MMM in voor 2e keer hoe lang wachten? of niet?

23-09-2008 12:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoontje is nu 6 maanden en ik ben van hem zwanger geraakt middels iui en hormonen. Destijds is nooit een oorzaak gevonden voor het uitblijven van een zwangerschap. Al met al heeft het zo'n 3 jaar geduurd tot de zwangerschap er was. Bij de 2e iui poging was het raak. Nu wil ik graag zo snel mogelijk weer zwanger worden. Ik vraag me alleen af of ik nu weer een jaar moet wachten voor ik de medische molen in "mag". Heb ik weer een verwijzing nodig van de huisarts? (Ben bang dat deze me die niet nu al geeft). Iemand ervaring?

Alvast bedankt!

Summer
Gefeliciteerd

Ik weet niet of het hetzelfde is bij iui en of jouw z'huis wellicht andere richtlijnen hanteert, maar bij ons (ICSI) is het zo dat je pas een jaar na de geboorte weer mag beginnen met behandelingen.

Volgens mij om je lichaam genoeg tijd te geven om te herstellen.

Bij ons kun je dan gewoon weer naar de afdeling bellen voor een afspraak als je voor een tweede wil. Misschien kunnen ze daar ook het beste deze vragen beantwoorden? Dan heb je meteen zekerheid!

Succes!
Ik ben gewoon weer naar de gyn gegaan. Kon een afspraak maken zonder verwijzing.

Gyn wilde pas gaan behandelen 3 mnd nadat ik gestopt was met Borstvoeding.
Bedankt voor jullie reacties. Ik geef al een tijdje geen borstvoeding meer. Zal met m'n man bespreken of ik ze direct zal bellen of nog even wacht. Enerzijds zie ik weer op tegen alle echo's etc. Anderzijds denk ik dat ik het nu beter aankan dan destijds. Ik heb al een kind en ben daar zeer dankbaar voor. Ik weet nu dat ik zwanger kan worden, destijds wist ik dat niet. Als het nu niet direct raak is, kan ik het beter accepteren dan als ik er weer 30 rondes op hebt zitten. Maar ik weet ook dat de MMM voor 90% uit wachten bestaat.
Oh ja, nog iets dat ik wilde vragen. Moest de HSG bij jullie opnieuw? Ik vond dat een vreselijk onderzoek. De uitslag was perfect en als ik die nu zou moeten ondergaan weet ik 100% zeker dat de uitslag weer goed zal zijn. Daarom wi ik deze echt niet meer ondergaan. Bij mij was denk ik iets hormonaals de oorzaak.
ik vond het wachten op een 2e totaal iets anders dan het wachten op de eerste. tis niet te vergelijken of je bang bent nooit moeder te worden , of dat er misschien geen tweede komt. Althans, zo heb ik t ervaren.

(ik ben nu nét 6 wkn zwanger van nummer 2, fingers crossed dus nog even)

HSG weet ik niet, heb ik nooit gehad. Maar t lijkt mij niet nodig dat alle onderzoeken opnieuw gebeuren, is bij mij althans ook niet gebeurd.

succes!
quote:75twinkel schreef op 23 september 2008 @ 12:49:

Ik ben gewoon weer naar de gyn gegaan. Kon een afspraak maken zonder verwijzing.

Gyn wilde pas gaan behandelen 3 mnd nadat ik gestopt was met Borstvoeding.Same here. Je kunt gewoon weer naar de gyn/fertiliteitsarts zonder verwijzing. Ik was er na 11 maanden weer. Maar: ik werd spontaan zwanger van de tweede (twee weken later!)! Daar was ik al voor gewaarschuwd;-)
In sommige ziekenhuizen doen ze geen HSG meer standaard, dus wie weet hoef je dat niet meer...Kan me het eigenlijk niet voorstellen dat je het opnieuw zou moeten doen eerlijk gezegd. Als er geen aanwijzingen waren voor verklevingen etc. blijft dat vast een tijd geldig...
Ik ben uiteindelijk zwanger geworden door het spuiten van hormonene. Clomid sloeg bij mij niet aan. (ruim 1 jaar in het ziekenhuis bezig geweest en zwanger 1e ronde met spuiten). Ik heb meteen gevraagd wanneer ik weer terug mocht komen als ik nr. 2 zou willen en wat dan de procedure zou zijn.

Tegen mij hebben ze gezegd in principe eerst een half jaar zelf proberen en daarna zou ik terug mogen komen. Ik krijg dan weer meteen het spuiten van hormonen. Ze beginnen niet meer van het begin af aan. Maar dat is wat ze mij hebben verteld.

Ik ben trouwens nu 18 weken zwanger van de 1e, dus een 2e zal nog wel effe duren!
Heb net een afspraak gemaakt en ben eigenlijk wel blij dat die nu staat. Je komt er gelijk weer achter hoe traag alles gaat. Eind oktober staat die. Maar hij staat in elk geval en ik had geen verwijzing nodig.
Even een andere vraag: tijdens mijn HSG werd gezegd dat de pijn een beetje te vergelijken was met de weeen tijden de bevalling. Wat deed je meer pijn, de HSG of de weeen?

Ik denk niet dat de HSG opnieuw zou moeten.
ah mooi! spannend
super ja meis de medische molen is wachten en wachten en nog eens wachten

wachten op de gynafspraken

wachten op je nieuwe cyclus wachten op het wachtbankje ...

als je tussen al dat wachten wilt meekletsen bij "na een jaar niet zwanger...." dan ben je van harte welkom.

samen wachten is toch gezelliger
Summer, fijn dat je dit topic hebt geopend, ben er zelf nl. ook heel nieuwsgierig naar. Wij hebben een zoontje van nu iets meer dan 4 maanden, wij waren gelijk na de 1e IUI poging zwanger. Willen ook niet te lang wachten om weer het zh in te gaan. Ga er nl. niet vanuit dat het weer gelijk raak zal zijn. Vroeg me ook af of alle onderzoeken weer opnieuw moeten. Bij ons was nl. verplicht om een kijkoperatie te doen, die wil ik uiteraard niet nog een keer. Alles was trouwens goed toen, dat scheelt. Wij willen graag in januari weer een afspraak maken. Ik hoop dat er nog wat meer reacties komen :-) Alvast succes met alles!
Floortje; ik vond het HSG veel pijnlijker dan weeen. Eerlijk gezegd vond ik de pijn van weeen eg meevallen. Je hoort er zoveel over dat het eigenlijk alleen maar mee kan vallen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het HSG was kort en zeer heftig, bij een bevalling is de pijn wat meer verspreid. (en ik had nog wel een snelle bevalling)

Yamuna; ik zal eens kijken bij "na een jaar niet zwanger" (alhoewel ik wel wil proberen niet nu al in een dip te raken)

Draaimolen: bij mij wilden ze destijds ook een kijkoperatie doen, maar ik heb dat toen af kunnen wenden. Ik gaf aan dat ik niet de verwachting had dat ze iets zouden vinden, het hsg was ook goed en mijn gyn heeft dat toen overlegd met andere gyns. Ik mocht 3 iui's proberen. Was ik dan niet zwanger dan zou ik wel de kijkoperatie moeten, daar kon ik me in vinden. 2e poging was raak dus gelukkig nooit kijkoperatie hoeven hebben. Als ze nu weer kijkoperatie voorstellen, ga ik daar weer niet mee akkoord. Na 3 mislukte iui's zou ik daar dan wellicht wel mee instemmen. Jij stapt waarschijnlijk nu ook makkelijker de medische molen in dan de 1e keer? Ik zag er destijds huizenhoog tegenop.
Ik heb destijds de HSG tijdens de kijkoperatie gehad, was gewoon verplicht. Eerder mochten we niet starten met IUI. Hoorde gewoon bij het orienterend onderzoek.

Ik heb eigenlijk nooit echt heel veel moeite gehad met de mmm. Natuurlijk is het zuur als het zelf niet lukt, maar verlangde zo naar een kindje dat ik nu juist graag wat hulp wilde. Uit alle onderzoeken bleek dat ons enige probleem mijn vijandig slijm is. Heel klein probleempje, maar zeer groot probleem m.b.t. kindjes krijgen.
Ik had/heb moeite met het feit dat ze soms alleen maar onderzoeken doen omdat dat protocol is. Ik vind dat ze iedere situatie moeten bekijken en dan beslissen wat zinvol is. Het gaat wel om mensen.

De medische molen is enerzijds super, het vergroot je kansen. Anderzijds een emotionele achtbaan.

Wij hebben onverklaarbare onvruchtbaarheid. Slijm was goed. Fijn natuurlijk dat alles goed was, maar waarom lukt het dan niet? Op een gegeven moment ga je ervan alles bij halen (ondergewicht? alcohol?) en dat maakt je onzeker. Net als bij jou hebben we goede kansen dat een 2e keer zwanger zijn mogelijk is, maar helaas geen zekerheid...
Persoonlijk zou ik als ze niets konden vinden destijds, het eerst zelf een half jaar proberen. Want het is heel fijn dat de medische molen er is, het lijkt me helemaal fantastisch om 'zomaar opeens' zwanger te zijn! Aan de andere kant moeilijk om de controle erover los te laten, heel raar om er nauwelijks mee bezig te zijn.

Ik had/heb pco en daardoor geen eisprong, uiteindelijk heel snel na een operatie (leo) een eisprong gehad en dat is nu een heerlijk dochtertje van bijna 9 maanden . Ik wilde altijd al meteen voor een 2e gaan en dat hebben we ook gedaan, maar met pco en borstvoeding is de kans erg klein dat het ook zou lukken. Is dus ook nog niet gelukt, maar ik ben wel 2 weken geleden zomaar ineens ongesteld geworden en dat is voor mij al heel wat! Hopelijk krijg ik nu een cyclus, zo niet, dan wacht ik een paar maanden na het stoppen met de borstvoeding af en ga ik weer naar de gynaecoloog, om eerst even bloed te prikken en te kijken of ik inderdaad nog pco heb. En zo ja, dan gaan we weer de molen in. Had ik geen borstvoeding gegeven, dan had ik er een paar maanden geleden al gezeten (als ik niet ongesteld zou zijn geworden).
Borstvoeding was bij mij snel over ivm borstonsteking en andere borstproblemen. Half jaar zelf proberen zit er dus al op. Ik had ook best veel hoop dat het spontaan zou lukken. Ze zeggen tenslotte dat je na een zwangerschap extra vruchtbaar bent. Daar wilde ik graag gebruik van maken. Is helaas dus niet gelukt, maar uiteraard wagen zelf ook pogingen op de natuurlijke manier. Ik doe niets liever dan de afspraak afbellen omdat het niet meer nodig is.

Hopelijk is bij jou de pco over Snoopy. Als je daarvoor niet zelf ongesteld werd en nu wel is dat toch een goed teken! Ik duim voor je.
Ik zeg ook niet dat jij een half jaar zelf zou moeten proberen, maar dat is wat ik zelf zou doen. En ze zeggen dat je na de bevalling vruchtbaarder bent, maar het is ook vaak genoeg zo dat een cyclus tijd nodig heeft om weer op gang te komen.

Maar goed, ik snap dat je na een half jaar wel weer naar het ziekenhuis 'wil'. En bedankt voor het duimen, ik duim ook voor jou dat je de afspraak kan afzeggen!
Is dat zo dat je na de bevalling meer vruchtbaar bent, heb ik nog nooit van gehoord. Nu zal het bij ons niet helemaal opgaan omdat ik nu eenmaal een barriere heb waar niet door te komen is. Dan kunnen we wel zelf blijven proberen, maar dat heeft weinig zin wat babytjes betreft. Verder ben ik sinds de bevalling nog niet eens ongesteld geweest (al ruim 4 maanden geleden), terwijl ik toch al ongeveer een maand geen BV meer geef. Nu vind ik dat nog niet zo erg natuurlijk, maar hoop toch wel dat het binnenkort weer gaat werken...
Draaimolen, zelfs jij zou ook wel vruchtbaarder kunnen worden hoor. Je hormoonhuishouding kan soms helemaal veranderd zijn. Zo zijn er vrouwen die pco hadden en helemaal geen cyclus, die na de bevalling een regelmatige cyclus hadden. Wat betreft je cyclus, dat is voor iedereen na de bevalling gewoon anders.
Ik heb bij de nacontrole nog aan mijn gyn gevraagd of er nu iets veranderd zou kunnen zijn na de zwangerschap. Volgens haar kan een te hoge zuurgraad niet veranderen. Natuurlijk kan het dan nog als een wonder gebeuren, maar de kans is wel nihil bij ons.
Wilde jullie even laten weten hoe het is afgelopen...

Nou de afspraak is geweest en ik was wel teleurgesteld. De gyn bleef hameren op het feit dat met iui maar een lage slagingskans heeft en zeker niet meer dan we zouden hebben op de natuurlijke manier. Ze wil pas behandelen als onze zoon een jaar is. Nadat ze dit gezegd had ging ze nog een echo maken en ze zag wel dat m'n eisprong nog niet optimaal is en dit wil ze met clomid ondersteunen, maar verder niets.

We hebben nu ook nog ergens anders een afspraak gemaakt, als we daar wel een behandeling kunnen krijgen, dan stappen we over. Ik vind het zo vervelend als iemand anders voor je beslist of je wel of niet serieus kan gaan voor een 2e.

Ik hoor graag van nog meer mensen hoe daar in andere ziekenhuizen mee om wordt gegaan.
Tjezus Summer, dat is een tegenvaller zeg, dat kan ik me goed voorstellen. Idd dat andere mensen voor je beslissen wanneer je toe bent aan een 2e. Heel irritant.

Ik heb idd wel vaker gehoord dat als er geen aanwijsbare reden is gevonden, dat dan iui niet veel meer slagingskans heeft als natuurlijk, aan de andere kant is t jullie de 1e keer na 2 iui al gelukt. Echt balen, ben benieuwd wat ze straks bij ons gaan zeggen. Wens je iig veel succes en ben ook wel erg benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven