Net zwanger!

31-03-2009 18:52 595 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben nu ongeveer vijf weken zwanger. Omdat ik het in mijn omgeving nog niet wil vertellen, zijn er weinig mensen waarmee ik deze eerste weken kan delen. Alle blijdschap, kwaaltjes en ook onzekerheden bijvoorbeeld... Daarom mijn vraag: wie is er ook net zwanger en hoe voel je je? Het is niet de bedoeling dat dit een topic wordt met tabel o.i.d., maar gewoon bedoeld om ervaringen uit te wisselen die je verder nog met (bijna) niemand kunt delen!

Zelf heb ik tot nu toe weinig kwaaltjes. Ik heb af en toe wat buikpijn (steekjes e.d.), soms een soort gevoel in buik en rug alsof ik ongesteld ga worden en ik heb gevoelige tepels. Van flinke moeheid of erge misselijkheid is nog niets te merken. Ik ben ontzettend blij met deze zwangerschap, maar ben ook nog wat voorzichtig. Zal het allemaal goed gaan?

Hoe voelen de anderen net-zwangeren zich??

Groetjes, Lispeltuutje
Hai Bizlady,

ik ben nu 5 weken volgens de berekeningen. Heb 10 april mijn laatste menstruatie gehad en ben dan dus half januari uitgerekend. Weet het allemaal nog niet zeker natuurlijk, maar heb het berekend via een site.

Vanavond komen ze al van moeder voor moeders, ben benieuwd. De dokter heb ik ook al gesproken en die zegt dat ik contact op kan gaan nemen met de verloskundige. Begint allemaal te lopen dus.

Moet wel zeggen dat ik het erg moeilijk vind om mijn mond te houden, maar het lukt aardig moet ik zeggen. Ben gewoon bang dat als ik het nu al vertel het misschien mis gaat...

Hoe heb jij het verteld aan de ouders/familie ed?

Wij willen het graag origineel doen, maar weet het nog niet eigenlijk. (heb natuurlijk ook nog wel even de tijd, haha)

Groetjess
O jee...

Ik hoorde vandaag dat mijn nichtje (wie ik elke week zie omdat ik dan oppas) cmv heeft... Dat is een soort kinder pfeiffer en besmettelijk. Nu ben ik direct op internet gaan zoeken naar meer info aangezien ik 7 weken zwanger ben en daar word ik niet blij van... Wat moet ik nu doen?? Huisarts bellen?? VK bellen (waar ik pas over 2 weken mijn eerste afspraak heb)?? Iemand ervaring hiermee??
Hoi Biz en Muts,

Goed dat jullie er nog zijn anders zou het hier wel heel rustig zijn.

Ik denk dat veel van de dames die bij de start van dit topic waren op dit moment even geen nieuws meer hebben omdat ze allemaal de eerste echo gehad hebben en vk afspraak.

Spannend dat jullie het nog maar pas weten. Bij mij ging het vertellen heel anders dan ik gepland had, via de telefoon tegen mn schoonouders omdat mijn vriend met zijn vader op vakantie was toen ik de test had gedaan, dus die wisten het al min of meer. En mn vader lag al te slapen toen we onverwacht langskwamen dus die moesten we uit bed halen, mijn broer had visite waarbij net een IUI poging was mislukt, kortom, je kan het nog zo leuk plannen, maar het kan ook heel anders gaan.. Over anderhalve week vertellen we het onze vrienden op een verjaardag. Maar ik weet ook nog niet hoe, nog maar even goed met mijn vriend bespreken, we verschillen hierover nog van mening.
@decemberbaby: ik zou zeker even de verloskundige bellen als ik jou was. Wellicht kan zij je geruststellen!
Didda, je hebt helemaal gelijk (niet zo heel veel nws), maar ik kijk hier wel bijna elke dag hoor, enne.... -beter laat dan nooit- jij natuurlijk hartstikke gefeliciteerd met je goede echo van vrijdag!!! We gaan toch ook een beetje gelijk op? Ik ben nu 12 wkn. Hoe voel jij je? Gaat alles verder goed?

Squirrel, jij ook heeeeeeel erg gefeliciteerd! Dat is snel gegaan zeg! Wat fijn èn spannend natuurlijk weer.... maar het gaat nu vast goed. Ik duim voor je.

Alle andere, nieuwe meiden hier ook gefeliciteerd met het fantastische nieuws!

Tja, spannend en onwerkelijk allemaal he! Bij mij is nu, met 12 wkn nog steeds (bijna) niets te zien of te voelen - wat normaal schijnt te zijn - dus nog net zo onwerkelijk als bij jullie (die nog maar 6, 7 wkn zwanger zijn). Ik verlang er wel een beetje naar een wat dikkere buik te krijgen en zelf het eea te kunnen gaan voelen. Om het eindelijk een beetje te realiseren èn om het zelf wat meer in de gaten te kunnen houden... dat wachten op echo's is ook maar niets toch?

Verder nog steeds geen heftige kwalen. Af en toe een weeïg gevoel van binnen, moeheidsaanvallen, slechte conditie, krampje, maar verder... geen noemenswaardige last.

Voor iedereen die wèl behoorlijk ziek is hier een troost:

Ik hoorde van het weekend dat een Canadees onderzoek heeft uitgewezen dat moeders die tijdens de zwangerschap misselijk etc. waren intelligentere kinderen krijgen. (nou, lekker dan!)

Hoe zieker je was/bent, hoe intelligenter het kind!

Nou ja, zal wel....

Vanmiddag alweer echo nummer 3...
Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn, en als het mogelijk is moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken. Confucius
Hoi Klussertje, ik was een paar dagen teruggezet dus ik ben vandaag 11 weken. Ik heb begin juni mijn eerste afspraak bij de verloskundige, dan ben ik al ruim 14 weken maar ben toch al bij de gyn onder controle geweest.

Ik moet alleen nog een beslissing nemen over prenataal onderzoek, weet t allemaal nog niet.

Alles gaat goed, de misselijk heb ik de ene dag beter onder controle dan de andere dag. Gelukkig is het niet zo heel druk op mijn werk dus ik doe rustig aan. Over anderhalve week gaan we het aan onze vrienden vertellen, super spannend! En hel veel zin in. Ik wil het ook wel graag op mn werk vertellen, ze zullen wel schrikken. Ik ben in de drukste tijd van het jaar straks 4 maanden uit de roulatie!

Hoe was je echo? Vast wel goed.

Liefs Didda
Hi ladies!

Bedankt voor al jullie reacties, fijn!

Bij mij zijn de kriebels al wat gaan zakken en ben niet meer druk dingen aan het uitzoeken. Het eerste spannende is er vanaf ofzo... Al ben ik natuurlijk nog steeds heeel blij!! Alleen geloof ik het ook nog niet zo ofzo... Voel me echt compleet niet zwanger, na een paar slechte dagen voel ik me kiplekker! En dat baart me een beetje zorgen... Verder wacht ik de echo af die ik hopelijk binnen drie weken krijg. Dan pas is het echt ofzo... Straks klopt het hartje niet...

@mutsmens: gefeliciteerd!! Na één keer raak, dat verwacht je vaak niet nee. Spannend hoor! Ik ben in het begin als een dolle info gaan opzoeken maar nog niet echte stappen ondernomen omdat ik toch de echo wil afwachten... Wel heb ik de vk gebeld en daar kan ik over twee weken terecht, ben dan 9 weken. En vanaf dan zie ik verder. Succes!
Hallo allemaal,

Klussertje, wat fijn dat je over de 12-weken grens heen bent! Ondanks dat je niet veel voelt, moet dat toch een geruststellend gevoel geven.

Ik moet je zeggen, ik voel wel heel veel (misselijk, moe, vetrandje op mijn buik, pijnlijke borsten), maar dan nog is het onwerkelijk voor me. De natuur heeft het niet voor niks 'geregeld' dat het 9 maanden duurt. Dat is ook nodig voor de ouders om aan het idee te wennen en er helemaal klaar voor te zijn.

Ik heb afgelopen week last gehad van extreme vermoeidheid, mijn arm optillen was al te veel. Ik vermoed dat het ligt aan een combinatie van lage bloeddruk (ik heb toevallig een bloeddrukmeter thuis) en lage ijzerwaarde. Ik ben meer: appelstroop, (af & toe een paar) zoute dropjes, zoute bouillon en roos vicee met extra ijzer (Ferro) gaan eten en drinken. En ik weet niet zeker of het daardoor komt, maar sinds vandaag voel ik me zowaar wat fitter.

@decemberbaby: ook al voel je niks, je kan toch hartstikke zwanger zijn hoor! Maak je niet onnodig ongerust omdat je niet de kwaaltjes hebt. Dit komt gewoon ook vaak voor hoeft niks negatiefs te betekenen.
Hallo allemaal!

Goed om te lezen dat het lekker gaat met de meeste zwangeren hier! Hier idd ook niet zoveel nieuws, maar ik check dit topic wel zeer regelmatig. Morgen de eerste afspraak bij de vk, en ik ben dit weekend 10 weken. Vind het wel heel fijn dat de 12 weken nu in zicht beginnen te komen. Ben heel blij als die grens bereikt is.

Gefeliciteerd aan de nieuwe zwangeren! En Squirrel: echt geweldig voor je dat het weer gelukt is. Ben blij voor je!

Ik heb niet echt tijd om verder te reageren, ga nl morgen verhuizen en het is hier complete chaos. Ga dus snel weer verder! Dus tot volgende week ergens, als ik weer internet heb.
@decemberbaby: ik herken je twijfels hoor. Tot een paar dagen geleden had ik eigenlijk ook nergens last van en dat maakte me zo onzeker! Vooral omdat ik de ene dag wel steekjes in mijn onderbuik had, en de andere dag niks voelde. Nu voel ik me sinds een paar dagen sneller moe en met vlagen misselijk, maar verder valt het nog mee. Ik denk idd dat je je geen zorgen hoeft te maken, elke zwangerschap is anders en elk lichaam is anders! Maargoed, ik snap je onzekerheid!
De echo gister was goed! (tjee ik voel me bijna een beetje schuldig dat ik al 3 echo's heb gehad!) De echo van gister had trouwens tot doel de nekplooi op te meten tbv de combinatietest. Ik had anderhalve week geleden in het ziekenhuis al bloed laten prikken (waarin ze kijken naar de aanwezigheid van 2 elementen die kunnen wijzen op risico van down). Gister dan nog die nekplooimeting en verder kijken ze naar je leeftijd en neusbodje van het kindje. Op basis van die 5 dingen gaan ze dan berekenen hoeveel kans je hebt op een kindje met down (of een andere chromosomale afwijking) en.... ik kreeg er gisteravond al d euitslag van! Die was heel goed. Kans van 1 op 2100. Gelijk met die van een vrouw van 20. De vk zei vervolgens: Stel, je was nu écht pas 20, zou je dan op basis van de kans van 1 op 2100 óók gekozen hebben voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest...?

Dat vond ik wel een goede opmerking, want waarsch had ik dat toen op die leeftijd inderdaad niet gedaan. Nu met mijn bijna 39 jaar ben je er toch veel banger voor, maar niets wijst er op dat dat hoeft.... dus ik denk dat ik de andere tests toch maar niet doe...

Verder schijnt kindje nu 'klaar' te zijn, moet het 'alleen' nog effies groeien. (tis nu 5,5cm) Dus voetjes, handjes, hersentjes, oogkassen, maagje, blaas en kloppend hartje natuurlijk, alles was al te zien. Wonderlijk he...

Heb het vandaag ook aan m'n baas en overige collega's verteld. Reageerden allemaal heel leuk. (terwijl het voor bazen niet altijd even handig is natuurlijk).

Ik wens iedereen weer veel sterkte met wachten op echo's of met het zorgen maken omdat je niets voelt of juist hel erge krampjes hebt of met het wachten op een dikkere buik krijgen.... het komt allemaal goed! Voor we het weten hebben we straks (nov/dec) allemaal een nieuw klein mensje op de wereld gezet!
Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn, en als het mogelijk is moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken. Confucius
Ik ga vanavond voor het eerst naar de prenatal!!! Hihi!
Heej daar, op uitnodiging van Summer kom ik hier ook kletsen

Ik ben nu 6 weken, en over twee weken heb ik de eerste controle. Gek genoeg voel ik me niet eens echt 'bijzonder' meer. Toen ik twee weken geleden de test deed wel, want deze zwangerschap was absoluut niet gepland, en vooral niet door mijn vriend (zie mijn topic ergens op deze pijler) maar inmiddels zijn we er heel blij mee. Maar ja, de eerste shock is wel weg, dus inderdaad afwachten tot de verloskundige te zeggen heeft en hoe de echo er daarna uitziet. Heel spannend.

Verder niet zo'n last van kwaaltjes, beetje pijnlijke borsten en laag energielevel, maar ik slik nu multivitaminen voor zwangere wiefkes en nu gaat het alweer beter. Daar zit foliumzuur in, en volgens mij hoef ik er dan niet meer bij te slikken. Heeft iemand een idee hoeveel foliumzuur per dag je zou moeten slikken om alles gezellig te laten verlopen?

Maar als het allemaal meezit, dan wordt begin 2010 voor ons ook heel bijzonder.
Today is a good day
Hi Glitterbom,

Ik denk (ga er van uit) dat er in die speciale vitaminepillen voor zwangeren genoeg Foliumzuur zit, ik heb alleen wèl begrepen van de vk dat de benodigde hoeveelheid vitamine D nu (wettelijk?) is verhoogd naar 10microgram per dag en dat in de meeste zwangerschapsvit.pillen nog 5microgram zit. Ik heb nu een merk waar wèl al 10 in zit. Deze is het: http://www.gravitamon.nl/

Foliumzuur moet je slikken t/m week 10, daarna heeft het in principe geen nut meer; dan is alles ontwikkeld waarvoor je foliumzuur nodig had. Maar vit. D moet je geloof ik je hele zwangerschap blijven slikken. (of eet veel vette vis zoals haring, meerval, zalm, makreel, sardines, tonijn of paling - maar die laatste staat op uitsterven, maar da's weer een ander verhaal...) Vit. D Is soweiso, voor jezelf, ook altijd goed om voldoende van binnen te krijgen...

En verder veel/genoeg calcium (zuivel) voor de botopbouw.

Wat ik trouwens ook hoorde van de vk is dat het alcohol drinken in de allereerste weken van je zwangerschap (omdat je nog niet weet dat je zwanger bent) niet schadelijk is omdat jouw bloedsomloop nog niet verbonden is met die van de baby! Ik voelde mij nl. enorm schuldig dat ik in de allereerste 3 weken, door toeval eigenlijk, meer wijn, cocktailtjes etc. gedronken had dan normaal! Nou, ook weer een opluchting...

Wat een wijsheden ineens!!
He, ik slik die ook, maar had ze gekozen omdat de pilletjes zo lekker klein waren, andere merken waren van die grote capsules.
Hé glitterbom, leuk je hier te zien!!

vwb die vitaminen: vit. D klopt dat voor zwangeren de aanbevolen dosering iets omhoog is gegooid. Dit komt o.a. voor een groot gedeelte omdat vit. D nodig is voor een goede opname van calcium in het lichaam. Onze zwangere lijven zijn nl heel slim en zorgen er zelf voor dat er uit de voeding meer calcium opgenomen wordt (waardoor we niet meer zoals vroegâh gedacht werd 1liter melk p dag hoeven te drinken ). Alleen de daarvoor benodigde vit. D is niet gemakkelijk 'verkrijgbaar'.

Ik zou alleen oppassen met teveel vette vis, ik meen dat je 'maar' 2x per week zou mogen eten vanwege de metalen die erin kunnen zitten.

Heel verhaal , maar ik heb er iig zelf voor gekozen om visolie te slikken. Zo krijgen we dan de benodigde vetzuren (hersentjes, zenuwstelsel, depressie etc) én de vit. D iig voldoende binnen.

Haha.. wat een epistel.

Iig verder gaat het hier allemaal lekker. Gelukkig beter dan gister en eergister, toen was ik echt heel misselijk. Opvallend vind ik trouwens dat ik daar 's ochtends juist minder last van heb, en gedurende de dag vordert, wordt ik met het uur wat misselijker, zodat ik tegen etenstijd echt geen eten meer kan zien. En dan na etenstijd gaat het licht ontzettend uit, hihi. Erg gezellig dus..
Computer says nooooo
Hallo allemaal, ik kom ook even snel weer zwaaien!

Ik heb zo nu en dan (zoals bijvoorbeeld vandaag: parttimedag en baaldag-in-bed-want-moe ingesteld ) tijd om even bij te lezen. Werk is leuk maar druk, zwangerschap vordert en ondanks dat ik niet superslank ben, zie ik al wat zwangerschaprondingen in mijn buik. Zondag 11 weken.

Over de vit.D had ik ook info gekregen van verloskundige, ik heb van die ienieminie tabletjes gekocht voor kinderen (twee stuks per dag om aan 5microgram te komen) voor bij mijn Centrum Materna. Ik slikte voorheen al de gewone multi van Centrum, dus wil eigenlijk gewoon de zwangerschapsvariant door blijven slikken nu.

Leuk om al jullie verhalen weer bij te lezen!!!
Hallo dames,

Ik kijk zo nu en dan op jullie topic, omdat jullie zo'n gezellig cluppie hebben en er zo heerlijk gekeuveld wordt. Heel leuk om al die verhalen te lezen over hoe het nou is en voelt om net zwanger te zijn!

Zelf ben ik niet zwanger, en dat zit voorlopig ook nog niet in de planning, maar het begint al wel een beetje te kriebelen. Ik wil graag kinderen, maar nog even wachten (jaartje of anderhalf), voel me er nog niet helemaal klaar voor. Toch vind ik het wel heel leuk om zo nu en dan wat te lezen over hoe dat nou gaat, zwanger worden en zwanger zijn, vandaar dat ik hier terecht kwam...

Ik wil jullie allemaal heel veel plezier en geluk toewensen, hopelijk kunnen jullie allemaal genieten van een ongecompliceerde zwangerschap. Ik zal zeker mee blijven lezen om te kijken hoe het nou verder gaat, maar laat dit topic nu weer over aan de zwangeren...
Summer, van die zware metalen kun je wel eens gelijk hebben, die pillen zijn ook wel een uitkomst (ook als ik weer eens een dag heb waarbij ik bang ben sowieso niet aan voldoende vitamientjes te zijn gekomen... gebeurt wel eens, per ongeluk...)

He Tia, jij ook weer hier! Gezjellie. Bij jou gaat ook alles oke zo te lezen. Jij hebt toch ook niet zo veel kwalen? Eigenlijk wel fijn he.

Nu, na 3 echo's heb ik het gevoel dat het tóch echt waar is en misschien wel eens goed gaat allemaal (hoeveel geruststelling heeft een mens nodig!) en heb daarom ook niet meer het idee dat ik persé misselijk moet zijn om het gevoel te hebben ècht zwanger te zijn.

Maar iedereen die wèl last heeft, heeeel veel sterkte natuurlijke en ik hoop dat het snel over gaat.

Die vermoeidheid die in de loop vd middag (op m'n werk) vaak toe slaat is wèl een beetje naar; naast 100x gapen krijg ik dan zo'n 'raaar' gevoel in m'n armen, rug, benen waarbij ik alleen nog maar wil liggen (op die rot bank achter me, die me dan heeeel verleidelijk aan kijkt. Maarja, kan ik niet máken he!)

Dat rare gevoel in m'n lijf heb ik vaak ook halverwege de nacht, heeeel irritant (maar mee te leven hoor). Maar liggen blijven is dan eigenlijk niet meer zo prettig...

Herkenbaar?

Verder ben ik inmiddels ook 'bezig' met kinderopvang te regelen (bij een aantal inschrijven schijn je nú al te moeten doen) en soms kijk ik -veeeeel te voorbarig- op marktplaats naar cheapy cheapy hippe kinderwagens, leuke positiekleding etc. etc....
Oh, Mvdv, leuk dat jij ook even gezellig komt buurten!!
Iemand nog tips tegen misselijkheid?
Hallo allemaal. Ik wil even mijn zorg met jullie delen. Ik ben sinds dit weekend erg ongerust. Van de 1 op andere dag voel ik niet meer dat ik zwanger ben. Niets; geen misselijkheid, geen vermoeidheid, geen pijnlijke, strakke borsten... En dat terwijl ik (ruim) 10,5 weken ben en juist heel erg 'last' had van die zwangerschapskwaaltjes. Ik voel me echt anders en dat vind ik eng (las vanmorgen dat de meeste miskramen rond de 11 weken voorkomen).

Als Bizman straks thuiskomt bel ik de verloskundige, hoewel ik haar antwoord wel kan raden: afwachten. Klote is dit zeg, die onzekerheid. Iemand ervaring hiermee?
Bizlady, wat vervelend! En schrikken vooral!

Toch hoeft het niets te zijn, het kan zijn dat je lichaam gewend is aan de zwangerschap(-shormonen) en je je daarom beter voelt.

Maar ik zou zeker de VK bellen, die weet er het meest van af en bij twijfel mag je misschien even langs komen om het hartje te luisteren of een echo te maken zodat je weer gerustgesteld bent?

Veel sterkte
En laat je niet gek maken door wat je leest.

Ik las dat zwangeren die veel misselijk zijn meer kans hebben op

- een meerling

- een kindje met Down

- een kind dat bovengemiddeld intelligent is

En natuurlijk denk ik dan meteen dat mijn kindje niet goed is (optie 1 kunnen we geloof ik uitsluiten na de echo).

Ik google niets meer, en heb ook al die zwangerschapsblaadjes die ik van de VK heb gekregen aan de kant gegooid.
Schiet me net te binnen wat de VK tegen mij zei bij de 9 weken echo: De kans op een miskraam was vanaf dat moment 3 tot 5%. En als op de echo een goed kloppend hartje te zien was ging die kans meer naar de 3 dan naar de 5 %.

Er blijft dus een kleine kans, maar het is een hele kleine kans!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven