Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:24
Dit is hoe jullie als ouders er in staan. Het staat je dochter vrij om daar een andere mening over te ontwikkelen. Het zou fijn zijn als je dan ook je dochter zou respecteren.
En getuige de dochter van TO: bij pubers kunnen veranderingen heel gaan.
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:30
Snap ook niet waarom dit steeds gezegd wordt. TO zegt toch constant dat dit gewoon allemaal besproken is?
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:37
Tuurlijk dat begrijp ik uiteraard ook wel. Maar je geeft als ouders je kind wel iets mee. En dit is wat wij haar meegeven en wat ze ook in de kerk hoort, dat je er voorzichtig mee mag zijn, er goed mee om moet gaan en niet met iedereen die voorbij loopt in bed hoeft te duiken. En natuurlijk kan het dat dochter er anders mee om gaat. Dat is met alles in het leven zo. Wij zeggen ook: niet vapen. Maar kan zijn dat ze denkt: boeiend, ik doe het lekker wel. We zijn natuurlijk niet zo naief dat we denken dat zij dit allemaal nooit gaat doen. Daarom geven we zoals gezegd toch ook voorlichting. Maar ik snap TO gewoon goed en vind dat ze hier best hard wordt aangepakt.

dinsdag 5 augustus 2025 om 09:10
Dat komt doordat TO het in eerste instantie deed voorkomen alsof er nog van alles te bespreken was en dat er nog belangrijke gesprekken in de planning lagen. Dat blijkt nu alleen om het vrouwencondoom te gaan.

dinsdag 5 augustus 2025 om 09:24
De preutse indruk komt misschien door het (hier) een beetje omslachtig omschrijven van wat er nou gebeurd is, dat niet gewoon benoemen. Dat zal in de gesprekken met dochter vast anders gaan hoor.
Verder vind ik wel dat je als ouders van alles aan je kind mee kunt geven, maar een kind kan eigenlijk niets beloven waar het nog niet voor heeft gestaan, qua seksualiteit. Je weet als kind helemaal nog niet hoe je op dat vlak in het leven staat. Ik denk ook te lezen dat TO zich eigenlijk bijna niet kan voorstellen dat het echt vrije wil was, dat moet haast wel groepsdruk geweest zijn, etc. Kan, en zeker in de gaten houden. Maar hoeft niet zo te zijn.
dinsdag 5 augustus 2025 om 10:41
Zo werd ik genoemd, dat is niet uit mijn mond gekomen, maar misschien lees ik jouw bericht verkeerd.
rozeroosje wijzigde dit bericht op 05-08-2025 10:45
7.10% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 10:44
Dat meegeven hebben wij ook gedaan en je hoopt dan dat je kinderen dat overnemen, maar het is een lastige leeftijd waarbij ze alles proberen en ontdekken en het is me de laatste tijd wel duidelijk geworden dat de adviezen etc dus niet in alle gevallen overgenomen worden.Tulpje22 schreef: ↑05-08-2025 08:37Tuurlijk dat begrijp ik uiteraard ook wel. Maar je geeft als ouders je kind wel iets mee. En dit is wat wij haar meegeven en wat ze ook in de kerk hoort, dat je er voorzichtig mee mag zijn, er goed mee om moet gaan en niet met iedereen die voorbij loopt in bed hoeft te duiken. En natuurlijk kan het dat dochter er anders mee om gaat. Dat is met alles in het leven zo. Wij zeggen ook: niet vapen. Maar kan zijn dat ze denkt: boeiend, ik doe het lekker wel. We zijn natuurlijk niet zo naief dat we denken dat zij dit allemaal nooit gaat doen. Daarom geven we zoals gezegd toch ook voorlichting. Maar ik snap TO gewoon goed en vind dat ze hier best hard wordt aangepakt.
Desalniettemin, en nu het een beetje gezakt is en we nog wat gepraat hebben, voel ik dat het goed zal komen met haar, mede omdat de basis die ze van ons gekregen heeft gewoon heel goed is.
dinsdag 5 augustus 2025 om 11:41
Nee dat weet ik hoor. Ik vatte het zo op dat anderen jou kerkelijk en preuts vonden overkomen en ik las dat kerkelijk als negatief, maar dat had ik misschien niet moeten doen.Rozeroosje schreef: ↑05-08-2025 10:41Zo werd ik genoemd, dat is niet uit mijn mond gekomen, maar misschien lees ik jouw bericht verkeerd.
Fijn dat je het nu positiever inziet! Komt zeker vast goed met je dochter hoor!
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:01

dinsdag 5 augustus 2025 om 12:01
Dat kerkelijke werd in dit topic in deze context ook denk ik wel negatief bedoeld [edit: was dus niet negatief bedoeld]. Kerk kan positief zijn, fijn voor wie er steun aan heeft, maar het wordt ook wel vaak geassocieerd met allemaal dogma’s en schuldgevoelens en dergelijke, zeker ook op seksueel gebied. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar het kan soms moeilijk zijn als blijkt dat je als opgroeiende tiener dingen anders voelt dan de kerk waar je in opgroeit. Als je het hetzelfde voelt is er geen probleem natuurlijk.
Jullie kind staat nu aan dezelfde kant, dan is er ook geen probleem. Dat wordt pas lastig als kind anders handelt dan jullie in gedachten hadden. Dan is het de vraag of kind openstaat voor jullie kijk op de zaken, of juist andersom.
Jullie kind staat nu aan dezelfde kant, dan is er ook geen probleem. Dat wordt pas lastig als kind anders handelt dan jullie in gedachten hadden. Dan is het de vraag of kind openstaat voor jullie kijk op de zaken, of juist andersom.
anoniem_68b738dc1598c wijzigde dit bericht op 05-08-2025 12:12
3.27% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:10
Dat noemde ik, en nee, helemaal niet. Ik doelde enkel op de strakke normen en waarden mbt seks.pina schreef: ↑05-08-2025 12:01Dat kerkelijke werd in dit topic in deze context ook denk ik wel negatief bedoeld. Kerk kan positief zijn, fijn voor wie er steun aan heeft, maar het wordt ook wel vaak geassocieerd met allemaal dogma’s en schuldgevoelens en dergelijke, zeker ook op seksueel gebied. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar het kan soms moeilijk zijn als blijkt dat je als opgroeiende tiener dingen anders voelt dan de kerk waar je in opgroeit. Als je het hetzelfde voelt is er geen probleem natuurlijk.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

dinsdag 5 augustus 2025 om 12:17
Gelukkig maak je zelf niemand belachelijk..Tulpje22 schreef: ↑05-08-2025 08:18Nou inderdaad, mijn dochter is ook 14 en totaal niet bezig met vapen, drinken of seksualiteit. De eerste 2 dingen zijn wij streng op en hebben we regels voor. Vapen gaan we sowieso niet doen en drinken zeker niet op je 14e en jaren daarna. Ze moet er ook echt (nog) niks van hebben, is met heel andere dingen bezig. En haar vriendinnen, die ik ken, idem. Ze is een redelijk serieus en rustig meisje waar ik op dit moment nog alle vertrouwen in heb. Ze kent jongens van vroeger die al wel drinken en vapen op hun 14e en daar begrijpt ze niks van.
Verder heeft ze nog nooit een vriendje gehad, haar vriendinnen ook niet. Ze weet zelf ook, we zijn kerkelijk, wat hier nogal belachelijk werd gemaakt zag ik, dat wij iets anders omgaan met seksualiteit.
Het zal voor iedereen heel normaal zijn om met alles en iedereen het bed in te duiken, of je nu wel of niet verliefd bent/verkering hebt, maar wij gaan daar iets voorzichtiger mee om. Ik hoef daar verder geen commentaar op. Dit is hoe wij als gezin erin staan en ik weet dat het voor anderen heel normaal is erop los te experimenteren. Zoals een collega ook lachend vertelde over haar dochter die bijna elk weekend een andere jongen mee naar huis/haar bed bracht. Prima voor hun dat je dat leuken grappig vindt, maar wij zien dat anders. We geven overigens wel voorlichting en ik weet dat alles ook uitvoerig besproken is in de biologieles.
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:20
Haha, inderdaad.
Levensgenieter

dinsdag 5 augustus 2025 om 14:13
Of het belachelijk maken is weet ik niet. Maar tegen ouders die er zo over denken zal een kind t.z.t. misschien niet openlijk zeggen dat het gewoon leuk en lekker was, ook al was het niet je vaste verkering.
dinsdag 5 augustus 2025 om 23:07
Tussen er ' goed mee omgaan' en 'met iedereen die langsloopt het bed in duiken' zit nog een arsenaal aan opties... Ook al denken mensen er niet zo over als jij, of verwoorden ze de dingen anders, maakt ze nog niet promiscue...Tulpje22 schreef: ↑05-08-2025 08:37Tuurlijk dat begrijp ik uiteraard ook wel. Maar je geeft als ouders je kind wel iets mee. En dit is wat wij haar meegeven en wat ze ook in de kerk hoort, dat je er voorzichtig mee mag zijn, er goed mee om moet gaan en niet met iedereen die voorbij loopt in bed hoeft te duiken. En natuurlijk kan het dat dochter er anders mee om gaat. Dat is met alles in het leven zo. Wij zeggen ook: niet vapen. Maar kan zijn dat ze denkt: boeiend, ik doe het lekker wel. We zijn natuurlijk niet zo naief dat we denken dat zij dit allemaal nooit gaat doen. Daarom geven we zoals gezegd toch ook voorlichting. Maar ik snap TO gewoon goed en vind dat ze hier best hard wordt aangepakt.
dinsdag 5 augustus 2025 om 23:16
O, wat een fijne, totaal niet veroordelende post ! Zo kan het dus ook. Chapeau.Tulpje22 schreef: ↑05-08-2025 08:18Nou inderdaad, mijn dochter is ook 14 en totaal niet bezig met vapen, drinken of seksualiteit. De eerste 2 dingen zijn wij streng op en hebben we regels voor. Vapen gaan we sowieso niet doen en drinken zeker niet op je 14e en jaren daarna. Ze moet er ook echt (nog) niks van hebben, is met heel andere dingen bezig. En haar vriendinnen, die ik ken, idem. Ze is een redelijk serieus en rustig meisje waar ik op dit moment nog alle vertrouwen in heb. Ze kent jongens van vroeger die al wel drinken en vapen op hun 14e en daar begrijpt ze niks van.
Verder heeft ze nog nooit een vriendje gehad, haar vriendinnen ook niet. Ze weet zelf ook, we zijn kerkelijk, wat hier nogal belachelijk werd gemaakt zag ik, dat wij iets anders omgaan met seksualiteit. Het zal voor iedereen heel normaal zijn om met alles en iedereen het bed in te duiken, of je nu wel of niet verliefd bent/verkering hebt, maar wij gaan daar iets voorzichtiger mee om. Ik hoef daar verder geen commentaar op. Dit is hoe wij als gezin erin staan en ik weet dat het voor anderen heel normaal is erop los te experimenteren. Zoals een collega ook lachend vertelde over haar dochter die bijna elk weekend een andere jongen mee naar huis/haar bed bracht. Prima voor hun dat je dat leuken grappig vindt, maar wij zien dat anders. We geven overigens wel voorlichting en ik weet dat alles ook uitvoerig besproken is in de biologieles.
Zo,….opgelucht ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 augustus 2025 om 23:30
Bgb, je hebt niet goed gelezen... Ze ' hoeft hier geen commentaar op'....blijfgewoonbianca schreef: ↑05-08-2025 23:16O, wat een fijne, totaal niet veroordelende post ! Zo kan het dus ook. Chapeau.
Zo,….opgelucht ?
woensdag 6 augustus 2025 om 00:17
Je wilt geen commentaar maar scheert nu wel even iedereen die er anders over denkt dan jij over één kam..Tulpje22 schreef: ↑05-08-2025 08:18Nou inderdaad, mijn dochter is ook 14 en totaal niet bezig met vapen, drinken of seksualiteit. De eerste 2 dingen zijn wij streng op en hebben we regels voor. Vapen gaan we sowieso niet doen en drinken zeker niet op je 14e en jaren daarna. Ze moet er ook echt (nog) niks van hebben, is met heel andere dingen bezig. En haar vriendinnen, die ik ken, idem. Ze is een redelijk serieus en rustig meisje waar ik op dit moment nog alle vertrouwen in heb. Ze kent jongens van vroeger die al wel drinken en vapen op hun 14e en daar begrijpt ze niks van.
Verder heeft ze nog nooit een vriendje gehad, haar vriendinnen ook niet. Ze weet zelf ook, we zijn kerkelijk, wat hier nogal belachelijk werd gemaakt zag ik, dat wij iets anders omgaan met seksualiteit. Het zal voor iedereen heel normaal zijn om met alles en iedereen het bed in te duiken, of je nu wel of niet verliefd bent/verkering hebt, maar wij gaan daar iets voorzichtiger mee om. Ik hoef daar verder geen commentaar op. Dit is hoe wij als gezin erin staan en ik weet dat het voor anderen heel normaal is erop los te experimenteren. Zoals een collega ook lachend vertelde over haar dochter die bijna elk weekend een andere jongen mee naar huis/haar bed bracht. Prima voor hun dat je dat leuken grappig vindt, maar wij zien dat anders. We geven overigens wel voorlichting en ik weet dat alles ook uitvoerig besproken is in de biologieles.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in