Nomen est omen?
donderdag 26 september 2019 om 20:20
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
donderdag 26 september 2019 om 21:33
zussel schreef: ↑26-09-2019 21:13In mijn werk raden we bij de naam van de diagnose en als je een onderzoekje zou doen gok ik dat het 80% van de tijd klopt. Dus ja, ik heb wel associaties bij namen. Verder vind ik er weinig van, ieder zijn smaak.
Zelf was onze eis voor de kinderen; niet hoeven spellen, niet heel veel voorkomend, 2 lettergrepen, passend bij achternaam. Ze vallen niet echt onder een categorie als aso, kak, oud-Hollands eigenlijk.
Die zin klopt niet. Wat bedoel je precies? Je hoort een naam en gokt daar de diagnose bij?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
We zijn inmiddels bij dsm v, dat is toch niet echt om de haverklap. Daarbij is een iq-test nou niet echt op veel manieren te interpreteren (gelukkig).Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 21:27Die tests zijn wel afhankelijk van de interpretatie van de professional, en die interpretatie wordt wel degelijk gestuurd door een vermoeden vooraf. En zo verschrikkelijk duidelijk is de DSM nou ook weer niet. Als dat zo was zouden er niet om de haverklap nieuwe versies worden ontwikkeld met nieuwe stoornissen en stoornissen die worden afgeschaft. Maar ga lekker verder hoor, met je leuke spelletje. Ik hoop alleen niet dat mijn zoon binnenkort door jou getest gaat worden.
Ik vind dat jouw zoon een prachtige naam heeft!Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 21:27Die tests zijn wel afhankelijk van de interpretatie van de professional, en die interpretatie wordt wel degelijk gestuurd door een vermoeden vooraf. En zo verschrikkelijk duidelijk is de DSM nou ook weer niet. Als dat zo was zouden er niet om de haverklap nieuwe versies worden ontwikkeld met nieuwe stoornissen en stoornissen die worden afgeschaft. Maar ga lekker verder hoor, met je leuke spelletje. Ik hoop alleen niet dat mijn zoon binnenkort door jou getest gaat worden.
donderdag 26 september 2019 om 21:34
donderdag 26 september 2019 om 21:35
Het meest irritant zijn die lui die een Franse spelling aanhouden en dan met hun oogjes gaan staan rollen als je het niet op de Engelse wijze uitspreekt. Of andersom. Dan moet ik echt mijn tong soms afbijten om niet te bitsen ‘Leer dan schrijven, met je accent aigu’.Het-groepje schreef: ↑26-09-2019 21:29Wij kennen mensen die erop staan dat hun Arthur uitgesproken wordt als Ar(tong uitsteken)tha.
Zij vinden het heel erg dat meeste mensen Artuur zeggen. Het is ook nooit goed.
donderdag 26 september 2019 om 21:35
Mijn broertje, zusje en ik hebben alle drie namen die in ons geboortejaar in de top 10 stonden volgens mij. Op viva hier heb ik wel geregeld gelezen dat ik een zgn tokkienaam heb, terwijl het een keurige Franse naam is en mijn ouders absoluut niets tokkie-achtigs hebben, al zeg ik het zelf
Mijn man en zijn broer hebben ook top 10 namen uit hun geboortejaar ( Sander, Robin, Mark dat soort namen).
Man en ik hebben onze dochters namen gegeven die wij in eerste instantie gewoon echt mooi vinden. Daarnaast gekeken of de namen uitspreekbaar zijn in andere talen ( wat zo blijkt te zijn, zowel de eerste als tweede naam van onze meisjes), of ze rare google-hits gaven ( gelukkig niet) en toch ook wel gekeken naar de toekomst voor beide meisjes en welke associaties mensen kunnen hebben met deze namen.
Grappige is wel dat de naam van oudste dochter altijd even vragen opwekt hier in de omgeving ( oosten des lands, ze missen een klinker, terwijl het toch echt een volledige voornaam is) en bij naam van dochter 2 kwamen ineens hele rare Engelse schrijfwijzes, dubbele letters, een y ipv een i. Nee, gewoon zoals je het zegt, zo schrijf je het ook.
Mijn man en zijn broer hebben ook top 10 namen uit hun geboortejaar ( Sander, Robin, Mark dat soort namen).
Man en ik hebben onze dochters namen gegeven die wij in eerste instantie gewoon echt mooi vinden. Daarnaast gekeken of de namen uitspreekbaar zijn in andere talen ( wat zo blijkt te zijn, zowel de eerste als tweede naam van onze meisjes), of ze rare google-hits gaven ( gelukkig niet) en toch ook wel gekeken naar de toekomst voor beide meisjes en welke associaties mensen kunnen hebben met deze namen.
Grappige is wel dat de naam van oudste dochter altijd even vragen opwekt hier in de omgeving ( oosten des lands, ze missen een klinker, terwijl het toch echt een volledige voornaam is) en bij naam van dochter 2 kwamen ineens hele rare Engelse schrijfwijzes, dubbele letters, een y ipv een i. Nee, gewoon zoals je het zegt, zo schrijf je het ook.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 26-09-2019 21:50
0.60% gewijzigd
donderdag 26 september 2019 om 21:36
Ah, je voorspelt ook het IQ nav de naam?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 26 september 2019 om 21:36
Geef die namen vrij en je weet hoe je je kind een etiketje kan besparen.Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 21:33En in 80% van de gevallen hebben ze het goed. Waar zijn dan al die testbatterijen nog voor nodig vraag je je af.
donderdag 26 september 2019 om 21:37
Combinatie leeftijd kind / moeder + naam kind is hier vaak ook al een hint over de staat van het gebit van een kind.zussel schreef: ↑26-09-2019 21:13In mijn werk raden we bij de naam van de diagnose en als je een onderzoekje zou doen gok ik dat het 80% van de tijd klopt. Dus ja, ik heb wel associaties bij namen. Verder vind ik er weinig van, ieder zijn smaak.
Zelf was onze eis voor de kinderen; niet hoeven spellen, niet heel veel voorkomend, 2 lettergrepen, passend bij achternaam. Ze vallen niet echt onder een categorie als aso, kak, oud-Hollands eigenlijk.
Bij Delano van 4 met een moeder Samantha van 21 is vaker cariës aanwezig dan bij Lisa van 4, met een moeder van 36.
Klopt natuurlijk gelukkig niet altijd, maar vaak wel.
donderdag 26 september 2019 om 21:39
Oh, dat vind ik ook zo erg... Al een paar keer meegemaakt met de (prachtige) naam Amélie. Zo moet het dan ook geschreven worden, maar wel uitgesproken als... A-mmelie.lemoos2 schreef: ↑26-09-2019 21:35Het meest irritant zijn die lui die een Franse spelling aanhouden en dan met hun oogjes gaan staan rollen als je het niet op de Engelse wijze uitspreekt. Of andersom. Dan moet ik echt mijn tong soms afbijten om niet te bitsen ‘Leer dan schrijven, met je accent aigu’.
donderdag 26 september 2019 om 21:40
Een van de hoogste 'bazen' van mijn man heet Jordy. Die komt ook echt uit een Tokkiegezin uit een achterstandswijk. De eerlijkheid moet wel zeggen dat hij vroeger LTS heeft gedaan en zich in het bedrijfsleven heeft opgewekt tot manager in maatpak.
donderdag 26 september 2019 om 21:41
Zo tokkie
donderdag 26 september 2019 om 21:42
Maar goed, de vraag is nu: behandelen jullie iemand die Samantha heet bij voorbaat al alsof ze het gebit van haar kind verwaarloost?Lemon_Pledge schreef: ↑26-09-2019 21:37Combinatie leeftijd kind / moeder + naam kind is hier vaak ook al een hint over de staat van het gebit van een kind.
Bij Delano van 4 met een moeder Samantha van 21 is vaker cariës aanwezig dan bij Lisa van 4, met een moeder van 36.
donderdag 26 september 2019 om 21:42
Jij neemt ze af maar weet niet hoe je het schrijft? Komt ook niet echt slim over.
donderdag 26 september 2019 om 21:43
Ga. Uit. Mijn. Hoofd
Inderdaad een Amélie maar dat moest dan worden uitgesproken als ‘Emily op z’n Engels’. En het broertje heeft het omgekeerd. Zeg maar een Charles maar spreek het uit als ‘Sjarrel op z’n Frans’.
donderdag 26 september 2019 om 21:44
Cariës is objectief aantoonbaar, een ontwikkelingsstoornis niet.Lemon_Pledge schreef: ↑26-09-2019 21:37Combinatie leeftijd kind / moeder + naam kind is hier vaak ook al een hint over de staat van het gebit van een kind.
donderdag 26 september 2019 om 21:47
Het heeft ook met leeftijd te maken.
Was ik als tiener zwanger geraakt had het kind Geneviéve geheten, dat vond ik toen het toppunt van verfijnd en chique.
Als net twintiger heb ik een week lang gedacht zwanger te zijn. Beste homovriend en ik waren wildenthousiast over een naam die een soort woordgrapje werd met mijn achternaam. Denk zoiets als Peter Selie.
Of een mooie naam die zou verwijzen naar iets in de natuur, zoals Leaf of Rainbow.
Echt, dat was een ramp geweest.
Was ik als tiener zwanger geraakt had het kind Geneviéve geheten, dat vond ik toen het toppunt van verfijnd en chique.
Als net twintiger heb ik een week lang gedacht zwanger te zijn. Beste homovriend en ik waren wildenthousiast over een naam die een soort woordgrapje werd met mijn achternaam. Denk zoiets als Peter Selie.
Of een mooie naam die zou verwijzen naar iets in de natuur, zoals Leaf of Rainbow.
Echt, dat was een ramp geweest.