Neutrale kinderfiets
zondag 19 januari 2020 om 20:03
Dochter van ruim 3 groeit van haar loopfiets af, en we willen haar een fiets met trappers kopen. 12 inch, ze is niet al te groot, dus prima. Maar man en ik zijn best wel gewend aan de 'neutrale versie' van alles: ze draagt weinig roze en supermeisje-meisje, net als onze zoon weinig kleding draagt met teksten die ik niet vind passen bij een jochie van 1. Zelf heeft ze ook geen absolute voorkeur - series die ze leuk vindt zijn vaak neutraal, ze taalt niet naar roze spullen, en gaat bij de verkleedkist afwisselend voor jurken en bouwvakker-outfits.
Ik ben dus ook op zoek naar een fiets die neutraal is: normale kleuren, niet uitgesproken (gemarketed) meisje-meisje of stoere-jongen (want blijkbaar bestaan er geen stoere meisjes, of zachte jongens - het is het een of het ander in fietsenland). Maar zijn wij nou zo vreemd? Ouders van peuters en kleuters: hebben jullie alleen maar super-gender-specifieke spullen in huis en is onze vraag zo afwijkend? Of heeft de marketingsector een volledig scheef beeld van peuters (die in mijn omgeving allemaal ongeveer hetzelfde doen - kleuren, klimmen, zandbakken, fietsen - niks speciaals voor jongens of meisjes)? En de vervolgvraag: hoe in vredesnaam voeden wij onze dochter en zoon op zodat ze daadwerkelijk het idee hebben dat ze beide alles kunnen en mogen, terwijl de hele wereld lijkt te denken dat meisjes zacht en lief zijn (en die van ons is een rouwdouwer) en jongens stoer en gaaf (terwijl de onze een softie is)?
Ik begon bij een fiets en eindig nogal existentieel, sorry daarvoor - maar de strekking is duidelijk. We willen gelijke kansen voor al onze kinderen (toch?), maar wat de * moet ik hier nou mee?
Ik ben dus ook op zoek naar een fiets die neutraal is: normale kleuren, niet uitgesproken (gemarketed) meisje-meisje of stoere-jongen (want blijkbaar bestaan er geen stoere meisjes, of zachte jongens - het is het een of het ander in fietsenland). Maar zijn wij nou zo vreemd? Ouders van peuters en kleuters: hebben jullie alleen maar super-gender-specifieke spullen in huis en is onze vraag zo afwijkend? Of heeft de marketingsector een volledig scheef beeld van peuters (die in mijn omgeving allemaal ongeveer hetzelfde doen - kleuren, klimmen, zandbakken, fietsen - niks speciaals voor jongens of meisjes)? En de vervolgvraag: hoe in vredesnaam voeden wij onze dochter en zoon op zodat ze daadwerkelijk het idee hebben dat ze beide alles kunnen en mogen, terwijl de hele wereld lijkt te denken dat meisjes zacht en lief zijn (en die van ons is een rouwdouwer) en jongens stoer en gaaf (terwijl de onze een softie is)?
Ik begon bij een fiets en eindig nogal existentieel, sorry daarvoor - maar de strekking is duidelijk. We willen gelijke kansen voor al onze kinderen (toch?), maar wat de * moet ik hier nou mee?
maandag 20 januari 2020 om 07:06
Heb je daar bewijs van?
Volgens mij is het veel schadelijker om rolbevestigend op te voeden.
De wens voor een echt neutrale fiets snap ik heel goed. Zeker als jonger kind een jongen is. Hoe handig dat de fiets dan kan doorschuiven.
Mijn jongens hebben leren fietsen op een roze gekregen fiets. Hadden ze zelf niets van, maar ik werd simpel van het gezeur van anderen over de kleur.
maandag 20 januari 2020 om 07:55
Ik heb nog nooit over de kleur van de fiets van mijn zonen horen zeuren. Misschien regiogebonden?Andersom schreef: ↑20-01-2020 07:06Heb je daar bewijs van?
De wens voor een echt neutrale fiets snap ik heel goed. Zeker als jonger kind een jongen is. Hoe handig dat de fiets dan kan doorschuiven.
Mijn jongens hebben leren fietsen op een roze gekregen fiets. Hadden ze zelf niets van, maar ik werd simpel van het gezeur van anderen over de kleur.
maandag 20 januari 2020 om 09:30
Gatinmijnsok schreef: ↑20-01-2020 07:56Mijn dochters hebben trouwens ook o.a. roze fietsjes gehad, omdat ze dat mooi vonden. Ik ga niet zeggen dat het niet roze mag zijn.
Met één dochter en twee zonen kocht ik graag een fiets die doorgeschoven kon worden. Dus een neutraal model in neutrale kleur.
Vaak via Marktplaats dus kinderen hoeven alleen mee om te passen niet om te kiezen. Hadden de kinderen nooit een probleem mee.
maandag 20 januari 2020 om 09:36
Dat is hier eigenlijk nooit gebeurd. Volgens mij vinden de meeste peuters roze en paars en dat soort kleuren heel mooi. Prinsessenjurken zijn op die leeftijd ook altijd een groot succes, bij zowel jongens als meisjes.
maandag 20 januari 2020 om 09:40
Een beetje vreemd toch wel, want kennelijk letten jullie er ontzettend op. Ik zie veel kinderen met groene, gele, oranje, rode, zwarte, witte fietsjes.BO2punt0 schreef: ↑19-01-2020 20:03
Ik ben dus ook op zoek naar een fiets die neutraal is: normale kleuren, niet uitgesproken (gemarketed) meisje-meisje of stoere-jongen (want blijkbaar bestaan er geen stoere meisjes, of zachte jongens - het is het een of het ander in fietsenland). Maar zijn wij nou zo vreemd?
maandag 20 januari 2020 om 09:44
maandag 20 januari 2020 om 09:44
Dat is inderdaad handig, maar zoon loopt nu inderdaad ook op een roze loopfiets, want daar maak ik me niet te druk om. Ik laat dochter lekker kiezen wat ze wilAndersom schreef: ↑20-01-2020 07:06Heb je daar bewijs van?
En nee, ik heb geen probleem met het kopen van een 'jongensfiets' voor mijn dochter - maar is echt de enige reden om dit zo specifiek te benoemen dat wat nausicaa eerder noemde, namelijk dat hierdoor meer handel ontstaat? Ik snap denk ik gewoon niet waarom het zo'n ding is om specifiek een dochter of een zoon te krijgen, in plaats van een kind - ik snap gewoon niet waarom er zo'n onderscheid in alles is. Vooral omdat het echt enorm neutrale dingen zijn normaliter, fietsen, zandbakspul, duplo - en toch is er van alles ook een meisjesvariant in roze en paars.
maandag 20 januari 2020 om 09:49
Het is natuurlijk ook een beetje wat je er zelf van maakt. Door zelf te vinden dat de roze/paarse variant specifiek voor meisjes is, doe je er net zo hard aan mee.BO2punt0 schreef: ↑20-01-2020 09:44Dat is inderdaad handig, maar zoon loopt nu inderdaad ook op een roze loopfiets, want daar maak ik me niet te druk om. Ik laat dochter lekker kiezen wat ze wilen geef keuze uit dingen die voor zoon niet leiden tot teveel gezeur. Dan moet 't goed komen.
En nee, ik heb geen probleem met het kopen van een 'jongensfiets' voor mijn dochter - maar is echt de enige reden om dit zo specifiek te benoemen dat wat nausicaa eerder noemde, namelijk dat hierdoor meer handel ontstaat? Ik snap denk ik gewoon niet waarom het zo'n ding is om specifiek een dochter of een zoon te krijgen, in plaats van een kind - ik snap gewoon niet waarom er zo'n onderscheid in alles is. Vooral omdat het echt enorm neutrale dingen zijn normaliter, fietsen, zandbakspul, duplo - en toch is er van alles ook een meisjesvariant in roze en paars.
maandag 20 januari 2020 om 09:52
Oh, ik snap je heel goed TO.
En ben het helemaal met je eens.
Ik ben hier dus, in tegenstelling tot de meesten hier, wél bewust mee bezig. Het gaat natuurlijk allemaal over marketing en geld maar het geeft ook een hele duidelijke boodschap mee aan kinderen. Ik hou sowieso niet van een huis vol plastic troep, dus dat koop ik zo min mogelijk. Maar no way dat mijn dochter in seksistische crap van 'Lief' ging lopen oid.
Ze zit gelukkig op een school waar kinderen totaal niet bezig zijn met uiterlijk en spullen of jongens/meisjes denken. Veel bewuste ouders, en ja: dat merk je dus duidelijk aan de kinderen.
Kortom: ik ben van mening dat je als ouder heel veel invloed hebt op het man/vrouw beeld van je kind. Of je daar iets mee doet is een tweede. Ik vind het zelf heel belangrijk, dus hier is het zeker een thema.
Ik ben hier dus, in tegenstelling tot de meesten hier, wél bewust mee bezig. Het gaat natuurlijk allemaal over marketing en geld maar het geeft ook een hele duidelijke boodschap mee aan kinderen. Ik hou sowieso niet van een huis vol plastic troep, dus dat koop ik zo min mogelijk. Maar no way dat mijn dochter in seksistische crap van 'Lief' ging lopen oid.
Ze zit gelukkig op een school waar kinderen totaal niet bezig zijn met uiterlijk en spullen of jongens/meisjes denken. Veel bewuste ouders, en ja: dat merk je dus duidelijk aan de kinderen.
Kortom: ik ben van mening dat je als ouder heel veel invloed hebt op het man/vrouw beeld van je kind. Of je daar iets mee doet is een tweede. Ik vind het zelf heel belangrijk, dus hier is het zeker een thema.
maandag 20 januari 2020 om 09:54
Onze dochter wilde zelf graag een roze fiets en die heeft ze ook gekregen. Ze heeft nooit om gekeken naar het speelgoed van haar oudere broer net zoals onze zoon haar poppen stom vond. Ze mochten van ons spelen waarmee ze maar wilden maar ze hadden allebei van kleins af aan een voorkeur voor typische meisjes of jongens dingen.
maandag 20 januari 2020 om 09:55
O maar ik snap het ook, het is alleen niet wat ik in mijn straatbeeld zie. Ja, als je alleen bij meukwinkels zoals het vroegere Bart Smit komt waar alles nog in jongens- en meisjesspeelgoed verdeeld is komt, dan snap ik het wel.DeKenau schreef: ↑20-01-2020 09:52Oh, ik snap je heel goed TO.
maandag 20 januari 2020 om 10:00
Bij hele gewone winkels als H&M en Hema is dit ook nogal triest hoor.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar kinderkleding en speelgoed uit de jaren 70, dat was-in mijn beleving- veel meer unisex. Lego was gewoon lego. Nu heb je roze lego en 'stoere' lego. Zo jammer. Natuurlijk zijn er nog steeds prachtige spullen te krijgen, maar in de mainstream zie ik die lief/stoer verdeling echt wel terug.
maandag 20 januari 2020 om 10:01
En dat is hier wel een dingetje: wij zijn net verhuisd vanuit een omgeving waar ik dat heel erg had, naar een omgeving waar dat nog helemaal geen ding is. Dus ik ben er extra alert op, want ik wil niet dat mijn kinderen opgevoed worden als meisje en jongen - we willen ze opvoeden als kinderen, en proberen dat dus redelijk neutraal te doen.DeKenau schreef: ↑20-01-2020 09:52Oh, ik snap je heel goed TO.
maandag 20 januari 2020 om 10:08
Ja, dat is heel jammer, want kinderen kopiëren het natuurlijk van elkaar, vooral als ze wat ouder worden wordt dit steeds belangrijker. De buurt maakt denk ik niet heel veel uit, vooral school heeft veel invloed. Ik heb dat zelf wel meegenomen in mijn schoolkeuze.BO2punt0 schreef: ↑20-01-2020 10:01En dat is hier wel een dingetje: wij zijn net verhuisd vanuit een omgeving waar ik dat heel erg had, naar een omgeving waar dat nog helemaal geen ding is. Dus ik ben er extra alert op, want ik wil niet dat mijn kinderen opgevoed worden als meisje en jongen - we willen ze opvoeden als kinderen, en proberen dat dus redelijk neutraal te doen.
Ik heb dochter wel al jong uitgelegd hoe commercie werkt en ook dat veel volwassenen dingen op kinderen plakken die vaak helemaal niet precies zo zijn. Dat geen 1 kind in zo'n typisch 'jongen/meisje' hokje past. Dat kinderen gewoon heel veel soorten dingen leuk/mooi en interessant vinden.
maandag 20 januari 2020 om 10:12
DeKenau schreef: ↑20-01-2020 10:00Bij hele gewone winkels als H&M en Hema is dit ook nogal triest hoor.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar kinderkleding en speelgoed uit de jaren 70, dat was-in mijn beleving- veel meer unisex. Lego was gewoon lego. Nu heb je roze lego en 'stoere' lego. Zo jammer. Natuurlijk zijn er nog steeds prachtige spullen te krijgen, maar in de mainstream zie ik die lief/stoer verdeling echt wel terug.
Helemaal mee eens. Ik haalde die alleen niet aan omdat je er geen fietsen kan kopen
maandag 20 januari 2020 om 11:24
Wat Nausicaa zegt ja, het gaat ze puur om de dubbele verkoop. Net zoals bij alle gepersonaliseerde kleding, broodtrommels, stoeltjes, boeken en wat al niet meer (dat vind ik nog erger, want kun je als het nog goed is ook niet meer doorschuiven naar een nichtje of verkopen op Marktplaats of aan de Kringloop geven: wat een verspilling!)
Ik herken het helemaal en sta er net zo in als jij. En ja, natuurlijk zijn er wel unisex fietsen, maar de keuze is wel heel erg beperkt ten opzichte van de duidelijk geprofileerde jongens- en meisjesfietsen. En hoe ouder ze worden hoe erger. In baby- en peuterspeelgoed is nog wel veel neutraals te koop en qua fietsen gaat het tot 16 inch ook nog net is mijn ervaring. Maar vanaf 20 inch en basisschoolleeftijd wordt het nog veel lastiger.
Ik heb ivm doorschuiven en omdat ik een hekel heb aan het opdringen van roze/lievig versus donker/stoer voor onze oudste t/m 16 inch heel neutrale fietsjes weten te kopen. In maat 20 ging dat niet meer, de modellen gaan dan ook erg uiteenlopen: of een oma-achtig model of een mountainbike met dik frame, ertussenin bestaat bijna niet. En als je dan nog meer wensen hebt ernaast (prijs, merk, tweedehands) dan lukt het gewoon niet meer. T/m 16 inch had/heb ik fietsjes van Puky, Loekie en Batavus. Heel degelijke merken en zeker bij Puky is er veel sekseneutraal.
Ik vind het overigens wel lastig om er helemaal niet aan mee te doen: ik koop hoewel ik niks wil opdringen toch wel meer roze/lievige dingen voor mijn dochters en meer groene/blauwe/stoere dingen voor mijn zoon. En zoals Alecta terecht al benoemt, ik beschouw roze, bloemen en hartjes als ‘meisjesachtig’, terwijl dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Mijn zoon heeft t/m peuterleeftijd wel roze shirts gedragen, maar ik ging niet zo ver dat ik hem een jurk aantrok ofzo, terwijl ik dat bij mijn dochters wel deed/doe.
En nu is het nog relatief makkelijk voor je, als ze naar school gaan dan worden ze ook erg beïnvloed door klasgenootjes en is het net wie ze treffen en hoe ze daarop reageren. Zoon was op z’n derde fan van K3, zijn lievelingskleur was roze en hij speelde vaak met meisjes, maar na 1 maand op school wilde hij alleen nog blauw en zwart, met ridders en piraten spelen en K3 en meisjes waren stom. Bij dochter van 5 is het van alles wat: ze wil alleen maar broeken aan maar wel het liefst roze of paars, speelt alleen maar met jongetjes en is gek op zowel eenhoorns als Spiderman. Ik probeer ze zoveel mogelijk hun eigen weg te laten gaan hierin (ik wil ze ook zeker geen neutraliteit opdringen als ze simpelweg van bepaalde dingen houden), maar als ik ze iets hoor roepen als ‘dat is alleen maar voor jongens’ dan vraag ik ze wel vaak waarom dan.
Succes met je zoektocht!
Ik herken het helemaal en sta er net zo in als jij. En ja, natuurlijk zijn er wel unisex fietsen, maar de keuze is wel heel erg beperkt ten opzichte van de duidelijk geprofileerde jongens- en meisjesfietsen. En hoe ouder ze worden hoe erger. In baby- en peuterspeelgoed is nog wel veel neutraals te koop en qua fietsen gaat het tot 16 inch ook nog net is mijn ervaring. Maar vanaf 20 inch en basisschoolleeftijd wordt het nog veel lastiger.
Ik heb ivm doorschuiven en omdat ik een hekel heb aan het opdringen van roze/lievig versus donker/stoer voor onze oudste t/m 16 inch heel neutrale fietsjes weten te kopen. In maat 20 ging dat niet meer, de modellen gaan dan ook erg uiteenlopen: of een oma-achtig model of een mountainbike met dik frame, ertussenin bestaat bijna niet. En als je dan nog meer wensen hebt ernaast (prijs, merk, tweedehands) dan lukt het gewoon niet meer. T/m 16 inch had/heb ik fietsjes van Puky, Loekie en Batavus. Heel degelijke merken en zeker bij Puky is er veel sekseneutraal.
Ik vind het overigens wel lastig om er helemaal niet aan mee te doen: ik koop hoewel ik niks wil opdringen toch wel meer roze/lievige dingen voor mijn dochters en meer groene/blauwe/stoere dingen voor mijn zoon. En zoals Alecta terecht al benoemt, ik beschouw roze, bloemen en hartjes als ‘meisjesachtig’, terwijl dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Mijn zoon heeft t/m peuterleeftijd wel roze shirts gedragen, maar ik ging niet zo ver dat ik hem een jurk aantrok ofzo, terwijl ik dat bij mijn dochters wel deed/doe.
En nu is het nog relatief makkelijk voor je, als ze naar school gaan dan worden ze ook erg beïnvloed door klasgenootjes en is het net wie ze treffen en hoe ze daarop reageren. Zoon was op z’n derde fan van K3, zijn lievelingskleur was roze en hij speelde vaak met meisjes, maar na 1 maand op school wilde hij alleen nog blauw en zwart, met ridders en piraten spelen en K3 en meisjes waren stom. Bij dochter van 5 is het van alles wat: ze wil alleen maar broeken aan maar wel het liefst roze of paars, speelt alleen maar met jongetjes en is gek op zowel eenhoorns als Spiderman. Ik probeer ze zoveel mogelijk hun eigen weg te laten gaan hierin (ik wil ze ook zeker geen neutraliteit opdringen als ze simpelweg van bepaalde dingen houden), maar als ik ze iets hoor roepen als ‘dat is alleen maar voor jongens’ dan vraag ik ze wel vaak waarom dan.
Succes met je zoektocht!
maandag 20 januari 2020 om 11:28
Het is ook wel logisch dat het later meer gaat spelen: kinderen gaan dan op zoek naar gelijken en willen bij een groepje horen. Dat gaat deels op basis van geslacht (jongen/meisje), maar ook door het delen van interesses. Mijn jongste dochter deelde wat meer interesses met de jongens en maakte dus meer deel uit van het jongensgroepje.DeKenau schreef: ↑20-01-2020 10:08Ja, dat is heel jammer, want kinderen kopiëren het natuurlijk van elkaar, vooral als ze wat ouder worden wordt dit steeds belangrijker. De buurt maakt denk ik niet heel veel uit, vooral school heeft veel invloed. Ik heb dat zelf wel meegenomen in mijn schoolkeuze.
Ik heb dochter wel al jong uitgelegd hoe commercie werkt en ook dat veel volwassenen dingen op kinderen plakken die vaak helemaal niet precies zo zijn. Dat geen 1 kind in zo'n typisch 'jongen/meisje' hokje past. Dat kinderen gewoon heel veel soorten dingen leuk/mooi en interessant vinden.
Die tweedeling in speelgoed (jongens versus meisjes) heeft mij nooit zou kunnen boeien. Ik geloof ook niet dat het voor mijn kinderen ook echt een issue is/was. Als ik er als ouder heel bewust mee bezig zou, dan zou dat, in mijn geval, heel krampachtig aanvoelen.
maandag 20 januari 2020 om 13:20
En sommige dingen zijn er alleen in meisjesvariant. Mijn kinderen (2 zoons) hebben een tijd gehad dat ze graag kappertje speelden. Dus ik voor sinterklaas op zoek naar een speelgoedkapperssetje. Die zijn dus alleen maar in het roze te krijgen. Uiteindelijk is het er 1 van Frozen geworden, maar die was dus wel specifiek op meisjes gericht. Op dit moment spelen mijn kinderen met poppen. Dat doen ze met mijn oude poppen, toen waren poppekleertjes en kapperssetjes niet perse roze. Helaas had ik het kapperssetje niet meer, maar op de foto's was het echt een neutraal setje.BO2punt0 schreef: ↑20-01-2020 09:44Dat is inderdaad handig, maar zoon loopt nu inderdaad ook op een roze loopfiets, want daar maak ik me niet te druk om. Ik laat dochter lekker kiezen wat ze wilen geef keuze uit dingen die voor zoon niet leiden tot teveel gezeur. Dan moet 't goed komen.
Wat fiets betreft, de 12 inch was hier een sesamstraatfiets van MP, gekocht van mensen met dochters. Tot de 26 inch altijd 2e hands gekocht (kan ook via de fietsenmaker). Oudste heeft onlangs een nieuwe 26 inch gekregen, omdat ik op MP ook de hoofdprijs moest betalen (350 euro voor een 2e hands batavus met garantie tot de deur). De gekochte fiets (sparta) was in de opruiming en goedkoper dan de 2ehandse. Fietsen gaan hier wel altijd 2 rondes mee, maar met een jongen en een meisje is dat na de 1e fietsjes wel anders.
maandag 20 januari 2020 om 13:28
Juist Lego is tegenwoordig weer bezig met de neutralere sets.DeKenau schreef: ↑20-01-2020 10:00Bij hele gewone winkels als H&M en Hema is dit ook nogal triest hoor.
Maar ik zie wel wat je bedoelt en ik let er ook ontzettend op.
maandag 20 januari 2020 om 13:47
Nee je bent niet vreemd, maar hebt gewoon gelijk. Wij hebben voor onze dochter uiteindelijk een blauwe fiets kunnen kopen, want zij wil dus echt geen roze, paars of andere kleuren die door de commercie als meisjesachtig worden bestempeld. Echt neutraal is heel lastig, helaas.BO2punt0 schreef: ↑19-01-2020 20:12Als ik kijk op bol (of willekeurig welke site) dan zie ik honderden fietsen. Daar zitten 45% meisjesfietsen tussen (in alle tinten roze, paars, en lichtblauw/Frozenthema) en 45% jongensfietsen (BMX-achtig, donkere kleuren, brede banden, termen als STOER, ADVENTURE, en andere onzin op de stang). Verder zijn er inderdaad nog wat andere kleuren, en we vinden ook vast wat leuks, maar dit is toch geen afspiegeling van wat ouders voor hun kind willen? Of ben ik een hele vreemde ouder?
maandag 20 januari 2020 om 13:50
Kijk maar eens naar de oude en nieuwe videoclips van Kinderen voor kinderen. Dat is echt wel veranderd.DeKenau schreef: ↑20-01-2020 10:00Bij hele gewone winkels als H&M en Hema is dit ook nogal triest hoor.