naar bed gaan problemen
vrijdag 13 juli 2012 om 21:00
Vorige week opende ik een topic over het niet willen slapen van onze dochter daarin kreeg ik het advies om naar een peuterbed te gaan super tip want sindsdien slaapt ze snachts goed echter blijft het naar bed gaan een drama en ellende. Had gehoopt dat het door het peuterbedje beter zou gaan maar nee dat is dus niet het geval.
we hebben een heel duidelijk ritueel flesje melk,boekje,douchen,pyama aan,tandenpoetsen en in bed liggen,kusje kroel,kusje kroel en dan weg maar dan begint het: dekens weg schoppen,nog een kus, nog wat willen vertellen, zere billen wil ze zalf erop,uit bed komen etc etc etc. probeer hier niet al te veel in mee te gaan maar dan zet ze het op een krijsen en stopt niet eerder dan dat ik terug kom.Heb vanalles al geprobeerd rustig uitleggen dat zemoet gaan slapen, haar laten liggen en nog even kletsen,boos worden,dreigen maar niks helpt. Het hek is nu een beetje van de dam en het loopt zo de spuigaten uit dat al met al het hele bedritueel nu bijna een uur duurt!
De hele naar bed gaan toestand is dus niet altijd zo geweest voorheen ging ze lekker liggen kusje,kroel,kusje kroel en ging ze slapen.
Hoe kan ik er voor gaan zorgen dat zeweer gewoon rustig gaat liggen zoals eerst en lekker gaat slapen zonder zo een toestand ervan te maken?
we hebben een heel duidelijk ritueel flesje melk,boekje,douchen,pyama aan,tandenpoetsen en in bed liggen,kusje kroel,kusje kroel en dan weg maar dan begint het: dekens weg schoppen,nog een kus, nog wat willen vertellen, zere billen wil ze zalf erop,uit bed komen etc etc etc. probeer hier niet al te veel in mee te gaan maar dan zet ze het op een krijsen en stopt niet eerder dan dat ik terug kom.Heb vanalles al geprobeerd rustig uitleggen dat zemoet gaan slapen, haar laten liggen en nog even kletsen,boos worden,dreigen maar niks helpt. Het hek is nu een beetje van de dam en het loopt zo de spuigaten uit dat al met al het hele bedritueel nu bijna een uur duurt!
De hele naar bed gaan toestand is dus niet altijd zo geweest voorheen ging ze lekker liggen kusje,kroel,kusje kroel en ging ze slapen.
Hoe kan ik er voor gaan zorgen dat zeweer gewoon rustig gaat liggen zoals eerst en lekker gaat slapen zonder zo een toestand ervan te maken?
vrijdag 13 juli 2012 om 21:02
vrijdag 13 juli 2012 om 21:06
De eerste keer in bed leggen met de woorden: "Je moet nu gaan slapen, het is kinderbedtijd (of iets dergelijks)." En al de keren daarna haar gewoon weer instoppen zonder iets te zeggen. En volhouden! Het zal niet met 1, 2, 3 keer over zijn. Dit kan gerust een uurtje duren.
Op een gegeven moment snappen ze dat het geen zin heeft en gaan ze gewoon slapen.
(Zie deze tip altijd bij EHBO.)
Op een gegeven moment snappen ze dat het geen zin heeft en gaan ze gewoon slapen.
(Zie deze tip altijd bij EHBO.)
vrijdag 13 juli 2012 om 21:14
vrijdag 13 juli 2012 om 21:17
Volhouden, was hier ook de eerste weken, daarna gaat het beter. Boekje lezen in bed, daarna een hele dikke kus en knuffel vragen voor de nacht en duidelijk zeggen dat ze moet gaan slapen. Daarna wel steeds teruggaan, maar haar zonder te zeggen weer neerleggen. Toedekken zou ik achterwege laten, want dat is vaak alleen maar een extra stimulans om de dekens weer weg te trappen. Als ze slaapt kun je haar zo toedekken en als ze gewoon gezond is kan ze best een uurtje tegen frisse beentjes. En volhouden is toch het toverwoord. Niet gaan kijken doe ik niet, maar dat is meer dat ik dat in het begin zo deed, en toen bleek dat zoonlief die keer dus net wel met recht moord en brand schreeuwden omdat hij met zn armpje klem zat. Dus ik ga wel kijken, maar zeg dan niets, Platleggen en weg.
Fijn dat de nachten in ieder geval beter gaan.
Fijn dat de nachten in ieder geval beter gaan.
vrijdag 13 juli 2012 om 21:19
Hoi Jacjac,
Onze jongste is dezelfde leeftijd en we hadden het zelfde probleem.
Inderdaad eerst proberen haar in bed te leggen met duidelijk ritueel, kus etc, ritueel duurt bij elkaar ook best lang. Als ze eruit komt (op de gang zitten zodat je snel kan ingrijpen) eerste keer haar in bed leggen en op rustige toon zeggen "je mag niet uit bedje komen, ga maar lekker slapen". De volgende keren dat ze uit bed haar zwijgend en haar niet aankijkend in bed stoppen. En maak het heeeeel saai!
Bij ons nam het na heel lang volhouden af en nu gaat ze gewoon slapen.
Onze jongste is dezelfde leeftijd en we hadden het zelfde probleem.
Inderdaad eerst proberen haar in bed te leggen met duidelijk ritueel, kus etc, ritueel duurt bij elkaar ook best lang. Als ze eruit komt (op de gang zitten zodat je snel kan ingrijpen) eerste keer haar in bed leggen en op rustige toon zeggen "je mag niet uit bedje komen, ga maar lekker slapen". De volgende keren dat ze uit bed haar zwijgend en haar niet aankijkend in bed stoppen. En maak het heeeeel saai!
Bij ons nam het na heel lang volhouden af en nu gaat ze gewoon slapen.
vrijdag 13 juli 2012 om 21:21
Mijn dochter is ongeveer even oud, en ze is de laatste tijd echt panisch qua "deur open". Als ik die per ongeluk dicht doe is het echt moord en brand gillen. Klinkt bij jouw dochter ook een beetje als verlatingsangst/angst om alleen te zijn, mss zelf boven nog even rommelen zodat ze hoort dat je nog wel in de buurt bent?
vrijdag 13 juli 2012 om 21:40
Wat ook kan helpen;
Zeg; jij gaat nu lekker slapen en mama gaat ..... Vul maar in. Strijken, stofzuigen, bed verschonen. Iets dat lawaai maakt of waarbij je kunt zingen. Zodat ze je wel kan horen en dus weet; mama is er nog. Deze vorm van veiligheid was voor onze dochter destijds voldoende. Ik zette de strijkplank op de overloop dus zij had een beetje licht en ze kon me horen. De dag erna heb ik onze slaapkamer gedaan, weer een dag later de badkamer. Daarna ben ik na het bedritueel gaan douchen en dat heb ik heel lang gedaan. Volgens mij had ze dat na verloop van tijd niet meer nodig maar ach, douchen moest toch. Maar ik zou er niet direct mee beginnen want als ze dan uit bed komt kun je niet ingrijpen.
Verder inderdaad saai houden. Nee, geen drinken meer, je gaat nu slapen. Nee, kusjes zijn klaar, je gaat nu slapen. Zachtjes praten/fluisteren. Niet boos worden, niet vriendelijk worden, gewoon steeds hetzelfde.
En reken op minimaal 3 weken. Dus welke tip je ook gebruikt, zorg ervoor dat het er eentje is waar je zelf mee uit de voeten kunt en blijf consequent. Want als je na 3 dagen iets anders gaat proberen ben je over een jaar nog niet klaar.
Succes.
Zeg; jij gaat nu lekker slapen en mama gaat ..... Vul maar in. Strijken, stofzuigen, bed verschonen. Iets dat lawaai maakt of waarbij je kunt zingen. Zodat ze je wel kan horen en dus weet; mama is er nog. Deze vorm van veiligheid was voor onze dochter destijds voldoende. Ik zette de strijkplank op de overloop dus zij had een beetje licht en ze kon me horen. De dag erna heb ik onze slaapkamer gedaan, weer een dag later de badkamer. Daarna ben ik na het bedritueel gaan douchen en dat heb ik heel lang gedaan. Volgens mij had ze dat na verloop van tijd niet meer nodig maar ach, douchen moest toch. Maar ik zou er niet direct mee beginnen want als ze dan uit bed komt kun je niet ingrijpen.
Verder inderdaad saai houden. Nee, geen drinken meer, je gaat nu slapen. Nee, kusjes zijn klaar, je gaat nu slapen. Zachtjes praten/fluisteren. Niet boos worden, niet vriendelijk worden, gewoon steeds hetzelfde.
En reken op minimaal 3 weken. Dus welke tip je ook gebruikt, zorg ervoor dat het er eentje is waar je zelf mee uit de voeten kunt en blijf consequent. Want als je na 3 dagen iets anders gaat proberen ben je over een jaar nog niet klaar.
Succes.
vrijdag 13 juli 2012 om 22:36
@ Suze, dat heb ik ook geprobeerd. Maar dochter is een kletstante (van wie zou ze dat nou hebben ) en vond het wel erg gezellig. En het is ook wel eens gebeurd dat ik in slaap viel, om drie uur ´s nachts uitgeslapen wakker werd en vervolgens compleet uit mijn ritme was.
Kortom, hier was dat geen succes. Daarom zeg ik ook, kijk wat je aanspreekt en wat je langere tijd kunt en wilt volhouden.
Kortom, hier was dat geen succes. Daarom zeg ik ook, kijk wat je aanspreekt en wat je langere tijd kunt en wilt volhouden.
vrijdag 13 juli 2012 om 22:42
dinsdag 17 juli 2012 om 21:26
het lijkt ietsjes beter te gaan,gelukkig
We doen het hele beddritueel zoals het was en dan als ik wegga dan zeg ik tegen haar dat ze lekker mag gaan liggen en niet gelijk hoeft te gaan slapen en als ik terug moet komen omdat ze gilt ik niet meer met haar ga praten dit schijnt te werken want ze is nu al een paar avonden rustig gaan slapen!!
We doen het hele beddritueel zoals het was en dan als ik wegga dan zeg ik tegen haar dat ze lekker mag gaan liggen en niet gelijk hoeft te gaan slapen en als ik terug moet komen omdat ze gilt ik niet meer met haar ga praten dit schijnt te werken want ze is nu al een paar avonden rustig gaan slapen!!
dinsdag 17 juli 2012 om 21:49
Wij hebben dit ook een tijd met onze oudste gehad. Hij was toen 3. Wat bij ons werkte was om de paar minuten naar hem toegaan en dan steeds een minuutje erbij. Dus eerst na 2 minuten, dan na 3 minuten, dan na 4 minuten. Volgende dag begonnen we met 3 minuten, dan 4, dan 5 enz. Tot hij sliep. Het lijkt intensiever dan het was maar het haalde wel de negativiteit rondom het naar bed gaan weg.
dinsdag 17 juli 2012 om 22:04
En iets later naar bed is ook een optie?
Mijn dochter gaat in bed met een knisperboekje en iets van 10 knuffelbeesten/poppen. Als ik (of vriend) heb voorgelezen, mag zij haar beestjes ook nog even voorlezen met haar eigen boekje. We laten de deur op een kier. Vaak is ze nog wel 1-2 uur wakker voordat ze echt gaat slapen, maar geen gekrijs. Wel gebabbel en liedjes zingen.
Mijn dochter gaat in bed met een knisperboekje en iets van 10 knuffelbeesten/poppen. Als ik (of vriend) heb voorgelezen, mag zij haar beestjes ook nog even voorlezen met haar eigen boekje. We laten de deur op een kier. Vaak is ze nog wel 1-2 uur wakker voordat ze echt gaat slapen, maar geen gekrijs. Wel gebabbel en liedjes zingen.