat diezelfde generatie de illusie heeft dat als ze zelf hun kinderen iets verbieden, dat dat dus ook direct zo werkt.
zondag 24 augustus 2025 om 13:05
Dat bedoel ik inderdaad. Ik vind dat er nu vrij laconiek wordt gezegd 'ik kan het haar toch niet verbieden'.
maandag 25 augustus 2025 om 08:01
Mijn moeder kreeg drie dochters, alledrie ontzettend braaf op dat gebied. Mijn moeder zelf daarentegen.....Samengesteldgezin schreef: ↑21-08-2025 14:07Er komt een tijd dat s`ochtens je dochter naar beneden komt en zegt mam dit is sjaak.
Wij hielden ons niet bezig met mijn moeders 'bodycount' en zij hield zich niet bezig met de onze. Het gaat namelijk niemand wat aan...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in