Net zwanger!

31-03-2009 18:52 595 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben nu ongeveer vijf weken zwanger. Omdat ik het in mijn omgeving nog niet wil vertellen, zijn er weinig mensen waarmee ik deze eerste weken kan delen. Alle blijdschap, kwaaltjes en ook onzekerheden bijvoorbeeld... Daarom mijn vraag: wie is er ook net zwanger en hoe voel je je? Het is niet de bedoeling dat dit een topic wordt met tabel o.i.d., maar gewoon bedoeld om ervaringen uit te wisselen die je verder nog met (bijna) niemand kunt delen!

Zelf heb ik tot nu toe weinig kwaaltjes. Ik heb af en toe wat buikpijn (steekjes e.d.), soms een soort gevoel in buik en rug alsof ik ongesteld ga worden en ik heb gevoelige tepels. Van flinke moeheid of erge misselijkheid is nog niets te merken. Ik ben ontzettend blij met deze zwangerschap, maar ben ook nog wat voorzichtig. Zal het allemaal goed gaan?

Hoe voelen de anderen net-zwangeren zich??

Groetjes, Lispeltuutje
Wat grappig dat jouw klachten ook helemaal weg zijn decemberbaby! Wat dat betreft lopen we elke keer gelijk op! Dus morgen heb je je intake bij de vk? Leuk, krijg je echt veel info! Wij hebben de intake vorige week gehad. Waarom vertellen jullie het over 3 weekjes, heb je dan de 1e echo? Wij hebben de 1e echo dus over twee weekjes en dan vertellen we het ook aan iedereen. Kan niet wachten, het lijkt me zo leuk het tegen mijn vriendinnen te vertellen! Als iedereen zo enthousiast reageert als onze ouders staat ons nog heel wat te wachten...
Ja we lopen aardig gelijk Nero! Ik ben morgen precies 9 weken. Ik ga ervan uit dan we met 12 weken een echo krijgen. Pas na een teken van leven wil ik het aan iedereen vertellen. Mijn broer vertel ik het wel al vrijdag, we gaan namelijk stappen maar ik kan moeilijk de hele avond 'misselijk' spelen ivm alcohol vermijden!

Kreeg vandaag ook te horen dat mijn bloed helemaal goed is en dat ik dus geen cmv heb!! Heb toch wel in de rats gezeten... Nu maar hopen dat het monstertje leeft en gezond is! Jullie dus al over twee weken, spannend zeg! Ben benieuwd hoe dat gaat.

Weet jij trouwens hoe het zit met je verzekering ivm kraamzorg? Kun je gewoon bellen: 'Hallo ik ben zwanger en wil graag een aanvullende verzekering daarvoor.'?

Leuk om iemand te hebben die gelijk loopt!! Jouw klachten zijn dus ook weg? Gaat de vk bij het eerste bezoek ook aan je buik voelen??
Wat leuk, ik ben vandaag 9 weken en 2 dagen. Mijn vriend en ik denken er precies zo over, als we op de echo gezien hebben dat er echt een wormpje in m'n buik zit durven/willen we het pas vertellen.

Geen idee hoe het zit met je verzekering, misschien ff bellen? Ik heb kraamzorg nog niet geregeld, op de één of andere manier zet ik alles 'on hold' tot de 1e echo...

Mijn klachten zijn idd helemaal weg, wel is m'n eetlust een stuk minder geworden en ben ik wat sneller moe. Ook is m'n buik echt dikker geworden, ik denk dat dit komt door de opgeblazen darmen. Heb jij daar ook last van?

De vk ging niet aan mijn buik voelen, ze stelde alleen veel vragen over familie/gezondheid/relatie.
Dat vet rond je buik & middel, gek inderdaad! Dat zat er volgens mij eerst niet. Ben redelijk slank, normaal, maar nooit superrrr strak daar, maar nu...! Echt zo'n dikke vetrol. Jak! Had ik al heel snel nadat ik wist dat ik zwanger was, terwijl ik me niet kan herinneren dat ik zo veel gevreten heb... Ik hoop idd maar dat het komt door vetreserves opbouwen ofzo...

Ik heb het zo'n beetje iedereen wel al verteld, zit nu ook op 14 weken en kan er vrij uit over praten. Behalve met vrienden /bekenden van pg omdat... nou, da's een heel ingewikkeld verhaal. Maar iig: z'n ex mag het wegens omstandigheden (nog) niet weten... uiteindelijk is het niet meer te verbergen natuurlijk (hoop ik), maar nu is er nog niets bijzonders te zien dus zeggen we er maar niets over. Alleen in hun bijzijn is het soms wat lastig met vermijden van alcohol, bepaald voedsel, zware dingen tillen etc......

Met pg gaat het nu (NU) wel weer goed. Vorige week maandag was het nog uit, maar nu is het weer helemaal oké. Heb het gevoel dat we wel steeds meer moeite doen om met elkaar rekening te houden (hij vooral, maar hij is het gewoon niet gewend... het eigenwijze ongeleide projectiel! ) en elkaar wat meer gaan begrijpen... maar voor hoe lang, da's de vraag...,

Heb gister qua alcohol trouwens gezondigd... Ik had alcoholvrij bier besteld en de ober verzekerde mij dat er ECHT geen alcohol in zat, tot ik het geopende flesje kreeg: zat er tóch 0,5% in.... hm.... heb het toch maar opgedronken, maar voelde me er niet echt fijn bij. Heb sinds ik het weet nl. geen druppel drank meer gedronken...
Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn, en als het mogelijk is moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken. Confucius
Hier nog iemand waarbij de taille aan het verdwijnen is.

Sommige kleren zitten ook niet lekker meer.

Morgen zit ik op 13 weken en krijg ik weer een echo, voor de combinatietest. Als het goed is krijgen we daar vrijdag dan de uitslag van... spannend!

Gelukkig is de ergste misselijkheid momenteel weg, nu nog wat bijslapen en dan ben ik weer redelijk fit
Aloha! Ik heb het nog steeds erg (te) druk met nieuwe baan, ligt ineens zoveel op mijn bord dat ik van de weeromstuit lange dagen maak (en niet forum!). Nou kan dat nu nog wel, aangezien ik nog steeds klachtenvrij ben (en inmiddels 12 wk 2 dgn zwanger ben).

MissM: succes met de echo! Fijn dat je al zo snel de uitslag hebt, ik moet daar dan weer 2 weken op wachten (heb afgelopen maandag die echo gehad). Erg leuk wel om ukkie te zien zwemmen en zwaaien, was alweer ontroerd en voelde me weer echt even zwanger. Werk weet het nog niet, ik heb geen klachten, ben de laatste maand niet echt aangekomen, vandaar....
Hier gaat ook alles prima! Ben niet zo'n frequente forumschrijver, maar lees wel regelmatig mee. Ik begin nu ook een beetje een buikje te krijgen, maar mijn broeken gaan nog allemaal dicht. Buik lijkt wel iets hoger te zitten, misschien mijn darmen die aan de kant geduwd worden ofzo;). Ik ben inmiddels 13 weken en 3 dagen zwanger. Verder had ik weinig klachten en dat heb ik nog steeds. Alleen nog steeds wat slap/minder conditie en 's ochtends bij het tanden poetsen moet ik kokhalzen als ik bij mijn achterste kiezen kom. Soms moet ik dan ook een klein beetje overgeven. De verdere dag heb ik daar geen last van, maar dat tanden poetsen 's morgens... 's Avonds gaat het gelukkig prima en zo houd ik toch een schoon gebit;)

Fijn om te lezen dat het met iedereen goed gaat hier!
Ik weet toch heel zeker dat de mevrouw waarmee ik de afspraak maakte zei dat de uitslag van de bloedtest er vrijdag as zou zijn, maar ik moet wachten tot 8 juni

De nekplooimeting was in ieder geval goed, so far so good dus.

Baby had er niet veel zin an en draaide zich steeds met z'n rug naar ons toe, hij houdt er dus ook niet van om op de foto te gaan

James kon niet mee, maar heeft gisteravond steeds naar de foto's en het filmpje zitten kijken (ik heb een klein stukje gefilmd met mijn mobieltje), volgens mij is 'ie verliefd!

Overigens ben ik volgens de echoscopiste langer zwanger dan de VK denkt (ik weet eigenlijk wel zeker dat ze gelijk heeft, anders zou ik zo'n beetje onbevlekt ontvangen zijn). Ze denkt minimaal 3, maar waarschijnlijk 5 dagen langer. Dat zou betekenen dat het nog net een november-baby wordt.
Goed nieuws:) Vandaag de echo gehad:) Was een beetje vaag te zien, aangezien het nog zo vroeg was, maar het hartje was goed en kloppend te zien:) Voel me zo ontzettend opgelucht!

Hadden zelf uitgerekend dat ik nu 8 weken en 6 dagen zwanger zou zijn, en kwam precies overeen met de echo. 1 januari uitgerekend.

Denk dat ik er nu echt van kan gaan genieten, niet steeds de angst voor bloed op het toilet enzo. Tuurlijk kan het nog steeds wel misgaan, maar nu het hartje zo duidelijk te zien was is de kans aanzienlijk kleiner geworden.

Wat ontzettend fijn dat bij jullie ook alles goed is tot nu toe, houden zo!
Ik begin me ondertussen weer vreeeeselijk ongerust te maken....

Ik zie maar niets verschijnen... en ik voel niets. Voel me ook kiplekker, helemaal geen verschijnselen (terwijl ik al 3 echo's heb gehad waar alles goed was, het goed groeide...)

Maar de laatste is nu ruim 2 wkn geleden en ik ben nu ruim 14 wkn. Er zou nu toch wel IETS te zien moeten zijn???

Ik moet as dinsdag naar de vk, die luistert waarsch met zo'n toeter of alles nog (lett.) klopt dus daar kan ik weer niet op wáchten! En ik ga waarsch via Marktplaats zo'n 'Angelsound' app. kopen. Daarmee kun je -als het goed is!- het hartje horen van je baby (kop telefoon op en ding tegen je buik...)

Is het normaal dat ik me zo'n zorgen maak? Ik verklaar m'n zorgen mede door m'n leeftijd (wordt deze zomer 39), heb ooit een miskraam gehad, ben al jaren bezig met zwaner proberen te worden en toen ging vorig jaar m'n relatie uit en nu ben ik met iemand anders, wat soms wat turbulent verloopt.....

Als je al die dingen bij elkaar optelt ben ik dus zo bang dat als dit niet goed gaat, het me nooit meer zal overkomen.... He gatsie... niet aan denken.

Ik zit sowieso vandaag niet echt lekker in m'n vel. Valt het op?
Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn, en als het mogelijk is moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken. Confucius
sorry, dat was even ego...
Denk niet dat het raar is dat je je zorgen maakt. Maar over dat niks voelen kan ik je gerust stellen, dat had ik ook bij de eerste zwangerschap, en alles is daar goed gegaan. Nu ik zelf wel beroerd ben tijdens deze zwangerschap zou ik bijna willen dat ik nergens last van had :P.

Zo'n angelsound doppler ga ik ook aanschaffen denk ik:) Heb voor een vriendin zo'n apparaat gekocht als cadeautje voor haar zwangerschap, en ze vond het echt geweldig:) En niet eens heel duur, heb voor haar toen op het internet besteld, en was toen een euro of 35, inclusief batterijen en geleidingsgel. Vond de kwaliteit van het geluid net zo goed als bij de VK.

Even egoen geeft niks:) Dat mag.
Hee klussertje,

Je zou eens moeten googlen op buikfoto's, er is een site waar ze per week op staan. Daar staan zulke verschillende foto's op, bijvoorbeeld van iemand die met 9 weken net zo'n dikke buik heeft als een ander met 5 maanden. Dat je bij jou nog niets ziet betekent dus niets. Bij mij was het van de ene op de andere week opeens te zien dus misschien dat het bij jou nu ook opeens snel komt.

En dat je weinig last hebt van kwaaltjes zou ik maar als een zegen zien. Ik heb vandaag mn ontbijt, brunch en lunch er 5 minuten na het eten weer uitgegooid.

Het klinkt een beetje alsof ik je op je kop geef om je zorgen maar dat bedoel ik niet zo hoor. Ik ben in het begin ook heel onzeker geweest, terwijl ik dat normaal nooit ben.

Ik wens je dat je je snel lekker zwanger gaat voelen, ga lekker shoppen, koop leuke korte jurkjes met printjes waar je buikje straks prachtig in zal bollen en geniet ervan!
Klussertje, ook ik weet inmiddels dat als je een goede echo hebt gehad (jij dus al meerdere), het hartje hebt zien kloppen en je over de 12 weken bent, de kans heel groot is dat het gewoon goed blijft gaan. Ook al voel je niks, dat zegt dus ook niks.

Ik heb laatst ook al mijn lichaam totaal verkeerd ingeschat (dacht me niet meer zwanger te voelen terwijl die kleine op de echo vrolijk zwaaide). Had ook even geen vertrouwen meer in wat ik dnek te voelen, maar dat is ook logisch. Je eerste zwangerschap, alles is nieuw. Er zijn geen regels van hoe je je zo umoeten voelen.

Dus ik sluit me aan bij de anderen; geniet van het gebrek aan kwaaltjes en have a little faith!
Hallo allemaal!

Wat is het rustig op dit topic, hoe is het met jullie? Met mij gaat alles prima, misselijkheid is zo goed als weg (terwijl ik nu toch echt in week 10 zit en het dan op z'n hevigst schijnt te zijn). M'n buik wordt wel echt lastig te verbergen nu, volgens mij houd ik enorm veel vocht vast. Aan het einde van de dag heb ik echt een grotere ronde buik! Dus draag maar veel wijde kleding en flodderige jurkjes! A.s. maandag eindelijk naar de verloskundige, het zal eens tijd worden! Hihi...

@Decemberbaby: hoe is het met jou?
He meiden, lekker weekend gehad allemaal?? Heeeerlijk was het he!! Echt genoten van het weer, van m'n vriendje (pg) enz.

Dank jullie voor jullie lieve berichtjes. Ik ben inmiddels ook wat meer gerustgesteld. Kon het ten eerste niet laten om via marktplaats zo'n Angelsounds-ding te kopen en heb die meteen zaterdagavond getest natuurlijk en.... na een tijdje zoeken en met het ritme van m'n eigen hartslag in m'n hoofd, vond ik op een gegeven moment een kloppend geluidje dat toch echt wat sneller ging dan dat van mijzelf. Ik was meteen gerustgesteld eigenlijk, ik wist dat dat het hartje van de baby was.

En ten tweede had ik vanmorgen weer een afspraak bij de vk die ook alleen met de doppler ging luisteren en die had het hartslagje natuurlijk helemaal snel gevonden. Dus ik ben weer even gerustgesteld en mocht ik weer zenuwachtig worden dan heb ik dat apparaatje nog.

Ben nu 15 dgn een 1 dag. Def. uitgerekend op 25 nov.

Gister voor het eerst een broek die ik met geen mogelijkheid dicht kreeg. 's avonds is m'n buik idd dikker, maar ook vanmorgen kreeg ik hem ook niet dicht. M'n vriendje zei 'Ja, vind je het gek, je bent zwanger!' maar het voelde vooral alsof ik te veel vet heb waardoor ie niet dichtgaat, maar zal wel een combi zijn... Misschien is er dan toch meer te zien dan ik zelf denk.

Hoe gaat het verder met iedereen???????

Spannend, Nero, dat je maandag (voor het eerst?) naar de vk gaat!! Nog even geduld, maar voor je het weet is het zo ver.... Zegt de ongeduldigste van allemaal hier!)
@Klussertje: wat bijzonder zo'n apparaatje he, dat je dan ook thuis het hartje kan horen. Ik durf me daar nog niet aan te wagen, ik ben een behoorlijke stresskip en stel dat ik dan het hartje niet kan vinden op de één of andere manier, breekt gelijk de blinde paniek uit...

Ik ga maandag niet helemaal voor het eerst naar de vk, ik heb nl. twee weken geleden al een intake gehad. Maar toen kregen we alleen veel info en stelde ze veel vragen. Nu gaan we echt voor de termijnecho!

Ik zat me dit weekend te bedenken dat ik misschien al veel verder ben dan ik denk. Ik ben nl. tijdens mijn 2e cyclus (na het stoppen met de pil) zwanger geraakt en tussendoor dus maar één menstruatie gehad. Dat was een hele rare en korte menstruatie dus misschien ben ik wel een paar weekjes verder dan ik denk! Hahaha, zou me wel grappig lijken... Ach, het allerbelangrijkste is dat we maandag bij de echo een echt springend en bewegend wezentje zien!
Hier niet zo veel nieuws te melden. Ik voel me ook goed. Misselijkheid zo goed als weg (hoewel ik het nog steeds niet prettig vind om vlees klaar te maken) en vermoeidheid is ook dragelijk.

Ben vandaag precies 13 weken en buikje begint ook al te tonen. Veel mensen in mn omgeving weten het, maar niet iedereen. Moet dit weekend naar een gala met werkrelaties en daar wil ik het nog even niet aan vertellen. Nou heb ik sowieso al weinig kleding dat voldoet aan de dresscode black tie, maar een galajurk die mijn buikje verbergt hangt al helemaal niet in mijn kast. Nouja, toch maar eens mijn kast induiken.

Zo'n apparaatje thuis hebben lijkt mij trouwens ook niks... ik zou er teveel naar luisteren en me om het minste of geringste zorgen maken. Over anderhalve week gewoon bij de vk naar het hartje luisteren.
Daar ben ik weer!

@ Nero: Wat fijn dat je je goed voelt! ik voel me ook echt kiplekker. Totaal nergens last van. Alleen mijn smaak is wel anders. Heb meer zin in chocolade en hartige dingen. Groente krijg ik niet meer naar binnen... Fruit daarentegen wel Mijn moeder had ook hele makkelijke zwangerschappen dus misschien is het erfelijk?? Er zijn geen tekenen dat het niet goed gaat met de erwt, maar ben wel heel erg blij als we een echo hebben gehad! Ik droom steeds over tweelingen... O jee...

En die buik... ik had altijd al zo'n rond buikje maar die kon ik altijd nog wel inhouden... Nu is dat om een of andere reden lastiger... T lukt niet meer! Misschien toch vocht? Of organen die een ander plekje zoeken? Hmm...
hallo allemaal,

mag ik deelnemen aan jullie forum?

Ik ben er vandaag achtergekomen dat ik zwanger ben (4 weken) en zijn super blij maar ook onzeker over welke stappen te ondernemen.. wat moet ik nu doen? zijn er goede sites waar je kan lezen wat je kan eten bv? ontwikkeling embryo in je buik?

wanneer is de eerste echo? 10 juli willen wij aantal weken op vakantie maar dan valt net volgens mij eerste bezoek aan verloskundige erin? kunnen ze ook al bij 9 weken horen of hartje klopt en of het goed zit?

kortom, alle tips zijn welkom! volgens vriend moet ik ook naar de huisarts, is dat gebruikelijk?

Dank jullie wel!
Hoi Ilske,

Allereerst onwijs gefeliciteerd met je eerste zwangerschap en natuurlijk van harte welkom in dit topic. Aangezien dit topic al een tijdje geleden is gestart zijn de meeste niet meer 'net zwanger' maar zo'n beetje in de derde maand.

Dus alle zorgen die jij nu hebt hebben wij al gehad.

In principe kan je bij ongeveer 7 weken het hartje meestal wel zien met een inwendige echo, maar het is niet gebruikelijk dat je die al zo vroeg krijgt. De meeste vrouwen gaan voor het eerst naar de VK rond de 10 weken voor een intake en hebben ongeveer 2 weken daarna de eerste echo. Wel nu alvast een afspraak maken. Volgens mij hoef je niet persé naar de huisarts.

De site www.babyopkomst.nl is een site waar ik veel aan heb gehad. Veel informatie met duidelijke plaatjes en uitleg.

Ik neem aan dat je al niet meer rookt en drinkt, en vanaf nu mag je ook geen rauw vlees (carpaccio, biefstuk, ossenworst,filet americian), geen rauwe of gerookte vis en geen rauwmelkse kaas (maar die hebben we hier bijna niet) Brie en mozarella van de supermarkt kan gewoon.

Over een tijdje ga je misselijk worden (of niet, kan ook) en dan is het slim om 's avonds al iets naast je bed te leggen wat je 's morgens kan eten. Ook helpt het om vaker kleine beetjes te eten.

Onzekerheid hoort er helemaal bij de eerste paar weken en gaat over zodra je een hartslag hebt gehoord of gezien op de echo. Je kan ook nog bloedverlies hebben, daar schrik je van maar hoeft niet meteen het ergste te betekenen. Bel de VK om je gerust te stellen, misschien kan je dan al wel eerder een echo krijgen.

Probeer er lekker van te genieten.

Liefs Didda.
Wauw Didda, je lijkt wel een expert! Goede tips!

@Ilske: gefeliciteerd! Ik zou idd het stukje van Didda goed lezen, lijkt mij zeer nuttige info.

@Decemberbaby: leuk iets van je te horen! Wat grappig dat jij je ook zo goed voelt, apart he! Ik merk idd ook wel dat mijn smaak is veranderd, ik ben juist meer van de zoete dingen terwijl ik dat normaal gesproken nooit zo heb en 's avonds laat krijg ik echte 'snaaihonger' en ben ik in staat naar de McDonalds te racen voor een Big Mac hahaha!
Hoi Dida,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!!

Ik zal kijken of er misschien een februari 2010 topic is waar ik me bij aan kan sluiten...

Ik wens je een hele goede zwangerschap toe!

gr., Ils
quote:nero schreef op 03 juni 2009 @ 09:30:

Wauw Didda, je lijkt wel een expert! Goede tips!

Haha Expert over het eerste trimester dan alleen hoor, vraag me niets over wat mij te wachten staat

Komt natuurlijk omdat ik al jullie ervaringen goed heb gelezen, en hier stapels met boeken heb liggen.

Alleen ik lees overal dat de misselijkheid na het eerste trimester overgaat, en nou ben ik vandaag al 14 weken en nog steeds misselijk!!
Haha, gelukkig is elke vrouw (dus elke zwangerschap) anders Didda. Maar dat maakt het soms wel lastig he! Zo ben ik echt maar heel weinig misselijk geweest en nu (week 10) heb ik helemaal nergens meer last van. Dat voelt ook wel heel onwerkelijk, niks aan mijn lichaam zegt me nu dat ik zwanger ben! Maargoed, hopelijk verandert dat na maandag bij de eerste echo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven