Net zwanger en je laten testen..

28-05-2009 10:43 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nét zwanger.

Dat ben ik.

Ongekend. Het maakt me blij.

Daarentegen ben ik realistisch. Kans op een miskraam is aanwezig, wil dus ook niet te lyrisch zijn. Tevens wil ik graag testen doen ivm eventueel handicap / down syndroom etc.

Waarom?

1) ik ben 35 en mijn leeftijd is toch een 'risico' groep.

2) omdat ik gewoon wil weten, zover als dat mogelijk is, hoe 'gezond' het kind is.

3) natuurlijk zal ik voor een kind zorgen en ervan houden als blijkt met geboorte dat het kindje ziek is of down syndroom heeft. Maar als ik de keuze heb, kies ik er niet voor. Ook al betekent dat afbreken van zwangerschap en zal ik worden beticht van 'moord'.

Wie heeft nog meer hiervoor gekozen om testen te doen? Wanneer heb je dat gedaan? Waarom wilde je dat? Welke test heb je gedaan en waarom besloot je nog meer testen te doen? En waarom zou je nooit zulke testen doen?

Ja, nogmaals ik ben erg blij met zijn zwangerschap, maar ben vooral gewoon nog even voorzichtig en probeer lekker realistisch te blijven.
djoels wijzigde dit bericht op 28-05-2009 10:47
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
DTEEZ!
Overigens zal dit verhaal al meerdere malen besproken zijn, maar voor mij is het nieuw.
DTEEZ!
Djoels, gefeliciteerd ! Als je 35 bent, kun je volgens mij alleen een combinatietest laten doen, en pas als die een verhoogd risico aangeeft, kun je kiezen voor verder testen. Pas als je 36 bent, kun je de combinatietest overslaan.

Een combinatietest geeft geen zekerheid, dus weten hoe gezond je kind is, jouw punt 2), zit er waarschijnlijk niet in - hopelijk, eigenlijk: als de combinatietest ongelukkig uitvalt, en je verder gaat onderzoeken, krijg je meer zekerheid, maar dat wil je ook niet.

Had je http://www.rivm.nl/zwange ... lde_vragen/downscreening/

al gevonden? Daar staat ook veel informatie.
Dit wordt in een ander topic ook besproken, zij het met een andere achtergrond: zwanger na downzwangerschap.

Ik ben niet zwanger, maar wel 35+ en mijn vriend en ik hebben al wel besproken te laten testen en bij bijv. down of andere zware afwijkingen, een eventuele zwangerschap af te laten breken. Daar hebben we verschillende redenen voor.

Goed dat jij en je partner dat helder hebben. Ik hoop dat je niet voor de keuze komt en alles goed blijkt te zijn.

Iig gefeliciteerd!!!!
Gefeliciteerd, Djoels.

Fijn voor je!

Ik heb geen tripletest laten doen, maar ben ook pas 30. Daarnaast hadden mijn man en ik besproken dat wij het syndroom van Down an sich geen reden zouden vinden om een zwangerschap af te breken. Het nadeel van die tripletest vind ik dat het alleen een kansberekening is, en dat je daarna misschien voor een volgend beslismoment komt te staan (wel of geen punctie). Omdat wij, ook bij een verhoogde kans op Down, niet voor een punctie zouden zijn gegaan, hebben wij geen tripletest gedaan.

Wij hebben wel de 20-weken echo gedaan, omdat het van sommige afwijkingen gewoon handig is om het van te voren te weten. En een combinatie van meerdere afwijkingen, of hele ernstige afwijking(en) had ons misschien wel doen besluiten tot afbreken van de zwangerschap.

Het lijkt mij dus het belangrijkst om bij de diverse soorten testen als eerste af te wegen, wat je zou doen met de mogelijke uitslagen.

En je hebt helemaal gelijk dat je je hierbij laat leiden door wat jij en je partner willen, en niet door wat buitenstaanders eventueel roepen ('moord' = belachelijk!).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hallo Djoels,

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop dat je ervan gaat genieten.

Je vraagt o.a.: "Waarom zou je nooit zulke testen doen?"

Daar wil ik wel op ingaan. Mij zijn namelijk vanwege mijn leeftijd ook al die onderzoeken aangeboden. Maar ik wilde ze niet.

Waarom niet?

Ik ben blij met dit kindje. Zoals het is, is het goed. Ik vind dat het niet aan mij is om te bepalen of dit kindje wel of niet zou mogen leven. Een zwangerschap afbreken, het doden van je kind dus, zou ik niet kunnen, ik word al misselijk bij de gedachte. Dat mensen ervoor kiezen hun kind te doden omdat het een afwijking heeft, vind ik heel erg. Het idee van: Deze hoef ik niet want er is wat mee, daar heb ik geen zin in, dus weg ermee. Dat stuit me vreselijk tegen de borst. Dan denk ik: In wat voor wereld leven we eigenlijk dat dit normaal wordt gevonden.

Ik hoop dat je goed over nadenkt over wat je precies wilt weten en wat je wilt met de consequenties.

Sterkte
Wat leuk Djoels, gefeliciteerd!

Ik ben nu zwanger van de tweede en wij hebben beide keren een combinatietest laten doen. Ik ben nu 28 en 26 bij de eerste, dus wij vielen niet onder de 'risicogroep' (die officieel trouwens vanaf 36 is, dan wordt de test ook vergoed).

Ik weet dat de test geen zekerheden geeft, maar het zegt zeker wel iéts. In mijn geval vond ik het beide keren een geruststelling om te horen dat de kans heel klein was (beide keren iets van 1:20.000).
The time is now
Dank je voor jullie snelle reacties.

Jemig, met mijn 35 ben ik dus 'te jong' voor andere testen!

Grappig, dat hoor ik voor het eerst!

Als blijkt dat ik een kind met down syndroom zal dragen, kies ik ervoor dit weg te laten halen. Daarover ben ik zo zeker als wat. Mijn partner idem. Dus ik weet precies waarom ik de testen zou willen omdat we ook weten wat we met de mogelijke uitslag zouden doen.

*gaat even googlen op combinatietest*
DTEEZ!
Djoels, allereerst gefeliciteerd!

Bij mijn eerste kind was ik 35, niet laten testen al had ik dat toen ook al gewild; bij de tweede was ik 37 en heb ik wel laten testen. Gelukkig niet voor de keuze komen te staan, maar 2 en 3 waren ook mijn overwegingen, destijds. Als ik de keuze heb, kies ik er niet voor. Ieders goed recht, vind ik.

Volg je gevoel zou ik zeggen (maar daar ben jij volgens mij héél goed in *knipoogsmiley*).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Wij hebben geen combinatietest laten doen omdat het in het geval van een gunstige uitslag nog steeds geen uitsluitsel geeft, hoe klein de kans ook is, je kunt net die ene zijn. Ook zouden wij een baby met het Downsyndroom niet laten aborteren, dus als we het wél hadden laten doen, zou het puur voor de 'bevestiging' zijn geweest en die krijg je dus gewoon niet.

Wel hebben we een 20 weken echo laten doen en dat doen we deze keer weer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou het trouwens ook even aankaarten bij je (eerste) bezoek aan de verloskundige. Zij kunnen je alles haarfijn uitleggen en de voor- en nadelen van het testen voor je op een rijtje zetten.
The time is now
Roelfien, dank je voor je eerlijke reactie. Ik sta er dus compleet het tegenovergestelde in dan jij. In die wereld die jij verafschuwt, daarin leef ik en ik voel me wel thuis in die wereld. En dat is hard en daarmee maak ik mensen misselijk en stoot ik mensen voor de borst. Dat weet ik, maar het doet niets af aan het feit hoe ik het voel. Ik schaam me daar ook geenszins voor en durf dat ook openlijk uit te spreken. Neemt niet weg dat ik jouw keuze ook respecteer en begrijp. Maar ik begrijp mezelf ook. En ik houd graag vast aan mijn eigen gevoel.

Banba, jij bent inderdaad nog een ukje en toch die testen gedaan. Ik begrijp het, ik begrijp jou in je keuze. Zekerheid krijg je nooit in het leven, maar kansberekeningen daar kan ik wel iets mee.

Als iets niet vergoed wordt, kan ik er altijd voor kiezen iets zelf te bekostigen toch?
DTEEZ!
Djoels, er was recent een ander topic hierover. Ik ga het vanmiddag voor je "uppen". Nu eerst naar de markt.

Gefeliciteerd!!!
Wat fijn Djoels, van harte gefeliciteerd ! (f)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Nu ben ik zwanger en ik vermoed dat ik gewoon mijn huisarts moet bellen en die wijst me dan door naar een verloskundige over een tijdje? Testen tussen 9 en 14 weken laten uitvoeren.

Dan zal ik volgende week mijn huisarts eens bellen.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 28 mei 2009 @ 10:56:

Als blijkt dat ik een kind met down syndroom zal dragen, kies ik ervoor dit weg te laten halen. Daarover ben ik zo zeker als wat. Mijn partner idem. Dus ik weet precies waarom ik de testen zou willen omdat we ook weten wat we met de mogelijke uitslag zouden doen.

Maar dan is het toch voor jullie duidelijk?

Een combinatietest (of tripletest) is zonder risico voor je kindje en geeft je een kansberekening. Mogelijke nadelen daarvan zijn:

- de kansberekening valt gunstig uit, zeg maar 1:20.000, maar jullie zijn nou toch net wel die ene en krijgen alsnog een kindje met Down

- de kansberekening valt ongunstig uit, waardoor je voor de vraag komt te staan of je een punctie wilt. Deze punctie geeft een klein risico op complicaties, zoals een miskraam. Dan neem je dus een klein risico dat de punctie een miskraam uitlokt van een kind wat geen Down hoeft te hebben.

Beide risico's zijn behoorlijk klein.

Als het voor jullie zo duidelijk is dat jullie in geval van Down zouden afbreken, zou ik -als ik jullie was- het traject ingaan.

En nogmaals: trek je niets aan van andere mensen die er 'misselijk van worden'. Hun goed recht, net als het jullie goed recht is om JULLIE keuze te maken.
Je hoeft niet eerst contact te hebben met je huisarts, je mag gewoon zelf een verloskundige bellen. Ik zou het gewoon zo snel mogelijk doen, dan heb je de afspraken maar vast staan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dank je wel voor jullie felicitaties en jullie ervaringen / adviezen.

Heel fijn.

Ik weet ook dat ik een gevoel onderwerp aansnijd omdat genoeg mensen mijn gedachtengang niet willen of kunnen begrijpen. Dat begrijp ik ook.
DTEEZ!
Oh, mag je zelf een verloskundige bellen?

Jemig.

Wist ik niet!
DTEEZ!
Je kunt overigens het beste de verloskundige bellen, en niet de huisarts (tenzij jullie huisarts verloskundige zorg biedt). Aangeven dat je erover bezig bent en je zult waarschijnlijk al vrij vlot een afspraak bij haar krijgen.

En inderdaad: als je ivm leeftijd geen recht hebt op de tripletest kun je hem zelf betalen. Als er een ongunstige uitslag uitkomt, wordt de punctie volgens mij wel vergoed.

Of je een punctie gewoon zelf kan betalen (en dus 'eisen') bij een gunstige uitslag van de tripletest, weet ik eigenlijk niet.
Wow, Djoels, gefeliciteerd
quote:Djoels schreef op 28 mei 2009 @ 11:01:

Als iets niet vergoed wordt, kan ik er altijd voor kiezen iets zelf te bekostigen toch?Klopt, volgens mij kostte het iets van ¤170,- per test.
The time is now
quote:Broedkippetje schreef op 28 mei 2009 @ 11:03:

[...]

En nogmaals: trek je niets aan van andere mensen die er 'misselijk van worden'. Hun goed recht, net als het jullie goed recht is om JULLIE keuze te maken.

Amen!

Bereid je wel voor op mensen die hun uiterste best zullen doen je van je standpunt af te brengen. Uit ervaring weet ik dat het er nogal in kan hakken hier.
Voor sommige mensen is het beter gewoon niet te diep op dit soort vragen in te gaan. Voor mij bijvoorbeeld. Vandaar dat ik je feliciteer, maar verder geen tips en\of ervaringen heb Ik zou het niet doen, en dat zal jij ongetwijfeld respecteren. En zo respecteer ik ook jouw idee om het wel te doen

Ik hoop dat je veel nuttige info krijgt (f)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
O, en lekker bemoeizuchtig van mij -excuus daavoor-:

slik je foliumzuur???

Zo niet: vandaag nog aan beginnen.

Verkleint je kans op een kindje met een open ruggetje.

(Ik noem dit even omdat veel vrouwen dat niet blijken te weten...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven