Moederfiets noodzakelijk bij voorzitje?

02-06-2020 17:55 54 berichten
Ik dacht dat ik mijn oude wrak binnenkort wilde inruilen voor een moederfiets, maar vandaag had ik de Batavus Mambo Deluxe van een vriendin geleend om haar dochtertje op te halen, en ik vond het eigenlijk vreselijk onhandig, zo'n log ding. Ook de dubbele standaard vond ik vooral zwaar, omdat je de fiets moet optillen om hem eraf te krijgen. Met kindje (kleuter) achterop kreeg ik dat niet voor elkaar, dus ik heb uiteindelijk eerst de fiets van de standaard gehaald en haar erop gezet terwijl de fiets tegen de muur stond. "Mama is sterker", blijkbaar. :'(

Dus nu twijfel ik toch weer welke fiets ik moet kopen, ook omdat het eigenlijk maar om een paar jaar gaat. Zoontje is net 1, we verwachten dat hij vanaf september op de fiets mee mag in een voorzitje, en er komt hier geen tweede kindje. Hebben jullie aanraders (lichtere moederfiets, of gewone solide damesfiets)?
Moederfietsen bestaan nog helemaal niet zolang en daarvoor ging iedere moeder ook gewoon met de fiets kinderen voor en achter op weg, dus een gewone fiets kan, geen punt.
Waarom geen zitje achterop?
Heb een mamafiets in de schuur staan, maar gebruik hem nooit. Door de vorm van de fiets zit ik juist de hele tijd met mijn knieën tegen het zitje.
Gebruik vooral mijn transportfiets. Ook stabiel door dubbele standaard, maar omdat deze minder breed staat is hij lang niet zo zwaar en stuurt veel fijner dan dat brede stuur van de mamafiets
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gewone fiets met een zitje voorop. Ik heb alleen wel het zadel laag als het zitje erop zit, anders gaat opstappen lastig en is plotseling stoppen gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
02-06-2020 18:10
Ik heb een gewone fiets met een zitje voorop. Ik heb alleen wel het zadel laag als het zitje erop zit, anders gaat opstappen lastig en is plotseling stoppen gevaarlijk.
Dit heb ik ook, maar ik ben vrij klein dus ook de kleinste framemaat. Fietsen met een te laag zadel is overigens wel zwaar(der).
Waarom kan je kindje vanaf september pas mee op de fiets? Kan het nog niet zelfstandig zitten want dan mogen ze mee toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik had destijds gewoon een zitje op mijn oude fiets gemonteerd. Het vervelende was wel dat ik er steeds met mijn knieën tegenaan zat en dat heeft een keer geresulteerd in een flinke valpartij. Daarna heb ik een fiets gekocht die gewoon wat ruimer was. Met stuurslot en dubbele standaard, dan krijg je dat kind er makkelijker op.
Je kan het beste een paar fietsen met zitje uittesten. Dan merk je vanzelf wat je fijn vind.

Zelf vind ik voorzitjes maar ondingen.
mayolijn28 schreef:
02-06-2020 18:15
Waarom kan je kindje vanaf september pas mee op de fiets? Kan het nog niet zelfstandig zitten want dan mogen ze mee toch?
Hij heeft een ontwikkelingsstoornis en kan inderdaad nog niet zelfstandig zitten. Daarom heb ik hem ook zeker liever voor voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een moederfiets gehad. Ging prima.
Nessemeisje, wat voor fiets heb je toen gekocht? Een moederfiets?
Alle reacties Link kopieren
Als je kindje een ontwikkelingsachterstand heeft ga ik er vanuit dat hij niet lekker mee zal werken bij het op en afstappen (sommige kinderen veren lekker mee, andere moet je echt sjouwen).
Ik zou dan zeker voor een fiets met dubbele standaard en een stuurslot gaan. En goed letten op voldoende ruimte tussen stuur-zitje-jou buik en knieën.
De mensen die zeggen ‘vroeger hadden ze geen moederfietsen en toen ging het ook’: toen hadden ze ook andere stoeltjes. Niet die luxe, comfortabele maar ook zwaardere en veel grotere stoeltjes. Ik denk dus dat dat zeker wel verschil maakt!
Welke fiets zou je aanraden, moizer? Ik hoor heel graag merken en types om te proberen.

De Batavus Mambo wordt het dus sowieso niet :lol:
Ik heb met 38 weken zwanger nog op een gewone fiets gefietst met een stoeltje voorop. Dus ja dat kan zeker.
Uiteindelijk hebben we een transport fiets gekocht en daar twee zitjes op gemonteerd. Dit was vooral handig zodat ik op mijn eigen fiets maar het werk kon, en oma en mijn man dan ook een fiets met zitjes tot hun beschikking hadden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook gaan voor een zadelpen pin-up, die zet je zadel als het ware wat naar achteren. Ik heb hem zelf nooit gebruikt, want ben tevreden met mijn gazelle bloom :-D

Maar ga anders eens met je fiets en een (geleend) kind naar een echte fietsenwinkel, en vraag of je een proefritje met een zitje en het kind erin mag maken. Dan weet je hoe het voelt. Hier kon dat gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gewone (wel elektrische) fiets met een voor- en achterzitje erop en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gewone (wel elektrische) fiets met een voor- en achterzitje erop en dat gaat prima.
-Hanka- schreef:
02-06-2020 18:42
Ik heb met 38 weken zwanger nog op een gewone fiets gefietst met een stoeltje voorop. Dus ja dat kan zeker.
Ik ben wel gevallen toen ik zwanger was en met een voorzitje ging fietsen, maar TO hoeft dat niet te kunnen, want bij TO komt niet nog een kindje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nooit een moederfiets gehad, maar had gewoon twee zitjes op mijn oude Sparta. Dat ging prima. Maar ik denk dat het wel afhankelijk is van je figuur (lengte benen, etc) en de fiets. Ik ben niet heel lang, paste met hoogzwangere buik ook nog op de fiets met zitje, maar dat verschilt misschien ook per fiets. Ik heb geen idee welke fiets ik heb, een oude tweede- (of derde)hands. Inderdaad gewoon proberen en eventueel een moederstuur erop zetten, die kun je dan later altijd weer omwisselen voor het gewone stuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een gewone fiets (tweedehands Gazelle) met een voorzitje. Ging prima!
Nodig is het niet, handig misschien.

Ik heb er nooit een gehad en ook nooit gemist. Heb zelfs hoogzwanger met een peuter voorop en een kleuter achterop gefietst en dat was goed te doen.

Wat voor mij meespeelde is dat echt veel fiets, ook grote afstanden, en danzijn moederfietsen lekker stabiel maar ook wel model 'Tank': log en zwaar (in vergelijking met een gewone fiets).

Voor de dubbele standaard hoef he het niet te doen (of te laten) die zit tegenwoordig vrijwel overal op. En een breder stuur of een andere zadelpen is ook zo geregeld. Kortom. Kies een fiets die lekker fietst en kijk of er evt aanpassingen nodig zijn ivm her voorstoeltje. En vergeet ook niet dat met 3 jr de meeste kinderen toch echt wel achterop zitten. Je fiets gebruik je neem ik aan daarna nog een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn normale fiets een dubbel standaard gezet. Dus gewoon apart erbij gekocht. Werkt prima!

Ik vind het dubbele standaard wel prettiger, stabieler, zeker nu kind een stuk groter is. Dus dat kan ook:)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen mama fiets maar wel een transporter met stuurslot en dubbele standaard. Daardoor is het makkelijk je nu kindje voor op te zetten. Ik heb op een mamafiets een testrit gemaakt en ik vond de houding die ik daar op had niet prettig.

Ik heb trouwens wel een elektrische fiets aangeschaft omdat ik blijvende bekkenklachten heb en chronische pijn ik vind hem super en rijd er veel op. Mijn vorige fiets was een miss grace daar maakte ik weinig gebruik van en vond hem ook vond zwaar

Ik heb een fiets van het merk Victesse, geen duur merk maar wel een degelijke fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik had nog een prima fiets en heb er een moeder stuur en dubbele standaard op gezet. Als mijn jongste oud genoeg is zet ik mijn eigen stuur weer op mijn fiets en dan gaat hij naar het achterzitje.

Een moeder fiets lijkt mij vooral erg zwaar en log. Voordat het "in" was reden hordes moeders met een kind voorop en achterop in een zitje. Ligt inderdaad misschien ook wel aan je lichaamsbouw.

Ik zou denk ik óf via marktplaats kijken of ik een goede kan vinden óf een gewone fiets aanschaffen en daar de nodige aanpassingen op doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb recent een Cortina Family gekocht. Genoeg afstand van zadel tot stuur voor een voorzitje en een lange bagagedrager voor een achterzitje. En met stuurslot en dubbele standaard. Dat laatste vind ik eigenlijk wel een voorwaarde als je een kind voorop wilt kunnen vervoeren. Anders klapt je stuur zo om als je kind er net op zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven