Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.

maandag 4 augustus 2025 om 11:02
Nee, niet over het vrouwencondoom, maar meer echt het gesprek over goed aanvoelen wat je wel en niet wil, en hoe je bijvoorbeeld aangeeft dat je iets niet wil enzo.Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 10:53Excuses, ik verwarde je met iemand anders.
Ja maar wat is het bredere gesprek? Dat ik haar niet verteld heb over een vrouwencondoom, zoals moiren hier schetste? Ik kan hier lastig letterlijk neerzetten wat ik met haar besproken heb.
En ook vooral: doen wat je wél wil. Veel ouders hameren erg op consent en niets tegen je zin. Dan kan het best lastig zijn om als kind te vertellen, ik vond het gewoon leuk. En nee, het was niet mijn vriendje, maar ik wilde dit gewoon! Dat doe behoefte er kan zijn bij hun jonge kind, dat willen veel ouders niet zien.
Tuurlijk wordt een kind beïnvloed door oudere vrienden. Maar omgekeerd kan ook, dat je juist een wat “bravere” omgeving hebt, terwijl je je eigenlijk niet zo voelt en meer zou willen. Dat iemand zich gaat schamen voor een seksuele behoefte.
anoniem_68b738dc1598c wijzigde dit bericht op 04-08-2025 11:05
13.42% gewijzigd
maandag 4 augustus 2025 om 11:02
maandag 4 augustus 2025 om 11:06
Let's agree to disagree Moiren.Moiren schreef: ↑04-08-2025 10:56Je tikt toch dat hele lijstje al ergens voor de puberteit af?
Dat ze nu trouwens een jongen heeft afgetrokken wil niet zeggen dat ze binnenkort volledig seks heeft hé.
Misschien is dit voor jaren genoeg voor haar. Of niet, zolang het maar vrijwillig en met plezier is![]()
maandag 4 augustus 2025 om 11:06
Hoezo?
Je benoemt toch alle vormen van anticonceptie en bescherming tegen SOA?
En filmen etc zou ik echt eindeloos herhalen. Ook zelf filmen. En alles wat daar bij hoort.
Het is geen of of toch?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 4 augustus 2025 om 11:07
Ja, dat zeer zeker en dat is niet bij 1x gebleven en zal het ook niet blijven en dat is ook een vraag die ik gister meteen gesteld heb.
maandag 4 augustus 2025 om 11:13
Dat vind ik dan ook weer bijzonder, maar oké.Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 11:07Ja, dat zeer zeker en dat is niet bij 1x gebleven en zal het ook niet blijven en dat is ook een vraag die ik gister meteen gesteld heb.
Ik zou het vooral Zo af en toe blijven benoemen. Nieuwsberichten zijn altijd een mooie aanleiding om zoiets weer even bespreekbaar te maken.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

maandag 4 augustus 2025 om 11:14
Ja die gesprekken heb ik al heel vaak met haar gevoerd, echt heel vaak. Juist omdat ze in een wereld leven waarin er dingen gefilmd worden, waarin alles op internet staat voor eeuwig, etc. Maar ook voorkomen dat ze iets doet tegen haar zin in omdat ze daar nog lang last van zou kunnen hebben en je nooit iets moet doen om er maar bij te horen of dat je vriendje het anders uit zou maken.pina schreef: ↑04-08-2025 11:02Nee, niet over het vrouwencondoom, maar meer echt het gesprek over goed aanvoelen wat je wel en niet wil, en hoe je bijvoorbeeld aangeeft dat je iets niet wil enzo.
En ook vooral: doen wat je wél wil. Veel ouders hameren erg op consent en niets tegen je zin. Dan kan het best lastig zijn om als kind te vertellen, ik vond het gewoon leuk. En nee, het was niet mijn vriendje, maar ik wilde dit gewoon! Dat doe behoefte er kan zijn bij hun jonge kind, dat willen veel ouders niet zien.
Tuurlijk wordt een kind beïnvloed door oudere vrienden. Maar omgekeerd kan ook, dat je juist een wat “bravere” omgeving hebt, terwijl je je eigenlijk niet zo voelt en meer zou willen. Dat iemand zich gaat schamen voor een seksuele behoefte.
maandag 4 augustus 2025 om 11:16
Dat wordt ook besproken naar aanleiding van gebeurtenissen met meiden om haar heen. Dingen die ze zelf bij me aankaart en waarover we dan praten.
Ik heb geen wekelijkse vaste momenten om dat bespreekbaar te maken hoor, haha.
maandag 4 augustus 2025 om 11:18
Nou ja, meer om niet zo’n helicoptermoeder te worden over het seksleven van je dochter.Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 11:16Dat wordt ook besproken naar aanleiding van gebeurtenissen met meiden om haar heen. Dingen die ze zelf bij me aankaart en waarover we dan praten.
Ik heb geen wekelijkse vaste momenten om dat bespreekbaar te maken hoor, haha.
Ook omdat je dus gelijk gevraagd hebt of ze gefilmd is.
Wel grappig, ik moest door dit topic sinds lang weer eens aan mij. Eigen seksuele ervaringen denken

Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

maandag 4 augustus 2025 om 11:30
Ja, maar je kunt ook last hebben van het gevoel dat het niet oké is iets op jouw leeftijd wél te willen.Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 11:14Ja die gesprekken heb ik al heel vaak met haar gevoerd, echt heel vaak. Juist omdat ze in een wereld leven waarin er dingen gefilmd worden, waarin alles op internet staat voor eeuwig, etc. Maar ook voorkomen dat ze iets doet tegen haar zin in omdat ze daar nog lang last van zou kunnen hebben en je nooit iets moet doen om er maar bij te horen of dat je vriendje het anders uit zou maken.
maandag 4 augustus 2025 om 11:32
Dit vooral !!!!
Ik heb dit altijd bij mijn kinderen blijven herhalen (17/15/14)
Helaas heeft een paar maanden terug mijn zoon (14) zich over laten halen om een foto te sturen godzijdank zonder hoofd (dat had hij dan gelukkig wel goed onthouden)
Maar iemand had zijn vertrouwen gewonnen en hij deed het, met chantage nadien tot gevolg.
Gelukkig vertelde hij het mij, en had hij geen gezicht op de foto en is het met een sisser afgelopen
maandag 4 augustus 2025 om 11:34
Vreselijk ZonnetjeZonnetje80 schreef: ↑04-08-2025 11:32Dit vooral !!!!
Helaas heeft een paar maanden terug mijn zoon (14) zich over laten halen om een foto te sturen godzijdank zonder hoofd (dat had hij dan gelukkig wel goed onthouden)
Maar iemand had zijn vertrouwen gewonnen en hij deed het, met chantage nadien tot gevolg.
Gelukkig vertelde hij het mij, en had hij geen gezicht op de foto en is het met een sisser afgelopen

maandag 4 augustus 2025 om 11:41
Wat goed gehandeld van zoon!Zonnetje80 schreef: ↑04-08-2025 11:32Dit vooral !!!!
Ik heb altijd gezegd, niet doen want… maar als je het dan echt heel graag wil, geen hoofd, geen herkenbare achtergrond etc.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 4 augustus 2025 om 11:45
Ik heb zoiets als Zonnetje ook meegemaakt, echt super kut. Fase 1 is inderdaad vooral afraden om ooit een foto of filmpje te sturen. We weten alleen allemaal hoeveel mensen dit wél doen, ook veel volwassenen en zelfs beroemdheden. Daarmee wil ik zeggen dat het met een onvolgroeid brein echt moeilijk is om niet in deze val te trappen. Zeker als je een vriendje/vriendinnetje op afstand hebt, of zij jou dingen sturen en vragen om een beeld terug.. Fase 2 is daarom wat mij betreft: hoe ga je ermee om als je beeld verspreid wordt, of als er zelfs gechanteerd wordt? Het is heel heftig, maar je kunt je wapenen om minder kwetsbaar te zijn, dan waaien zulke dingen namelijk ook vaak snel weer over.
maandag 4 augustus 2025 om 11:50
Ze is 14. Daar ben je in mijn ogen dan wel rijkelijk laat mee. De hele "handel en wandel" was hier ruimschoots voor haar 14de al besproken.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 20:45Preuts? Omdat ik haar nog niet de hele handel en wandel verteld heb van A tot Z? Bijzonder...
maandag 4 augustus 2025 om 12:45
Ze heeft toch alles besproken behalve dan specifiek alle vormen van anticonceptie. Om daar nu zo over door te blijven gaan richting to is wat overdreven lijkt mij. Het is niet dat dochter nergens wat van weet en nul voorlichting heeft gehad.

maandag 4 augustus 2025 om 12:53
Nee, maar dat ging meer omdat TO zelf aangaf dat ze blijkbaar nog wat meer op de plank had liggen om te bespreken. Nou ja, wat dat ook is, het moment is daar.
Tuurlijk, misschien gaat dit nu in een stroomversnelling door die oudere vrienden. Maar misschien trekt ze zelf wel bewust naar deze oudere mensen toe.
maandag 4 augustus 2025 om 13:15
Dank je Aneso. Ik ben wel klaar met dat gezever over voorlichting. Alsof ik hier elk woord wat erover gezegd is de afgelopen jaren letterlijk kan overnemen hier.
maandag 4 augustus 2025 om 13:16
Ja voor wat betreft vrouwencondooms wel ja. Dat lag nog op de plank.pina schreef: ↑04-08-2025 12:53Nee, maar dat ging meer omdat TO zelf aangaf dat ze blijkbaar nog wat meer op de plank had liggen om te bespreken. Nou ja, wat dat ook is, het moment is daar.
Tuurlijk, misschien gaat dit nu in een stroomversnelling door die oudere vrienden. Maar misschien trekt ze zelf wel bewust naar deze oudere mensen toe.

maandag 4 augustus 2025 om 13:40
Kom ik er even bij zitten. Ik gebruik die nooit.Rozeroosje schreef: ↑04-08-2025 13:16Ja voor wat betreft vrouwencondooms wel ja. Dat lag nog op de plank.
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:18
Nou inderdaad, mijn dochter is ook 14 en totaal niet bezig met vapen, drinken of seksualiteit. De eerste 2 dingen zijn wij streng op en hebben we regels voor. Vapen gaan we sowieso niet doen en drinken zeker niet op je 14e en jaren daarna. Ze moet er ook echt (nog) niks van hebben, is met heel andere dingen bezig. En haar vriendinnen, die ik ken, idem. Ze is een redelijk serieus en rustig meisje waar ik op dit moment nog alle vertrouwen in heb. Ze kent jongens van vroeger die al wel drinken en vapen op hun 14e en daar begrijpt ze niks van.yeps1 schreef: ↑03-08-2025 23:01Ik vind dat er door veel forummers nogal hard gereageerd wordt op het feit dat TO dit nog niet verwacht had / anders gewenst had. Ik snap best wel dat als je het niet had zien aankomen nog dat dat als een schok komt. Ik heb 2 dochters, Mijn jongste is net 15 en er nog niet mee bezig (nog nooit gekust zelfs) en dan zou ik toch ook wel even schrikken als dit opeens naar voren komt.
Als ik t zo lees TO kan je docher best wel uitleggen waarom je even geschokt was, jullie hebben een goede band en zijn open tegen elkaar. Ze snapt vast wel dat je niet gelijk stond te juichen bij wat je vertelde maar dat je ook gewoon moet wennen hieraan
Verder heeft ze nog nooit een vriendje gehad, haar vriendinnen ook niet. Ze weet zelf ook, we zijn kerkelijk, wat hier nogal belachelijk werd gemaakt zag ik, dat wij iets anders omgaan met seksualiteit. Het zal voor iedereen heel normaal zijn om met alles en iedereen het bed in te duiken, of je nu wel of niet verliefd bent/verkering hebt, maar wij gaan daar iets voorzichtiger mee om. Ik hoef daar verder geen commentaar op. Dit is hoe wij als gezin erin staan en ik weet dat het voor anderen heel normaal is erop los te experimenteren. Zoals een collega ook lachend vertelde over haar dochter die bijna elk weekend een andere jongen mee naar huis/haar bed bracht. Prima voor hun dat je dat leuken grappig vindt, maar wij zien dat anders. We geven overigens wel voorlichting en ik weet dat alles ook uitvoerig besproken is in de biologieles.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 05-08-2025 08:41
4.36% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:24
Dit is hoe jullie als ouders er in staan. Het staat je dochter vrij om daar een andere mening over te ontwikkelen. Het zou fijn zijn als je dan ook je dochter zou respecteren.
En getuige de dochter van TO: bij pubers kunnen veranderingen heel gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in