Muziekles.

13-01-2009 15:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon wilde trommelen bij de fanfare.

Het nodige voorwerk dus en toen kon 'ie vorige week beginnen bij de harmonie -ja, prima, dan hoef ik niet te lopen want daarvan word ik moe-

Dag 1: superenthousiast, krijgt een heuse trommel mee, gaat gelijk na de les oefenen.

Dag 2: kan niet wachten om thuis te komen van school en te beginnen met oefenen.

Dag 3: hè, balen, kan niet oefenen vanwege de zwemles -we hebben i.v.m. buren afgesproken alleen overdag te oefenen-

Dag 4: ik wil boven oefenen want hier beneden word ik afgeleid door de tv.

Dag 5: ja, ik weet het wel hoor -neemt wat aanwijzigen aan en gaat met enige tegenzin oefenen-

Dag 6: spelen bij vriendje

Dag 7: Ik ga niet trommelen. Ik wil van trommelles af. Trommelen is sáái. En ik wil niet elke dag oefenen.

Meneer was er vermoedelijk van uitgegaan dat hij retteketet een leuk riedeltje zou trommelen zodra hij een trommel in zijn handen had. Dat je die stokjes op een bepaalde manier moet vasthouden, en dat je begint met tik links tik links tik rechts tik links etc. valt hem ietwat tegen..

Ik heb met hem afgesproken -eenzijdige afspraak- dat hij de nog resterende drie weken van zijn proefperiode keurig en zonder mopperen gaat oefenen, en dat hij pas daarna beslist over wel of niet verder. Is 'ie nou een haartje...

En ik zoek lotgenoten. Er zullen vast wel andere forummers zijn die met hun kroost de wondere wereld van het muziekmaken zijn ingedoken. Spill it out.
Hartstikke verstandig dat je hem laat proefdraaien. In het begin moet je nog niks aanschaffen, want eerst even kijken of het iets voor hem is.

Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat hij zijn proefperiode afmaakt. Ten eerste omdat hij dan leert, dat je niet zomaar na 2 keer ergens mee kunt stoppen, en ten tweede, omdat een dipje erbij hoort. Muziek maken gaat met vallen en opstaan. dat hoort erbij, en je kind zal er van leren, dat je soms even door de zure appel heen moet bijten.
proefdraaien en ook doorbijten horen erbij mamz. hier spreekt een ervaren muziekjuf

als de muziekdocent hem niet genoeg uitdaagt of de les niet leuk genoeg maakt voor zijn smaak is het geen geweldige docent, maar dat even terzijde. Maak het dan zelf leuk voor m met oefenen. Zet nadat hij 10 minuten of 15 minuten heel goed geoefend heeft aan de stof voor de les, een cd aan die hij heel gaaf vindt en laat hem daarbij meetrommelen. Zal nergens naar klinken, maar hoe gaaf is het om als kind net te doen alsof je ook bij de band hoort van de cd?

Jonge kinderen moet je trouwens ook nooit langer dan 10-15 minuten hiermee bezig laten, met de serieuze lesstof bedoel ik dan, hun aandachtsboog is daar nog te kort voor.
Leuke tip, Lein. Dan moet de trommel toch maar weer naar beneden..
je kan hem ook de oefeningen van de les op zijn favo muziek laten doen ipv doelloos in de ruimte trommelen...eerst oefenen zonder muziek en als beloning met muziek.
De docent is een -ouder- lid van de harmonie, die dit op zich heeft genomen omdat ik mijn zoon echt niet bij de officiele muziekles in een nogal afgelegen locatie kan brengen.

Hij gebruikt overigens gewoon materiaal uit een naar ik aanneem op kinderen gericht oefenboekje.
maak m ook eens enthousiast door op youtube filmpjes van bekende slagwerkgroepen als Stomp en Slagerij van Kampen te laten zien. of slagwerkers van een groot symphonie-orkest of een sambagroep uit Zuid-Amerika
Je weet van te voren niet wat je ligt qua hobbies en waar je talent voor hebt, dus dingen mogen uitproberen is goed. De proefperiode moeten afmaken ook! Ook al heb je daar dan al geen zin meer in en weet je al dat je gaat stoppen, het zorgt er wel voor dat je volgende keus geen bevlieging is en toch wel overdacht omdat je weet dat je er weer 3 maanden aan vast zit. Maar de kans zit er in dat ie nog wel 'n paar hobbies/sporten uit moet proberen voor ie bij zijn passie terecht komt. Ik heb vroeger ook eerst 'n aantal dingen gedaan voor ik bij paardrijden uitkwam waar ik de rest van mijn jeugd tot mijn 30e heel fanatiek mee bezig ben geweest. En ik baalde als 'n stekker van orgelles, waar ik zelf graag op wou, maar waar ik echt de lol niet van in zag en ook geen aanleg voor had. Wat was ik blij toen ik daar eindelijk weer vanaf was!
Het moet wèl in het kind zèlf zitten. Als het er niet inzit, kan de leraar nog zo zijn best doen, maar is het vergeefs.
Hoe oud is ie? Iedere dag trommelen? Ik weet nog van vroegah...dat ik iedere dag pianospelen ook niet alles vond, 3 keer in de week.

Zit ie op nog meer clubjes? Hoe gaat dat?
het moet idd in het kind zelf zitten, maar als ie nu zegt dat t saai is....das logisch als je de basis nog moet leren, dan is t altijd saai.

stel t stoppen zolang mogelijk uit, in elk geval tot hij een keer heeft mogen optreden met een groepje of een echt ritme heeft geleerd.

tip: als hij een halfjaartje aan het trommelen is, vragen aan de leraar of hij ook af en toe eens achter het drumstel mag. Is pittig, maar het resultaat is een stuk gaver dan een enkele snaredrum natuurlijk voor zon jochie.
Hij is volgende maand 8.

Zit ook op zwemmen en kan niet wachten tot 'ie zijn B heeft, want dan mag'ie eraf.

Een proefperiode van drie maanden zou ik eigenlijk wel beter vinden dan vier weken, vier weken is net te kort om enthousiast te raken.

Maar goed, ondanks zijn tegenzin heeft'ie voor zover ik het kan horen wel het één en ander opgepikt van de eerste les dus ik hoop dat de meneer hem voor de volgende week weer enthousiast krijgt.

Hij vindt inderdaad trommelen wel leuk, maar elke dag oefenen niet.
spreek met m af dat als hij 2 dagen heeeeeeeel goed oefent, hij dag 3 "vrij" krijgt.
Bij dingen waar je echt van houdt vind je 't niet erg om de saaie beginselen te moeten leren. Tegen wil en dank nog maandenlang door moeten blijven oefenen voor iets waar je zelf allang klaar mee bent, heeft geen zin. Dan gaat de verplichting alleen maar meer tegen staan.
dat is niet waar elninjoo. elk begin is minder leuk, leren stokken vasthouden en stok op t vel laten stuiteren is voor niemand een spannende uitdaging, zeker een kind van die leeftijd vindt het nog moeilijk om in te zien dat t strakjes wel leuk gaat worden.
quote:Lalein schreef op 13 januari 2009 @ 16:07:

dat is niet waar elninjoo. elk begin is minder leuk, leren stokken vasthouden en stok op t vel laten stuiteren is voor niemand een spannende uitdaging, zeker een kind van die leeftijd vindt het nog moeilijk om in te zien dat t strakjes wel leuk gaat worden.

dat dachten mijn ouders ook toen ik na 2 lessen al geen zin meer had in orgelles, maar ik kreeg er alleen maar 'n grotere hekel aan en was blij toen ik er eindelijk af mocht

als het kind er aanleg voor heeft en de interesse is er later nog dan pakt ie 't later wel weer op: bovendien zijn er veel interessantere mogelijkheden voor 'n jongen van 15 dan voor eentje van 8 (leuke bandjes vs ouwbollige harmonie)
Zouden die gastjes in bandjes er niet ellenlang gestuntel in de harmonie aan vooraf hebben gehad?
quote:mamzelle schreef op 13 januari 2009 @ 16:12:

Zouden die gastjes in bandjes er niet ellenlang gestuntel in de harmonie aan vooraf hebben gehad?

Nope, in ieder geval niet de drummers die ik ken. De meeste gastjes in bandjes leren het zichzelf. Bass, Gitaar, en Drums is natuurlijk veel koeler als je het jezelf aangeleerd hebt

Ik ken trouwens wel 1 drummer die bij de harmonie heeft gezeten, die is ook echt professioneel drummer nu na het afronden van de rockacademie.
Beide waar:

- als je iets echt leuk vindt, neem je saai oefenen voor lief

en

- even door de zure appel heenbijten, de beloning komt als je 'opeens' goed kan drummen

Daarom is het inderdaad heel goed om een termijn af te spreken waarin hij serieus met de muziekles en het oefenen aan de slag gaat. Als hij het daarna nog niet leuk vind of als vorderingen uitblijven, mag hij eraf.

Ik wou dat mijn ouders wat standvastiger waren geweest toen ik na 2 lessen blokfluiten al niet meer leuk vind. Ik had nu graag een instrument bespeelt en als volwassene leer je het toch een stuk moeilijker (ik heb later nog eens gitaarles gehad, maar het slijt maar niet in, jammer).

Ook op de sportclub zie je dit, ze willen allemaal wel judoën als Dennis v/d Geest, maar voor je dat kan, gaan er heel wat saaie oefenuren inzitten.

Succes met je zoon! (en hij succes met trommelen)
Toen ik aan het conservatorium studeerde, waren er ook vakken/modules/technieken etc waar ik geen fluit aan vond. Het hoort erbij.

Ook al is muziek mijn passie, en speel ik regelmatig met mijn band.
Moraal van dit verhaal; even doorbijten, dus. Alhoewel talent onontbeerlijk is.
Ik had vroeger de regel thuis van mijn ouders: ik mocht overal op, alleen maar 1 keer. Dat hield in: op muziekles, prima, maar dan kies je iets, probeer je het s erieus en als je eraf wil, is het over en uit met muziekles(in ieder geval dat instrument, met muziek les kun je in principe nog een verkeerd instrument kiezen) Maar met sport ging het net zo. Niet over 2 jaar weer op tennis. Talent is onontbeerlijk om goed te worden, niet om te leren spelen. Dat kan iedereen mijns inziens met doorzettingsvermogen.

Succes!
quote:njb schreef op 13 januari 2009 @ 18:08:

......, niet om te leren spelen. Dat kan iedereen mijns inziens met doorzettingsvermogen.Was dat maar waar. Jammer maar helaas.
drummertjes zijn ook met de saaie maar noodzakelijke basics begonnen....en soms ook bij een "ouwbollige" harmonie of fanfare...wat je daar ouwbollig aan vindt mag Joost weten, maargoed, dat even terzijde.
en idd, met alleen doorzettingsvermogen kom je er niet, je hebt er wel enigzins muzikale aanleg voor nodig.

maar gezien de exotische roots van Mamzies beauties zit dat wel goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven