Miskraam: Toeval of Trombofilie?

26-06-2009 12:03 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben nieuw hier op de site. Ik heb afgelopen 4 maanden 2 miskramen gehad en ik wilde graag even met 'lotgenoten' ervaringen uitwisselen.

Mijn miskramen waren beide vroeg, 1x na 5 weken en 1x na 7 weken. Ik bloede bij de 1e 1 week en bij de 2e 2 weken. Na een paar dagen verdrietig te zijn, kon ik het wel weer redelijk achter me laten. Ik ben oprecht blij dat het zo vroeg gebeurde, ipv nadat je het hartje hebt zien kloppen. De vraag of het 'iets' is of gewoon domme pech houdt mij meer bezig. In mijn familie komt trombose voor ( stollen van bloed in je aderen). 2 tantes zijn er aan overleden, 1 oom heeft het ook gehad, 2 nichtjes en 10 jaar geleden ik ook. Ik had hier ook longemboliyen bij. Gelukkig ben ik goed herstelt en hoef ik ook geen medicatie te slikken... maar nu wel die 2 miskramen. Het kan toeval zijn, het kan ook gerelateerd zijn aan die miskramen of mischien wel een heel ander stoornis. Goed... die trombofilie lijkt wel logische met mijn achtergrond, maar de vroege miskramen passen niet helemaal in dit beeld. Ze zijn nu mijn bloed aan het onderzoeken, maar slechts in 20% van de trombofilie gevallen kunnen ze een diagnose stellen. (wetenschap is nog niet zo ver dat ze alle oorzaken van trombofilie kunnen vaststellen). 10 jaar geleden konden ze ook niets vinden, dus ik ga er vanuit dat ze nu ook niets kunnen vinden. Volgens mijn arts is de kans op toeval nu eigelijk nog groter... laten we het hopen.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Wat zegt de gynaecoloog er van?
Je zou je arts naar het antifosfolipidensyndroom kunnen vragen. Bij dit syndroom komt de combinatie trombose en miskraam vaak voor.
Op dit moment wordt mijn bloed onderzocht, maar de eerste uitslagen geven aan dat ze nog niet trombolfilie gevonden hebben. Ik denk dat ze sowieso niets gaan vinden, omdat ze dit eerder ook niet gedaan hebben. Ik geloof dat het antifosfolipidensyndroom al afgerond is, dit is niet teruggevonden.

Volgende week krijg ik alle uitslagen, ik ga er vanuit dat ik dan ook een gesprek zal hebben met de gyn. Ik weet dat hij niet wil behandelen nog, omdat de kans dat het toeval was (2 miskramen) nog te groot is. Een vriendin van mij is ook gynecologe. Zij geeft aan dat het Erasmus MC wel bloedverdunners verstrekt omdat ik al trombose heb gehad. Ze doen dit alleen om mij te beschermen en niet zo zeer de zwangerschap. Het is niet bewezen dat dit ook helpt om miskramen te voorkomen. Ook zij geeft aan dat de kans op toeval nog aanwezig is, al baart mijn trombose verleden wel zorgen. Als ik niet tevreden ben over de behandeling van mijn huidige gyn heb ik het erasmus mc nog als alternatief.

Heeft iemand hier ook een trombose achtergrond en miskramen?
Ik heb factor V leiden (heterozygote variant) en twee miskramen gehad.

Geen achtergrond met trombose.

Ik kreeg dan ook geen bloedverdunners tijdens mijn derde zwangerschap. Had ik wel ooit trombose gehad dan had ik wel bloedverdunners gehad.

En ik heb in het kraambed wel fraxiparine moeten spuiten. Ook preventief.

Overigens heb ik nu een gezond kindje inmiddels.
Trouwens dat factor V leiden dat wist ik niet dat ik dat had totdat ik al die bloedonderzoeken kreeg naar aanleiding van mijn miskramen.
Hebben ze jouw familieleden nooit onderzocht naar de oorzaak van hun trombose?
Blijmet1erbij: sterkte!

Ook ik heb de nodige onderzoeken gehad na 3 mk en er is niets gevonden. Wel is voorgesteld preventief bloedverdunners te slikken maar dit zag ik niet zitten.

Na de 3e mk ben ik weer zwanger geraakt en daarna ook weer, en nu heb ik 2 prachtige gezonde kinderen.

Wat ik hier alleen even mee wil zeggen: hou moed. Ook al wordt er niets gevonden, dat wil niet zeggen dat er toch iets is.
Hallo miss moneypenny, Rits, Amalia en Pelikaan. Fijn dat jullie reageren op mijn stukje. Ik krijg morgen de uitslagen van de gynecoloog. Inmiddels heb ik ook gesproken met een vriendin van mij die gynecologe is en zei geeft aan dat de kans op domme pech nogsteeds erg groot is. Daarbij vertelde zij mij dat ik, als mijn eigen arts met geen bloedverdunners krijg, ik wel bij haar in het ziekenhuis terecht kan. Ik hoop er maar op. Amalia geeft mij goede moed dat het gewoon allemaal kan en daar wordt ik blij van. Hartstikke bedankt allemaal, ik laat het wel even weten als ik de uitslagen binnen heb.
Hallo Blijmeter1erbij.

de meeste hier kennen mijn verhaal wel, maar voor de zekerheid: ik heb ook 2 miskramen gehad en vorig jaar is mijn dochtertje na 39 weken in mn buik overleden. Bij mij zijn geen bloedafwijkingen geconstateerd, behalve abnormaal hoge waardes C proteine, maar dat kan op zichzelf staand geen trombose of stollingsproblemen opleveren. Ook bij mij wordt het dus gewoon op domme pech gegooid.

Ik ben nu 16 weken zwanger en krijg wel bloedverdunners, puur uit voorzorg...smorgens tabletten en sávonds een fragmin spuit.

Ik weet niet of je er wat aan hebt dat ik dit vertel, maar ik wilde jehet toch laten weten!
Beste Ritz,

Wat een verhaal zeg. Ik kende je verhaal nog niet. Miskramen zijn naar, maar na 39 weken dat is echt vreselijk! Wel super goed nieuws dat je weer zwanger bent, wel heel spannend of niet? Kan je je wel een beetje ontspannen?

Vandaag officieel gehoord dat ik niets heb, athans volgens de uitslagen. Mijn arts is op vakantie en is er volgende week weer. Hij zal mijn dan spreken wat het plan is, maar ik krijg denk ik helemaal geen medicijnen. Hij had het de hele tijd over de nederlandse richtlijnen; zonder diognose geen medicijnen. De kans is natuurlijk ook aanwezig dat ik geen trombofilie heb, slechts pech. Als de arts dinsdag niets aangeeft dan ga ik voor een second opinion bij het Erasmus MC, zij schijnen meer testen te kunnen doen dat andere ziekenhuizen. Daarbij geven zij heparine gelijk vanaf een bewezen zwangerschap, maar dan wel een die niet de placenta passeert.

Bij welk ziekenhuis ga jij, dat je wel fragmin krijgt? of komt dit omdat je na 39 weken een dood kindje had?
Hallo allemaal,

Ook ik zit soms met dezelfde vraag als blijmet1erbij. Ik heb inmiddels mijn derde miskraam in 1 jaar gehad. Ik heb geen idee wat er aan de hand is en de gyn zegt dat het waarschijnlijk 'domme pech' is. De kans hierop is het grootst maar toch ga ik onderzoeken laten doen. Nu doe ik dit in een ziekenhuis in Groningen en hier doen ze 2 onderzoeken; bloedstolling en chromosomenonderzoek. De gyn vertelde mij dat uit onderzoeken bleek dat andere onderzoeken geen bewezen resultaat op een miskraam hebben. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee en welke onderzoeken zijn er bij jullie gedaan??
Hi ann 20. Lastig he, je wil er nog wel in geloven dat het domme pech is en de volgende keer gewoon raak is, maar bij 3 is dat wel lastig. Wellicht is het voor jou ook goed om een keer naar een ander ziekenhuis te gaan voor een second opinion. Ik weet bv dat het erasmus mc te rotterdam een beleid voert dat afwijkt van het landelijke op gebied van stolling. Heb jij ook een verleden met trombose of je familie? Het kan in iedergeval geen kwaad om meerdere artsen hun opinie te vragen, samen kom je wellicht wel tot een conclusie.

Ik weet niet of het jou helpt, maar ik heb mezelf wel voorgenomen om niet helemaal in zak en as te zitten. Het leven zonder kinderen heeft voorlopig ook wat voordelen en ik geloof er oprecht in dat er ooit wel een kindje zal komen. ( tussen nu en snel hopelijk . Soms voel ik me sterker dan anders, maar het geloof dat er ooit een kindje (liefst 3) komt, helpt me bij het accepteren van eventuele volgende miskramen. Reageren mensen in je omgeving een beetje ok op je situatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven