Net zwanger en je laten testen..

28-05-2009 10:43 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nét zwanger.

Dat ben ik.

Ongekend. Het maakt me blij.

Daarentegen ben ik realistisch. Kans op een miskraam is aanwezig, wil dus ook niet te lyrisch zijn. Tevens wil ik graag testen doen ivm eventueel handicap / down syndroom etc.

Waarom?

1) ik ben 35 en mijn leeftijd is toch een 'risico' groep.

2) omdat ik gewoon wil weten, zover als dat mogelijk is, hoe 'gezond' het kind is.

3) natuurlijk zal ik voor een kind zorgen en ervan houden als blijkt met geboorte dat het kindje ziek is of down syndroom heeft. Maar als ik de keuze heb, kies ik er niet voor. Ook al betekent dat afbreken van zwangerschap en zal ik worden beticht van 'moord'.

Wie heeft nog meer hiervoor gekozen om testen te doen? Wanneer heb je dat gedaan? Waarom wilde je dat? Welke test heb je gedaan en waarom besloot je nog meer testen te doen? En waarom zou je nooit zulke testen doen?

Ja, nogmaals ik ben erg blij met zijn zwangerschap, maar ben vooral gewoon nog even voorzichtig en probeer lekker realistisch te blijven.
djoels wijzigde dit bericht op 28-05-2009 10:47
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
DTEEZ!
Weet je Miffy, nu ik je post nog eens lees, word ik eigenlijk bijzonder opstandig. Ik krijg het verwijt dat ik me nergens heb ingelezen of wat dan ook. Daarvoor open ik dit topic ook en ik geef aan dat ik bereid ben een zwangerschap af te breken als blijkt dat ik een gehandicapt kind draag. Dat is een constatering en een gevolg.... feitelijk hebben kansberekeningen en soorten testen daar even niets mee te maken. Het gaat erom hoever ga ik.. Afijn tussen het feit en het gevolg zitten veel punten en vragen. . . . en laat ik nu net dit topic geopend hebben.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 28 mei 2009 @ 12:39:

Ik voel mij niet en door niemand aangevallen. Iedereen mag namelijk vinden wat hij of zij denken, dat mogen ze van mij ook zeggen.

Ik heb me er niet heel ernstig in verdiept maar heb wel een gezin met Down in mijn directe omgeving. Natuurlijk zijn ze leuk en gezellig die down kinderen, maar niet altijd en ik zie ze alleen op verjaardagen / feestjes of wat dan ook, altijd op een leuk moment. Maar er is echt ook een andere kant.

Ik moet daar niet aan denken.

Ik moet er echt niet aan denken. En als het lot anders beslist in mijn leven.... dan moet ik er wel aan denken.... tot die tijd denk ik er liever niet aan.Hier schrijf je anders wel dat je je er niet heel ernstig in verdiept hebt,....
quote:Djoels schreef op 28 mei 2009 @ 22:14:

[...]

jij mag vinden wat jij vindt en daar ben je duidelijk in. Ik zie het alleen anders.Je reageert nogal in je wiek geschoten. Ik vind helemaal niet zoveel, ik vraag me vooral iets af: zie het laatste stukje van mijn post.
Samode, ik zei net ook al dat ik me er niet ernstig in verdiept heb.. dat heb ik geenszins tegengesproken.
DTEEZ!
Hey Djoels......gefeliciteerd!

Enne, je hebt t al gemerkt.......welkom om de horrorpijlerT
Dan kan Miffy je toch ook niets verwijten? Waarom voelt dat dan wel zo?
Miffy, ik zwijg even want ik weet niet zo goed hoe ik op je moet reageren.
DTEEZ!
Als men iets neerlegt bij je, reageer je.

Miffy legt dit neer en ik reageer.

Of het dan zo ís of dat iets er niet is of wordt geconstateerd of niet wordt geconstateerd, of iets zus voelt of zo voelt, dáár reageer ik op. Of mag ik alleen reageren op zaken die feitelijk zo zijn?
DTEEZ!
Dit schreef je Djoels:

3) natuurlijk zal ik voor een kind zorgen en ervan houden als blijkt met geboorte dat het kindje ziek is of down syndroom heeft. Maar als ik de keuze heb, kies ik er niet voor.

Ik heb het al eerder geschreven maar denk je dat er mensen zijn die hier wél voor gekozen hebben? Niemand kiest toch voor een gehandicapt kind? Of ben je van mening dat als je niet test dus eigenlijk kiest voor de concequenties? Dat is toch de omgekeerde wereld?
Dank je Snico.
DTEEZ!
quote:snico schreef op 28 mei 2009 @ 22:35:

Hey Djoels......gefeliciteerd!

Enne, je hebt t al gemerkt.......welkom om de horrorpijlerTHoezo horror? Ik vind dat er hier heel netjes wordt gereageerd.
Sommige mensen kiezen ervoor als ze weten na een test dat een kindje Down Syndroom heeft, om het geboren te laten worden. Ik zal er dan niet voor kiezen, andere mensen wel. Dát is wat ik bdoel... ik begrijp niet dat dit niet wordt begrepen?

Ik heb het niet over kindjes waarvan je niet weet dat ze gehandicapt geboren worden. Ik heb het over aborteren na de uitslag van een test. Daarin heb je een keuze, ik heb het over die keuze.
DTEEZ!
Die mensen kiezen er niet om het geboren te laten worden ,...die kiezen ervoor om het niet weg te laten halen. Lijkt hetzelfde maar is een wereld van verschil,.....
Ik voel ook de horror niet. Natuurlijk wordt het vuur aan mijn schenen gelegd. Dat vind ik geenszins erg al kan ik wel opstandig worden, dat zal ik ook niet ontkennen. Maar nogmaals ik weet dat dit een forum is waarin iedereen een andere mening is toebedeeld. Sommige mensen kunnen zich wel in mijn gedachtengang vinden, anderen niet.
DTEEZ!
Samode.

Vanuit jouw optiek is dat jouw mening. Ik kies graag mijn eigen formulering. We begrijpen beiden wat ik bedoel, daar gaat het om of je het nu met mijn woordkeuze eens bent of niet.

Of begreep je mij niet door mijn woordkeuze?
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 28 mei 2009 @ 22:33:

Samode, ik zei net ook al dat ik me er niet ernstig in verdiept heb.. dat heb ik geenszins tegengesproken.

En mijn vraag is: waarom begin je daar niet mee, voor je mogelijk hypothetische discussies voert over hoever jij bereid bent te gaan?

Jij kunt namelijk wel precies weten wat je wit, maar als de artsen die die tests moeten uitvoeren daartoe niet bereid zijn, of als de beschikbare tests eigenlijk helemaal niet de informatie geven die je hebben wilt, dan wordt het best lastig.

Je uitgangspunt is helder (een zwangerschap van een gehandicapt kind zou je willen afbreken). Nu ben je zwanger, en in jouw situatie zou dan het eerste wat ik zou doen, zijn: de feiten opzoeken over wat er dan mogelijk is. Een kleine beetje tijdsdruk is er wel.

Ik ben een beetje verbaasd dat je je in dit topic nauwelijks druk lijkt (lijkt, want ik schreef al eerder: ik kan het best verkeerd zien) te maken over wat er wanneer onder welke voorwaarden getest kan worden. Je lijkt bijna die hele testfase over te slaan, en meteen over te stappen op verdedigen/analyseren van je keuze een zwangerschap af te breken. Waarom niet bij het begin beginnen?

(en dat is een oprechte vraag, geen poging je in een hoek te dringen.)
Wat ik lastig vind in je woordkeuze is het "maar als ik de keuze heb, kies ik er niet voor,..." Niemand "kiest" er toch voor om een gehandicapt kind op de wereld te zetten? Mij bekruipt het angstige gevoel dat er soms zo naar mensen met een kind met Down wordt gekeken "dat ze daar, met de testmogelijkheden van tegenwoordig, dus zelf voor gekozen hebben,..." Onbegrijpelijk vind ik dat. En dat proef ik een beetje in jouw woordkeuze.
Djoels, hier ook nog even: gefeliciteeeerd!!

Zelf heb ik geen testen laten uitvoeren, alleen 20 weken echo, omdat ik niets zou kunnen met de uitslag. Maar snap overweging van anderen heel goed. Geen enkel oordeel over. Hoop dat de test een heel goed resultaat geeft
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Hey, leuk nieuws, gefeliciteerd!

Het lijkt soms wel of ik in 'grootmoeders tijd' zwanger was (10 jaar geleden nu zowat) zo veel is er veranderd.

Ik kon bloed laten afnemen en een echo met 12 weken om de termijn te bepalen en of het er eentje was of meer (tweelingen in de familie).

Was veel te jong voor een extra test, maar als ik toen 35 was of ouder had ik het zeker gedaan.

Dat semantische geneuzel hierboven over 'ervoor kiezen om het geboren laten worden' of 'ervoor kiezen om het niet te aborteren', dat lijkt me nou echt, in jouw geval, overbodige meta-discussie

Kzou het gemakshalve overslaan, en fijn van je misselijkheid gaan genieten
Ik doe het altijd leuk in een hoek Miffy, kom er altijd uit.

Waarom Miffy? Omdat ik pas 4 dagen weet dat ik zwanger ben. Dat ik er natuurlijk zeer recent geleden met een goede vriendin mee geconfronteerd ben en het wellicht daarom 'meer in mijn hoofd speelt als dat het anders zou hebben gedaan.' Omdat mijn huisarts met vakantie is en deze maandag pas terug is zodat ik een afspraak kon maken (dacht ik en toen hoorde ik hier vandaag dat ik rechtstreeks naar een verloskundige praktijk kan bellen om me aan te melden en dit dan ook ter sprake ga brengen als eerste stap wat ik dus bij de huisarts wilde doen) Omdat de zwangerschapstest nog praktisch warm is van de urine en ik nog niet zoveel over allerlei dingen heb nagedacht behalve 'ik ben zwanger'

Ik heb van tevoren niet in dit soort dingen gedoken behalve de situatie met mijn vriendin. Dan praat je er veel over, luister je veel en ga je automatisch denken 'wat als' ... Ik dacht echt dat ik een groter risico was met mijn 35 jaar dan dat ik daadwerkelijk ben, gezien het feit ziektekostenverzekeraars dit pas sinds 36 vergoeden..... Dat wist ik ook niet..

Sommige mensen hebben alles ingelezen en uitgezocht voordat ze aan een kind beginnen..of voordat ze zwanger worden. Ik heb dit van tevoren niet gedaan.. gezien het feit dat ik ook bijzonder snel zwanger ben, heb ik in die tussenliggende tijd (5 weken na verwijderen spiraal) ook niet veel tijd besteed aan 'wat als ik zwanger ben'...
DTEEZ!
Niemand kiest daarvoor. Dat ben ik zo met je eens.

Maar je kiest of je de zwangerschap afbreekt. Daarvoor kies je. dus KIES je, dat kan je niet anders benoemen. En dat ik dat niet anders kan verwoorden dan ik al deed en nu doe is een feit. Dat je moeite hebt met die woordkeuze vind ik jammer, omdat het nu lijkt alsof ik het nog erger maak dan het is, of dat ik het nog meer onderschat dan ik doe bij wijze van spreken.
DTEEZ!
Als we niet mogen neuzelen dan maar terug naar de feiten. 4 dagen zwanger. Ik geloof dat je met je 35+ leeftijd dan een kans van 1 op 7 hebt dat de zwangerschap eindigd in een miskraam. De kans op een zwangerschap van een kind met Down is echt vele malen kleiner,.....

Bij het begin beginnen dan maar. Zo goed?
Was meer een reactie op de waardevolle bijdrage van Ro dan naar jou Djoels.
Ik heb combinatietest laten doen. Dus nekplooimeting in combinatie met bloedonderzoek. Daaruit wordt de kans op Down berekend. Dat was voor mij 1 op 1985. Dit was een zeer klein risico op Down voor mijn leeftijd. Voor mijn leeftijd was, geloof ik, 1 op 250 een verhoogde kans op kindje met Down. Door het zeer kleine risico op Down heb ik niet verder laten testen.
wat mij betreft blijf je andermans beslissing en de verwoording daarvan op een goudschaaltje wegen hoor, mij een biet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven