miskraam / diabetes

12-11-2010 22:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
lieve viva dames,

Ik heb een tijdje terug een miskraam gehad. Ik had een 'lege vruchtzak'. Er was iets misgegaan met de celdeling in een heel vroeg stadium. De verloskundige reageerde hier vrij 'droog' op het leek net of ze het dagelijks meemaakte dat op 8,5 week zwangerschap er een lege vruchtzak is.

Nu heb ik ook diabetes, waardoor ik mij zorgen maak over een vervolgzwangerschap.

Komen lege vruchtzakken vaak voor ?

Is de kans groot dat dit dus ook het geval is met een 2e zwangerschap?

Zijn er mensen die met mij hierover van gedachte kunnen wisselen, er mogelijk iets meer over weten?

Het zou helemaal geweldig zijn als er iemand is die ook qua gezondheid iets mogelijk behulpzaam kan zeggen.

Ik wil heel graag weer zwanger worden, maar ben door de vorige situatie wel angstig geworden...

liefs
Een leeg vruchtzakje komt erg genoeg heel veel voor. Mijn gynaecoloog zei zelfs 1 op de 5...

Ik heb het in februari ook meegemaakt, maar ben nu 21 weken zwanger en tot nu toe gaat alles goed. Dus heb hoop, ik weet hoe je je voelt!
Een lege vruchtzak wordt ook wel 'wind-ei' genoemd. Google eens op windei, er is veel over te vinden en te lezen.

Succes.
Een vroege miskraam bestaat vaak uit een leeg vruchtzakje. Het komt vaker voor, zoals Nimmie ook al zegt.

1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam.

Meestal gaat een zwangerschap gewoon goed (9 van de 10 keer). De kans dat het een volgende keer weer mis zou gaan, is dus niet zo groot. Maar dat is dus geen garantie.

Of diabetes hierin een rol kan spelen, weet ik niet. Misschien dat iemand anders hier op het forum dit weet.

Zelf heb ik twee vroege miskramen gehad (was domme pech), dus ik weet hoe je je voelt...

Veel sterkte!
Site over diabetes en zwanger (willen worden):

http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/diabetes.php
Ik heb een leeg vruchtzakje gehad bij mijn eerste zwangerschap. Tegen mij werd ook gezegd dat het echt heel vaak voorkomt en pure pech is. Het 'geluk' zei de gynaecoloog, zit 'm in het feit dat er vaak niks medisch aan ten grondslag ligt, en dat de kans op een gezonde zwangerschap niet kleiner wordt.

Mijn tweede zwangerschap eindigde helaas ook in een miskraam (kindje bij 9 weken gestopt met groeien). Daarna chromosomenonderzoek gehad, daar kwam niks uit. De derde zwangerschap ging gelukkig goed, mijn dochter is nu bijna anderhalf.

Sterkte, ik hoop voor je dat je niet te lang hoeft te wachten op een nieuwe zwangerschap die wel goed afloopt.
TO, omdat je diabetes hebt ben je toch onder controle, neem ik aan? Als het goed is moet je als diabetisch patiënt voor je zwanger wil worden toch op consult bij de huisarts en/of internist? Kunnen zij jou niet meer vertellen over de risico's die specifiek voor jou zouden kunnen gelden?

Overigens verwacht ik niet dat de lege vruchtzak iets te maken heeft met diabetes. Maar daar kan je behandelend arts je vast meer over zeggen.
Volgens mij herken ik hier een van mijn beste vriendinnen?

Liefje, ik ben er voor je.

* ik reageer hier even omdat ik vind dat je dan ook moet weten dat ik hier ben en wat mijn nick is.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Lieve Nanny 85,

Misschien kan ik je iets meer vertellen over zwanger worden en diabetes. Ik heb zelf diabetes (type 1) en helaas twee keer achter elkaar een (vroege) miskraam gehad. Geen leeg vruchtzakje dus, maar bij ongeveer 8 weken stopte het hartje met kloppen. Helaas hebben 'wij' met diabetes een iets verhoogd risico op een miskraam vergeleken met gezonde vrouwen. Dat is heel verdrietig, en heel erg zwaar. De onzekerheid of je zwangerschap goed zal verlopen is heel vervelend. Maar blijf erin geloven! ....Na mijn tweede miskraam werd ik heel snel weer zwanger, en ondanks dat ik (zeker de eerste 20 weken) heel bang ben geweest dat het mis zou gaan, is 9 maanden later mijn prachtige dochter geboren. En nog maar iets dan een jaar later mijn tweede dochter! Nu lijken die miskramen en het getob daarover alweer zo lang geleden.... Maar ik herinner me nog heel goed hoe verdrietig en onzeker ik toen was! Wat ik maar wil zeggen... houd moed. Het kost ons mensen met diabetes misschien wel iets meer moeite (trouwens, zwanger vrouwen kost heel erg veel vrouwen heel veel moeite), maar uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat je een gezond kind ter wereld kunt brengen. Mijn gynaecoloog kon me toen heel erg geruststellen: zij vertelde dat als een zwangerschap op normale wijze tot stand komt, zelfs al eindigt deze één, twee of misschien zelfs drie keer in een miskraam (dat gebeurt helaas soms...) de kans heel erg klein is dat je uiteindelijk niet een normale, gezonde zwangerschap kunt hebben. Ik heb me daar toen maar aan vastgehouden, en kijk: bij mij is het gelukkig goed gekomen (overigens wel twee tienponders, dat is dan weer een ander nadeel als je diabetes hebt). Nou ja, dit is mijn verhaal. Ik realiseer me dat het niet precies is wat jij hebt meegemaakt, ik had immers geen lege vruchtzak. Maar uit andere reacties maak ik op dat dit toch ook vaak voorkomt, en zeker niet hoeft te betekenen dat een volgende zwangerschap ook zo verloopt. Ik wens je heel veel sterkte.
lieve allemaal,

Uiteraard moet je niet alleen op consult/huisarts als je kinderen wilt wanneer je diabetes hebt, hier gaat een hele trajectweg aan vooraf.

Het ging mij er meer om even wat van gedachte te wisselen mbt tot de lege vruchtzak en het zwanger worden met diabetes.

Hierin heb ik heel erg veel gehad aan de reactie van nina1987 dankjewel.

liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven