Neutrale kinderfiets

19-01-2020 20:03 82 berichten
Dochter van ruim 3 groeit van haar loopfiets af, en we willen haar een fiets met trappers kopen. 12 inch, ze is niet al te groot, dus prima. Maar man en ik zijn best wel gewend aan de 'neutrale versie' van alles: ze draagt weinig roze en supermeisje-meisje, net als onze zoon weinig kleding draagt met teksten die ik niet vind passen bij een jochie van 1. Zelf heeft ze ook geen absolute voorkeur - series die ze leuk vindt zijn vaak neutraal, ze taalt niet naar roze spullen, en gaat bij de verkleedkist afwisselend voor jurken en bouwvakker-outfits.

Ik ben dus ook op zoek naar een fiets die neutraal is: normale kleuren, niet uitgesproken (gemarketed) meisje-meisje of stoere-jongen (want blijkbaar bestaan er geen stoere meisjes, of zachte jongens - het is het een of het ander in fietsenland). Maar zijn wij nou zo vreemd? Ouders van peuters en kleuters: hebben jullie alleen maar super-gender-specifieke spullen in huis en is onze vraag zo afwijkend? Of heeft de marketingsector een volledig scheef beeld van peuters (die in mijn omgeving allemaal ongeveer hetzelfde doen - kleuren, klimmen, zandbakken, fietsen - niks speciaals voor jongens of meisjes)? En de vervolgvraag: hoe in vredesnaam voeden wij onze dochter en zoon op zodat ze daadwerkelijk het idee hebben dat ze beide alles kunnen en mogen, terwijl de hele wereld lijkt te denken dat meisjes zacht en lief zijn (en die van ons is een rouwdouwer) en jongens stoer en gaaf (terwijl de onze een softie is)?

Ik begon bij een fiets en eindig nogal existentieel, sorry daarvoor - maar de strekking is duidelijk. We willen gelijke kansen voor al onze kinderen (toch?), maar wat de * moet ik hier nou mee?
Alecta schreef:
20-01-2020 11:28
Het is ook wel logisch dat het later meer gaat spelen: kinderen gaan dan op zoek naar gelijken en willen bij een groepje horen. Dat gaat deels op basis van geslacht (jongen/meisje), maar ook door het delen van interesses. Mijn jongste dochter deelde wat meer interesses met de jongens en maakte dus meer deel uit van het jongensgroepje.

Die tweedeling in speelgoed (jongens versus meisjes) heeft mij nooit zou kunnen boeien. Ik geloof ook niet dat het voor mijn kinderen ook echt een issue is/was. Als ik er als ouder heel bewust mee bezig zou, dan zou dat, in mijn geval, heel krampachtig aanvoelen.

Ruim twintig jaar geleden was ik niet zo zeer bezig met genderneutraal speelgoed kiezen maar ik wilde gewoon niet alles in het roze. Zeker de dingen waar zoon en dochter samen mee zouden kunnen spelen wilde ik graag in primaire kleuren. Toen lukte dat nog net maar roze was in opmars. Nu lijkt het werkelijk drama.
Andersom schreef:
20-01-2020 16:27
Ruim twintig jaar geleden was ik niet zo zeer bezig met genderneutraal speelgoed kiezen maar ik wilde gewoon niet alles in het roze. Zeker de dingen waar zoon en dochter samen mee zouden kunnen spelen wilde ik graag in primaire kleuren. Toen lukte dat nog net maar roze was in opmars. Nu lijkt het werkelijk drama.
Mijn zonen vonden op die leeftijd alles wat roze en paars was ontzettend mooi. We hadden een neutrale en een zuurstokroze kinderwagen; de roze vonden ze veel mooier. Ik zie roze en dat soort dingen niet als exclusief voor meisjes, dat is misschien het verschil.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-01-2020 17:43
Mijn zonen vonden op die leeftijd alles wat roze en paars was ontzettend mooi. We hadden een neutrale en een zuurstokroze kinderwagen; de roze vonden ze veel mooier. Ik zie roze en dat soort dingen niet als exclusief voor meisjes, dat is misschien het verschil.
Maar dan nog vind ik het jammer dat er vaak zo'n tweedeling is van óf zoetig roze óf donker zwart/grijs/donkerblauw. Je lijkt soms haast te moeten kiezen tussen lieflijk en stoer, of het nu voor een jongetje of meisje is. Maar er zit toch nog heel veel tussenin ook?

En nee, natuurlijk is er wel meer te koop, ook er tussenin, en ik vind uiteindelijk best een leuk rood loopwagentje of een groene trui voor zowel zoon als dochters, maar soms moet ik dan wel een stuk verder zoeken. Het mainstream speelgoed bij de Intertoys en de fietsen die de gemiddelde fietsenmaker heeft staan vallen vaak wel in de bovengenoemde categorieën.
nicole123 schreef:
20-01-2020 19:23
Maar dan nog vind ik het jammer dat er vaak zo'n tweedeling is van óf zoetig roze óf donker zwart/grijs/donkerblauw. Je lijkt soms haast te moeten kiezen tussen lieflijk en stoer, of het nu voor een jongetje of meisje is. Maar er zit toch nog heel veel tussenin ook?

En nee, natuurlijk is er wel meer te koop, ook er tussenin, en ik vind uiteindelijk best een leuk rood loopwagentje of een groene trui voor zowel zoon als dochters, maar soms moet ik dan wel een stuk verder zoeken. Het mainstream speelgoed bij de Intertoys en de fietsen die de gemiddelde fietsenmaker heeft staan vallen vaak wel in de bovengenoemde categorieën.
Ja, eens. Op jongenskleding staat stoer, op meisjeskleding lief, of prinsesje ofzoiets. Lego heeft nu wel creator, dat is leuk voor alle kinderen, ik vind het ook echt leuk spul. Voor Lego friend moet je als jongetje volgens mij behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar mee te spelen, ookal lijkt het me logisch dat jongetjes ook van huizen bouwen en met poppetjes dingen naspelen houden. En omgekeerd heb je van die nerf enzo, dat is juist heel donker en stoer. Vroeger (jaja) wat lego gewoon geel, rood, blauw, groen en daar speelde iedereen mee.
Hier zit bijvoorbeeld een Intertoys in de buurt, daar heb je echt de schappen voor jongens en de schappen voor meisjes. Terwijl er waarschijnlijk zat jongens zijn die van knutselen houden en meisjes die graag met autootjes spelen. Na de klei voor peuters is een groot deel van het knutselspul ook al roze met glitters en staan er meisjes op het pakje.
nicole123 schreef:
20-01-2020 19:23
Maar dan nog vind ik het jammer dat er vaak zo'n tweedeling is van óf zoetig roze óf donker zwart/grijs/donkerblauw. Je lijkt soms haast te moeten kiezen tussen lieflijk en stoer, of het nu voor een jongetje of meisje is. Maar er zit toch nog heel veel tussenin ook?

En nee, natuurlijk is er wel meer te koop, ook er tussenin, en ik vind uiteindelijk best een leuk rood loopwagentje of een groene trui voor zowel zoon als dochters, maar soms moet ik dan wel een stuk verder zoeken. Het mainstream speelgoed bij de Intertoys en de fietsen die de gemiddelde fietsenmaker heeft staan vallen vaak wel in de bovengenoemde categorieën.
Kleurige, leuke jongenskleding is lastig te vinden, dat ben ik helemaal met je eens!
Emma93 schreef:
19-01-2020 23:02
Ik snap dit niet helemaal. Wat is er mis met roze voor meisjes? Mijn zoon heeft ook veel blauw en groen. Dochters hebben altijd in roze (eerst door mij gekozen nu hebben ze meer inspraak) gelopen. Ze spelen ook graag met poppen en barbies. Jongste dochter speelt ook wel eens met haar jongere broertje samen met de auto's. Dat vind ik alleen minder geslaagd.
Want jij wil je dochters meegeven dat zij later niet auto zullen rijden, maar hun man? En dat hij ook het schilderijtje ophangt en de spin buiten zet? Terwijl zij de afwas doen en voor de kinderen zorgen? En dat als er een lamp kapot is wanneer man aan het werk is, ze beter de buurman kunnen vragen dan er zelf een nieuw peertje in draaien?
Of je geeft je zonen graag mee dat, ookal hebben ze kinderen later, dat met een baby omgaan echt alleen voor hun vrouw is, en ze dus vooral geen papadag moeten hebben of een dag minder werken of in het weekeinde aandacht besteden aan hun kind? Dat als ze vanuit jouw huis niet direct trouwen, ze beter afhaalmaaltijden kunnen kopen omdat koken nou eenmaal voor vrouwen is en zij zich daarmee niet kunnen redden?

Nouja, ik hoop dat je een grapje probeerde te maken wat ik serieus opvatte.
Emma93 schreef:
19-01-2020 23:47
Ik laat dochters in roze en zoon in blauw lopen, omdat meisjes en jongens nu eenmaal anders zijn. Ook heb ik liever dat ze met het goede speelgoed voor het geslacht spelen. Het is schadelijk voor kinderen om aan rolverwarring te doen!
Rol? Wat voor rol? Ligt aan het karakter van je kinderen en wat ze later gaan doen wat hun rol wordt. Als jouw zoon later trouwt, kinderen krijgt en mijn zijn vrouw afspreekt dat zij fulltime werkt en carieere gaat maken en hij huisman wordt en het meeste voor de kinderen zorgt, is dat zijn rol. Zo kunnen je dochters moeder worden, maar ook (eventueel tegelijk) autocoureur, juf, electricien, projectmanager, accountant, arts, schrijfster etc. En je zoon kan dat ook allemaal worden of gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me bewust van gender stereotypering voor mijn kinderen. Voor mijn dochter is dat makkelijk, er is heel veel stoere, niet roze meisjeskleding. Voor jongens is het moeilijker merk ik. Ik probeer voor de jongens de standaard grijs/blauwe kleding te vermijden en te zoeken naar knalkeuren, rood, groen, geel. Lekker vrolijk. :)
Maar dat is best moeilijk. Het makkelijkst is het bij buitenlandse webshops en de betere outdoormerken.

Fietsen en andere dingen zijn makkelijk genderneutraal te vinden hoor. Je moet de kwaliteitsspullen hebben en niet goedkope chinese meuk of decathlon ofzo, die doen gewoon heel makkelijk een roze en blauwe variant van alles want dat is bedrijfstechnisch handiger dan 5 varianten. Puky fietsen zijn er in alle kleuren bijvoorbeeld en die zijn ook zgan op marktplaats te vinden.

In babykleertjes is er gelukkig echt een trend naar genderneutraal. Veel groen, geel, grijs enzovoorts. Ook in de betere kinderboekjes zijn de gendertyperingen redelijk overboord en kom ik vrouwelijke bouwvakkers en piloten tegen. Helemaal blij mee :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven