Nomen est omen?
donderdag 26 september 2019 om 20:20
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
donderdag 26 september 2019 om 22:14
Hier in de omgeving een Alice (ellis) en Alice (alliese)
donderdag 26 september 2019 om 22:16
Misschien kunnen we de conclusie trekken dat veel mensen onzeker zijn over hun positie in de maatschappij en dat het mensen zekerheid geeft andere mensen duidelijk in andere groepen te stoppen, vooral wanneer die andere groep duidelijk een slechtere positie inneemt dan zij. Een van de criteria is dan de naam, denk ik.
donderdag 26 september 2019 om 22:17
Hanneke of Marijke, die plompe verpleegkundigeBetty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 21:05Ik ben zelf trouwens een panterprinttype, maar mijn naam is meer een soort degelijke naam voor een plompe hoofdverpleegkundige van 46. Ben ik niet, maar is verder prima.
Mijn kinderen hebben schitterende namen, vind ik dan, maar wel saai.
Echt lelijk vind ik refoknutselnamen (wel vernoemen, maar dan verschrikkelijk) Korstianne, dat soort gedoe. Heb ik ook wel een vooroordeel over.
donderdag 26 september 2019 om 22:20
Jij mag het bekrompen vinden zoveel je wil hoor, daar lig ik namelijk gewoon niet wakker van. Ik blijf het hoe dan ook zielig vinden als ouders hun kinderen een tokkie naam geven.Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 22:04Tja, als je maar genoeg mensen om je heen weet te verzamelen die er dezelfde bekrompen ideeën op na houden als jij krijg je vanzelf gelijk.
Self fulfilling prophecy noemde mijn oude oma dat altijd (die gewoon Jantje heette maar toevallig wel de HBS had afgerond, rond 1930).
donderdag 26 september 2019 om 22:20
Ik dacht meteen aan Anja
donderdag 26 september 2019 om 22:21
Zoiets. En als je kind dan de vaardigheden ontbreekt helpt iig de naam.Betty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 22:16Misschien kunnen we de conclusie trekken dat veel mensen onzeker zijn over hun positie in de maatschappij en dat het mensen zekerheid geeft andere mensen duidelijk in andere groepen te stoppen, vooral wanneer die andere groep duidelijk een slechtere positie inneemt dan zij. Een van de criteria is dan de naam, denk ik.
donderdag 26 september 2019 om 22:24
Betty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 22:16Misschien kunnen we de conclusie trekken dat veel mensen onzeker zijn over hun positie in de maatschappij en dat het mensen zekerheid geeft andere mensen duidelijk in andere groepen te stoppen, vooral wanneer die andere groep duidelijk een slechtere positie inneemt dan zij. Een van de criteria is dan de naam, denk ik.
De naam op zich deel ik niet zo snel in hokjes in. Tokkie/kak maakt mij niet uit.
Ik vind vaak alleen iets van de spelling/uitspraak. Dan vind ik de ouders snel een beetje simpel als dat niet logisch is gedaan. Of als de spelling echt heel gek is. Zoals Braien, voor Brian.
Kunnen je ouders je naam beter verkeerd uitspreken, want dat kun je later nog vrij eenvoudig veranderen. Een spelfout uit je naam halen kost meer moeite.
donderdag 26 september 2019 om 22:27
Wij hebben voor onze dochter bewust gekozen voor een naam die makkelijk uit te spreken is, maar ook tijdloos en mooi is. Een beetje suf misschien want gewaagd is anders. We wilden haar behoeden voor vooroordelen en het steeds moeten vertellen hoe je het spelt of uitspreekt. Lijkt me namelijk echt doodvermoeiend.
Haar tweede naam is dan weer erg bijzonder. Geen Nederlandse of Engelse naam. Mocht ze wat gewaagder door het leven willen, kan ze die gebruiken.
Haar tweede naam is dan weer erg bijzonder. Geen Nederlandse of Engelse naam. Mocht ze wat gewaagder door het leven willen, kan ze die gebruiken.
donderdag 26 september 2019 om 22:33
De naam van mijn oudste eindigt op -ine. Nagenoeg iedereen spreekt dat uit als -ien, wat oorspronkelijk de bedoeling was, maar zelf geeft ze de voorkeur aan -ine. De naam van jongste eindigt op -anne. Als je dat uitspreekt als -an is het niet om aan te horen, maar toch denken sommige mensen dat het zo hoort.
donderdag 26 september 2019 om 22:38
Ik heb het opgegeven, dat Tokkie of niet Tokkie. Er komen zoveel soorten namen voorbij op de school van kind, en zoveel achtergronden / culturen dat ik er inmiddels een dagtaak aan zou hebben om uit te vogelen of Eues, Jane, Kees of Ximra nou afstammen van Tokkies of juist niet. Dan moet ik de ouders ( onmogelijk in de krioelende oudermassa) observeren, hun huizen inspecteren en achter de beroepen en inkomens zien te komen. Vast een leuke dagbesteding maar niet haalbaar.
donderdag 26 september 2019 om 22:38
Mariekes ken ik denk ik wel twintig. Er zaten er altijd minimaal twee in mijn klas.NYC schreef: ↑26-09-2019 20:59Toch waren die er ook wel denk ik.
Mijn vrouw en ik zijn van hetzelfde geboortejaar maar zij had veel klasgenoten met namen die je bij mij in de buurt weinig hoorde: Cindy, Wendy, Lars, Kim, Roy.
En bij mij in de omgeving hoorde je veel Marieke (echt heeeeel veel Marieke), Judith, Peter, Jeroen, Marloes.
Maar misschien is dat ook regionaal?
Het is tegenwoordig denk ik wel sterker (milieu bepalend) maar namen als Emma en Sophie hoor je in alle lagen.
Soms hebben namen ook eerst een hogere sociaal-economische status en hoor je ze nog niet vaak (als tiener keek ik graag naar de geboorteadvertenties, in ons regionale dagblad nooit een Isa of Noah, maar die zag ik wel in NRC en Volkskrant) maar later werden die namen onder alle lagen van de bevolking populair en zag ik in de Volkskrant steeds vaker Olivia en James.
Ik heb zelfs in een klas gezeten met (uit mijn hoofd) Hanneke, Sanneke, Anneke, Janneke, Marieke, Marieke, Marieke, Maaike, Meike, Lieke en Femke. Toen was ik letterlijk de enige in de klas die niet eindigde op -ke.
donderdag 26 september 2019 om 22:42
Ik heb juist soort van perongeluk een ordinaire naam. Past helemaal niet bij het gezin waar ik uit kom, en de rest heeft ook allemaal een leuke vlotte naam uit de categorie oud-Hollands. Wat er bij mij fout is gegaan is een raadsel, mijn ouders zijn echt los gegaan want mijn tweede naam is zo mogelijk nog erger.
En dan heb ik ook nog eens niet de standaard spelling dus ik moet altijd spellen of verbeteren. Ik had heel lang dat ik het wilde aanpassen maar ja naar wat dan, want mijn tweede naam maakt het dus alleen nog maar erger. Ondertussen ben ik er wel aan gewend en gelukkig wordt mijn naam bijna altijd afgekort en dat vind ik dus helemaal niet erg.
Als bewijsje, allebei mijn namen zijn in dit topic al lang genoemd als ordi namen
Misschien moet ik toch maar aan de panterprint en de zoete witte wijn.
En dan heb ik ook nog eens niet de standaard spelling dus ik moet altijd spellen of verbeteren. Ik had heel lang dat ik het wilde aanpassen maar ja naar wat dan, want mijn tweede naam maakt het dus alleen nog maar erger. Ondertussen ben ik er wel aan gewend en gelukkig wordt mijn naam bijna altijd afgekort en dat vind ik dus helemaal niet erg.
Als bewijsje, allebei mijn namen zijn in dit topic al lang genoemd als ordi namen
donderdag 26 september 2019 om 22:45
donderdag 26 september 2019 om 22:45
Watervogels?ClumsyNinja schreef: ↑26-09-2019 22:44Oh, mocht ik ooit nog perongeluk een dochter krijgen met een man die alles goed vindt, dan noem ik haar Zwaantje. In welke categorie valt dat eigenlijk?
donderdag 26 september 2019 om 22:46
Gestoorde moeder die al een hekel aan je had voor je geboren werd.ClumsyNinja schreef: ↑26-09-2019 22:44Oh, mocht ik ooit nog perongeluk een dochter krijgen met een man die alles goed vindt, dan noem ik haar Zwaantje. In welke categorie valt dat eigenlijk?
donderdag 26 september 2019 om 22:47
Wij hebben dus wel 2 zoons met Engelse namen. En 1 daar van kwam in zijn geboortejaar ook nog in top 20COtweepuntnul schreef: ↑26-09-2019 20:37Ik had een voorkeur voor Britse namen, maar ja, in Nederland vonden we dat wat gek dus maar niet gedaan.
donderdag 26 september 2019 om 22:48
ken een theatermaakster met een kind dat zo heet en een getatoeëerd hipster stoer stel dat hun kind zo genoemd heeft. Gewoon leuk dus, hier.ClumsyNinja schreef: ↑26-09-2019 22:44Oh, mocht ik ooit nog perongeluk een dochter krijgen met een man die alles goed vindt, dan noem ik haar Zwaantje. In welke categorie valt dat eigenlijk?
donderdag 26 september 2019 om 22:51
Ik werk in een ziekenhuis en ik vind het opvallend dat we nauwelijks artsen of arts-assistenten hebben met namen die ik als ‘tokkie’ zie.
Geen wesley, joey, samantha of Anita. Wel een esmeralda (vind ik persoonlijk vrij tokkie). Maar verder namen als Maarten, Roderick, Peter, Leontine, Eveline en Carmen.
Geen wesley, joey, samantha of Anita. Wel een esmeralda (vind ik persoonlijk vrij tokkie). Maar verder namen als Maarten, Roderick, Peter, Leontine, Eveline en Carmen.
donderdag 26 september 2019 om 22:52
Iemand had het er over dat ze haar kind een Europese naam wilt geven aan haar kind. Omdat anders haar kind zou worden veroordeeld voor bv een sollicitatie of dergelijke. Dit snap ik niet. Ik vind dat Nederland wel de diversiteit van namen moet accepteren en sociaal economische status niet moet vergelijken.
Maar ik ben er wel mee eens dat de kinderen geen "tokkie" namen moeten krijgen. Ik zou het erg zielig vinden als de kinderen hierdoor worden gepest op school.
Maar ik ben er wel mee eens dat de kinderen geen "tokkie" namen moeten krijgen. Ik zou het erg zielig vinden als de kinderen hierdoor worden gepest op school.