Non-binair of transgender

28-09-2021 21:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoeken op het forum gaat erg lastig… dus geen idee of hier al een topic over is…

Mijn jongste zoon is 6. Al vanaf jonge leeftijd is hij meer geïnteresseerd in prinsessen, my little pony, jurkjes, glitters en make-up dan in de dingen waar zijn grote broer in geïnteresseerd is. Hij trekt enorm op met mijn dochter van 1,5 jaar ouder en ze noemen zichzelf graag zusjes.

Hij geeft het ene moment aan dat hij een jongen wil zijn, maar een dag later kan hij zeggen liever een meisje te willen zijn. Als hij jurkjes en rokjes aan heeft, vindt hij het niet erg om ‘zij’ en ‘haar’ genoemd te worden. Maar in spijkerbroek (nog zelden) wil hij wel een jongetje zijn. Inmiddels zwemt hij ook in badpak/bikini. Maar heel soms doet hij ineens een zwembroek aan. Dat ligt ook gewoon in zijn kast.

In de tweede lockdown ging hij steeds meer jurkjes en rokjes dragen thuis en toen de scholen weer openden, ging hij als vanzelfsprekend ook in die kleding naar school. Tijdens de eerste lockdown groeide zijn haar al flink (we mochten tenslotte niet naar de kapper…) en inmiddels heeft hij lang haar en wil hij graag een staart/vlecht/mooi lang haar.

We hebben er nooit een probleem van gemaakt, maar zagen het als ‘wellicht een fase’. Inmiddels lijkt het echt geen fase te zijn. Wellicht non-binair of toch transgender?
Ik vind het labeltje lastig, omdat ik hem niet in een hokje wil stoppen. Hij is nog zo jong en ik wil dat hij weet dat hij alle kanten op kan en mag.

Tegelijkertijd denken we er wel aan contact te zoeken met een genderkliniek. Niet om direct stappen te ondernemen, maar omdat ik hoorde dat er lange wachtlijsten zijn en ik voorbereid wil zijn… Die verwijzing moet via de huisarts, dat stuit mij een beetje tegen de borst. Als je ziek bent, ga je naar de dokter. Mijn kind is niet ziek en ik wil zeker niet dat hij dat denkt… maar misschien is dat mijn gedachtekronkel.

Vooralsnog flierefluit mijn lieve, zachtaardige kind door het leven. En denk ik dat hij de wereld, met alle (voor)oordelen aan kan. En toch maak ik me wel eens druk om later…

Ik weet dat er allerlei stichtingen en groepen zijn. Maar daar heb ik momenteel geen behoefte aan. Omdat ik denk dat we een hele goede modus hebben gevonden en alles gewoon loopt zoals het loopt. Hij is gelukkig, blij en tevreden. Wij ook.

Maar soms… dan dwalen mijn gedachten af naar later en maak ik me zorgen om mijn kind in de grote boze wereld…

Als je je hierin herkent, wanneer kreeg jouw kind moeite met de (voor)oordelen van buitenaf?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
29-09-2021 14:11
Dat is een mening en die deel ik niet overigens. Van mij mag iedereen precies doen waar hij zin in heeft (binnen grenzen uiteraard), maar mannen en vrouwen zijn verschillend en die verschillen zullen nu eenmaal blijven. We gaan nu ook niet ineens bij het sporten alleen nog maar mensendouches maken. Van mij mag het hoor, maar er zijn nu eenmaal ook veel mensen die zich daar niet gemakkelijk bij voelen. En dat mag ook.
We zijn het natuurlijk van oudsher zo gewend, mannen en vrouwen. Dat krijg je er niet zomaar uit, dat is precies de moeilijkheid. Maar wat zou het mooi zijn als wel een beweging die kant op gemaakt kan worden, zodat in ieder geval meer mensen zich prima voelen om gewoon mens te zijn zonder de onmogelijke opgave te voelen om in een hokje te passen wat niet passend voelt.
-Red- schreef:
29-09-2021 14:17
We zijn het natuurlijk van oudsher zo gewend, mannen en vrouwen. Dat krijg je er niet zomaar uit, dat is precies de moeilijkheid. Maar wat zou het mooi zijn als wel een beweging die kant op gemaakt kan worden, zodat in ieder geval meer mensen zich prima voelen om gewoon mens te zijn zonder de onmogelijke opgave te voelen om in een hokje te passen wat niet passend voelt.
Omdat de beweging ook weer zorgt dat anderen zich ongemakkelijker voelen. Het is immers een illusie dat er een wereld gaat zijn waarin iedereen zich 100% thuisvoelt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
29-09-2021 14:21
Omdat de beweging ook weer zorgt dat anderen zich ongemakkelijker voelen. Het is immers een illusie dat er een wereld gaat zijn waarin iedereen zich 100% thuisvoelt.
Word er iemand ongemakkelijk dan van een jongetje van 6 in een jurkje?
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-09-2021 14:27
Word er iemand ongemakkelijk dan van een jongetje van 6 in een jurkje?
Ik neem aan dat hij daar nu niet op doelt maar op bijvoorbeeld niet gescheiden douches, waar het eerder over ging.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-09-2021 14:27
Word er iemand ongemakkelijk dan van een jongetje van 6 in een jurkje?
Mensen willen graag weten met wie ze te maken hebben en dat willen ze zó graag dat ze kunnen vragen 'wat ben jij'. Ongelofelijk bot maar heel primair: Ik moet jou indelen, wat ben jij?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik ben heel openminded, maar ik blijf een beetje hangen op het feit dat je kind 6 is en dat je nu al contact wil zoeken met een genderkliniek.

Laat je kind gewoon zijn wie hij is en ga niet gelijk labeltjes plakken. Hij is 6!

Ik vind dit best moeilijk om te lezen geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
28-09-2021 21:34
Je kind is pas zes. Lijkt me nog veel te vroeg om acties te ondernemen. Het is goed om alert te zijn, maar zoals je zelf zegt: je kind kan nog alle kanten op. Zet er geen hokje omheen.
Je klinkt als een lieve ouder, die het kind sowieso zichzelf wil laten zijn. Blijf dat doen, blijf je kind volgen in zijn ontplooiing en laat het gewoon even komen zoals het komt.
helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
28-09-2021 21:40
Waarom voed je je kind niet sexe specifiek op dan?
Jongens dragen broeken en meisjes dragen badpakken.

Straks als hij ouder is vind hij het lopen in een jurk als man normaal, maar dan wordt hij erom uitgelachen en uitgescholden.
Het zou net andersom moeten zijn. Stoppen met die onzin dat sommige kleding alleen voor één bepaald geslacht zouden moeten zijn. Wat zou dat toch ontzettend fijn zijn voor veel mensen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat juist wel. Ik vind de meeste reacties hier ook echt heel streng; TO is ook zoekende, een beetje meer begrip zou fijn zijn. Ze zal hem ongetwijfeld niet in een hokje willen stoppen, ze zal achteraf ook niet het gevoel willen hebben dat ze eerder aan de bel had moeten trekken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
29-09-2021 13:50
Dit is precies het probleem, deze manier van denken.

Door het denken in man-vrouw, het labelen van activiteiten, kleding, voorkeuren etcetera als mannelijk of vrouwelijk, voelt het als een abnormaliteit om niet exact in een van beide hokjes te passen. Had je 1 hokje “mens”, dan heb ik het sterke vermoeden dat er veel meer mensen níet de grote last zouden hebben (gehad) van het lichaam waarin ze geboren zijn. Want dan maakt het nauwelijks nog uit of je wel of geen piemel hebt, je bent mens en je mag doen wat je wil, je kleden hoe je wil en het beroep kiezen wat je wil. En dát is hoe hoort. Maar er is nog een hele, hele, lange weg te gaan voor we daar nog maar in de buurt komen.
PRECIES.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
29-09-2021 14:11
Dat is een mening en die deel ik niet overigens. Van mij mag iedereen precies doen waar hij zin in heeft (binnen grenzen uiteraard), maar mannen en vrouwen zijn verschillend en die verschillen zullen nu eenmaal blijven. We gaan nu ook niet ineens bij het sporten alleen nog maar mensendouches maken. Van mij mag het hoor, maar er zijn nu eenmaal ook veel mensen die zich daar niet gemakkelijk bij voelen. En dat mag ook.
Mannen onderling en vrouwen onderling verschillen ook, net zoveel zelfs.

TO, je klinkt als een lieve moeder. Ik denk dat ik het op deze leeftijd gewoon zijn beloop zou laten maar misschien wel wat info en adressen opzoeken als jij denkt dat het serieuzer wordt.

Overigens is mijn zoontje pas drie en kreeg hij vorig jaar al commentaar als hij met zijn pop liep. Dat begint echt al belachelijk vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen ouder, evenmin nonbinair of transgender. Maar volgens mij doe je het goed zoals je het doet, wil je zoon liever een jurkje en barbie, prima toch, wat fijn dat hij gewoon mag zijn wie hij is. Lekker niet labelen en ook nog geen bijpassend hokje opzoeken, maar lekker laten zijn wie hij is.
Susan schreef:
29-09-2021 14:49
Ik snap dat juist wel. Ik vind de meeste reacties hier ook echt heel streng; TO is ook zoekende, een beetje meer begrip zou fijn zijn. Ze zal hem ongetwijfeld niet in een hokje willen stoppen, ze zal achteraf ook niet het gevoel willen hebben dat ze eerder aan de bel had moeten trekken.
Prima dat ze zoekende is, ik vind het ook mooi dat ze voor alles openstaat, maar je kan in mijn ogen ook de verkeerde kant op open staan voor alles.

Het is gewoon echt, echt niet nodig om je al te gaan orienteren op genderklinieken etc als je kind 6 is.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt zo raar is om op deze leeftijd al contact te zoeken met een genderpoli zal ze daar wel te horen krijgen dat ze nog een jaar of wat kan wachten. Ik vind het, zeker gezien de lange wachtlijsten, helemaal niet zo gek dat ze daar al over denkt. Het is niet zo dat als je eenmaal die stap gezet hebt, je niet meer terug kunt en je kind daardoor per definitie transgender is/wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik bedoel het trouwens echt niet naar TO.

Ik zou zelf nooit op deze leeftijd al aan dat soort stappen hebben gedacht.

Ik denk dat jullie het verder prima aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
29-09-2021 13:50
Dit is precies het probleem, deze manier van denken.

Door het denken in man-vrouw, het labelen van activiteiten, kleding, voorkeuren etcetera als mannelijk of vrouwelijk, voelt het als een abnormaliteit om niet exact in een van beide hokjes te passen. Had je 1 hokje “mens”, dan heb ik het sterke vermoeden dat er veel meer mensen níet de grote last zouden hebben (gehad)
Dat is veel wensdenken, het is echt niet zo simpel.
Tegen een man gedraag je je anders dan tegen een vrouw. Je hele houding en benadering verandert (subtiel).
Stemgebruik, lichaamstaal, dynamiek van een gesprek. Als je niet weet wat je voor je hebt kun je daar niet tussen schakelen.
Daarom willen mensen weten 'wat' ze voor zich hebben.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-09-2021 22:02
Wauw :facepalm:

Voorlopig is genderspecifiek opvoeden nog altijd de norm. En door topics als deze lijkt me dat niet meer dan logisch. Dit jochie gaat door een fase omdat het kan, en moeders denkt er meteen aan om met hem naar een genderkliniek te gaan. Ontzettend hip natuurlijk, maar het kind is ZES.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
29-09-2021 14:45
Ik ben heel openminded, maar ik blijf een beetje hangen op het feit dat je kind 6 is en dat je nu al contact wil zoeken met een genderkliniek.

Laat je kind gewoon zijn wie hij is en ga niet gelijk labeltjes plakken. Hij is 6!

Ik vind dit best moeilijk om te lezen geloof ik.
Het kan voor de ouders zelf ook zijn om informatie en advies in te winnen.

Als kind zich nu fijn en vrij voelt, hoeft er verder niet meteen iets te veranderen natuurlijk. Misschien wil kind dat ook helemaal niet.

De tijd zal het leren, maar als kind aangeeft ergens vragen over of behoefte aan te hebben is het handig als ouders al wat breder geïnformeerd zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
29-09-2021 15:31
Voorlopig is genderspecifiek opvoeden nog altijd de norm. En door topics als deze lijkt me dat niet meer dan logisch. Dit jochie gaat door een fase omdat het kan, en moeders denkt er meteen aan om met hem naar een genderkliniek te gaan. Ontzettend hip natuurlijk, maar het kind is ZES.
Natuurlijk, ze gaat omdat het hip is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Chienandalou schreef:
29-09-2021 15:31
Het kan voor de ouders zelf ook zijn om informatie en advies in te winnen.

Als kind zich nu fijn en vrij voelt, hoeft er verder niet meteen iets te veranderen natuurlijk. Misschien wil kind dat ook helemaal niet.

De tijd zal het leren, maar als kind aangeeft ergens vragen over of behoefte aan te hebben is het handig als ouders al wat breder geïnformeerd zijn.
Kan..

Kind blijft natuurlijk nu nog te jong om met dat soort vragen te komen, ook over een paar jaar lijkt het mij nog niet nodig.

Je kan natuurlijk op kind niveau dingen uitleggen bij vragen, maar ik vraag mij gewoon af of je dat soort info nu al moet gaan inwinnen.

Is dit iets wat je nu al moet (willen) weten.



En ik wil TO er niet op aanvallen, maar ik begrijp het op die leeftijd gewoon echt niet.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 02-10-2021 08:16
Reden: Stukje weg gehaald ivm herkenbaarheid
26.45% gewijzigd
Aan de ene kant denk ik dat TO goed bezig is door zoon zelf te laten uitvinden wat hij leuk vindt. Aan de andere kant ben ik verbaasd dat TO aan non-binair of transgender denkt omdat haar zoon liever met my little pony´s speelt en graag een jurk draagt.
Stop je dan juist je kind niet in een hokje?

Ik denk dat ik het nog een tijdje op z´n beloop zou laten.
anoniem_64fd9f1a16274 wijzigde dit bericht op 29-09-2021 15:48
0.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
29-09-2021 15:40
Kan..

Kind blijft natuurlijk nu nog te jong om met dat soort vragen te komen, ook over een paar jaar lijkt het mij nog niet nodig.

Je kan natuurlijk op kind niveau dingen uitleggen bij vragen, maar ik vraag mij gewoon af of je dat soort info nu al moet gaan inwinnen.

Is dit iets wat je nu al moet (willen) weten.

Ze zijn gewoon wie ze zijn.

En ik wil TO er niet op aanvallen, maar ik begrijp het op die leeftijd gewoon echt niet.
Ik zou idd nog niet met kind via verwijzing huisarts naar zo’n poli gaan.

Als ouders lijkt het me juist wel handig om op info in te winnen en handvatten krijgen hoe ze dit op juist leeftijdsniveau bespreken bij eventuele vragen.

Kind zwemt in badpak, gaat naar school in jurk en vlecht en wil (af en toe) met zij aangesproken worden, het hele verhaal negeren zal niet lukken.

Het kan best zijn dat kind het hele leven kiest voor deze fluïde vorm, of toch een jongen of meisje wil zijn. Dan is het handig als ouders hiermee om weten te gaan.
chienandalou wijzigde dit bericht op 29-09-2021 15:53
Reden: Ik was met mijn neus aan het lezen
21.64% gewijzigd
Wanna grow up to be
Be a debaser
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-09-2021 14:27
Word er iemand ongemakkelijk dan van een jongetje van 6 in een jurkje?
Dat heb ik niet gezegd, maar ik sluit het ook niet uit. Ik denk wel dat als een volwassen man een badpak aan gaat trekken, met als gevolg dat je van de zijkant zijn zaakje kan zien, dat aardig wat mensen daar minder gelukkig mee zijn.

En anderen vinden dat wellicht een fantastisch uitzicht, kan ook. ;)
@ Chienandalou, kan je mijn quote weghalen? :lol:
Susan schreef:
29-09-2021 14:29
Ik neem aan dat hij daar nu niet op doelt maar op bijvoorbeeld niet gescheiden douches, waar het eerder over ging.
Dat is inderdaad een vrij duidelijk voorbeeld.

En nogmaals: wat mij betreft helemaal ok. Ik ben allesbehalve preuts. Maar ik strijd toch ook voor het recht van mensen die minder vrij zijn met hun lichaam te tonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven