Moeders voor Moeders

21-07-2009 10:39 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment 6 weken zwanger. Vorige week is er iemand langs geweest van Moeders voor Moeders. Ik heb gezegd dat ik meedoe, maar nu zit het me niet lekker. Ik wil graag andere vrouwen helpen, maar mijn gevoel zit in de weg, omdat:

- ik me helemaal niet zwanger voel en bang ben dat het mis gaat

en ik eigenlijk nog heel erg aan het idee moet wennen dat ik zwanger ben.

Ik vond het ook vervelend dat ze zo open en bloot met die kratjes kwam aanwandelen door de straat, de buren keken net uit het raam en die hebben ook kinderen, dus weten waarschijnlijk wel hoe laat het is. Dit vind ik niet fijn, omdat ik bang ben dat het niet goed zit. De buurvrouw zit vaak voor het huis, dus ik wil helemaal niet elke week mijn kratje buiten zetten.

Kortom ik twijfel heel erg. Ik heb achteraf gelezen dat ze het ook discreet kunnen doen, dat is nu een beetje te laat.

Wie kent dit gevoel? Wat deed je er mee? Ik zit er aan te denken om ze op te bellen en ze te laten weten dat ik mee doe na de eerste echo. Maar ja, ga ook nog op vakantie, dus blijft er weinig tijd over. Ik hoor graag jullie mening.
En het is een pláátje, Yamuna!

Fantastische foto!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb me 3 keer opgegeven voor MvM, 2 keer mocht ik het programma afmaken, 1 keer (eerste keer) eindigde in een miskraam. Er werd heel discreet mee omgegaan, ik onting toen nog een kaartje ofzo waarin me veel sterkte werd gewenst.

Ik heb er nooit problemen mee gehad, had er ook geen moeite mee dat anderen wellicht wel konden zien dat ik mijn kratjes buiten had staan. Als ik het nu bij een ander zie, vervuld me dat alleen maar met vreugde; weer iemand die zwanger is en een ander daar mee mag helpen!

Dat gedoe rondom dat afslanken, tsja, er zijn artsen die het een medicijn voorgschrijven waarin hormonen verwerkt zijn die je als zwangere hebt uitgeplast; soit. Wat scheelt mij dat nou, misschien dat die daar ook gelukkiger van wordt.

Maar als ik die mooie meid van Yamuna zie , ben ik maar wat trots dat ik ook met die stinkende containers heb lopen zeulen en eigenlijk zou iedereen dat moeten doen!
Allereerst, TO: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Voor wat betreft het ophalen/inleveren van de kratjes: het is al eerder gezegd en ik sluit me daarbij aan: je kunt ze ook zelf inleveren bij een verzamelpunt (hier is dat bij de verloskundige). Dat is discreter dan bij de voordeur neerzetten. Ik heb daar zelf geen problemen mee, maar had me ook niet zo vroeg aangemeld als jij (toen wist ik zelf nog niet dat ik zwanger was). De hele buurt mag het dus wel weten. Het vrachtwagentje dat ze op komt halen (je hoeft hiervoor niet thuis te zijn, weet niet meer wie dat vroeg?), is ook neutraal, dus geen MvM-logo of iets dergelijks.

En dan mensen die het hebben over afvalmiddelen e.d. die van HCG worden gemaakt: klopt, dat wordt er inderdaad van gemaakt, maar NIET van de urine die MvM verzamelt. Dat staat overal vermeld, zij gebruiken het alléén voor Pregnyl. Er is een zwembad vol urine nodig voor een paar gram van het kostbare medicijn.

Dat laatste is voor mij ook de reden om mee te doen. Ik heb het geluk gehad spontaan zwanger te raken (al ging de gynaecoloog er altijd vanuit dat dat door bepaalde aandoeningen een lange adem zou vergen of zelfs niet zou lukken). Als ik dan anderen kan helpen door een periode mijn urine op te vangen, dan doe ik dat graag. Niemand die mij hiervoor op het gemoed heeft gewerkt, ik heb me geheel vrijwillig aangemeld.
Ik heb wel meegedaan, ik heb in mijn omgeving veel vrouwen die met hulp van de pies van een ander zwanger zijn geworden en hoe blij die met die mogelijkheid waren.

De geur is inderdaad heel erg, maar kwestie van even de adem inhouden. Ik deed ook niet elk plasje in de flessen hoor. Als ik midden in de nacht naar de wc moest, ging ik niet staan kloten met die flessen, dan wil ik gewoon zo snel mogelijk weer naar bed.

Bel MvM even of je het ergens anders kan zetten of brengen voor het ophalen. Ik zag laatst ook dat een van onze buren de mevrouw met de beruchte kratjes op bezoek kreeg. Prima toch, ik ga heus niet op haar afrennen om haar te feliciteren. Ik denk alleen maar leuk, ze vertelt het vanzelf wel

Broedkippetje, je kan gewoon tot ik geloof zelfs 14 weken instromen. Juist omdat er niet heel veel is, is men met elke druppel blij, ookal als dat maar voor twee weken is.
Moeders voor Moeders bestaat trouwens al heel lang, mijn moeder heeft er ook nog aan meegedaan, ik ben van '69. En ik heb er dus ook aan meegedaan.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:gizz schreef op 21 juli 2009 @ 11:36:

Broedkippetje, je kan gewoon tot ik geloof zelfs 14 weken instromen. Juist omdat er niet heel veel is, is men met elke druppel blij, ookal als dat maar voor twee weken is.Op hun site staat dat je minimaal 5 weken moet meedoen, dus op zn laatst in week 11 starten. Maar misschien dat ze daar inderdaad flexibel mee omgaan, als TO liever na de termijnecho begint. Het lijkt mij ook dat ze blij zijn als je uberhaupt mee wil doen!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hier ook gepiest voor MvM. Nooit over nagedacht verder, gewoon gedaan. Als zoiets simpels als steeds ff in een potje piesen (neus dicht, adem in en...gaan!) andere vrouwen kan helpen/meer kans kan geven om zwanger te worden, dan doe ik mee! Want ik heb dan misschien het geluk gehad dat ik gewoon via de natuurlijke weg zwanger ben geworden, maar er zijn duizenden, nee miljoenen vrouwen bij wie het allemaal niet zo makkelijk gaat en ook hun gun ik zo'n heerlijk ventje (of vrouwke natuurlijk) als ik nu hier zelf heb rondkruipen.

De kratjes heb ik overigens steeds in van die grote boodschappentassen voor de deur gezet. Alsof dat niet opviel
yam glundert van trots en alle MvM dames kunnen terecht meeglunderen

voor een broertje of een zusje voor yammini zullen we weer afhankelijk zijn van de zelfverrijking van organon en de bereidheid van verse zwangeren om belangeloos hun urine af te staan in plaats van in het riool te laten verdwijnen.

wetende dat mensen het medicijn misbruikt voor bescheming tegen krimpende testikels bij bodybuilders die steroïden gebruiken. Wetende dat er mensen menen te denken dat je heel goed kunt afvallen Zoals jossine van viva met een dieet dat minder calorieën toestaat dan gemiddelde comapatient nodig heeft. in combinatie met HCG injecties

uiteindlijk zijn er ook heel wat mensen die zichzef rijk mogen rekenen met mooie leive gezonde en blije baby's als yammini en misschien voor de toekomst nog een broertje of zusje zou ons helemáál koning te rijk maken

maar tot nog toe is ons geluk priceless !
quote:Maleficent schreef op 21 juli 2009 @ 11:27:

Ik heb ook meegedaan, maar meeen, wat werd ik kotsmisselijk van die geur die uit die flessen kwam. Ik was blij toen die 16 weken voorbij waren Dat vond ik juist lekker ruiken
Het gaat mij er niet eens zo zeer om dat er winst gemaakt zou worden met mijn pies, maar als ik net zo'n aversie zou hebben als TO, en ik zou weten dat hCG ook op andere manieren gewonnen kan worden (en dan ook nog in een industrie waar gigawinsten gemaakt worden), dan zou ik er gewoon niet aan mee doen.

Vind het onzin om te stellen dat iedereen moreel mee zou moeten doen als de productie van de pillen ook op andere manier plaats kan vinden. (en Yamini en al die andere lieve baby'tjes er dus ook wel gekomen waren zonder pies).

Het lastige is dat die hele industrie totaal niet transparant is, en je dus weinig enkel zicht hebt op winst-marges per medicijn of op manieren waarop de pies wordt gebruikt. Waar de belangen van Organon liggen weet je niet. Doen ze al die moeite daadwerkelijk voor het winnen van HCG, of maken ze op andere manieren winst met de urine, die eigenlijk een belangrijkere drijfveer zijn dan het doel waarvoor het eigenlijk bestemd is?

Zag dat het vorig jaar bijvoorbeeld ook voor de productie van kunstmest gebruikt is (nadat de hCG eruit gehaald was).

quote: Een plasje doen voor de spinazie

Door René Didde

Gepubliceerd op 23 augustus 2008 10:18, bijgewerkt op 26 augustus 2008 17:15

AMSTERDAM - Een proef in Tiel moet uitwijzen of het kan: kunstmest maken uit urine. Straks eten we groente die bemest is met een plas.

Binnenkort heeft Tiel een wereldprimeur: kunstmest uit urine. Stikstof en vooral fosfaat uit het plasje begint een nieuw, nuttig leven op het land. Bij wijze van proef gaan Waterschap Rivierenland en GMB Watertechnologie een installatie bouwen waarmee gedurende negen maanden één miljoen liter urine wordt verwerkt.

Opmerkelijk is dat de urine afkomstig is van ‘moeders voor Moeders’, het project waarmee Organon al vele jaren met succes urine van zwangere vrouwen verzamelt. Daar haalt het farmaceutisch bedrijf het ‘zwangerschapshormoon’ hCG uit. Dit menselijke humaan Chorion Gonadotrofine kan een rol spelen bij onvruchtbaarheidsbehandelingen van vrouwen.

Betuwse kunstmest

Uit al die miljoenen liters urine worden met een kostbaar procedé slechts luttele grammen hCG gehaald. De rest wordt op het riool geloosd. ‘Wij gaan nu in Tiel stikstof en fosfaat uit deze urine halen’, zegt Martin Wilschut van GMB. ‘Betuwse kunstmest’ is de proef gedoopt.

‘De gegarandeerde aanvoer van Moeders voor Moeders geeft ons de kans om op semi-commerciële schaal te kijken of het technisch mogelijk is’, aldus Wilschut. Deze week gaven de stichting toegepast onderzoek waterbeheer (Stowa) en waterschap Rivierenland hun fiat om de proef uit te voeren. Onderzoekers van de Lettinga Associates Foundation (LEAF), genoemd naar de beroemde Wageningse waterwetenschapper, zullen de proef wetenschappelijk begeleiden.

Schering-Plough (dat Organon heeft overgenomen) bevestigt zijn deelname aan de proef. ‘Wij gaan zeker naar de circa 36 duizend deelnemende vrouwen communiceren dat de urine op deze manier wordt hergebruikt’, zegt woordvoerder Monique Mols. ‘Het hoofddoel blijft hCG, maar door deelname aan deze proef willen we laten zien dat ook het milieu ons ter harte gaat. Ik vermoed dat weinig vrouwen daartegen zijn.’

Plas per jaar

Het verschilt een beetje van mens tot mens, maar iedereen plast jaarlijks 450 tot 550 liter urine. Daarin zit zo’n 5 kilo stikstof en 1 kilo fosfaat. Dat betekent dat 85 procent van de stikstof en bijna de helft van het fosfaat die in het rioolwater terechtkomen, afkomstig is uit urine. De uitscheidingsproducten ontstaan bij de consumptie van eiwitten, met name vlees. Met 16 miljoen Nederlanders hebben waterzuiveraars steeds meer moeite om deze afbraakproducten achteraf uit het rioolwater te lozenzuiveren.

Het kan wel, zegt Hielke van der Spoel van waterschap Rivierenland, maar het kost veel energie. Onlogisch is het ook. ‘Je gaat urine met daarin geconcentreerde stikstof en fosfaat eindeloos oplossen in het riool, en het er dan in zeer verdunde vorm uithalen.’ De Europese Kaderrichtlijn Water stelt veel waterschappen in Nederland voor de opgave om dure nascheidingszuiveringstechnieken in te voeren. Scheiding vooraf is wellicht op sommige plaatsen een goed alternatief.

Bovendien heeft een scheiding vooraf positieve effecten op de waterzuiveringsinstallatie. ‘De bacteriën die daar de organische stoffen afbreken, doen hun werk beter met minder fosfaat en stikstof in het water’, aldus Van der Spoel. Het scheelt ook sloten energie, omdat de grote bassins minder beluchting behoeven.

Gestript

In de proeffabriek in Tiel wordt met tamelijk eenvoudige, bewezen technieken stikstof en fosfaat uit de urine van de zwangere vrouwen gehaald. De stikstof wordt uit de urine gestript en gewassen. Na een reactie met zwavelzuur ontstaat vloeibaar ammoniumsulfaat. ‘We gebruiken deze techniek al bij het verwerken van het afval-slib van rioolwaterzuiveringsinstallaties om de lucht van stikstof te ontdoen’, zegt Wilschut. ‘We verkopen de meststof aan de kunstmestindustrie.’

De techniek om fosfaat terug te winnen is nog eenvoudiger. Het toevoegen van magnesium volstaat om magnesiumfosfaatkorreltjes (struviet) neer te laten slaan in het reactorvat. ‘Struvietproductie uit menselijke urine is volstrekt nieuw’, zegt Wilschut.

Eerder dit jaar is al een heel kleine proef uitgevoerd met de urinekunstmest. De stof werd uitgestrooid op de velden van voetbalvereniging Tubantia in Hengelo, waarna bleek dat het gras even goed bleek te groeiengroeide als met conventionele kunstmest.

Marktprikkel

En daar zit precies het economische belang van de noviteit. Hier wordt namelijk niet alleen een nobel milieudoel gediend, er is ook een marktprikkel. Stikstof is er ruim voldoende, maar bij de verdeling van fosfaaterts is onze Lieve Heer een stuk zuiniger geweest. Over enkele tientallen jaren zijn de fosfaatmijnen, die zich vooral in de Westelijke Sahara bevinden, nagenoeg leeg. ‘Naarmate de makkelijk winbare fosfaatvoorraden uitgeput raken, komen andere fosfaatbronnen in beeld. Struviet of ingedikte urine is nadrukkelijk een van de mogelijkheden’, zegt Bjartur Swart, die namens waterinstituut Stowa bij de proef is betrokken.

Swart verrichtte onlangs onderzoek naar de marktpotenties van het urinefosfaat. ‘Stel dat we de fosfaat uit de urine van alle Nederlanders zouden terugwinnen, dan levert dat genoeg kunstmest om aan de vraag van alle boeren in Friesland te voldoen, ongeveer 10 tot 15procent van de Nederlandse kunstmestvraag’, zegt hij. ‘Deze kunstmest hoeven we dan niet meer te importeren.’

Lekker zitten

Sinds enkele jaren is er een tiental proefprojecten gaande Er vindt sinds enkele jaren een tiental proefprojecten plaats om de in de urine geconcentreerde stikstof en fosfaat apart te houden. Veel aandacht daarbij krijgt het zogeheten ‘nieuwe plassen’, waarbij mannen zittend plassen. Daarbij kan de urine namelijk in een apart buisje voor in de toiletpot worden opgevangen en afgevoerd. ‘Veel mannen die staand plassen, hangen toch altijd verkrampt boven de pot. Ik zeg vaak bij lezingen: mannen, ga toch lekker zitten en geniet ervan’, aldus Swart.

Hij beseft echter dat het nog lang zal duren eer dit nieuwe plassen gemeengoed is, gesteld dat er al ruimte in huis is voor zo’n aparte urineleiding. Swart vindt evenwel dat er op de makkelijkste plekken moet worden begonnen. ‘Vooral de urinoirs op de mannen-wc’s in de utiliteitsbouw, zoals op scholen, kantoren en sportclubs, zijn een voor de hand liggende plaats om de urine min of meer puur in handen te krijgen’, zegt hij. Te beginnen bij nieuwbouw, vervolgens bij grondige renovatie. Dan kan de urine-inzameling tegen aanvaardbare kosten worden meegenomen. Swart: ‘We moeten trouwens niet alleen op het mannelijk deel mikken, maar ook urine van vrouwen inzamelen. Hoe meer, hoe beter.’

Er is nóg een makkelijke plek. Binnenkort wordt er in het centrum van Den Haag met een urineproject begonnen. Eerdaags start een project in het centrum van Den Haag. In samenwerking met de verhuurder van plaszuilen, Ecotoilet, wordt de vijfduizend liter urine die afkomstig is van het Haagse uitgaansleven in het weekend, opgevangen en omgezet in struviet. In Sneek, waar sinds een jaar in 32 huizen urine en fecaliën worden opgevangen om de uitwerpselen te vergisten voor de energie, zijn de initiatiefnemers over het hergebruik van stikstof en fosfaat aan het nadenken.

Cradle to cradle

Swart denkt dat waterschappen naast economische prikkels als besparing en efficiëntere waterketens steeds gevoeliger worden voor maatschappelijke thema’s als klimaatverandering en cradle to cradle (sluiting van de kringloop, afval is voedsel).

Waterschap Rivierenland is dan ook graag gastheer voor de proef en stelt onder meer laboratoriumcapaciteit beschikbaar om analyses uit te voeren aan de Betuwse kunstmest. Nu nog om de urine van Moeders voor Moeders te verwerken, maar straks misschien ook voor Betuwse nieuwbouwprojecten. ‘Als deze proef slaagt, kunnen we behalve in kantoorcomplexen er op termijn ook aan denken om stikstof en fosfaat uit de urine van de veehouderijen terug te winnen’, zegt Rivierenland-medewerker Van der Spoel.

Bjartur Swart geeft aan dat de bevolking burgers positief staatn tegenover de urinerecycling, zelfs als de urine voor de bemesting van groenten als spinazie wordt gebruikt. ‘Uit onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de mensen bereid is voedsel te kopen dat bemest is met urine’, aldus Swart.

Het zal nog wel een tijdje duren voordat deze bemesting grootschalige vormen aanneemt. Veranderingsprocessen als dit volstrekken zich doorgaans langzaam. Swart: ‘Tot ver in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden regenwater en rioolwater gemengd naar de zuiveringsinstallatie gevoerd. Vanaf de jaren tachtig werd het relatief schone regenwater geleidelijk aan afgekoppeld om het rioolwater efficiënter te zuiveren. De urinerecycling is weer een nieuwe stap in verbetering van de kringloop in de waterketen.’
TO: ik heb me pas aangemeld na mijn eerste echo (week 6 had ik die geloof ik, maar zou je ook na week 8 oid kunnen doen). Dat gaf mij een rustiger gevoel. Daarna heb ik me ook nog vaak onzeker gevoeld, maar stug doorgepiest

Wel belachelijk dat ze zo niet dicreet handelde, dat was bij mij heel anders. Die kratten kun je misschien in een plastic zak oid plaatsen, zodat buren oid het niet zien? Ik moest het wegbrengen en dat kon in een plastic tas, dus dat heeft niemand doorgehad.

Als je je er niet goed bij voelt, dan bel je op en zeg je het af. Als het stress oplevert, is dat nooit de bedoeling natuurlijk!

In alle communicatie van MvM wordt benadrukt dat de urine alleen voor Pregnyl wordt gebruikt. Tja, als ze dat allemaal bij elkaar liegen en dikke oplichters zijn en er stiekem toch af een toe een HCG kuurtje van geproduceerd wordt? So be it! Al is er één spuitje Pregnyl van gemaakt (of een halve), was het voor mij al de moeite waard.
Ik doe ook gewoon mee. Waarom eigenlijk niet? Je kan het ook zien als recycling. Mijn afval scheid ik ook, zodat de gemeente compost kan maken, of glas kan hergebruiken. Krijg ik ook geen geld voor. Maar het kost me ook geen geld en de moeite is minimaal. Ik spoel minder vaak door, dus misschien bespaar ik wel! En als ik er iemand blij mee kan maken, waarom dan eigenlijk niet?

Gizz, je kunt je t/m week 11 aanmelden, daarna niet meer.
visotsky ik vind het niet een morele verplichting.

wél ben ik erg blij dat mensen de moeite hebben genomen om aan MvM mee te doen. en dat er toen wij het nodig hadden pregnyl beschikbaar was

en dat je niet weet wat de farmaceutische industrie allemaal doet met de urine ... sja als je bloeddonor bent weet je ook niet wat er met je afgestane bloed gebeurt ... en bloedonorschap is ook liefde werk oud papier ...

maar wel nodig !
Als je bloeddonor bent kun je aangeven op je prikformulier (wat je invult voor afname) of je wilt dat je bloed gebruikt wordt voor onderzoek (dus niet alleen voor patiënten)

Wat je zegt Yamuna is dus niet helemaal waar.

Maar goed, onder zoek is ook nodig en je doet dan dus wel iets goeds, en ik ben ook erg sterk tegen het gebruik van HCG voor andere doeleinden dan onderzoek en het helpen zwanger worden voor vrouwen die het zonder niet gered zouden hebben.
quote:Visotsky schreef op 21 juli 2009 @ 11:48:

Het lastige is dat die hele industrie totaal niet transparant is, en je dus weinig enkel zicht hebt op winst-marges per medicijn of op manieren waarop de pies wordt gebruikt. Waar de belangen van Organon liggen weet je niet. Doen ze al die moeite daadwerkelijk voor het winnen van HCG, of maken ze op andere manieren winst met de urine, die eigenlijk een belangrijkere drijfveer zijn dan het doel waarvoor het eigenlijk bestemd is?

Zag dat het vorig jaar bijvoorbeeld ook voor de productie van kunstmest gebruikt is (nadat de hCG eruit gehaald was).

De winstmarges van een medicament zijn lager dan de meeste mensen denken. Ze bevatten namelijk ook de investeringskosten voor ontwikkeling van nieuwe producten. Heel veel producten vallen ergens in de ontwikkelingsfase af (om diverse redenen). De R&D kosten van alle potentiële productlijnen worden opgevangen door de productlijnen die het uiteindelijk wel halen. Daarom zijn er na het verlopen van het patent (een jaar of 15 geloof ik), ook meteen goedkope alternatieven beschikbaar; de bedrijven die die produceren, hebben geen R&D kosten. Het bedrijf dat het oorspronkelijke patent had, moet tegen die tijd een nieuw product in de startblokken hebben staan om het verlies van het marktaandeel van het eerste product op te vangen.

Verder is het overschot aan urine (ook uit veehouderijen) zeker een milieuprobleem. Ik vind het daarom niet erg dat organon probeert wat nuttigs te doen met het restproduct. Als ze daar nog wat aan weten te verdienen, vind ik dat alleen maar slim. Prima toch?
Ik doe uit principe (het niet vertrouwen van SP) niet mee.
quote:whopper schreef op 21 juli 2009 @ 11:59:

Als je bloeddonor bent kun je aangeven op je prikformulier (wat je invult voor afname) of je wilt dat je bloed gebruikt wordt voor onderzoek (dus niet alleen voor patiënten)Ik heb alleen nog maar de mededeling gezien dat het ook gebruikt kan worden voor onderzoek, en dan moet ik aankruisen dat ik daarvan op de hoogte ben gesteld. Voor zover ik het me herinner kan ik niet zeggen dat ze dat niet mogen.
quote:Yamuna schreef op 21 juli 2009 @ 11:55:

visotsky ik vind het niet een morele verplichting.

wél ben ik erg blij dat mensen de moeite hebben genomen om aan MvM mee te doen. en dat er toen wij het nodig hadden pregnyl beschikbaar was

en dat je niet weet wat de farmaceutische industrie allemaal doet met de urine ... sja als je bloeddonor bent weet je ook niet wat er met je afgestane bloed gebeurt ... en bloedonorschap is ook liefde werk oud papier ...

maar wel nodig !

Yamuna, ook zonder de gratis piesende vrouwen was Yamini er gekomen. In andere landen regelen ze het namelijk anders en wordt er niet gratis gepiest, en die medicijnen zijn niet duurder dan pregnyl.

Ik hou niet van het hypocriete. Organon doet net alsof zonder de pies hulp bij onvruchtbaarheid onmogelijk is, en dat is niet zo. Het is alleen wat duurder.
Ik heb beide zwangerschappen meegedaan. Maar pas later bedacht mij hoe bizar het eigenlijk is, wij braaf verzamelen en een farmaceutisch bedrijf verdient er miljoenen mee.

Ik kreeg een bord van nijntje geloof ik.

Alles word natuurlijk met de mantel der liefde gebracht, zo fijn dat jij andere moeders kan helpen hiermee.
quote:tilalia2 schreef op 21 juli 2009 @ 12:30:

[...]Ik hou niet van het hypocriete. Organon doet net alsof zonder de pies hulp bij onvruchtbaarheid onmogelijk is, en dat is niet zo. Het is alleen wat duurder.

Maar dan is het toch mooi dat die kosten in bewang gehouden kunnen worden door gratis piesende zwangere vrouwen? Zwangere vrouwen die tóch wel moeten piesen...

Ik snap de hypocretie niet. Het is vrijwillig en het wordt ook voor de doeleinden die ze suggereren gebruikt.
quote:Wind schreef op 21 juli 2009 @ 12:35:

[...]

Maar dan is het toch mooi dat die kosten in bewang gehouden kunnen worden door gratis piesende zwangere vrouwen? Zwangere vrouwen die tóch wel moeten piesen...

Ik snap de hypocretie niet. Het is vrijwillig en het wordt ook voor de doeleinden die ze suggereren gebruikt.Als Organon het middel daarna zonder winstmarge zou verkopen zouden ze van mij mogen. Maar ze maken vette winst en doen zelf dus geen reet aan welk goed doel dan ook.
Franje, allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik herken je twijfels wel, hoor. Ik was ook erg bang dat het mis zou gaan. Wat bij mij de doorslag gaf was dat ik het me altijd al had voorgenomen om mee te doen en bang was dat ik achteraf spijt zou krijgen. Daarbij ken ik een aantal stellen bij wie het allemaal niet vanzelf gaat en hierdoor voelde ik me toch wat meer solidair met hen.

Maar dat is allemaal puur persoonlijk, natuurlijk. Als je je niet prettig voelt, doe je het toch gewoon niet? Doe wat goed voelt voor jezelf en voel je niet schuldig als je afzegt. Wie weet komt er nog eens een tweede en dan meld je je dan aan.
Ik ben 2x zwanger geweest, 1e keer eindigde in een mk, kreeg heel keurig een bosje bloemen!

Hier kun je ook zelf de bussen ophalen en achterlaten in een depot (iedereen vraagt zich dan wel af, wat die vrouw 's avonds laat in die houten container achter de apotheek dumpt, maar so what ).

Ik had ook gevraagd daar het HcG ivm afvallen en mij vertegenwoordigster was er eerlijk over: het gebeurt beide. Gelukkig, volgens haar, gaat het grootste deel van de pies naar vruchtbaarheidsbehandelingen. Ik vond het geen probleem, wat ze hebben kunnen ze gebruiken dacht ik.

Volgende keer zou ik weer meedoen (enne, ik vind het Dick Bruna serviesje + bestekje wel heel erg leuk)

xFreekje
quote:Yamuna schreef op 21 July 2009 @ 11:55:

... en bloedonorschap is ook liefde werk oud papier ...

maar wel nodig !

Bloeddonorschap is inderdaad nodig, maar urine is kennelijk niet nodig om pregnyl te produceren.

(Persoonlijk heb ik trouwens meer vertrouwen in de integriteit van de Bloedbank dan van die van een bedrijf als Organon).

quote:JWvB schreef op 21 July 2009 @ 12:02:

[...]

Verder is het overschot aan urine (ook uit veehouderijen) zeker een milieuprobleem. Ik vind het daarom niet erg dat organon probeert wat nuttigs te doen met het restproduct. Als ze daar nog wat aan weten te verdienen, vind ik dat alleen maar slim. Prima toch?

Tja, dit komt naar buiten, omdat het toevallig maatschappelijk geaccepteerd is en zelfs goede reclame is voor 'Organon die meehelpt het milieu te verbeteren'. Dat ze het ook voor andere dingen gebruiken staat vast. Waarvóór dat weet niemand. Het zou me niet verbazen als ze mums to be met emotionele argumenten overhalen die urine te leveren, terwijl ze het eigenlijk doen omdat ze die urine (ook) voor een veel winstgevender product gebruiken. Ik vind het op zijn minst verdacht dat in het buitenland soortgelijke medicijnen op een hele andere manier (die kennelijk ook winstgevend is) geproduceerd worden.

Kan me wel vinden in Tila's classificatie 'hypocriet'.
@TO: gefeliciteerd!!! Hopelijk spreekt je gevoel je tegen en wordt het een mooie zwangerschap!!!

Ik heb wel twee keer meegedaan en niet om het gratis serviesje maar omdat ik weet dat er vrouwen zijn die pregnyl nodig hebben en per 10-12 weken urine verzamelen kun je ongeveer 10-20 stellen helpen aan genoeg pregnyl voor een gemiddelde vruchtbaarheidsbehandeling.

Het kost weinig moeite - de geur is inderdaad zeker de eerste misselijke maanden echt niet te harden - maar ik ben toch trots dat ik het gedaan heb.

Paar vriendinnen van me zijn trouwens ook zwanger geworden door vruchtbaarheidsbehandelingen (o.a. pregnyl) en ik denk echt niet dat dat door mij komt maar alle beetjes helpen en zij zeiden toen wel vaker dat ze het zo fijn vonden dat ik eraan meedeed. Wilden zelf de kratjes voor me wegbrengen

Hier trouwens ook een verzameldepot dus ik hoefde niets voor de deur te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven